Bedrading 508 ambulance

De electrische installatie van het voertuig. Voor het woondeel: zie onder Het Woondeel
Plaats reactie
Unknown User

Bedrading 508 ambulance

Bericht door Unknown User »

Frank
Bedrading 508 ambu


Vraagje over de bedrading van een 508 ambulance, de bedrading die in het midden in het dashboard en onder het klepje zit waar je ook je radio kan inbouwen, is dit de bedrading voor het zoemertje, tl verlichting enz. enz.? Volgens mij wel omdat links naast de bestuurder zitten nog 2 zekingskasjes die volgens mij voor de verlichting, knipperlichten en degelijke zijn. Wie weet hier meer over?
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Onze Bus
Bedrading


Frank,

De zekeringkasten in het midden onder de klep zijn inderdaad de zekeringen voor de specifieke ambulance inbouw zoals je zelf al vermoedde en Gerard in zijn reactie ook al aangeeft.

Er van uitgaande dat we spreken over een NL ambulance hier wat duidelijkheid mijnerzijds.
Regulier zitten in de MB 508 twee zekeringskasten links onder bij de bestuurder. De extra zekerinkasten zijn door de fa.Binz bij de ambulance inbouw aangebracht. Deze zekeringen zijn voor het ambulancedeel maar ook voor de extra nato verlichting welke bij de verkoop is verwijderd. De bedrading hiervan kun je waarschijnlijk nog vinden achter de voor en achtebumpers. Verder wordt de verlichting geschakeld door de groene nato schakelaar links op het dashbord terwijl dit normaal gebeurd door het meerstanden contactslot. Rechts naast de accubak vind je ook nog een zekeringkast welke via de hierbij geplaatste omvormer het 12 volt deel (stekerdozen ambulance ruimte + 1x in bestuurdesruimte)verzorgd. Ook zijn bij de accu nog 2 zwevende zekeringen geplaatst voor de voeding van de webasto verwarmer.

Samengevat houd dit dus in dat de MB bedrading is aangepast en er 3 extra zekeringkasten zijn toegepast. De keus is dus te kiezen om alles weer in de origenele MB staat te brengen of allles te laten zoals het is.
Ikzelf heb gekozen de oorspronkelijke MB bedrading weer te herstellen nadat ik de gehele ambulance inbouw achter compleet had verwijderd.
Het aanpassen van de bedrading in de oorspronkelijke staat heeft mij met redelijke kennis hiervan ongeveer 4weken gekost waarbij ik 4x per week tussen de 2 en 4 uur elke avond hiermee bezig ben geweest.

Groeten, Onze Bus

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Gerard
zekeringen


Beste Frank,

je hebt gelijk: die bedrading en zekeringen zitten er voor sirene, drietonige hoorn, TL-lampen, zwaailampen en nog zo wat specifieke zaken voor de ambulance. De andere zekeringkasten die je hebt gevonden (linksonder bij bestuurder) zijn de standaard voertuigzekeringen voor lichten, ruitewisser, knipperlicht etc. Ik weet niet wat je wilt gaan doen maar lees over radio inbouwen: denk er dan aan dat er uit al deze zekeringkasten 24V komt en die meeste radio's lusten dat niet.

Groet,

Gerard

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast