bladveren

Alles m.b.t. de dragende delen van het voertuig, alsmede versnellingsbak, koppeling, aandrijfas en differentieel.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
michel35
Berichten: 2
Lid geworden op: 20 jan 2006, 19:57
Locatie: Utrecht

bladveren

Bericht door michel35 »

Hallo dubbelluchters,

Mijn l407d met camper opbouw is aan een kant door zijn bladveren gebogen- gezakt. weet iemand waar ik deze kan kopen? en hoe kan ik ze het beste vervangen.

Groeten Michel
Gebruikersavatar
janvds
Berichten: 269
Lid geworden op: 29 okt 2005, 16:54
Locatie: Amerongen

Bericht door janvds »

heyy Michel

bij jouw in de buurt heb je een goede mb sloperij
onderdelen voor een redelijke prijs en als lid krijg je korting

de site http://www.autosloperijmercedes.nl/

wel even bellen van te voren...........succes
en laat even weten hoe het afgelopen is

jan vds
Gebruikersavatar
Peter
Berichten: 56
Lid geworden op: 30 dec 2004, 17:51
Locatie: groene hart

Bladveren.

Bericht door Peter »

Beste Michel.

Als je hetzelfde type veerpakket opnieuw wilt monteren staat het onderdelen-nummer op het voorste oog van het bovenste blad.
Het schijnt dat er verschrikkelijk veel verschillende pakketten gebruikt zijn bij de verschillende types Benzen. Hoewel pakketten op het eerste oog wel passen zit er toch wel verschil in de samenstelling van de pakketten (aantal bladen, dikte van de bladen) en het draagvermogen van de pakketten.
Persoonlijk zou ik alletwee (L+R) de pakketten tegelijk vervangen. Helemaal als de onderdelen-nummers (L+R) verschillend zijn.
Heb ze zelf dit voorjaar nog vervangen bij 'n 408, en deze pakketten toen bij de onderdelen-commissie van Dubbellucht gekocht.
Omdat mijn 408 teruggekeurd was naar B-rijbewijs had de toenmalige eigenaar er ook bladen tussenuit moeten halen. Misschien is dat bij jouw ook het geval :?:
Zelf heb ik destijds besloten het originele pakket er weer onder te zetten, hoewel dit eigenlijk niet mag van de veldwachter. :!:
Het vervangen op zich is niet bijzonder ingewikkeld.
- bouten voorste en achterste oog één slag losdraaien.
- bouten veerstroppen één slag losdraaien.
- wagen onder het chassis opkrikken.
- het hele gevaarte GOED en STABIEL ondersteunen :!:
- alle bouten volledig losdraaien.
- het pakket van de voorste en achtste pen afschuiven.
- LET OP: Onder het onderste blad zit (op de as) een pen van +/- 1cm hoog. Dit om verschuiving van het pakket te voorkomen. Om het pakket te kunnen verschuiven moet je het pakket dus even met een breekijzer o.i.d. van de as af lichten. Bij een ontspannen pakket is dit goed te doen.

De kans bestaat dat het pakket (zeer) moeilijk van de pennen te krijgen is. Dit omdat de pennen zijn gaan roesten e.d. In dat geval kun je kruipolie o.i.d. proberen maar dan alleen in combinatie met 'n voorhamer :? Vandaar het GOED en STABIEL ondersteunen.
Mocht het nu van geen kant loskomen, zou je nog kunnen overwegen om het pakket met veerschommel en al te demonteren. Dan kan je 'm daar demonteren waar je iets meer (werk)ruimte hebt.
Je slaapkamer of zo. :lol:

De rubber bussen zou ik gelijk vernieuwen, als ik jouw was. Deze zijn nog gewoon te bestellen bij de Benz-Dealer. Beter nu gelijk vernieuwen dan straks erop afgekeurd worden bij 'n APK. De kosten zijn weinig.
Het kan zijn dat bij 'n ander (= hoger) pakket de veerstroppen niet meer passen. In dat geval vervangen door passende. Ook deze zijn nog te verkrijgen bij de dealer.

Als het pakket eraf ligt gelijk de pennen even kuisen en 'n beetje (koper)vet erop.
Bedenk wel dat zo'n pakket niet licht is. Als je het (net als ik) allemaal op straat, op je rug moet doen, is 'n helpend handje wel makkelijk. In ieder geval bij het opnieuw monteren van de pakketten.

Als alles 'n beetje los wil komen, en er geen watertanks o.i.d. in de weg zitten is het redelijk eenvoudig werk. Alleen 'n beetje gewichtig.

Mocht je verder nog vragen hebben dan hoor ik het wel.

Succes,

Peter.
Gebruikersavatar
Arnold Smeets
Berichten: 398
Lid geworden op: 24 dec 2004, 19:49
Locatie: Hoevelaken

bladveren

Bericht door Arnold Smeets »

In aanvulling op het verhaal van Peter:

Naast de voorhamer had ik er ook een lang (anderhalf tot twee meter is wel lekker) breekijzer bij nodig + een tweede persoon om dat te hanteren. De rubber bussen vangen veel op van de klappen die je met de voorhamer geeft. Een paar blokken hardhout (of hard hout :?: ) tussen chassis en breekijzer is makkelijk.

Geef echt aandacht aan de opmerkingen die Peter maakte voor wat betreft veiligheid. De klus is goed te doen, als het moet zelfs op straat, maar de inspanningen zijn fors dus schade is er snel en de gewichten van de onderdelen (behalve van de rubber busjes :lol: ) zijn ook fors.

De werkgroep onderdelen heeft een jaar of 2 geleden behoorlijk wat veerpakketten bemachtigd, misschien is er nog iets voor je bij.

Groet,


Arnold
Gebruikersavatar
michel35
Berichten: 2
Lid geworden op: 20 jan 2006, 19:57
Locatie: Utrecht

Bericht door michel35 »

Bedankt voor de goede raad mensen,

Binnekort ga ik de camper van stalling halen en eens kijken welk nummer op die verenpakket staat meschien dat de werkgroep onderdelen zo een pakket hebben liggen. Wat de veiligheid betreft zat ik er aan te denken om de chassisbalken op stempels te laten steunen en zo een voor een de bladveren en rubbers vervangen. Nu heb ik alleen nog een vraag is het verstandig om ook de schokbrekers te vervangen ??

Alvast bedank !!!!

M.v.g. Michel
Gebruikersavatar
Arnold Smeets
Berichten: 398
Lid geworden op: 24 dec 2004, 19:49
Locatie: Hoevelaken

bladveren

Bericht door Arnold Smeets »

Tja, ze laten zich makkelijk verwijderen dus mijn idee is dat je dat even moet doen en dan kun je nagaan of ze lekken of niet. Als ze lekken absoluut vervangen! Dan gelijktijdig links en rechts doen.
Als ze niet lekken en er nog goed uitzien kun je bij een bandenboer even laten testen. Ik weet geen betere oplossing, het is uiteraard wel een beetje bij de duivel te biecht gaan want die bandenboer heeft belang bij afkeur....

Groet,


Arnold
Gebruikersavatar
Bert Steenhuis
Berichten: 179
Lid geworden op: 16 dec 2004, 19:25
Locatie: Assen
Contacteer:

Re: bladverend

Bericht door Bert Steenhuis »

Hallo allemaal,

Als jullie problemen hebben met het los krijgen van de veerbussen van de bladveren dan komt dat omdat jullie niet genoeg (willen) demontren ik heb daar geen voorhamer enz. voor nodig.

Voorig jaar mei heb ik de rubberbussen van de vooras van mijn huidige 508 vervangen en dit najaar die van de achteras van mijn Low - budget camper project (zie de link in het onderschrift) en zodra het weer beter wordt is daar van de vooras aan de beurt.
14 jaar gelden bij twee campers rubberbussen vervangen.

Ik doe dit altijd als volgt: demonteren zoals in in de andere reacties reeds omschreven, zodat alleen het veerpakket aan de ene kant aan de steun en aan de anderekant aan de schommels hangt, de moeren van steun en schommels moeten ook wel los zijn.
Vervolgens MAAK IK DE BEVESTIGING VAN DE VEERSCHOMMELS LOS VAN HET CHASSIS vier bouten / moeren M 10.
Dan laat ik het losse deel van het veerpakket op een blok hout / plank, (nog gemakkelijker een karretje op zwenkwielen).
Nu kun je het gehele veerpakket heen en weer wrikken /trekken /duwen en of met een houten balkje wat op tillen en weer letsen zakke. ook met het balkje tussen chassis en veerpakket wil wel helpen.
MAAR PAS OP DAT ALLES NIET PLOSELING NAAR BENDEN VALT !
De veer schommels wrikken en hen en weer bewegen of met een breekijzer / grote banden lichter er tussen EERST de schommel uit de VEER halen, de andere kant uit de steun lukt het beste in de bank schroef.

Succes er mee Bert Steenhuis.
Als iets te mooi lijkt om waar te zijn dan is het dat ook.

Onze WEB-LOG is weer bijgewert 31 mei 2008
http://mercedes508.web-log.nl/
A_A
Berichten: 400
Lid geworden op: 07 jan 2006, 01:07

Bericht door A_A »

kleine toevoeging op : pas op dat de boel niet naar beneden valt. Heb vanmiddag gemerkt dat het pakket zonder veer stroppen, ook makkelijk omvalt. Niet naar beneden maar dat het veerpakket gewoon kantelt. Opzich niet erg maar als je je rechter middelvinger gebruikt om krassen op het chassis te voorkomen ;-) kan dat complicaties met zich mee brengen. Mijn pakket is net aan te tillen, 7 bladen. De bovengenoemde vinger mis helaas nu wat vel aan de bovenkant en is behoorlijk dik. Maw pas op bij dit soort werkzaamheden.
En een tip doe het samen met iemand als je er niet makkelijk bij kan. Ik kan het gewicht niet goed inschatten maar ik schat het op 40 a 50 kilo.
ik ben 2,5 uur bezig geweest van veer pakket uit de personen auto pakken totdat de bouten vast zaten.
Vr Gr Arjan Andriessen
406/8 D '69
Gebruikersavatar
Skelliwagon
Berichten: 12
Lid geworden op: 25 okt 2010, 22:47
Locatie: Eindhoven

Re: bladveren

Bericht door Skelliwagon »

Hallo Busseklussers,
Ik weet dat dit een oud topic is, maar ik post toch even deze link naar een filmpje van de demontage van het verenpakket voor de mensen die net als ik hier terecht zijn gekomen omdat ze hun verenpakket gaan demonteren en daar graag wat meer over willen weten.
Het is wel in t deutsch

http://www.youtube.com/watch?v=_ApbrxO5QFA

Ik heb trouwens bij deze mensen (bustechnik.de) laatst nog een paar grote spiegels gekocht voor een hele fijne prijs!

Bedankt voor de informatie allemaal!
Gebruikersavatar
Skelliwagon
Berichten: 12
Lid geworden op: 25 okt 2010, 22:47
Locatie: Eindhoven

Wie helpt me uit de brand?

Bericht door Skelliwagon »

Goeie avond!
Vandaag heb ik rechtsvoor het verenpakket losgehaald.
Ik ben daar bij als volgt te werk gegaan:

-moeren van de pennen voor en achter verwijderd
-veerstroppen verwijderd
-schokbreker verwijderd om het pakket zijwaarts te kunnen bewegen.
-aan de achterzijde van het pakket de de rubbers vervangen zonder daarbij het pakket aan de voorkant van de pen te halen
-pakket terug op de pen geschoven en (nieuwe)moeren teruggezet

en tot mijn verbazing zag ik dat het palletje wat onder uit het verenpakket steekt zo'n 2,5 cm achter het gaatje in de as zat.... hier kon ik de veerstroppen dus niet terugplaatsen . Mijn vraag is dus ook wat nu? :?
Het zooitje aan de as omhoogkrikken en kijken of t op zijn plaats valt misschien?

Ik hoop dat iemand een goeie tip voor me heeft,morgen ga ik weer verder.

Groetjes,

Sander

Ps. de reden dat ik alleen op een plek de rubbers vervang is dat ik over 2 dagen naar de apk moet en geen tijd heb om het grondig aan te pakken nu.
Frank.fjph
Berichten: 2227
Lid geworden op: 15 apr 2006, 17:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: bladveren

Bericht door Frank.fjph »

Een optie is (afhankelijk hoe je de as en chassis opgekrikt hebt) om je chassis aan die kant verder op te krikken zdd veer voldoende ruimte heeft van de as, en dan de as in de goede richting duwen, persen of meppen... mogelijk gaat het ook door het wiel ion de goede richting te draaien...

Is maar een idee hoe ik het zou proberen, heb destijds het niet in de praktijk yoegepast.

Frank
Gebruikersavatar
Skelliwagon
Berichten: 12
Lid geworden op: 25 okt 2010, 22:47
Locatie: Eindhoven

Re: bladveren

Bericht door Skelliwagon »

Bedankt voor de tip Frank!

Heb gisteravond al wat laffe tikjes tegen de as gegeven, zonder resultaat.
Ik ga t zo maar s met wat meer overtuiging proberen dan.

Groet,

Sander
Gebruikersavatar
dereiziger
Berichten: 1069
Lid geworden op: 24 jan 2010, 14:53
Locatie: visvliet

Re: bladveren

Bericht door dereiziger »

ik heb het met een breekijzer op zijn plek geduwd
Afbeelding
Gebruikersavatar
Skelliwagon
Berichten: 12
Lid geworden op: 25 okt 2010, 22:47
Locatie: Eindhoven

Re: bladveren

Bericht door Skelliwagon »

Inderdaad, nu ik zeker wist dat de as naar achter moest kunnen zat hij met een stalen pijp als hefboom zo weer op zijn plek, en zit het nu allemaal weer in elkaar om zo naar de apk te knorren,
Bedankt voor de tips!
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 7 gasten