En nu achterdeuren in mijn bus zetten......

Plaatwerk, ramen, deuren, zonnekleppen en zo voorts
Plaats reactie
dinand
Berichten: 179
Lid geworden op: 10 okt 2005, 14:18

En nu achterdeuren in mijn bus zetten......

Bericht door dinand »

goeiemorgen allemaal,

Zoals een paar van jullie misschien gelezen hebben bij de advertenties was ik op zoek naar 2 achterdeuren voor mijn bus. Inmiddels heb ik 2 hele mooie achterdeuren gekocht die nauwelijks opgeknapt hoeven worden (mede dankzij een lading traanplaat die veel roest voor me verbergt).

Nu, in de tijd dat deuren er nog nauwelijks 2dehands waren en nieuw (van mercedes) onbetaalbaar heeft een van de vorige eigenaren de bus dichtgelast en er een lading plamuur overheen gegooid. De aansluitingen aan de binnenkant zitten er nog allemaal, en het weer open flexen van het gat lijkt me ook niet zo'n probleem. Wat me echter wel zorgen baart zijn de scharnieren. De deuren die ik gekocht heb, hebben klapscharnieren (deuren kunnen in theorie helemaal open) die half afgeflext zijn, en wat er nog aan oud scharnier in mijn bus zit weet ik nog niet.

Ik heb het verzoek aan jullie of jullie een paar foto's willen maken van je achterdeuren (vooral scharnieren) en die hier willen posten. Vooral detailfoto's van de scharnieren zijn welkom. Een verhaal met wat ik vooral wel en vooral niet moet doen is ook welkom.

Ik heb nu bedacht dat er nog resten van de vorige scharnieren in de bus zitten (afgaande op de verhalen die ik hier lees dat het zo moeilijk is die dingen helemaal te verwijderen) en dat ik de scharnieren van de deur (desnoods met een extra stukje) er tegenaan las. Is dit te utopisch of niet?

Tips & adviezen zijn zeer welkom.

Dank.
Gebruikersavatar
Admin
Site Admin
Berichten: 4381
Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
Locatie: Haulerwijk (ZO Friesland)
Contacteer:

Bericht door Admin »

Dinand,

Heb je al geïnformeerd bij de Werkgroep Onderdelen? Die hadden altijd nieuwe 270° scharnieren voor de verkoop. En anders hebben ze misschien gewone 180° scharnieren eaarvan de deuren volledig weggerot zijn...

Hang ze!
Ernst
dinand
Berichten: 179
Lid geworden op: 10 okt 2005, 14:18

Bericht door dinand »

ja, 60 euro per stuk . . . zoveel geld heb ik (nu) niet, wil het eerst graag zo proberen......en waar een wil is.....
Gebruikersavatar
Admin
Site Admin
Berichten: 4381
Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
Locatie: Haulerwijk (ZO Friesland)
Contacteer:

Bericht door Admin »

Per stuk of per set??? Het lijkt me vreemd een scharnier los te verkopen. Maar misschien bestaat daar wel een reden voor.
dinand
Berichten: 179
Lid geworden op: 10 okt 2005, 14:18

Bericht door dinand »

mij is 60 euro per stuk gezegd.....
dinand
Berichten: 179
Lid geworden op: 10 okt 2005, 14:18

Bericht door dinand »

wil dan niemand even ene paar foto's van zijn scharnieren maken? please?
Unknown User

Bericht door Unknown User »

dinand schreef:wil dan niemand even ene paar foto's van zijn scharnieren maken? please?
'k heb geen achterdeuren, dus ik kan je niet helpen.

Succes.
Ben

foto scharnieren

Bericht door Ben »

geen bericht
Laatst gewijzigd door Ben op 13 aug 2007, 08:05, 1 keer totaal gewijzigd.
dinand
Berichten: 179
Lid geworden op: 10 okt 2005, 14:18

Bericht door dinand »

bedankt,

is er ook een modelijkheid om een foto te maken vanuit de binnenkant van de bus, en hoe het scharnier er in bevetigd zit?

Dinand
Ben

Bericht door Ben »

geen bericht
Laatst gewijzigd door Ben op 13 aug 2007, 08:05, 1 keer totaal gewijzigd.
Gerard

Bericht door Gerard »

Bij een ouder type, zoals een 508, zitten de scharnieren heel anders, veel lastiger.
dinand
Berichten: 179
Lid geworden op: 10 okt 2005, 14:18

Bericht door dinand »

ja, ik zie het ja, de scharnieren die op mijn deuren zitten zien er heel anders uit . . . .


......dus als iemand de moeite wil nemen om een of 2 fotos te maken van de scharnieren van zijn 508 uit eind jaren 70 zou ik dat tof vinden!
Gerard

Bericht door Gerard »

foto's maken is niet mijn sterkste kant, maar ik zal het morgen even aan mijn zoon vragen.
Gebruikersavatar
Admin
Site Admin
Berichten: 4381
Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
Locatie: Haulerwijk (ZO Friesland)
Contacteer:

Bericht door Admin »

Dinand,

Op verzoek van Ludo Maes heb ik wat foto's voor je op het web gezet.
Zie: http://users.skynet.be/sittig/ludo.htm

Scharnier ze!
Ernst
dinand
Berichten: 179
Lid geworden op: 10 okt 2005, 14:18

Bericht door dinand »

kijk aan, dat zijn de foto's die ik zocht. Ludo & Ernst, bedankt.

