lader -omvormer

Huishoudaccu, scheidingsrelais, diodeblok, zonnepaneel, aggregaat, walaansluiting, aardlekschakelaars etc.
Plaats reactie
rbm wielens
Berichten: 15
Lid geworden op: 17 jan 2006, 19:04
Locatie: Haaksbergen

lader -omvormer

Bericht door rbm wielens »

Ik heb vorig jaar bij een lid van de camperclub een lader - omvormer gekocht merk calira EVS 12/12a met een batterij capiciteit 60-120ah.
Nu wil ik deze gebruiken maar heb hier blijkbaar ook nog een z.g Bord control bij nodig.
Ik heb al een heleboel schema's en bij een caravanbedrijf al gevraagd wat ik er precies bij moet hebben maar zij kunnen mij daar geen duidelijkheid over geven en dus ook geen zekerheid of het dan werkt.
Zo'n bord control is best nog prijzig dus wil ik er wel een aanschaffen maar dan moet ik wel zeker weten dat deze ook goed werkt.
Misschien kan er mij iemand een oplossing hierover geven, of misschien is het beter om een andere oplossing te zoeken.
Graag reacties.

Rudie Wielens
Ik ben momentheel met een andere camper aan het bouwen.
Nu heb ik een 407 ex.ME bus van 1986
groeten Rudie Wielens
Gebruikersavatar
Admin
Site Admin
Berichten: 4381
Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
Locatie: Haulerwijk (ZO Friesland)
Contacteer:

Bericht door Admin »

Hallo Rudie,

Let even op: toen Karmann in 2001 ophield campers te maken, hebben ze hun hele voorraad tegen dumpprijzen uitverkocht. Daaronder waren veel Calira EVS'sen van typen die inmiddels zijn opgevolgd door nieuwe. Ik kwam op verschillende Duitse fora tegen dat Trautmann die EVS'sen ombouwt om ze geschikt te maken voor de nieuwe Bord Controls. Of dat qua prijs nog interessant is, is zeer de vraag :( Weet jij welk type Bord Control bij jouw EVS zou behoren?

Ik heb de standaardschema's van de EVS'sen bekeken en ik neem aan dat het gaat om de aansluitingen 1 en 2 "Fernbedienung".
En v.w.b. aansluitklem 13 vraag ik me af of je bij de EVS per se een Tremat nodig hebt. Het zou voor de hand liggen de scheid-functie in de EVS te integreren.

Om te kijken of je überhaupt wel extra apparatuur nodig hebt, de vraag "heb jij een schema van wat er binnenin het apparaat zit?" Dan kan ik bovenstaande vragen beantwoorden. Alle overige aansluitingen blijken uit het aansluitschema.

Ik hoor van je,
Ernst

Correctie: ik heb nog even doorgegoogled en het schema van de "EVS12/12automatic Handel" gevonden. Bij alle draden "zum Bord Control" staat de functie. En volgens mij kun je uitstekend uit de voeten zonder Bord Control:
3 + koelkast (schakelt af bij te lage spanning)
8 -
10 + verbruikers (t.o.v. massa, want 8 is niet zwaar genoeg)
Op de punten 6 en 15 (t.o.v. 7) kun je spanningsmeters (of één via een omschakelaar) aansluiten, wel mooi, maar niet noodzakelijk.
De punten 16 t/m 27 gaan naar de accu's conform de tekening.
rbm wielens
Berichten: 15
Lid geworden op: 17 jan 2006, 19:04
Locatie: Haaksbergen

Bericht door rbm wielens »

Hallo Ernst
Allereerst wil ik je bedanken voor de snelle reactie.
Bij de lader - omvormer heb ik de aansluitkabels van 16 t/m 27
Inmiddels heb ik ook een schema met beschrijving in het duits.
Voor aansluiting 1/15 heb ik niets en zover ik uit jou reactie kan opmaken is er een manier om zonder de bordcontol te werken.
Op dit moment reageert er niets.
Misschien kun je mij duidelijk maken hoe de aansluiting zou moeten werken.
Als ik bijde accu's aansluit gaat hij dan automatisch laden of moet ik dan nog ergens anders iets doorverbinden?
Ik ben op dit gebied een leek dus graag reacties.
Groeten Rudie
Ik ben momentheel met een andere camper aan het bouwen.
Nu heb ik een 407 ex.ME bus van 1986
groeten Rudie Wielens
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 0 gasten