Indeling LAF1113 Brandweer (IDEEEN GEVRAAGD)

(Wat de Duitsers "Ausbau" noemen)
Michael Kroese
Berichten: 23
Lid geworden op: 04 feb 2006, 14:50
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Indeling LAF1113 Brandweer (IDEEEN GEVRAAGD)

Bericht door Michael Kroese »

Graag zou ik nog ideën, op/aanmerkingen willen ontvangen voor de nog te realiseren indeling van mijn Mercedes,
Ik heb al diverse tekeningen gemaakt maar ben benieuwd of er mensen zijn die met goede ideeën komen.
Motivatie voor huidige indeling:
We gaan lang op (wereld)reis dus moeten goed kunnen leven op de oppervlakte die we hebben.
In ons huidige L206D campertje moeten we de bank iedere avond weer ombouwen,
Leuk voor 3 weken en weekendjes maar niet als je het een jaar lang moet doen.
Zit/eettafel in de dubbelle cabine, laag (1,60m) maar wel panorama uitzicht.
Hier komen 3 draaibare comfortabele truckersstoelen. De tafel half weg te klappen.
De achteropbouw word verhoogt naar stahoogte.
Om de ruimte opties zo groot mogelijk te laten lijken heb ik geen hoge vaste kast, alleen de badkamer is tot aan het plafond.
Onder het bed aan bijde zijden van de auto grote serviceluiken, om de nodige spullen op te bergen. (onderdelen, gereedschappen, houdbaar voedsel, ed.)
Achter de kleppen bij de treeplanken komen grote dieseltanks, de watertank komt binnen onder het bed, zodat die niet makkelijk zal bevriezen.
AfbeeldingAfbeelding
Afbeelding
De opbouw zal binnenwerks ca. 320 x 230 x 200 cm worden.
Groet Michael
Laatst gewijzigd door Michael Kroese op 05 feb 2006, 14:10, 1 keer totaal gewijzigd.
Michael Kroese (Meubelmaker, Timmerman)
jan
Berichten: 183
Lid geworden op: 16 dec 2004, 21:31
Locatie: Ermelo
Contacteer:

inbouw

Bericht door jan »

Hoeveel stahoogte heb je?
Misschien zou je met je dak wat omhoog moeten, als ik het zo inschat.
Ik weet niet wat de keuringseisen hierover zeggen.
jan
Berichten: 183
Lid geworden op: 16 dec 2004, 21:31
Locatie: Ermelo
Contacteer:

inbouw

Bericht door jan »

sorry, eerst even goed lezen Jan. :cry:
Gebruikersavatar
Admin
Site Admin
Berichten: 4381
Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
Locatie: Haulerwijk (ZO Friesland)
Contacteer:

Bericht door Admin »

Hi Michael,

Wat een beauty! Je zou eens kunnen kijken bij Ron en Belinda in Tilburg (contact desgewenst via een PB), die hebben ook een Kurzhauber DoKa brandweerwagen. Ook zij eten in de DoKa en hebben een slaap/bad-afdeling in de (verhoogde) gereedschapbak.

Als ik jouw timmerprojecten zie, gaat 't wel lukken en wordt 't beeldschoon.

Veel plezier!
Ernst
Gebruikersavatar
Saskia
Berichten: 718
Lid geworden op: 05 dec 2004, 23:01
Locatie: Zuid-Hollandse Klei

mooi

Bericht door Saskia »

Dat ziet er mooi uit! Heel inzichtelijk door die tekeningen, 't lijkt mij een prima indeling zo.
Afbeelding

groetjes van Saskia
Michael Kroese
Berichten: 23
Lid geworden op: 04 feb 2006, 14:50
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Bericht door Michael Kroese »

Stiekem had ik de hoop meer berichten te ontvangen, en dan vooral nog tips.
Ik heb zelf alweer een wijziging bedacht die het gebruiksgemak verbeterd.
De indeling in de achterbouw heb ik gespiegeld dit met oog op het Serviceluik voor de gasflessen,
deze is makkelijker/sneller te bereiken om de fles te wisselen als het koud is. 8)
De serviceluik van de wc zit nu wel aan de andere kant maar dit is weer lekkerder als je voor de camper zit te genieten,
en de tank moet geleegd worden. kan de een lekker aan het tafeltje blijven zitten terwijl de ander (ik waarschijnlijk) de tank moet leeggooien.
Het zijn mischien details maar toch!!
Afbeelding
Laatst gewijzigd door Michael Kroese op 09 feb 2006, 19:55, 1 keer totaal gewijzigd.
Michael Kroese (Meubelmaker, Timmerman)
Gebruikersavatar
berriaaf
Berichten: 1331
Lid geworden op: 03 dec 2004, 11:26

Bericht door berriaaf »

Michael

Denk dat dit wel een fraaie indeling is vvor de ruimte die je nu eenmaal hebt

Maar waarom een service luik als je een gastank hebt, met een gastank kun je toch gewoon aan de pomp tanken en dan een gewone pomp nippel instaleren

Als je aan het werk gaat laat dan eens wat foto materiaal zien op het forum

En zoals Ernst ook al zei het word vast een mooie en strakke camper
Bertus
Wie schrijf fouten vindt mag ze houden
Weer of geen weer het is altijd camper weer.
Onze camper site,s : http://www.camper-freaks.nl , http://www.camper-freaks.eu
Michael Kroese
Berichten: 23
Lid geworden op: 04 feb 2006, 14:50
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Bericht door Michael Kroese »

Ik bedoel natuurlijk gasflessen.. ik heb het al veranderd.
Hier heb je een serviceluik voor nodig. Of mag dat ook in het keukenkastje? :wink:
Michael Kroese (Meubelmaker, Timmerman)
Gebruikersavatar
Leo
Site Admin
Berichten: 4153
Lid geworden op: 08 okt 2005, 07:58
Locatie: Oost Drenthe

Bericht door Leo »

Hoi Michael,

wat ik mis is een plek voor je gereedschap en onderdelen.
'tis natuurlijk beroepsdeformatie van mij, maar als ik op expeditie ging, dan zou dat spul niet ergens onder een bankje passen ofzo.. 8)
Of wilde je dat in de "garage" ( stom woord voor een fietsenhok) zetten?

Op de woonindeling hoef je niet veel tips van mij te verwachten; dat heb je al zó uitgekient dat er weinig aan te verbeteren valt.:wink:

Wbt je beroepsmatige "reclame" ben ik het met Ben eens, laten we het een beetje non-commercieel houden hier aub.


Mvg, Leo.:D
Laatst gewijzigd door Leo op 09 feb 2006, 20:27, 1 keer totaal gewijzigd.
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
Gebruikersavatar
Saskia
Berichten: 718
Lid geworden op: 05 dec 2004, 23:01
Locatie: Zuid-Hollandse Klei

gereedschap mee

Bericht door Saskia »

Jemig wat stoer....
Cees, kan je niet wat reisverhalen plaatsen in de rubriek reisverslagen? Daar zullen velen van smullen,
Afbeelding

groetjes van Saskia
Gebruikersavatar
Sylvia
Berichten: 144
Lid geworden op: 04 dec 2004, 21:47
Locatie: Großenkneten
Contacteer:

Bericht door Sylvia »

Of een artikel voor de Uitlaatklep? Altijd welkom! De volgende deadline is rond 10 mei. (We zijn nu bezig om het nummer dat in maart verschijnt in elkaar te knutselen).

groeten, Sylvia
groetjes, Sylvia
Michael Kroese
Berichten: 23
Lid geworden op: 04 feb 2006, 14:50
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Bericht door Michael Kroese »

Jazeker, Leo en Cees.
zoals jullie hadden kunnen lezen is het de bedoeling gereedschappen en materialen onder het bed te plaatsen,
deze ruimte zal ongeveer 240 x 110 x 80 cm hoogte.
Zelf ging ik er vanuit dat dit voldoende zou moeten zijn, hier wilde ik ook mijn 4kw aggregaat plaatsen. (dit moet toch ook voldoende zijn)

Dieseltanks? 2x 255l. netto maatgemaakt zou voldoende moeten zijn,
ik wil ze koppelen, dit dmv. 2 Koppelvoorziening, messing, Ø 1” x 32 mm 1 benedenzijde en 1 boven in de tank.
Wat zou jij doen? is dit voldoende? of liever gescheiden houden?
Michael Kroese (Meubelmaker, Timmerman)
Gebruikersavatar
Leo
Site Admin
Berichten: 4153
Lid geworden op: 08 okt 2005, 07:58
Locatie: Oost Drenthe

Bericht door Leo »

Michael Kroese schreef:Jazeker, Leo en Cees.
zoals jullie hadden kunnen lezen is het de bedoeling gereedschappen en materialen onder het bed te plaatsen,
deze ruimte zal ongeveer 240 x 110 x 80 cm hoogte.
Tjah, lezen is nooit mijn sterkste kant geweest Michael..:)
Het is een beetje breeduit geschreven, dus had ik er totaal overheen gelezen..
Maar ieder nadeel hep s'n foordeel; je weet nu wel wat een andere globetrotter allemaal meesleept.:wink:

Zelf las ik basisch met een hoogfrequent inverter van 160Amp.
Last als een zonnetje, maar een 4Kw generator krijgt ie wel door z'n knieën.
Die inverters zijn leuke apparaatjes, maar ze kunnen heel slecht tegen een inzakkende spanning, dan begeeft de print het erg snel. (schade en schande)
Ik zou daarom opteren voor minstens 10KW diesel.


Met vriendlijke groet, Leo.:D
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
Gebruikersavatar
Niek
Berichten: 85
Lid geworden op: 15 dec 2004, 20:48
Locatie: Oosterend

suggestie

Bericht door Niek »

Michael,
Naast ruimte voor gereedschappen en generator nog een suggestie:
ontsnappingsluik in de vloer (overval, ongeval). Dakluiken met inbraakbeveiliging (spijlen). Acheruitrijcamera (kinderen hebben vaak geen verkeersinzicht)
Ook meenemen: reservespiegels, brandstoffilters, luchtslang.
Advies: monteer zonnepaneel, altijd een beetje stroom als je een lange panne krijgt. Vaste of losse lier (tirfot) kan handig zijn.
Niek (MB 1017)
Michael Kroese
Berichten: 23
Lid geworden op: 04 feb 2006, 14:50
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Bericht door Michael Kroese »

Verwijderen van tank en pomp.
AfbeeldingAfbeelding
AfbeeldingAfbeelding
Michael Kroese (Meubelmaker, Timmerman)
Gebruikersavatar
berriaaf
Berichten: 1331
Lid geworden op: 03 dec 2004, 11:26

Bericht door berriaaf »

Michael

Dat is geen kleine klus die jij daar aan het doen bent, wil je de opbouw op sta hoogte maken en ga je de auto ook nog verlengen

Bertus
Wie schrijf fouten vindt mag ze houden
Weer of geen weer het is altijd camper weer.
Onze camper site,s : http://www.camper-freaks.nl , http://www.camper-freaks.eu
Michael Kroese
Berichten: 23
Lid geworden op: 04 feb 2006, 14:50
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Bericht door Michael Kroese »

waarom zijn alle berichten van Reysigher verwijderd?
Michael Kroese (Meubelmaker, Timmerman)
Gebruikersavatar
Sylvia
Berichten: 144
Lid geworden op: 04 dec 2004, 21:47
Locatie: Großenkneten
Contacteer:

Bericht door Sylvia »

Ik heb begrepen dat hij dat zelf heeft gedaan.

Groeten, Sylvia
groetjes, Sylvia
Unknown User

Bericht door Unknown User »

Hallo Michael en anderen,

Misschien ben ik wat laat met mijn bed/keuken indelings-tip maar toch:

De keuken is typisch iets dat je s'nachts niet nodig hebt.

Ik heb een kantelbed (140x200) gemaakt, (wel bekend uit de te krappe kinderkamers uit de jaren zestig), met draaipunten bij de hoofdkussens en het voeteneind.
Horizontaal komt hij op 80 cm hoogte van de vloer en vertikaal met de zijkant tegen het plafond op 50 cm van de wand.
Overdag als het bed vertikaal staat komen keukenkastjes te voorschijn en s'nachts worden die bedekt door het bed als die horizontaal komt.

Onder het bed in vertikale positie heb je nog een flinke bergruimte van ongeveer (l x b xh) 200 x 80 x 60. (kastjes met aanrechtblad standaard, 60 diep). Achter het bed (vertikaal) is ook nog een ruimte voor een paar ondiepe kastjes of een boekenplankje (denk aan je hoofd s'nachts!)
De totale vloeroppervlakte van bed en keuken en bergruimte is 140 x 200.

Het bed wordt s'morgens opgemaakt en met spanbandjes vastgezet en opgeklapt. Na het eten ruim je de keuken op en klap je het bed neer, welterusten!

Paul
Gebruikersavatar
Sylvia
Berichten: 144
Lid geworden op: 04 dec 2004, 21:47
Locatie: Großenkneten
Contacteer:

Bericht door Sylvia »

Hallo Paul.

Dat klinkt als een interessante indelingsvariant. Is het mogelijk e.e.a. met foto's te illustreren?

En ik vroeg me ook nog af: hoe ver is het bed in opgeklapte toestand van het kookgedeelte? Trekken de kookluchtjes in de lakens :roll: :?:

Groeten, Sylvia
groetjes, Sylvia
Unknown User

Bericht door Unknown User »

Hallo Sylvia e.a.

Ik heb wat foto's geplaatst op "nieuw hier"?

Nadelen heeft mijn oplossing niet t.o.v. een vast bed, het bed staat gewoon in dezelfde ruimte als de keuken, hooguit wat dichter bij.
Van kookluchtjes heb ik nooit wat gemerkt. Trouwens van kookluchtjes heb ik nooit last, ik vind het gewoonlijk heerlijk ruiken, ik heb dus ook geen afzuigkap. Vis bakken doe je buiten en frituren met schone olie.

In mijn huidige oplossing staat de keuken haaks op het bed, bij een nieuw ontwerp zou ik het helemaal onder het bed plaatsen. Hou je toch nog meer ruimte over!

Groeten,
Paul
Laatst gewijzigd door Unknown User op 28 mei 2006, 22:56, 1 keer totaal gewijzigd.
Michael Kroese
Berichten: 23
Lid geworden op: 04 feb 2006, 14:50
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Bericht door Michael Kroese »

Ik heb oorsponkelijk ook even overwogen een dergelijke constructie te gebruiken maar na
wat passen en meten is de indeling die nu gepland is toch makkelijker.
Uiteindelijk moeten we er toch minimaal 1 jaar non-stop in wonen en hebben gekozen
voor een bed boven een garagebox voor opslag en div.
deze opbergruimte zal 220 x 130 x 100 cm worden.
Michael Kroese (Meubelmaker, Timmerman)
Unknown User

Bericht door Unknown User »

Hallo Michael,

Wij zijn ook van plan wat langer weg te gaan, 5 wintermaanden naar Spanje en Portugal. Dit jaar zijn we maar twee maanden weg geweest en onze indeling is goed bevallen (zie forum "nieuw hier"). Vooral de douche en het vermalingstoilet. We hebben alleen wild gestaan en hoefden niet moeilijk te doen om het toilet te legen. Water kom je tot mijn verbazing overal tegen, en met 150l konden we 5 dagen onafhankelijk staan.

Wat ik wel een beetje gemist heb is ruimte voor de "visite", je komt aardig wat leuke lui tegen. Daar wil je dan even gezellig wat mee drinken en eten. Met mijn huidige indeling (2 pers.) heb ik daar geen rekening mee gehouden, geen punt, we gingen gewoon bij het bezoek wat drinken. Ook gezellig, maar toch.

Groeten,
Paul
Laatst gewijzigd door Unknown User op 31 mei 2006, 00:34, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Sylvia
Berichten: 144
Lid geworden op: 04 dec 2004, 21:47
Locatie: Großenkneten
Contacteer:

Bericht door Sylvia »

Hallo Paul,

Grappig, ik zie veel overeenkomsten tussen jullie en onze inrichting. Wij hádden een 608 met vast bed en een klein eethoekje. Ook geen rekening gehouden met bezoekers! Wij hadden in de loop der tijd een ritme gevonden om "om elkaar heen te draaien" in de toch wat nauwe doorgang (wij hadden een wc en aparte douche ingebouwd). Maar bezoekers zonder camperervaring bleven dan in het gangpad staan, wat alles frustreerde.

Een van de eisen voor onze nieuwe camper was dan ook dat we een eettafel met vier zitplaatsen wilden hebben. Verder hebben we een hele tijd zitten plannen op de computer en alle mogelijke indelingen overwogen; ook die met een keuken direct achter de achterdeuren. Alleen het hefbed hebben we niet overwogen. Mede omdat we wat meer leefruimte wilden hebben (en ook wat meer vermogen) hebben we een 817 gekocht. De bak is 2,5 x 4,5 m. Achteraf gezien was 5 m ook wel fijn geweest, door die halve meter minder vielen veel indelingen af. En de binnenmaat is wat smaller geworden door het aanbrengen van isolatie. We hadden een indeling uitgekozen waarin het bed middenin de bak overdwars in de breedte stond, maar de doorgang die overbleef was gewoon te smal (we hebben de indeling met Tesaband op de grond uitgezet).

Uiteindelijk is het dit geworden:
Afbeelding

De breedte maakt het mogelijk om een gewoon keukenblok in te bouwen en omdat houtbouw niet onze sterkste kant is, zijn ook wij voor een IKEA keuken gegaan. En je kunt zo leuk spelen met de IKEA keukenplanner :D . Wij zijn niet zo dol op gas en hebben dus een elektrische kookplaat gekozen, ook omdat we het zo'n mooi design vonden. Hier is de keuken nog in aanbouw:

Afbeelding

Tenslotte: ook wij hebben geen bank getimmerd. Ik zag dat jullie eetstoelen vast op de grond staan. Wij zijn nog een stap verder gegaan: vier losse (inklapbare) stoelen. Dit naar aanleiding van plaatjes van Amerikaanse campers. Je moet ze natuurlijk wel vastzetten tijdens het rijden; dat gebeurt met 'spinnen' en een sjorband. De tafel is opklapbaar (we moeten nog iets maken om 'm dan aan vast te zetten), zodat er eventueel een luchtbed voor logees op de grond gelegd kan worden.

Afbeelding

Ook deze foto is van tijdens de bouw. Het tafelblad is gemaakt van de rest van het aanrechtblad. Wij vinden dat hout mooi, maar hebben wel gezien dat het wel wat krom trekt tijdens een vochtige winter. Misschien moeten wij ook maar eens een overwintering in het zuiden overwegen. :D . Misschien is er een waarnemend secretaris te vinden?

Met groeten,

Sylvia
Laatst gewijzigd door Sylvia op 31 aug 2006, 17:27, 2 keer totaal gewijzigd.
groetjes, Sylvia
Unknown User

Bericht door Unknown User »

Hallo Sylvia,

Een mooie camper krijgen jullie, die 2.5m breedte geeft je veel ruimte. Wanneer schat je dat hij "klaar"is? Het electrisch koken verbaast me, kunnen jullie accu's dat probleemloos leveren? :o

Overwinteren in het zuiden 8) kan ik echt aanraden als je de tijd hebt.

Een vervangende secretaris is niet nodig, internetten met een laptop met WiFi is geen enkel probleem. Wij hebben bijna overal in bewoonde gebieden (gratis) kunnen internetten en bellen(via Skype). Met een WiFi finder vindt je zo een plek met een onbeveiligd netwerk (bewust en onbewust). :wink:
Zo gauw we hier ADSL krijgen stel ik mijn netwerk ook beschikbaar aan iedereen die via mijn netwerk wil internetten. Gevaren voor inbrekers die mijn pincodes e.d. gaan zoeken en verder in mijn computer gaan rotzooien acht ik heel klein, er staat niets geheim in mijn computer en back-ups maak ik regelmatig.

Groeten,
Paul
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten