OM615 (puur water) bevroren radiateur met lek, 2 l. speling

Graag het type motor waarover het gaat vermelden!
Plaats reactie
Frederik
Berichten: 4
Lid geworden op: 28 jan 2006, 19:08
Locatie: Rotterdam

OM615 (puur water) bevroren radiateur met lek, 2 l. speling

Bericht door Frederik »

.

Mercedes-Vrienden,

Begin november heb ik de Hanomag Wohnmobil (volgens de papieren) uit 1971 van een vriend in Hamburg overgenomen. Op 6 november, toen het toevallig (dit jaar en zeker in de Rijnmond nog) nauwelijks vroor, ben ik ermee naar de Rijnmond gereden. Sindsdien heeft de 206D in de kou gestaan en heb ik ‘m niet meer gestart (durven starten) .

Sinds een schamp-ongeluk in augustus 2004 lekt de radiateur op ca. 60% van de hoogte, ik wist van tevoren al dat ik op mijn rit van Hamburg naar Rotterdam ca. elke 50 km een liter water moest bijvullen, zo gezegd zo gedaan.

Maar het resultaat is dus dat het koelwatersysteem volledig gevuld is (was) met water zonder ook maar één druppel antvries (shame shame) .

Dat m’n radiateur compleet kapot gaat is niet zo erg, die moest toch vervangen worden.
De koeler was (is - gelukkig) niet helemaal vol, wat de overige schade moge beperken.
Is een ruimte van 2 liter aan lucht bovenin de radiateur (met lekjes aan de voorkant, in de bovenste helft) genoeg om ijsvorming zodanig te laten uitzetten dat de MOTOR niet beschadigt ?

Is het aannemelijk dat (al) het water “in” de motor eerder bevroren is ?
Of spelen het grote oppervlak en de positie van de radiateur zo’n grote rol dat de radiateur sneller bevriest ? In dat laatste geval zou dr’ een ijsbarrière kunnen ontstaan, waardoor verder uitzetten (binnen) of lekken (uit) het motor / radiateursysteem onmogelijk wordt en er een grote druk zou kunnen ontstaan, lijkt me.

Kan iemand mij helpen de risico’s in te schatten ? Heb ik nu een fifty-fifty kans dat ik m’n motor kan wegdonderen of anders 100-den €uro’s extra moet investeren om het geheel weer op orde te krijgen ?
Of is de kans groot dat het uitzettende geheel z’n weg naar buiten gevonden heeft en m’n schade beperkt blijft tot de radiateur en evt. aansluitingingen ?

Hoeveel risico loopt de waterpomp (k neem aan dat die erin zit) ? Hoe bewerkelijk (en duur) is evt. vervanging daarvan ? Is het mogelijk / de moeite waard, of zit ‘ie zodanig in de motor verwerkt dat bij beschadiging de motor alsnog als geheel beter weggedaan wordt ?

Dank voor het lezen van de lange lap tekst, bij vorbaat dank voor je kennis / ervaringen hierover.

Met vriendelijke groet,

Frederik Geerlings
1971 (Hamburg) Mercedes L206D [OM 615]
Gebruikersavatar
Leo
Site Admin
Berichten: 4153
Lid geworden op: 08 okt 2005, 07:58
Locatie: Oost Drenthe

Bericht door Leo »

Hoi Frederik,

Inderdaad een prachtig duidelijke lap tekst, alleen is het antwoord veel korter.
Aan de onderkant van de koelwaterruimtes in je motorblok zitten vriesdoppen aan weerszijden.
Het is de bedoeling dat die dingen er uit gedrukt worden op het moment dat er de enorme druk van bevriezen ontstaat.
Met een beetje geluk was je waterpomp leeg genoeg om niet kapot te vriezen, omdat het waterpeil ws onder je pomp heeft gestaan met die kapotte radiator.

Het is gewoon een kwestie van goed kijken, bijvullen, en proberen te starten als íe weer ontdooit is.
Er is via internet niks zo moeilijk te beoordelen als vorstschade.
Hierin kan ik je dus niet verder helpen.

Met vriendelijke groet, Leo.:D
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
Frederik
Berichten: 4
Lid geworden op: 28 jan 2006, 19:08
Locatie: Rotterdam

Bericht door Frederik »

Hoi Leo,

Dank voor je antwoord, met deze kennis durf ik er tenminste vanuit te gaan dat mn motor het (zou) moet(en) houden. :D
Hopen dat de waterpomp het overleeft.
Eind maart maar weer ns bijvullen en proberen te starten.

Groetjes ,

Frederik
1971 (Hamburg) Mercedes L206D [OM 615]
Gebruikersavatar
Leo
Site Admin
Berichten: 4153
Lid geworden op: 08 okt 2005, 07:58
Locatie: Oost Drenthe

Weer een zooitje ongevraagd advies. ;~)

Bericht door Leo »

Graag gedaan Frederik.:D

Of 'ie het gehouden heeft is natuurlijk vraag 2, maar er is een kans dat hij niet in delen gevroren is gezien het lage waterpeil.
Maar als ik jou was dan tapte ik de motor alsnog af.
Stel dat hij deze vorstperiode overleefd heeft, dat betekend nog niet dat íe de volgende vorst óók overleefd.
Het is maar een ideetje..:wink:

Maarruh, als dat beesie buiten staat te overwinteren is het helemaal niet slecht voor 'm om zo nu en dan de motor even een paar omwentelingen te geven hoor.
Of je dat nu met de hand of met de startmotor doet, maakt niet uit.
Maar anders moet je niet vreemd opkijken als er een paar zuigerveren vastroesten in een cilinder, óf dat er vliegroest in de cilinders ontstaat.
Er is namelijk altijd wel een klep die openstaat, en dan wordt er vanwege de buitentemperatuurwisselingen (vochtige) lucht in en uit de cilinders getransporteert.
Zolang er een mooie oliefilm aanwezig is, kan het wel ff lijden, maar als íe al wat ouder is en je hebt 'm heet neergezet dan kun je wel eens pech hebben.
Als ie per ongeluk start is er geen man overboord, hij kan best wel heel even zonder water draaien, daar gaat ie niet dood aan.

Ook hebben zuigerveren de onhebbelijke eigenschap om hun "merk" in de cilinderwand achter te laten bij een langdurig stilstaande motor.
Dat komt omdat de zuigerveren altijd naar buiten drukken én omdat de cilinder en veren van verschillende materialen gemaakt zijn.
Als je een motor openschroeft die langdurig stilgestaan heeft, kun je altijd aan de cilinderwand zien waar de veren gezeten hebben.
Dit laatste kun je voorkomen door 'm zo nu en dan een heel klein stukje te verdraaien.( dit geldt overigens ook voor bussies die binnen staan, om maar eens te eindigen doormiddel van een zachte wenk met een voorhamer naar alle andere winterstallers :P )

Hoppa, toch weer een zooitje ongevraagd advies van deze mafkees..
Mot ik toch 'ns mee ophouden.. :roll:


Met vriendelijke groet, Leo.Afbeelding
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
Frederik
Berichten: 4
Lid geworden op: 28 jan 2006, 19:08
Locatie: Rotterdam

Bericht door Frederik »

Nou, wat mij betreft mag je zo doorgaan, alle waarschuwingen tegen en uitleg bij kou- en waterwerking zijn natuurlijk voor velen nuttig. Of ze nu direct van toepassing zijn of niet, je leert ´r altijd weer wat van. Wederom dank voor je tips en tricks. Als beginnend werktuigbouwer interesseren de details me enorm, k kan me voorstellen dat andere ambitieuse sleutelaars je vele reacties ook van harte lezen. 8)

Wat dat betreft heeft het hele verhaal: “ Accelleratie verschillende types” , binnen het onderwerp “Dieselmotor”, met al z´n wendingen weer veel bijgedragen aan brede kennis over allerlei (diesel-) motoren, mede dank aan Ben.

Wanneer mn Hanootje a.s. maandag in de stalling staat, laat ik meteen al het water eruit lopen. Is er een regulier gat aan de onderkant om al het koelwater euit te laten lopen ? M’n documentatie is onderweg, wanneer aangekomen, zal ik niet meer dit soort eenvoudige vragen stellen. :oops:

Wanneer we praten over “met de hand een paar omwentelingen aan de motor geven”, bedoel je dan : in de versnelling en met een paar man duwen, of kun je ook zonder gebruik van versnelling onder je OM615 gaan liggen en rusitg doch ferm in de juiste richting kracht uit oefenen op de V-Snaar ?

Over richting, als je de motor in de verkeerde richting draait, loop je toch ook rare risico’s ? Toen de ANWB-man, op 07-11-05 om 1:40, mijn (in max. 750 km) opgesleten V-snaar verving (was blijkbaar te los gesteld), liet ‘ie mij in de 4de of 2de versnelling (alweer vergeten welke het was, ik vroeg me alleen af : “Waarom niet de éérste versnelling, da’s toch lichter werk?") schakelen .
Terwijl hij goed stroef onder de motor en lekkende Kühler liggend de nieuwe V-Snaar aanbracht duwde hij m’n Bussi ACHTERUIT ??!! :shock:

Wordt de waterpomp aangedreven binnen de motor zelf, via de V-snaar (anderzijs lijkt me niet) ? Om potentiele schade te beperken durf ik de waterpomt pas weer te activeren zodra ik zeker weet dat al het ijs er als water uitgelopen is.

In de toekomst zal ik proberen de topics een beetje te spreiden en te beperken,
Bij voorbaat dank voor jullie reacties,
Hano-Groet,

60716613201047
1971 (Hamburg) Mercedes L206D [OM 615]
Gebruikersavatar
Leo
Site Admin
Berichten: 4153
Lid geworden op: 08 okt 2005, 07:58
Locatie: Oost Drenthe

Bericht door Leo »

Frederik schreef:Nou, wat mij betreft mag je zo doorgaan, alle waarschuwingen tegen en uitleg bij kou- en waterwerking zijn natuurlijk voor velen nuttig. Of ze nu direct van toepassing zijn of niet, je leert ´r altijd weer wat van. Wederom dank voor je tips en tricks. Als beginnend werktuigbouwer interesseren de details me enorm, k kan me voorstellen dat andere ambitieuse sleutelaars je vele reacties ook van harte lezen. 8)
Hoi Frederik, bedankt voor de lovende woorden.. :P
Maarrehh, leer nou niet te veel hier, dat vinden je leraren niet fijn, daar kunnen ze meestal niet zo erg tegen.. :twisted:
Frederik schreef:Wat dat betreft heeft het hele verhaal: “ Accelleratie verschillende types” , binnen het onderwerp “Dieselmotor”, met al z´n wendingen weer veel bijgedragen aan brede kennis over allerlei (diesel-) motoren, mede dank aan Ben.
Yep, het wordt zo langzamerhand de hoogste tijd dat die schadebuseigenaar zich weer eens achter zijn toetsenbord zet voor enig tegengas danwel duwtjes in de rug.. :roll:
Frederik schreef:Wanneer mn Hanootje a.s. maandag in de stalling staat, laat ik meteen al het water eruit lopen. Is er een regulier gat aan de onderkant om al het koelwater euit te laten lopen ? M’n documentatie is onderweg, wanneer aangekomen, zal ik niet meer dit soort eenvoudige vragen stellen. :oops:
Da's heel mooi dat je die cd-rom enzo besteld hebt, er staat voor de goede lezer verschrikkelijk veel info in.
Wat betreft het aftappen: Vanaf je cabinekachel komen twee slangen.
1 gaat richting waterpomp, de andere zit ergens vast aan de linkerkant van je motorblok, deze laatste moet je hebben.
Haal de slang los van het motorblok, dan ben je het meeste water al kwijt.
Als je goed kijkt zal je zien dat het tule waarop de slang zat, met een grote moer vastzit in je motorblok.
Als je die losdraait dan behoort de motor helemaal leeg te lopen.
nb: de slangtule wordt aangedrukt door die moer, dus zodra je 'm een beetje gelost hebt kun je de moer onafhankelijk van de tule draaien.
Frederik schreef:Wanneer we praten over “met de hand een paar omwentelingen aan de motor geven”, bedoel je dan : in de versnelling en met een paar man duwen, of kun je ook zonder gebruik van versnelling onder je OM615 gaan liggen en rusitg doch ferm in de juiste richting kracht uit oefenen op de V-Snaar ?
Tjah, ik kan niet bepalen hoe sterk je bent natuurlijk, dus je zou het kunnen proberen op de v-snaar.
Maar veruit het gemakkelijkste is het spul in de derde of vierde versnelling te zetten.
Dan hoef je in je eentje maar licht te duwen om de motor rond te krijgen.
Frederik schreef:Over richting, als je de motor in de verkeerde richting draait, loop je toch ook rare risico’s ? Toen de ANWB-man, op 07-11-05 om 1:40, mijn (in max. 750 km) opgesleten V-snaar verving (was blijkbaar te los gesteld), liet ‘ie mij in de 4de of 2de versnelling (alweer vergeten welke het was, ik vroeg me alleen af : “Waarom niet de éérste versnelling, da’s toch lichter werk?") schakelen .
Terwijl hij goed stroef onder de motor en lekkende Kühler liggend de nieuwe V-Snaar aanbracht duwde hij m’n Bussi ACHTERUIT ??!! :shock:
Tjah, als die wegenwachter je motor was, zou je gelijk hebben..
Nu echter moest de beste man je motor rond zien te krijgen om de v-snaar er omheen te leggen.
Daar in je vierde versnelling de motor weinig omwentelingen maakt ten opzichte van de afgelegde afstand (van het bussie), kun je met veel minder kracht de motor rond krijgen dan dat je hem in z'n 1 zou zetten.
Het mechanica-principe van kracht X arm doet hier zijn intrede..:wink:
Veel afstand afleggen (grote arm) om de motor een klein stukje te laten draaien.

Indien je de motor langzaam rond tornt, maakt het geen moer uit welke kant je hem opdraait, je hebt op dat moment tóch geen smeeroliedruk.
Mechanisch gaat er ook niks kapot bij tornen, je hoeft niet bang te zijn dat er opeens een veer door je motorkapje heenklapt ofzo..
Frederik schreef:Wordt de waterpomp aangedreven binnen de motor zelf, via de V-snaar (anderzijs lijkt me niet) ?
Door de V-snaar die op zijn beurt weer aangedreven wordt door de motor(krukas)poelie.
Frederik schreef:Om potentiele schade te beperken durf ik de waterpomt pas weer te activeren zodra ik zeker weet dat al het ijs er als water uitgelopen is.
Vriest het bij jou nog steeds dan??? :shock: Hier in de noordkop is het al twee dagen dik boven nul.
Frederik schreef:In de toekomst zal ik proberen de topics een beetje te spreiden en te beperken,
Bij voorbaat dank voor jullie reacties
Wat je te vragen hebt, moet je gewoon vragen, al zijn het 3 pagina's vol.
Dit zouden anders 4 topics worden die alleenstaand niks voorstellen, maar vanwege jouw vorstschade wél met elkaar te maken hebben.
Domme vragen bestaan ook niet, alleen domme antwoorden. Wat dát betreft kan ik beter vragensteller worden.. :roll:
Maar niet te moeilijk doen, als een vraag/antwoord de moeite is, dan verplaatsten we het wel in overleg met de vragensteller.

Verders wederom graag gedaan, tot de volgende keer.:D


Met vriendelijke groet, Leo.Afbeelding

ps, wat is 60716613201047 voor een prachtig mooi nummer?
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
Frederik
Berichten: 4
Lid geworden op: 28 jan 2006, 19:08
Locatie: Rotterdam

Bericht door Frederik »

Ja, natuurlijk, kracht x arm, bekend verhaal. M'n hoofd vergat ff de richting van kracht-overbrenging om te draaien. :oops:

t Dooit hier gelukkig ook, morgen wordt de -0,2 gr. C. nog eventjes aangeraakt, verder deze week dooi. In deze omstandigheden durf ik wel wat omwentelingen te maken. k Was ff bang dat t snel weer ging vriezen.

60716613201047, da's mijn chassis.

Groet, :D

Frederik
1971 (Hamburg) Mercedes L206D [OM 615]
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 40 gasten