Nu, klopt het verhaal hieronder?

De scharnierdelen die in de bus gaan, zitten vast geklemd met een scharnierpen. De scharnieren gaan de bus in door een kleine opening in het chasis van de bus. In het chasis van de bus is al een en ander voorbereid voor de scharnieren te bevestigen & vast te klemmen.

Mijn plan was om de scharnieren die nu aan de deuren zitten iets te verlengen en aan (in) de bus vast te lassen, maar dan moet ik aan de binnenkant eerst een stuk wegslijpen om er goed bij te kunnen, toch ? Of is dat geen goed idee? waarom wel/niet?

Nu heb ik een van de foto's van ludo eruit gepakt, en er nog wat vragen bij gezet, kan iemand daar antwoord op geven?
Afbeelding

Alvast bedankt maar weer
Gebruikersavatar
ludo
Berichten: 15
Lid geworden op: 04 dec 2004, 20:55
Locatie: Laakdal (B)

Bericht door ludo »

hallo dinand


het scharnier loop tongeveer 7cm door ind bus,
langs het gat kan je de bouten bereiken waarmee het originele scharnier aan de bus zit.

groeten

ludo
Gebruikersavatar
Admin
Site Admin
Berichten: 4381
Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
Locatie: Haulerwijk (ZO Friesland)
Contacteer:

Bericht door Admin »

Dinand,

Het scharnier loopt niet zo gek ver door in de deurpost. Ik heb hier geen Düdo (meer) staan om het na te meten, maar het is nèt voorbij de bevestigingsbouten.

Via het gat (normaal afgedekt met een zacht-kunststof dop), kun je met een dop- of pijpsleutel de bouten bereiken.
De bouten zitten in mijn ervaring vreselijk vast. Een slagsleutel is waarschijnlijk geen overdreven luxe.

Ik zou altijd de scharnieren van de deur intact laten. Aan de afgezaagde stompjes lassen is meer werk, minder mooi en minder stevig...

Succes!
Ernst
dinand
Berichten: 179
Lid geworden op: 10 okt 2005, 14:18

Bericht door dinand »

oke, dank.

Maar, het blijkt dat er geen resten van scharnieren in mijn bus zitten. Dus misschien kan ik ook een stuk aan de scharnieren van de bus vast lassen en bevestigen als het hoort? Mijn plan is dus dit, of een stukje aan de scharnieren lassen en dit dan weer vast lassen in de holte van het chasis.

welke is het beste? ook qua tijd/energie?


Dinand
Gebruikersavatar
Admin
Site Admin
Berichten: 4381
Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
Locatie: Haulerwijk (ZO Friesland)
Contacteer:

Bericht door Admin »

Als er scharnieren bij de deuren zitten (of als je losse scharnieren op de kop hebt getikt), hoef je helemaal niets te lassen. Zoek eens de boutgaten in de deurpost op. Mogelijk heeft er een stevige metalen plaat (ca. 10 mm?) achter de boutgaten gezeten bij wijze van moer en is die weggezakt?

Groeten,
Ernst
Ben

Bericht door Ben »

geen bericht
Laatst gewijzigd door Ben op 13 aug 2007, 08:04, 1 keer totaal gewijzigd.
dinand
Berichten: 179
Lid geworden op: 10 okt 2005, 14:18

Bericht door dinand »

de scharnieren die aan de deur zitten zijn aan de buskant weggeflext, anders had ik uberhaupt geen probleem gehad.....
Ben

Bericht door Ben »

geen bericht
Laatst gewijzigd door Ben op 13 aug 2007, 08:03, 1 keer totaal gewijzigd.
dinand
Berichten: 179
Lid geworden op: 10 okt 2005, 14:18

Bericht door dinand »

ben, ik reageerde op ernst. En, het lijkt me dat als ik ze goed vast las dat er dan ook niks verzakt en ook niks gestelt hoeft te worden.

Dinand
dinand
Berichten: 179
Lid geworden op: 10 okt 2005, 14:18

Bericht door dinand »

hallo allemaal......


vandaag officieel begonnen met 'de grote klus'. Ik heb het lang uitgesteld omdat ik het vermoeden had dat er veel verborgen ellende achterweg zou komen.

En jawel, het hele gootje van de achterkant kwam mee naar beneden en van de ondersteuningsbalk is bijna niks meer over.

Dus morgen eerst een nieuw u profiel laten maken en de komende dagen dat allemaal weer stevig vast lassen . . daana pas weer na gaan denken hoe ik die deuren het beste kan bevestigen.

succses dinand
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 0 gasten