accu's laden niet op.....?

Huishoudaccu, scheidingsrelais, diodeblok, zonnepaneel, aggregaat, walaansluiting, aardlekschakelaars etc.
Plaats reactie
dinand
Berichten: 179
Lid geworden op: 10 okt 2005, 14:18

accu's laden niet op.....?

Bericht door dinand »

hallo allemaal,

Ik zit met 2 problemen. Het eerste is, is dat ik er voige week achter gekomen ben dat mijn huishoud accu's niet opladen en dat ik ze nieuw aangeschaft heb een maand of 3 geleden nu volledig ondladen zijn. (zou ook kunnen dat mijn start accu's niet opgeladen worden en dat dynamo kapot is, maar op dit moment start de bus nog wel goed, en de startaccu's zijn niet geschakeld aan de huishoudaccu's ofzo)

Mijn 2de probleem is, dat ik niks van electra weet.

Dus, zou iemand me kort een uitleg kunnen geven hoe de huishoud accu's over het algemeen in een 508 opgeladen worden zodat ik dat allemaal langs kan lopen?

Zou iemand me overigens ook kunnen vertellen hoe ik kan zien wat voor dynamo ik onder mijn bus heb hangen & waar de acculader over eht algemeen zit?

Als ik van buitenaf mijn bus voorzie van 220, laden de accu's dan ook op of niet?

Dank allen.

ps. als het woordje relais nodig blijkt in de uitleg, dan zou ik graag weten wat dat ding in godsnaam is, hoe hij eruitziet en wat hij doet.
dinand
Berichten: 179
Lid geworden op: 10 okt 2005, 14:18

Bericht door dinand »

o ja, als er iemand uit de buurt van utrecht dit leest en zin heeft om binnenkort een keer langs te komen en de boel te bekijken, en SAMEn te maken dan mag dat natuurlijk en krijgt hij/zij er nog wat voor terug ook !!!
Gebruikersavatar
Arnold Smeets
Berichten: 398
Lid geworden op: 24 dec 2004, 19:49
Locatie: Hoevelaken

accu's laden niet op

Bericht door Arnold Smeets »

Je vraagt nogal wat verschillende dingen, laat ik eens kijken wat ik kan verzinnen. Ik zal daarbij eenvoudige teksten proberen te gebruiken, dat is voor mij ook wel lekker want ik ben geen elektrotechneut. Hierdoor zal niet alles even verantwoord zijn maar ik hoop dat het wel duidelijk genoeg zal zijn. Zo niet: graag een berichtje!

Bij veel 508en is de auto 12V en de startmotor 24V. Dit is mijn uitgangspunt voor de rest van de tekst. Als het anders is ook graag een berichtje.
Om dit alles te kunnen voeden zitten er 2 12V accu's onder de chauffeursstoel en in die ruimte zit ook een groot aluminium blok met allerlei kabels. Dit is een relais dat er voor zorgt dat de accu's die normaal gesproken 12V afgeven aan de auto even 24V afgeven aan de startmotor.

Relais:
Als je iets aan of uit wilt zetten gebruik je bijna altijd een schakelaar. Als dit iets maar weinig stroom verbruikt heb je genoeg aan een dunne draad en een lichte schakelaar. Als dit iets veel stroom verbruikt moet je een dikke draad en een zware schakelaar gebruiken, anders smelt het geheel weg. Het kan voorkomen dat die draad en die schakelaar zo dik en zwaar worden dat het niet leuk meer is. Dit is het geval met het starten van de 508, hiervoor is een best forse kabel aanwezig in de accubak. Kijk maar eens en stel je voor dat die kabel doorgetrokken moet worden naar je dashboard en dat daar dan ook nog eens een bijpassende schakelaar moet komen.

Wat nu gebeurt bij het starten is dat je je startknop (is ook een schakelaar) of je sleutel (in het contactslot zit ook een schakelaar) gebruikt en daarmee via een klein draadje aan dat grote relais bij je accu's opdracht geeft om de grote stroom via de dikke kabels te laten lopen richting je startmotor. Dat kleine stroompje trekt een electromagneet aan waardoor de grote stroom kan gaan lopen. Een schakelaar achter een schakelaar als het ware.

Als je motor eenmaal loopt dan wordt via een v-snaar de dynamo aangedreven. Deze zit meestal aan de chauffeurskant naast de motor. Die dynamo zorgt er via de bedrading van de auto (ja, ja, MB denkt overal aan!) voor dat de accu's stroom toegevoerd krijgen, waardoor de accu's kunnen opladen. Er is dus geen aparte acculader aanwezig zoals het kastje dat je thuis zou gebruiken.

Als je een huishoudaccu wilt toevoegen zul je ergens uit die aanvoer van dynamo naar auto accu's stroom moeten halen en naar die huishoudaccu moeten brengen. Daarvoor zijn trucjes kant en klaar beschikbaar, volgens mij staat een en ander in een van de kaartenbakken hier links.

Het lijkt er op dat ofwel dit niet aanwezig is ofwel dit niet werkt. Een volledig ontladen accu wil nog wel eens kapot zijn, probeer de accu via een goede acculader op te laden en ga nadat er voldoende oplaadtijd verstreken is er even mee naar je garage. Die hebben een apparaat om de accu te kunnen testen.

Als je je auto vanaf 230V wilt voeden kun je 2 dingen doen: een 230V net aanleggen met ergens een transformator naar 12V voor alleen de accu('s)of direct na binnenkomst de 230V via een transformator terugbrengen naar 12V en met die 12V de auto in gaan.
Voor beiden is wat te zeggen, het is ook afhankelijk van wat je wilt doen, ofwel hoeveel en welke stroomverbruikers je hebt. Er zit een groot verschil tussen een camper met alleen een paar lampjes en een camper met koelkast, airconditioning, wasmachine en zonnebank aan boord.

Als je in Otterlo komt kijken eind maart kun je allerlei oplossingen zien, van simpel tot helemaal compleet.

In dit forum zijn diverse oplossingen gegeven voor stroom aan boord, met voor en nadelen. Zoekt en ook gij zult vinden!

Ik hoop dat er een techneut reageert op je uitnodiging om samen te kijken naar je camper, ik doe alles aan mijn eigen camper maar vind mijzelf absoluut niet voldoende goed om dit ook bij een ander te kunnen doen.

Dan nog even een stokpaardje van mij: als je een electra werkt doe het dan veilig! 12V lijkt heel ongevaarlijk maar het is niet de hoeveelheid V (Volt) die belangrijk is maar de hoeveelheid A (Ampère)! Ook bij een 12V net kunnen lelijke brandwonden optreden, zo niet erger.
Haal eerst de min van de accu('s) af, haal pas daarna de plus van de accu('s) af.
Als je iets aanlegt eerst alle aansluitingen goed vastmaken en iedere draad vanaf de accu voorzien van een zekering van de juiste sterkte. Ook hiervoor bestaan heel mooie oplossingen.

Als je klaar bent eerst de plus er op en goed vastzetten, daarna de min. Let op: als je de min vlak bij de accupool hebt kan er een vonkje overspringen. Hier zul je geen last van hebben maar je moet niet schrikken.

Wel: mijn tijd is op, ik moet weer aan het werk. Laat maar weten wat je nog meer voor informatie wilt hebben.

Groet,


Arnold
Unknown User

Bericht door Unknown User »

Hoi Dinand,

ik zou best graag eens langs willen komen, woon zelf ook in utrecht. heb ook een accu probleem en er helaas niet al teveel verstand van, maar misschien kunnen we samen eens kijken en hoeven we t wiel niet opnieuw uit te vinden

gr jacob
Gebruikersavatar
Leo
Site Admin
Berichten: 4153
Lid geworden op: 08 okt 2005, 07:58
Locatie: Oost Drenthe

Nieuwe wet bij moeilijkheden?

Bericht door Leo »

Viking schreef:heb ook een accu probleem en er helaas niet al teveel verstand van, maar misschien kunnen we samen eens kijken en hoeven we t wiel niet opnieuw uit te vinden
2 X Probleem = Oplossing??? :shock:

Dát zou mooi zijn... :roll:

Maar het is wel altijd gezellig om lotgenoten te treffen, dat scheelt.. :D
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
Unknown User

Bericht door Unknown User »

hoi,

2xprobleem=oplossing..... dat hoor je me nog niet zeggen, maar idd elkaar ontmoeten is leuk en wie weet helpen we elkaar nog wel op een ander MB vlak...
gr jacob
Gebruikersavatar
Leo
Site Admin
Berichten: 4153
Lid geworden op: 08 okt 2005, 07:58
Locatie: Oost Drenthe

Vrijdag de 13e-praat

Bericht door Leo »

Viking schreef:hoi,

2xprobleem=oplossing..... dat hoor je me nog niet zeggen, maar idd elkaar ontmoeten is leuk en wie weet helpen we elkaar nog wel op een ander MB vlak...
gr jacob
Da's helemaal waar Jacob, 2 weten soms meer dan 1.
Maar het deed me een beetje denken aan die MSN groepen;
Mensen met allemaal hetzelfde probleem zoeken elkaar daar op, en praten elkaar vervolgens nog dieper de put in.... :?

Hoeveel keer hoor je niet:
"Oww, heb je dát probleem??
Dan moet je eens met met dát persoon gaan praten, die heeft dat probleem óók al jaaaren"
Krijgen ze van mij meestal het antwoord: "Rot ff een end op met je lotgenoten, ik moet iemand hebben die dat probleem ópgelost heeft, dáár heb ik tenminste iets aan."
(Tjah, mijn woordkeuze is wel eens voor verbetering vatbaar, ik weet ut..grinnn 8))

Maar dit alles terzijde, want het gaat me ook geen r**t aan..
Zal wel aan Vrijdag de 13e liggen..
Solly.. :roll:

Veel plezier gewenst bij je eventuele bezoek, mvg, Leo.:D
ps, ik woon ff te ver bij Utrecht vandaan, anders keek ik ff.
Zal wel weer een probleempje van niks zijn, da's meestal zo. :wink:
ps2; mooi uitgebreid antwoord van Arnold, iemand schijnt hier de lange antwoorden geintroduceerd te hebben.. :twisted: Grinnn..
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
Gebruikersavatar
L1
Berichten: 345
Lid geworden op: 04 dec 2004, 17:36
Locatie: Alblasserwaard
Contacteer:

Re: Vrijdag de 13e-praat

Bericht door L1 »

Leo schreef: :wink:
ps2; mooi uitgebreid antwoord van Arnold, iemand schijnt hier de lange antwoorden geintroduceerd te hebben.. :twisted: Grinnn..
Heb je Arnold al eens meegemaakt in zijn vrije tijd :D
Dit antwoord schreef hij nog maar in de werkpauze :roll: :D :twisted:
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 0 gasten