OM615 (puur water) bevroren radiateur met lek, 2 l. speling
Geplaatst: 02 feb 2006, 22:49
.
Mercedes-Vrienden,
Begin november heb ik de Hanomag Wohnmobil (volgens de papieren) uit 1971 van een vriend in Hamburg overgenomen. Op 6 november, toen het toevallig (dit jaar en zeker in de Rijnmond nog) nauwelijks vroor, ben ik ermee naar de Rijnmond gereden. Sindsdien heeft de 206D in de kou gestaan en heb ik ‘m niet meer gestart (durven starten) .
Sinds een schamp-ongeluk in augustus 2004 lekt de radiateur op ca. 60% van de hoogte, ik wist van tevoren al dat ik op mijn rit van Hamburg naar Rotterdam ca. elke 50 km een liter water moest bijvullen, zo gezegd zo gedaan.
Maar het resultaat is dus dat het koelwatersysteem volledig gevuld is (was) met water zonder ook maar één druppel antvries (shame shame) .
Dat m’n radiateur compleet kapot gaat is niet zo erg, die moest toch vervangen worden.
De koeler was (is - gelukkig) niet helemaal vol, wat de overige schade moge beperken.
Is een ruimte van 2 liter aan lucht bovenin de radiateur (met lekjes aan de voorkant, in de bovenste helft) genoeg om ijsvorming zodanig te laten uitzetten dat de MOTOR niet beschadigt ?
Is het aannemelijk dat (al) het water “in” de motor eerder bevroren is ?
Of spelen het grote oppervlak en de positie van de radiateur zo’n grote rol dat de radiateur sneller bevriest ? In dat laatste geval zou dr’ een ijsbarrière kunnen ontstaan, waardoor verder uitzetten (binnen) of lekken (uit) het motor / radiateursysteem onmogelijk wordt en er een grote druk zou kunnen ontstaan, lijkt me.
Kan iemand mij helpen de risico’s in te schatten ? Heb ik nu een fifty-fifty kans dat ik m’n motor kan wegdonderen of anders 100-den €uro’s extra moet investeren om het geheel weer op orde te krijgen ?
Of is de kans groot dat het uitzettende geheel z’n weg naar buiten gevonden heeft en m’n schade beperkt blijft tot de radiateur en evt. aansluitingingen ?
Hoeveel risico loopt de waterpomp (k neem aan dat die erin zit) ? Hoe bewerkelijk (en duur) is evt. vervanging daarvan ? Is het mogelijk / de moeite waard, of zit ‘ie zodanig in de motor verwerkt dat bij beschadiging de motor alsnog als geheel beter weggedaan wordt ?
Dank voor het lezen van de lange lap tekst, bij vorbaat dank voor je kennis / ervaringen hierover.
Met vriendelijke groet,
Frederik Geerlings
Mercedes-Vrienden,
Begin november heb ik de Hanomag Wohnmobil (volgens de papieren) uit 1971 van een vriend in Hamburg overgenomen. Op 6 november, toen het toevallig (dit jaar en zeker in de Rijnmond nog) nauwelijks vroor, ben ik ermee naar de Rijnmond gereden. Sindsdien heeft de 206D in de kou gestaan en heb ik ‘m niet meer gestart (durven starten) .
Sinds een schamp-ongeluk in augustus 2004 lekt de radiateur op ca. 60% van de hoogte, ik wist van tevoren al dat ik op mijn rit van Hamburg naar Rotterdam ca. elke 50 km een liter water moest bijvullen, zo gezegd zo gedaan.
Maar het resultaat is dus dat het koelwatersysteem volledig gevuld is (was) met water zonder ook maar één druppel antvries (shame shame) .
Dat m’n radiateur compleet kapot gaat is niet zo erg, die moest toch vervangen worden.
De koeler was (is - gelukkig) niet helemaal vol, wat de overige schade moge beperken.
Is een ruimte van 2 liter aan lucht bovenin de radiateur (met lekjes aan de voorkant, in de bovenste helft) genoeg om ijsvorming zodanig te laten uitzetten dat de MOTOR niet beschadigt ?
Is het aannemelijk dat (al) het water “in” de motor eerder bevroren is ?
Of spelen het grote oppervlak en de positie van de radiateur zo’n grote rol dat de radiateur sneller bevriest ? In dat laatste geval zou dr’ een ijsbarrière kunnen ontstaan, waardoor verder uitzetten (binnen) of lekken (uit) het motor / radiateursysteem onmogelijk wordt en er een grote druk zou kunnen ontstaan, lijkt me.
Kan iemand mij helpen de risico’s in te schatten ? Heb ik nu een fifty-fifty kans dat ik m’n motor kan wegdonderen of anders 100-den €uro’s extra moet investeren om het geheel weer op orde te krijgen ?
Of is de kans groot dat het uitzettende geheel z’n weg naar buiten gevonden heeft en m’n schade beperkt blijft tot de radiateur en evt. aansluitingingen ?
Hoeveel risico loopt de waterpomp (k neem aan dat die erin zit) ? Hoe bewerkelijk (en duur) is evt. vervanging daarvan ? Is het mogelijk / de moeite waard, of zit ‘ie zodanig in de motor verwerkt dat bij beschadiging de motor alsnog als geheel beter weggedaan wordt ?
Dank voor het lezen van de lange lap tekst, bij vorbaat dank voor je kennis / ervaringen hierover.
Met vriendelijke groet,
Frederik Geerlings