waar o waar 2

Graag het type motor waarover het gaat vermelden!
Plaats reactie
raymond
Berichten: 8
Lid geworden op: 25 dec 2005, 22:04
Locatie: Amsterdam

waar o waar 2

Bericht door raymond »

Trefwoorden: Hanomag motortype motornummer


hallo hier raymond
ik heb een hanomag uit 72 gekocht en wou weten waar ik het motortype
kon vinden
kaniemand mij helpen
bedankt
het is een f 40 ka uit 1972
boven op de moter staat zundfolge 1342
of is dat het type
nogmaals bedankt
Laatst gewijzigd door raymond op 03 jan 2006, 18:43, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
De Rooie Reus
Berichten: 906
Lid geworden op: 04 dec 2004, 14:22

Deksel

Bericht door De Rooie Reus »

Hallo Raymond, bij mij (maar ik heb een OM314) staat het motornummer op het keppendeksel en op de linkerzijde van het cilinderblok. Ook bij de OM352 staat het op het kleppendeksel maar ook op de rechterzijde van het blok. Dus misschien is de systematiek van vroeger voortgezet en staat het bij jou ook - in ieder geval - op het kleppendeksel.
Is dat allemaal niet het geval dan moeten we wachten op een Hanomagspecialist.

Groeten van
Martin
In de toekomst zullen we nog vaak aan vroeger denken.
Gebruikersavatar
Leo
Site Admin
Berichten: 4153
Lid geworden op: 08 okt 2005, 07:58
Locatie: Oost Drenthe

Type?

Bericht door Leo »

Wat voor een type Hanomag praten we over??

Mvg, Leo.:D
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
Gebruikersavatar
Jeroen_Hanomaf
Berichten: 1646
Lid geworden op: 07 dec 2004, 21:16
Locatie: Het mooie West Friesland
Contacteer:

Re: Type?

Bericht door Jeroen_Hanomaf »

Leo schreef:Wat voor een type Hanomag praten we over??

Mvg, Leo.:D
Wou ik net typen! ;-)

Voor de Hanomags: (motor naast stoel)

F45 = D141L, 2,8 liter viercylinder (65pk)
F46O = O141L, 2,8 liter viercylinder (benzine) (80pk)
F46D, F55, F65, F75 = D142L, 3,1 liter viercylinder (80pk)
F66, F76, F85 = D161L, 4,2 liter zescylinder (100 pk)
F86 = D162L, 4,7 liter zescylinder (115pk)

Voor de Mercedes-Hanomags: (motor half onder schutbord, wat een #$^plek)

F40Ka = OM615 (origineel, ook wel OM616), 2,2 liter viercylinder (60pk)
F45Ka = M115 benzine, 2,2 of 2,3 liter viercylinder benzine (75 of 85pk)
F4Ka, F55Ka, F65Ka = OM314, 3,8 liter viercylinder diesel (80 of 85pk)

Groeten
Jeroen
In aanbouw: Volkswagen LT46 2,8TDI (ex-servicebus fa. Gebr. Van Kessel)
~~ ervaring is kennis die je opdoet, nadat je het nodig had!~~
raymond
Berichten: 8
Lid geworden op: 25 dec 2005, 22:04
Locatie: Amsterdam

begin het het te leren

Bericht door raymond »

hallo begin het te begrijpen het internet dan
wou antwoorden dus had maar het berichtje veranderdt
maar zo kan het ook geloof ik
het is dus een hanomag f 40 ka uit 1972
de motor ligt half onder het schutbord op die ~z*plek en dat bevalt prima
er staat boven op zundfolge 1342 is dat misschien het type
of waarschijnlijker de naam
bedankt voor jullie reacties
raymond
Gebruikersavatar
De Rooie Reus
Berichten: 906
Lid geworden op: 04 dec 2004, 14:22

nummer

Bericht door De Rooie Reus »

ontstekingsvolgorde?


Groeten van
Martin
In de toekomst zullen we nog vaak aan vroeger denken.
raymond
Berichten: 8
Lid geworden op: 25 dec 2005, 22:04
Locatie: Amsterdam

Bericht door raymond »

maar natuurlijk
nu het type dus nog
op welke plek vind ik dat
Gebruikersavatar
Jeroen_Hanomaf
Berichten: 1646
Lid geworden op: 07 dec 2004, 21:16
Locatie: Het mooie West Friesland
Contacteer:

Bericht door Jeroen_Hanomaf »

F40Ka heeft standaard een OM615.

Als je mazzel hebt, zit er nog een motornummerplaatje op, meestal is dat al verdwenen in de loop der jaren.

Op elk onderdeel van een MB blok staat echter een onderdeelnummer, dat ziet er als volgt uit:

{MB sterretje} {motortype} {motor-subserie} {onderdeelnummer}

Bijvoorbeeld:

* 615.213.23333333

De eerste drie cijfers zijn het type van de motor. Het betrouwbaarst is het onderdeelnummer van het cartergietstuk, er wordt nl. nog wel eens gewisseld voor de iets sterkere OM616 waarbij er soms een allegaartje van oude en nieuwe motor ontstaan is.

Van de OM616 begint het nummer dus met 616 :)

Oh ja, de #@$ plek is niet persoonlijk bedoeld, haha! Er zijn voor- en nadelen aan deze plek, een nadeel is de sleutelvriendelijkheid, een voordeel de extra ruimte in de cabine.

Bij de 'echte' Hanomags is de cabine krapper door de ruimte die de motor inneemt en de tunnel naar de neus toe. Groot voordeel is de sleutelvriendelijkheid, op de brandstofpomp na kun je overal bij, kap open of eronder kruipen en meteen slopen of maken wat er aan de hand is. :)

Groetjes & Hanomag-ze,
Jeroen
In aanbouw: Volkswagen LT46 2,8TDI (ex-servicebus fa. Gebr. Van Kessel)
~~ ervaring is kennis die je opdoet, nadat je het nodig had!~~
raymond
Berichten: 8
Lid geworden op: 25 dec 2005, 22:04
Locatie: Amsterdam

Bericht door raymond »

oke dan jeroen
helemal top :idea:
kan ik eindelijk een boekje gaan bestellen :shock:
maar eerst nog effe sleutelen :P
mzzl
Gebruikersavatar
Leo
Site Admin
Berichten: 4153
Lid geworden op: 08 okt 2005, 07:58
Locatie: Oost Drenthe

achterstevorenbinnenstebuiten..

Bericht door Leo »

raymond schreef:kan ik eindelijk een boekje gaan bestellen :shock:
maar eerst nog effe sleutelen
Kun je misschien beter andersom doen;
Eérst de cd-rom bij Jeroen bestellen, dán lezen en daarna op de juiste manier sleutelen.
Dat spaart een hoop moeite, kosten en vragen uit.

Leo.:D
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten