Electriciteit woongedeelte

Huishoudaccu, scheidingsrelais, diodeblok, zonnepaneel, aggregaat, walaansluiting, aardlekschakelaars etc.
Plaats reactie
Daniel LT
Berichten: 3
Lid geworden op: 16 mar 2008, 18:06

Electriciteit woongedeelte

Bericht door Daniel LT »

Hallo,
Heb net een LT 31 gekocht en ga hem inrichten.Kan iemand mij helpen met een duidelijk en verstaanbaar schema +tips voor de elektriciteit in het woongedeelte?
Het gaat mijn 1ste zelfbouw zijn en alle hulp is meer dan welkom.
Bv het aansluiten vd 2de batt.,kabeldiktes,welke relais,omvormers,enz.
Alvast bedankt!
rinus
Berichten: 40
Lid geworden op: 20 mei 2006, 22:59
Locatie: Delfgauw

Re: Electriciteit woongedeelte

Bericht door rinus »

Hallo Daniel

Gefeliciteerd met je LT.
Als eerste wil ik je er op wijzen om alle bedrading uit te voeren met montagedraad, dat is draad met een soepele kern, gebruik nooit installatie draad zoals in woonhuizen wordt gebruikt.
Wat betreft de dikte van de draad dat is afhankelijk van de stroom die er doorheen gaat.
Ik zelf heb veel gebruik gemaakt van 6 mm² en 1½ mm². Misschien is het schema wat ik toevallig in het forum heb geplaatst en de opmerkingen van Ernst een goede uitgang.
viewtopic.php?f=13&t=3487

Rinus
Daniel LT
Berichten: 3
Lid geworden op: 16 mar 2008, 18:06

Re: Electriciteit woongedeelte

Bericht door Daniel LT »

Hoi Rinus,
bedankt voor je reactie.Het schema ziet er erg duidelijk uit en gaat me veel helpen.
Misschien ook een tip voor welk type batterij voor het woongedeelte?
Verdere vragen zullen zeker nog volgen eens dat ik met de inrichting begonnen ben,heb de wagen net gekocht en ga hem deze week naar Belgie rijden en invoeren.Het is overigens een LT 31 bj '93 met een turbo diesel erin.
Zal hier ook regelmatig foto's posten van de vooruitgang.
Groeten,D.
Gebruikersavatar
Admin
Site Admin
Berichten: 4381
Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
Locatie: Haulerwijk (ZO Friesland)
Contacteer:

Re: Electriciteit woongedeelte

Bericht door Admin »

Hallo Daniel,

Over de keuze van een huishoudaccu is op dit forum al veel geschreven. Probeer de functie "zoeken" (rechtsboven) eens.

Vooruitlopend op wat je gaat vinden, kan ik je alvast meedelen dat -hoewel er theoretisch nòg betere types zijn- de beste prijs/prestatie-verhouding wordt geleverd door een zogenaamde semitractie-accu. Die kan minder stroomsterkte leveren dan een startaccu (die is gemaakt voor honderden ampères gedurende korte tijd), maar wel gedurende een veel langere tijd.
Bij het berekenen van de capaciteit moet je er rekening mee houden dat je de accu niet dieper ontlaadt dan 50% van de totale capaciteit, dan gaat de accu vele jaren mee.
Groeten,

Ernst / Admin


If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.


No man can deny, die Gedanken sind frei!
Peter MERCAMPO
Berichten: 416
Lid geworden op: 08 dec 2004, 18:03
Locatie: 'T Gooi

Re: Electriciteit woongedeelte

Bericht door Peter MERCAMPO »

Hoi Daniel,

Ik heb pas nieuwe accu's aangeschaft voor het huishoud gedeelte en heb hiervoor, na diverse topics te hebben gelezen, gekozen voor AGM deep cycle accu's, deze zouden bij de laatste generatie accu's behoren en hebben ook de mogelijkheid dat je ze in geval van nood ook als start accu kan gebruiken. Verder zouden deze accu's ook een hogere laadspanning kunnen hebben (snellader). Hier schijnen sommige gelaccu's niet zo goed tegen te kunnen. Dit heb ik tijdens mijn speurtocht gevonden of heb ik er uit opgepikt.
Ik laat mij graag corrigeren als ik de dingen verkeerd heb opgevat en anders moet zien.
In elk geval veel succes en plezier met de bouw van je camper.
Groet Peter.
Vandaag is een Kadootje
Gebruikersavatar
winand
Berichten: 1300
Lid geworden op: 02 sep 2006, 17:27
Locatie: Eindhoven

Re: Electriciteit woongedeelte

Bericht door winand »

Die AGM accu's zijn best prijzig als ik me niet vergis. Wil je een goede accu met een beperkter budget, dan is een VMF calcium accu (wel een semi-tractie en geen startaccu!) wellicht een goede keus. Ik ben er zelf zeer tevreden over.
Ze zijn goed verkrijgbaar, bij de Halfords worden ze onder hun eigen merknaam verkocht.
Mijn accu is een VDC31M, 105Ah die koste me bij Halfords zo'n 100 euro.
Ik heb destijds een topic gestart op camperforum hierover, hier kun je ook de pro's en cons lezen:

http://www.camperforum.nl/viewtopic.php?t=8393501
:: Mercedes L508DG 1981 :: MB busjes T-shirts & truien webshop
Gebruikersavatar
Leo
Site Admin
Berichten: 4153
Lid geworden op: 08 okt 2005, 07:58
Locatie: Oost Drenthe

omhoogbrengen voltage dynamo

Bericht door Leo »

Hoi Winand,

ik las in je topic bij de concurrent :mrgreen: dat je de dynamo-spanning hoger wilde zetten.
Dat is vrij gemakkelijk zelf te doen voor een paar euro, zélfs bij moderne dynamo's.
Het enige wat je moet doen is een diode tussen de dynamo & regelaar zetten en het spul staat ca 0,65 volt hoger. Twee diodes in serie 1,3V enz.
Eventueel kun je dat ook nog gaan schakelen met een dubbelwerkend relais als je bang bent voor je lampjes.

Als je er belangstelling voor hebt moet je het maar zeggen.
Dan zoek ik binnenkort ff een dynamo op om de operatie uit te leggen & in beeld te brengen. 8)


Mvg, Leo.:D
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
Frank.fjph
Berichten: 2227
Lid geworden op: 15 apr 2006, 17:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Electriciteit woongedeelte

Bericht door Frank.fjph »

Over de semi-tractie accu"s :

Ik kocht in 2006 2 semitracties, van 90 Ah voor 83,= p st Merk : Centurion type Robustac 90

Die kan je probleemloos als startaccu gebruiken , zeker bij onze types busjes, en mag je dus tot 50 % ontladen.Voor mij een ideale combinatie, zodat je in noodgevallen je boordaccu's even omkan zetten en omgekeerd.

Frank
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast