Sterling

Huishoudaccu, scheidingsrelais, diodeblok, zonnepaneel, aggregaat, walaansluiting, aardlekschakelaars etc.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
berriaaf
Berichten: 1331
Lid geworden op: 03 dec 2004, 11:26

Sterling

Bericht door berriaaf »

Wie heeft er ervaring met het merk Sterling

Ik heb een aanbieding liggen voor alle electro aparatuur van Sterling

Sterling pro digitaal 40A
Accucomputer met AB en 200 Shunt
Diode 130 A
Omvormer 24/220 1000/2000 watt incl AB
Omvormer 24/12 volt 30A

Wie hrrft hier ervaring mee of kan hier misschien ook een leiuke offerte van maken

Bertus
Wie schrijf fouten vindt mag ze houden
Weer of geen weer het is altijd camper weer.
Onze camper site,s : http://www.camper-freaks.nl , http://www.camper-freaks.eu
Gebruikersavatar
Anton
Berichten: 2756
Lid geworden op: 17 okt 2005, 12:27
Locatie: Hengelo ov

Bericht door Anton »

Hallo,

Bertus je zou eens even hier kunnen kijken:http://www.victronenergy.com/Pages2/indexNL.htm

of bij Vetus:http://www.vetus.nl/ daar hebben ze ook professionele spullen als accu-laders omvormers en veel meer!

Groet Anton
Kwestie van gas geven......


Afbeelding
Gebruikersavatar
Admin
Site Admin
Berichten: 4381
Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
Locatie: Haulerwijk (ZO Friesland)
Contacteer:

Bericht door Admin »

Hi Bertus,

Ik heb wel eens een (Engels) jacht gerepareerd dat veel Sterling apparatuur bevatte. Ziet er allemaal heel netjes uit, maar er is normaal gesproken geen reden om voor één fabrikaat te gaan.

Een 40A lader lijkt me wat overdreven en niet echt goed voor je accu's.
En een laadstroomverdeler van 130 A is zwaar overdreven met de generator die op een OM366 zit.
De Accucomputer met AB en 200 Shunt is een fraai apparaat, maar goed aan de prijs!
De omvormer 24/220 1000/2000 watt incl AB ziet er goed uit en redelijk geprijsd.

Weet je al hoe je je accu's gaat aansluiten en hoeveel accu's je dan nodig hebt? De omvormer 24/12 volt 30A en de omvormer 24/230 samen vragen om een (tussen)accubatterij van 24 V. En ik weet dat jij voor je huishoudelijke verbruikers 12 V wilt...

Productbeschrijvingen en adviesprijzen (ex BTW) zie je op http://www.sterling-power.com/

Veel plezier!
Ernst
Gebruikersavatar
berriaaf
Berichten: 1331
Lid geworden op: 03 dec 2004, 11:26

Bericht door berriaaf »

Ik heb een electra schema 24 - 12 volt van iemand gekregen en die heb ik even op mijn site gezet

Gan naar http://www.camper-freaks.nl

ga dan naar New Zelfbouw Camper Project: en dan naar inbouw

Daar staat het electra schema op kijk eens als jullie dat goed toe lijkt

En of er andere of lichtere aparatuur in kan en en of moet

Bertus

PS: voor het schema moet je wel Adobe hebben klik hier voor het gratis programma :http://www.adobe.nl
Wie schrijf fouten vindt mag ze houden
Weer of geen weer het is altijd camper weer.
Onze camper site,s : http://www.camper-freaks.nl , http://www.camper-freaks.eu
Gebruikersavatar
Leo
Site Admin
Berichten: 4153
Lid geworden op: 08 okt 2005, 07:58
Locatie: Oost Drenthe

Bericht door Leo »

Hoi Bertus,

Misschien een beetje laat om alles nog te veranderen, maar misschien het overdenken waard:

Toen ik ons schip kocht was daarin aanwezig: 12Vdc, 24Vdc, 110Vdc, 220Vdc, 220/380Vac.
Daar tussenin zaten diverse omvormers en andere troep geknoopt.

Ik heb toen gekozen voor een simpel 220Vac systeem.
In totaal heb ik 1,5 KUUB kabels uit het ding geknipt.
Nu staat er een 24V tractieaccu-pakket, met vlak daarbij een sinusomvormer naar 220Vac.
De rest is gewoon dunne simpele kabels naar allerlei verbruikspunten in het schip.
Ons hele huishouden draait al jaren probleemloos op dit systeem ( Wij hebben aan boord gewoon wat iedereen in huis heeft, diepvries incluis)

Ik zou dus zeggen: Bereken eens hoeveel winst je hebt door het gebruiken van de 12/24Voltsspullen die je hebt staan, maar kijk dan óók hoeveel extra geld en moeite het kost om dit spul te kunnen gebruiken.

Het alternatief: Een GOEIE tractie-accuset geladen door een forse dynamo met GOEDE regelaar op je motor.
Een sinusomvormer naar 220Vac daar zo dicht mogelijk bij in de buurt.
Hoef je verder alleen nog maar dunne 220Volts kabels te leggen naar stopcontacten, net zo simpel als in een huis.
Voordelen:
220V spullen zijn overal goedkoop te krijgen,
simpel systeem om aan te leggen,
mits goed aangelegd storingsvrij, het enige wat kapot kan gaan is je sinusomvormer.
Voor al je verlichting kun je standaard armaturen en spaarlampen gebruiken, en dat scheelt een slok op een borrel.

Tis maar een gedachte van mij, maar ik vermoed dat het goedkoper is om het zo te doen dan al die rompslomp met omvormers, scheidingsgevallen, boordcomputers en ontelbare meters kabel.
En het scheelt óók nog eens een bult werk.
Het draait hier al 7 jaar naar volle tevredenheid, en binnenkort ga ik het in m'n bussie óók zo aanleggen.

Ik weet dat het een beetje laat is, maar ik wilde het toch ff kwijt..


Met vriendelijke groet, Leo.:D
Laatst gewijzigd door Leo op 11 dec 2005, 02:37, 1 keer totaal gewijzigd.
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
Gebruikersavatar
Anton
Berichten: 2756
Lid geworden op: 17 okt 2005, 12:27
Locatie: Hengelo ov

Bericht door Anton »

HoI Bertus,

Ik kan wat Leo schrijft volledig onderschijven, ik heb toen ik mijn schip kocht ook alles er uit geknipt.
Er was geen touw meer aan vast te knopen, zodoende kwam ik ook voor de keuse te staan .
Ik heb toen gekozen voor alles op 230 volt, alles is te koop om de hoek.
Ik had een omvormer die standby 30 ma. verbruikte, en als er belasting op kwam schakelede hij van zelf in en weer uit.
En net als thuis had ik de zelfde spullen;frituur wasmachine droger koel/vriezer.
Een en ander draaide op een traxtiebatterij van 24 volt 750 AH/5h.

Wens je veel succes groet Anton
Kwestie van gas geven......


Afbeelding
Gebruikersavatar
Admin
Site Admin
Berichten: 4381
Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
Locatie: Haulerwijk (ZO Friesland)
Contacteer:

Bericht door Admin »

Bertus,

1) ik kan volledig onderschrijven wat Leo en Anton verteld hebben. Hoe minder verschillende, gescheiden circuits, hoe beter. En bij 230 heb je veel minder zware bekabeling nodig. Een grote omvormer kost natuurlijk zowel Euri als rendement... maar goed. We hebben het al eens gehad over 12 of 24. Ik weet dat jij je koelkast e.d. al hebt aangeschaft, dus 24 V hh-accu is een gepasseerd station.

2) ik heb de tekening bekeken en ik heb daar wel een paar opmerkingen over:

- LiMa mind. 90A... De LK heeft standaard een generator van 28 V, 35 A. Daar begin je dus al mee.
- Zoals jij het diodeblok wilt aansluiten, laad je je hh-accu altijd uit de startaccu. D.w.z. dat het diodeblok niet doet waarvoor het is ontworpen: voorkomen dat de startaccu ooit wordt leeggetrokken vanuit het kampeerdeel.
- Je omvormer draait op de dynamo. 24V, 1000W, zeg eens een rendement van 85%, betekent primair een stroom van 49A! Dan heb je inderdaad een zwaardere genberator en een superzwaar diodeblok nodig. Zou kunnen werken, maar... je moet dan wel je motor laten loeien zolang je 230V afneemt. Want stationair kan de generator dat vermogen echt niet leveren!
- Ik snap de keuzeschakelaar aan de 230-kant van de omvormer niet.
- Ik neem aan dat je 230V van de omvormer wilt gebruiken om via de Pro Digital de hh-accu's te laden (2 x 12V). Dat doe je al via de Ladewandler, dus dat hoeft niet meer. Je vindt echt het perpetuum mobile niet uit: er gaat meer energie verloren dan dat je erin stopt!
- De Fernbedienung Batterie-Computer zit aangesloten op de acculader; de Batterie-computer komt in het plaatje niet voor.

Kortom, er moeten nog een paar wijzigingen worden doorgevoerd. Is het niet een goed idee een lijstje te maken van wat je hebt (en per se wilt gebruiken) en wat je uiteindelijk wilt hebben qua functionaliteit. Dan kun je daarna wat je te kort komt met de meest geschikte apparatuur invullen.

Als ik daarna verder suggesties kan aandragen, altijd bereid!

Succes,
Ernst

BTW Jullie casco ziet er pachtig uit!
Gebruikersavatar
berriaaf
Berichten: 1331
Lid geworden op: 03 dec 2004, 11:26

Bericht door berriaaf »

Van electra heb ik dus totaal geen verstand van
Dus wat een ander mij aangeeft en in het bevenste geval is mij dit door een Duitser in tekening en als offerte aangeleverd

Maar als er dubbelluchters zij die het net zo suide4lijk en ook misschien wel een offerte van kunnen maken dan hoor ik dat graag

En natuurlijk zijn er meerdere mogelijk heden dat geloof ik graag

Misschien moet ik wel de woon accu's op 24 volt maken dan kan ik toch een accu lader 24 volt kopen en dan er achter een goede omvormer 24 naar 12 volt en is het ook goed op niet

Laat eens wat hoeren en zien met heel graag een duideleijke tekening over het geheel

Bertus
Wie schrijf fouten vindt mag ze houden
Weer of geen weer het is altijd camper weer.
Onze camper site,s : http://www.camper-freaks.nl , http://www.camper-freaks.eu
Gebruikersavatar
Admin
Site Admin
Berichten: 4381
Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
Locatie: Haulerwijk (ZO Friesland)
Contacteer:

Bericht door Admin »

Laat jij dan even weten welke apparatuur per se op 12 V moet draaien. En dat zijn dan natuurlijk met name de dure dingen, een nieuw lampje in de schemerlamp maakt natuurlijk niets uit qua investering.

Dan zal ik het schema van jouw site aanpassen, zodat het gaat werken.

Ik hoor wel van je,
Ernst
Gebruikersavatar
berriaaf
Berichten: 1331
Lid geworden op: 03 dec 2004, 11:26

Bericht door berriaaf »

Ernst en anderen

Nu de volgende aparaten zouden op 12 moeten werken

Koelkast, verlichting, waterpomp, tv radio, laptop, electr trap, cassete toilet,
En er zal ook wel een zonnepaneel op komen maar of dat direct gebeurd dat is niet zeker
Ik denk dat het dit toch wel zo'n beetje is wat op 12 volt moet werken

En je er dan vanuit dat de woon accu's in 24 volt komen te staan of gewoon 12 volt in het woon gedeelte

Bertus
Wie schrijf fouten vindt mag ze houden
Weer of geen weer het is altijd camper weer.
Onze camper site,s : http://www.camper-freaks.nl , http://www.camper-freaks.eu
Gebruikersavatar
Admin
Site Admin
Berichten: 4381
Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
Locatie: Haulerwijk (ZO Friesland)
Contacteer:

Bericht door Admin »

Hallo Bertus,

Uit jouw lijstje blijkt dat je zo goed als alles op 12 V wenst. Daarom heb ik een schema'tje getekend, zonder 24 V huishoudaccu. http://www.sittig.nl/pdf/principeschemabertus.pdf

Er zitten een aantal variabelen in, die je zelf moet invullen:
- de capaciteit van de huishoudaccu is afhankelijk van hoe lang je verwacht stil te staan zonder stroom van de wal, van de capaciteit van je zonnepaneel en het weer, van de verbruikers en hoe lang je ze denkt in te schakelen...
- de capaciteit van de omvormer hangt af van wat je op 230 V wilt draaien. Voor het opladen van je GSM en het aansluiten van je laptop ben je voor een paar tientjes klaar, vraag jezelf ernstig af of je wel 1000 W nodig hebt!

Nog wat opmerkingen:
- als huishoudaccu heb ik in de tekening twee (lood)accu's parallel getekend. Dat is een manier om aan een grotere capaciteit te komen, hoeft natuurlijk niet per se, als je b.v. genoeg hebt aan 230 Ah hebt, is dat beter in één batterij;
- diodeblok 35 A of meer, maar véél meer is zinloos;
- Spannungs-/Ladewandler 35 A of meer, maar véél meer is zinloos;
- lader 12 V 10 of 20 A. De Digital Pro is een mooie kast, maar voegt functioneel niets toe, vergeleken bij een veel goedkopere recht toe, recht aan acculader;
- de regelunit hoort bij het zonnepaneel. Meestal zijn ze universeel, zolang de toegestane stroomsterkte maar niet kleiner is dan wat het paneel levert;
- het beveiligingsrelais zorgt dat er nooit 230 V van de wal op de uitgang van je omvormer kan komen te staan. Ze zullen wel overal te koop zijn, maar ik ken ze alleen in een Duitse uitvoering, te koop bij Conrad.

Kijk maar eens of je de tekening en de tekst bij elkaar kunt begrijpen. Dan hoef je niet meer te zeggen "Van electra heb ik dus totaal geen verstand van" :roll:

Ik hoor het wel,
Ernst
Gebruikersavatar
Leo
Site Admin
Berichten: 4153
Lid geworden op: 08 okt 2005, 07:58
Locatie: Oost Drenthe

accu's en laad-ellende

Bericht door Leo »

Hoi Bertus / Ernst,

(Ernst:) je schrijft over 2X 12V accu's paralel zetten om evt. de capaciteit te vergroten.
Echter de interne weerstand van accu's onderling heeft nogal variatie, zelfs van het zelfde merk.
Betekend dat de éne accu altijd voller geladen wordt dan de ander, met als resultaat dat 1 accu binnen de kortste keren naar de gallemiezen is ( spreek uit ondervinding.. :oops:)


Er zijn twee alternatieven:
1) Er zijn 6V semitractie-accu's te koop voor de zelfde prijs als de 12V uitvoering.
Die hielden het bij mij wel 2 keer zo lang uit dan paralel geschakelde accu's.

2) Maar het beste alternatief voor een jarenlange probleemloze stroomvoorziening:
Bij oa. de firma Van Andel (Rotterdam) zijn 2V tractiecellen te koop in allerlei soorten capaciteit.
De prijs hiervan is gek genoeg soms nog goedkoper dan die van complete merkaccu's.
Dán heb je iets goeds in huis waar je jarenlang plezier van hebt.
Het enige waar wél rekening mee gehouden moet worden, is dat de laadspanning van vol-tractie accu's iets hoger ligt.

Extra dynamo.
Bertus, ik lees dat je om één of andere reden eigenlijk alles op 12 volt wilt, daarmee kom ik op het volgende:
In dat geval opteer ik voor een (minimaal) 6-spoels 12V dynamo met drietrapsregelaar.
Die zou ik er EXTRA bij zetten (wordt in jachtjes óók vaak gedaan) zodat motor- en woonelectra apart kunnen blijven bestaan.
Geen geklooi met spanningsregelaars en diodes enzo, én altijd een optimaal (én snel) geladen accuset voor het woongedeelte.
De extra steunen en bredere poelies zijn voor de meeste merken motoren verkrijgbaar. (met een beetje inzicht maak je die steunen ook zelf)
****(uitleg voor Bertussen: minimaal 6-spoels omdat: Hoe meer spoelen, des te lager het toerental waarop het volle vermogen geleverd wordt. Betekend dat je al veel vermogen krijgt bij stationair draaien.

3-traps regelaar: geeft de volle mep amps totdat het max. voltage bereikt is, gaat daarná pas de amps terugregelen tot ie volledig geladen is. Gaat vervolgens over in een onderhoudsfase zodat je accu's langer meegaan.
Dit in tegenstelling met de laadkarakteristiek van de standaard regelaar. Die gaat al snel Amps terugnemen vóórdat het max voltage bereikt is.
Daardoor duurt het langer voor de accu's vol zijn, én eenmaal vol staat de accu steeds op zijn max spanning wat zijn levensduur ernstig bekort.

Je kunt trouwens ook een gewone (sloop)autodynamo nemen, want die drietraps regelaars zijn ook los te koop. Die dynamo's hebben alleen wel een hoger toerental nodig om hun volle vermogen te leveren )****


Zit ik trouwens nog ff verder te denken (solly, maar ik schijn nooit kort van stof te kunnen zijn.. :oops:) :
Een goede stroomvoorziening is één geheel, het valt of staat met de zwakste schakel.
Nou vind ik die 24V/35Amp dynamo een nogal zwakke schakel in dit geheel, ik zou het geen overcapaciteit durven noemen.
Zo'n formaat is mooi om een startaccu bij te houden en de autoverlichting te laten branden, maar om dan óók nog te verwachten dat je de huishoudaccu's er redelijk snel mee vol krijgt lijkt mij een optimistische gedachte.
Zéker als je ook nog bedenkt dat er huishoudelijke verbruikers aanstaan terwijl je rijdt..(bv:koelkast á 5 amp)
Je kunt er voor een miljoen aan spullen achterzetten, maar als de accu's nooit fatsoenlijk geladen worden vanwege een te kleine dynamo, blijft het klooien in de marge. (én het kost je een kapitaal aan accu's)

Hetzelfde geldt voor een laadapparaat; de 10% regel is al tijden achterhaald, én dan moet ik ook nog het eerste laadapparaat tegenkomen dat inderdaad de Amps levert die er op de behuizing staan..
(en ook hier geldt: vergeet de werkende verbruikers niet)


Ik vind de stroomvoorziening in campers écht nog achterlopen bij die van de scheepvaart.
Er wordt vaak op een moeilijke en dure manier wat afgefröbelt, met veelal een belabberd resultaat. ( heb hier zo'n rijdende dradenchaos voor de deur staan.. :cry:)
Terwijl het voor de zelfde prijs wél simpel en goed kan.
En soms zelfs nog beter én goedkoper.. :wink:


Het is weer een heel verhaal geworden, en teruglezend denk ik bij mezelf: Waar bemoei ik me weer mee, maar jah, ik heb zoveel ellende (en kosten) met accu's meegemaakt dat ik dát een ander niet gun..
Maar ik draai een dikke 200 dagen per jaar (X 12 jaar totaal) volledig op accu's, en ben door schade, schande én studie redelijk wijs geworden op dat vlak... :?


Met vriendelijke groet, Leo.

~~~~
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
Gebruikersavatar
berriaaf
Berichten: 1331
Lid geworden op: 03 dec 2004, 11:26

Bericht door berriaaf »

Leo en Ernst en anderen

Zoals jullie zelf ook al schrijven er zijn vele oplossingen
Nu over 12 volt de meeste aparaten zijn al gekocht die op 12 volt in de camper moeten

En we moeten de laad en omvormers endergelijke nog wel kopen, de accu's zijn ook al aanwezig 2 maal 160 A, en ik heb zelf nog twee omvormer staan een victronic en nog een ander merk van 24v op 220 volt van 600 Watt maar ik dacht dat die van 600 watt een beetje klein is

En zoals ernst het nu heeft getekend kan die er ook niet meer tussen
,maar ik ben ook wel voor om alles in een keer om te vormen dus van 24 naar 12 volt , dan heb je denk ik ook maar een keer verlies, of zie ik dat verkeerd, en ernst zal het ook wel gemerkt hebben met het bouwen er is niets meer dat meevalt als je iets kopen moet

Bertus
Wie schrijf fouten vindt mag ze houden
Weer of geen weer het is altijd camper weer.
Onze camper site,s : http://www.camper-freaks.nl , http://www.camper-freaks.eu
Gebruikersavatar
Leo
Site Admin
Berichten: 4153
Lid geworden op: 08 okt 2005, 07:58
Locatie: Oost Drenthe

Bericht door Leo »

Hoi Bertus,
als ik het nu goed begrijp heb je bijna alles al, en weet je al ook hoe je het gaat doen.

Nou jah, misschien heeft iemand anders iets aan m'n hersenspinselen..:D

Groetjes, Leo.:D
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
Gebruikersavatar
berriaaf
Berichten: 1331
Lid geworden op: 03 dec 2004, 11:26

Bericht door berriaaf »

Nee leo dat heb je verkeerd begrepen ik heb alleen de spullen zoals koelkast en waterpomp en dat soort dingen

Maar nog niets van het schakel of omvormers of accu lader of wat dan ook, en dat wil ik goed voor elkaar hebben

En er is zoveel te koop en ik ben daar echt een echte leek inen daar is toch het forum voor om hier dit soort dingen te beschrijven en een goede oplossing te vinden

Want heb ik nog van een bedrijf een aanbiedeing gekeregen

De aparatuur is van Votrinic en van Victron en andere merken

Auto charger voor 90/480 Ah ( PB 1240 SMT 3B
Lcd Accu comp en 200 A ( 1219
Laadstroom verdeler (2 accu's) en iode blok 12 A

Inverter 24v/220v 1000 W cont (G-24-100
Unidek 24/12 30 A (SDC 30

En dat voor 940,00 Euro

Zonnepaneel 75 Wp Eu 466 monokristal
Regelaar Duo dig 62,00

Is dit een goed aanbod en is dit een goede keuze

Bertus
Wie schrijf fouten vindt mag ze houden
Weer of geen weer het is altijd camper weer.
Onze camper site,s : http://www.camper-freaks.nl , http://www.camper-freaks.eu
Gebruikersavatar
Leo
Site Admin
Berichten: 4153
Lid geworden op: 08 okt 2005, 07:58
Locatie: Oost Drenthe

Bericht door Leo »

Geen idee of het een goeie aanbieding is Bertus, ik gebruik het meeste van dat spul nooit.
Weet alleen wat ik zelf kwijt zou zijn:

3 traps regelaar voor dynamo:..... €233,-
Dynamo 60 amp sloop:..................€ 35,-
Omvormer 12-->220, 1KW cont ....€179,-
Poelie sloop....................................€ 25,-
staal voor dynamo-steunen............€ 10,-
V-snaar...........................................€ 20
............................................----------------+
Totaal............................................€ 502,-

Groetjes, Leo.:D
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
Gebruikersavatar
berriaaf
Berichten: 1331
Lid geworden op: 03 dec 2004, 11:26

Bericht door berriaaf »

Leo

als ik het goed van anderenheb opgevangen zou er op de 814een dynamo van 90 AMP zitten

Maar ik zou niet weten hoe je dat zien kunt

En ja het is een totaal ander bedrag wat jij uit zou geven
maar we hebben eigenlijk ook wel gekeken als er een extra dynamo op kon maar er is gewoon geen plek voor onder de kap , ja en daar moet ik het dan mee doen

Bertus
Wie schrijf fouten vindt mag ze houden
Weer of geen weer het is altijd camper weer.
Onze camper site,s : http://www.camper-freaks.nl , http://www.camper-freaks.eu
Gebruikersavatar
Leo
Site Admin
Berichten: 4153
Lid geworden op: 08 okt 2005, 07:58
Locatie: Oost Drenthe

Bericht door Leo »

berriaaf schreef:Leo

als ik het goed van anderenheb opgevangen zou er op de 814een dynamo van 90 AMP zitten
Maar ik zou niet weten hoe je dat zien kunt
Dat staat er op Bertus.
Zo niet;
Bij V-snaar aandrijving moet er minstens een dubbele snaar zitten voor dat vermogen.
Hij is bij 90Amp minstens twee keer zo dik als de mini-dynamo's die in de bussies zitten.
Je zal er toch achter moeten komen hoe zwaar ie precies is.
Het is een heel belangrijk gegeven omdat je de rest van de aan te schaffen spullen er op af moet stemmen.
berriaaf schreef:En ja het is een totaal ander bedrag wat jij uit zou geven
maar we hebben eigenlijk ook wel gekeken als er een extra dynamo op kon maar er is gewoon geen plek voor onder de kap , ja en daar moet ik het dan mee doen
Nou Bertus, ze kunnen er een airco kwijt, en een extra compressor en meer van dat soort dingen.
Er staat nergens in een wet dat ie er bovenop moet zitten, aan de zij-onderkant is ook goed mogelijk, maar ok, je kiest voor iets anders dus maakt t niet uit.

Leo.
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten