Eenvoudige laders ontladen langzaam accu's.

Huishoudaccu, scheidingsrelais, diodeblok, zonnepaneel, aggregaat, walaansluiting, aardlekschakelaars etc.
Plaats reactie
Leo
Site Admin

Eenvoudige laders ontladen langzaam accu's.

Bericht door Leo »

Nu we toch in het accu-moeilijkheden-tijdperk schijnen te zitten ,zomaar ff een kleine tip van mij:

Het is mij in de loop van mijn acculadersleven opgevallen dat de meeste goedkope laders een accu langzaam ontladen als de lader niet in werking is.
De hoogste waarde die ik gemeten heb was ca 50mA.
Betekent dat er zo'n slordige 36Ah per maand uit de accu getrokken werd.
Als je dan ook de zelfontlading van de accu er bij rekent, dan kan het gebeuren dat je splinternieuwe huishoudaccu na 3 maanden winterstalling overleden is.

Dus mijn kleine tip van de dag luidt:
Laat in de winterstalling nooit een goedkope lader werkeloos op de accu's aangesloten staan.
Het allerbeste is zowieso de accupolen helemaal los te halen tijdens de winterstalling, dan krijgen (vocht!)lekstroompjes ook geen kans om je dure accu te vermoorden.

Mvg, Leo.:D
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
Unknown User

accu laden

Bericht door Unknown User »

Ik gooi het maar even bij dit onderwerp, dan hoef ik geen nieuwe te maken :~)

Ik zit erover te denken om een lader te kopen om m'n accu's bij te laden.
'k heb het al eens eerder nodig gehad en toen geleend.

Nu zijn m'n startaccu's weer wat leeg geraakt in de winterstalling (ja, ik weet het.. had ze los moeten halen...) en met die twee ritjes van 50 km zijn ze niet echt opgeladen...
(hoe veel km moet je daar eigenlijk voor rijden?).
Vanochtend wilde ie echt maar nét starten...

Om dan een eigen acculader te hebben, lijkt me best handig.

Goed, de vraag (na de lange inleiding) is dus:
Waar moet ik op letten bij de aanschaf van zo'n ding?

Groet van een nog steeds blije zeerover :~)
Admin
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Admin »

Hi Sandra,

Je hebt toch een 12 V installatie? Dan zijn er laders te koop in alle soorten en maten. Het prijsverschil zit in de te leveren laadstroom en de mechanische uitvoering. Voor het opladen van een 12V/88Ah accu, heb je m.i. aan een 5A lader genoeg. Kijk eens rond bij Makro, Gamma, Praxis, ja zelfs bij Halfords hebben ze dat soort kastjes :-)
Het kan altijd duurder en mooier. Maar bedenk dat een heel grote laadstroom (de zgn. "snellader") ook niet goed is voor je accu.

Je ziet tijdens het laden dat het metertje dat de laadstroom aangeeft, langzaam terugloopt (maar hij bereikt nooit de nul!). Als-ie na een uur of acht op 1A blijft hangen, is de batterij wel weer vol.

Op een gegeven moment is laden niet meer voldoende om te kunnen starten, dan is de spanning wel hoog genoeg, maar kan de batterij de benodigde stroom niet meer leveren. D.w..z. aan vervanging toe.

En, vanwege wat Leo boven in deze thread heeft gemeld, als de accu vol is, contactstop uit de wandcontactdoos en klemmen van de accu losnemen.

Laad ze,
Ernst
Anton

Bericht door Anton »

Hoi

Conrad heeft automatische laders die eerst opladen en dan de spanning bewaken.
Er zijn natuurlijk meer elektronicaboeren maar dit borrelde ff bij mij op, vandaar.
Een laatste opmerking: de volgorde perse aan houden: eerst stekker er uit en dan pas de klemmen er af.
Bij het aansluiten eerst de klemmen en dan de stekker er in!.

Dit alles heeft te maken met het onstaan van knalgas, bij het ontladen en laden, en daar wil je dan liever geen vonkjes bij hebben!!

Groet Anton
Kwestie van gas geven......

Afbeelding
Unknown User

Re: Eenvoudige laders ontladen langzaam accu's.

