Pagina 1 van 1

motor niet heet genoeg !

Geplaatst: 03 feb 2006, 14:56
door dinand
Trefwoorden: koelwater temperatuur thermostaat.

hallo allemaal,

De tempratuur meter in mijn bus staat sinds ik hem heb hoogstens op 60 graden. Opzich is dat niet een heel groot probleem, alleen viscositeit van de olie is niet optimaal waardoor slijtage dus ietsjepietsje sneller gaat.

Ik heb me laten vertellen dat dit slechts een kwesite van de tempratuurmeter bijstellen is (ofzo) maar ben vergeten hoe dat moest. De documentatie die ik nu heb rept er ook met geen woord over.

Dus bij deze, kan iemand me vertellen hoe ik mijn motor netjes op 80 graden kan laten draaien (zodat ik ook nog zonder handschoenen en sjaal kan rijden bij deze tempraturen omdat er niet genoeg warme lucht uit de kachelventilator komt omdat de motor 'te goed' koelt).

Geplaatst: 03 feb 2006, 14:57
door dinand
o ja . . merc 508, 1978, om314

Geplaatst: 03 feb 2006, 15:11
door Admin
Hallo Dinand,

Je zult eerst moeten vaststellen wat er precies aan de hand is:
- je motor blijft echt te koud;
- je meter wijst te laag aan en je denkt dat de motor niet op temperatuur komt (de DüDo-klokjes staan niet bekend om hun exacte aanwijzing).

Voor beide constateringen zul je je toevlucht moeten meten tot een geijkte thermometer (0 in ijswater en 100 in een pannetje kokend schoon water).

NB Wellicht ten overvloede: pas op met het openen van de dop van een warm koelsysteem. Zelfs bij een geringe overdruk wil er wel (héééél) warm water uitborrelen.

Als je weet welk van de twee het geval is, is de oplossing nabij (zo die al nodig is).

Ernst

Geplaatst: 04 feb 2006, 14:29
door dinand
hoi,

ik weet bijna zeker dat t klokje goed is (aangezien de warme lucht uit mijn ventilator ook bij lange na niet zo warm is als bij andere bussen, en de ventilator splinternieuw is, en nee daar ligt t niet aan).

Maar klopt t of klopt t nit dat t een kwestie van instelling is of niet? Zo ja, hoe doe ik dat?



Dinand

Geplaatst: 04 feb 2006, 17:27
door Admin
Het meest waarschijnlijk is dat je thermostaat niet goed sluit.

Om dat te constateren: eruitschroeven, in een steelpannetje met water op het fornuis zetten en kijken of-ie tot een graad of 60 helemaal dicht is (behalve het kleine ronde gaatje, dat hoort er in) en of-ie bij 80° helemaal open is. Voor het aflezen van die temperaturen heb je weer die eerder genoemde thermometer nodig, zo'n lange glazen buis met kwik of alcohol, je weet wel...

Bijstellen of repareren van een thermostaat is helaas niet mogelijk. Maar ik vermoed dat de Werkgroep Onderdelen wel eens een passende thermostaat zou kunnen leveren.

Succes!
Ernst

Meten is weten.

Geplaatst: 05 feb 2006, 08:03
door Leo
dinand schreef:
dinand schreef:ik weet bijna zeker dat t klokje goed is (aangezien de warme lucht uit mijn ventilator ook bij lange na niet zo warm is als bij andere bussen, en de ventilator splinternieuw is, en nee daar ligt t niet aan).
Hoi Dinant, bijna zeker is niet zeker genoeg in dit soort gevallen.
Voordat je nou overal aan gaat zitten schroeven en sleutelen kun je beter je motortemperatuur ff meten, zoals Ernst al eerder adviseerde.
Je kunt het ook grofweg met je handen op een droge oppervlakte doen:
Tot 60 graden kun je het stevig vastpakken,
ca 70 graden lukt een seconde of 1 á 2,
80 graden trek je je hand vrij snel terug.

Nog even ter illustratie dat een koelere kachel ook niet alles zegt:
Mijn kachel wordt bloedheet als ik stationair draai, maar zodra ik ga rijden en de thermostaat begint te werken, dan zakt de temp van de kachel minstens 25 graden.
De motor blijft keurig op temperatuur, alleen de bestuurder vernikkeld.
Ik moet er nodig eens een passende thermostaat in zetten.

Meten is weten, anders maak je er een puinhoop van.
Met aannames bereik je niks in de techniek.

Leo.

Geplaatst: 18 feb 2006, 02:00
door Leo
Hoi Dinant,

is je probleem opgelost en wat was het?

Groetjes, Leo.

Geplaatst: 21 feb 2006, 18:39
door dinand
ja is opgelost, de dieselmeter doet het ook niet meer dus ik ga ervanuit dat het andere wijzertje wel 60 aanwijst, maar net ff iets meer bedoelt. En als het koud is zet ik de kachel achterin aan tijdens het rijden (gaat prima, is nog niet uitgewaaid).