Leo schreef:Nu we toch in het accu-moeilijkheden-tijdperk schijnen te zitten ,zomaar ff een kleine tip van mij:

Het is mij in de loop van mijn acculadersleven opgevallen dat de meeste goedkope laders een accu langzaam ontladen als de lader niet in werking is.
De hoogste waarde die ik gemeten heb was ca 50mA.
Betekend dat er zo'n slordige 36Ah per maand uit de accu getrokken werd.
Als je dan ook de zelfontlading van de accu er bij rekent, dan kan het gebeuren dat je splinternieuwe huishoudaccu na 3 maanden winterstalling overleden is.

Dus mijn kleine tip van de dag luidt:
Laat in de winterstalling nooit een goedkope lader werkeloos op de accu's aangesloten staan.
Het allerbeste is zowieso de accupolen helemaal los te halen tijdens de winterstalling, dan krijgen (vocht!)lekstroompjes óók geen kans om je dure accu te vermoorden.

Met vriendelijke groet, Leo.:D
Hé leo, bedankt voor de tip, dit wist ik nog niet.
Nu begrijp ik ook waarom de accuinhoudmeter de huishoudaccu bijna leeg aangaf van de week. (de startaccu was niets mee aan de hand gelukkig)

Je hebt het over "overleden" bedoel je daarmee dat de accu gewoon leeg is en weer opgeladen kan worden? of is de accu echt kapoet, stuk en ook nog defect bovendien??
M'n huishoudaccu is trouwens zo'n dichte onderhoudsvrij geval.

Mazzel en bedankt,

Snappie.

p.s. Is het bij jullie óók nog zo koud??

Afbeelding
Leo
Site Admin

Bericht door Leo »

snappie schreef:Hé leo, bedankt voor de tip, dit wist ik nog niet.
Nu begrijp ik ook waarom de accuinhoudmeter de huishoudaccu bijna leeg aangaf van de week. (de startaccu was niets mee aan de hand gelukkig)
Hoi Rob, wat is "Bijna leeg" in jouw geval?
Heb namelijk geen idee wat je met een accu-inhoudsmeter bedoeld?
snappie schreef:Je hebt het over "overleden" bedoel je daarmee dat de accu gewoon leeg is en weer opgeladen kan worden? of is de accu echt kapoet, stuk en ook nog defect bovendien??
Overleden= een onverwacht einde, tranen, zelfverwijt, toespraken over hoe goed hij het altijd gedaan heeft en natuurlijk het klassieke "veel te vroeg", een enorme tegenslag, bloemen, oorkleppen tegen Mieke Telkamp, zand er over, en chocospanscake met koffie toe.. :P
snappie schreef:p.s. Is het bij jullie óók nog zo koud??
Het was hier een prachtige windstille lentedag.
De hond is voor het eerst weer de hele dag buiten geweest. :)

Leo
Site Admin

laadapparaat.

Bericht door Leo »

Hoi Sandra, ik zal eens graven in mijn MallePietjeMagazijn.
Er slingert er vast nog wel ergens 1 in de rondte.

Unknown User

Leo schreef: Hoi Rob, wat is "Bijna leeg" in jouw geval?
Heb namelijk geen idee wat je met een accu-inhoudsmeter bedoeld?

Nou,....in de camper zit een heel mooi paneeltje met schakelaars, knupkes en lampies.
Zo zit er een schakelaar (zwevend) waarmee ik kan zien hoe vol (of leeg) accu 1 en accu 2 zijn door middel van drie lampies waarvan er één gaat branden, ofwel lampie vol,....of lampie halvol,.....ofwel lampie bijna leeg.
En dat voor beide accu's. (luxe hé?)
Dit zelfde heb ik dus ook met de watertank (terwijl ik altijd dacht dat de tank leeg is als er geen water meer uit de kraan komt :mrgreen: :mrgreen: )

Maar goed, zal straks de bus effe een poosje aan de prik zetten, beide accu's opladen, en dan de oplader van de accu afhalen voor ik de bus weer wegzet.

Mazzel!

p.s.

Nou is het hier en koud, én het regent er ook nog bij!!
Afbeelding
Unknown User

Re: Tachograaf

Reysigher schreef:Nog een kleine aanvulling op het accu-ontlaad probleem, eigenaren van wagens die zijn uitgerust met een tachograaf doen er ook verstandig aan in de winterstalling de accupool los te halen!! de tachograaf krijgt zijn spanning buiten de hoofdschakelaar om en dat ding gebruikt 7 * 24 zo'n 60 mA!!
Ja... :oops:
Ik wist het wel, maar was het weer vergeten...
Plaats reactie