battery seperator BS80/160/400

De electrische installatie van het voertuig. Voor het woondeel: zie onder Het Woondeel
Plaats reactie
Gebruikersavatar
vanhooltje
Berichten: 1188
Lid geworden op: 27 nov 2008, 23:57
Locatie: Vrouwenparochie

battery seperator BS80/160/400

Bericht door vanhooltje »

Hallo medesleutelaars :D

Was ik vandaag bij de dinamo boer, kom ik aan de praat met de werkplaats chef.
Over van Hool gepraat en wat ik wil met de electiche instalatie.
Ook kwamen we op het onderwerp diodebrug, hij rade me af deze te gebruiken ivbm spanings verlies?

Hij liet me een (nieuw in mij ogen) Battery seperator zien die tussen de start accu en de huishoud accu gemonteerd word.
Geen D+ draden, alleen tussen de accu's zetten.
Deze Bs meet zelf de spanning tussen de beide accu's, als de spanning bv tussen de sa en de hh meer als 5 sec verschild verbind hij hem door. Stopt de motor dan daalt plots de spaning en sluit hij hem weer af.
Bij laden van de hh meet hij hoe vol deze is en bij vol cornect hij de accu's zodat de sa ook geladen word.

Kortom een veel eenvoudiggerre manier om sa en hh te scheiden en geen gedoe met exstra draden.
Ik ga de Bs 160 gebruiken, daar ik op de sloop een dinamo van 150 amp heb gevonden.

grt peter
Groet, Peter

Schrijf- en typfouten voorbehouden, gelukkig heb ik meer verstand van techniek

http://www.mijnalbum.nl/Album=LB4G4XSV + http://www.mijnalbum.nl/Album=UN4FGQJT

Ook op Afbeelding
storeman
Berichten: 20
Lid geworden op: 08 jun 2009, 23:52
Locatie: Enschede

Re: battery seperator BS80/160/400

Bericht door storeman »

Ik heb dit probleem ook ervaren. Ik heb één en ander gesoldeerd, maar dit is later weer doorgebrand.

Eerste manier:

Code: Selecteer alles

                 Ground - SA
                        |
SA -> Aantal diodes -> Relais   -   Ground
                        |
                Ground - HA
De relais van 40, 80, x ampere heeft een openingsspanning, door een paar diodes te plaatsen, kun je zorgen dat bij 12V de relais dicht blijft en bij 14V opengaat. Bij deze schakeling is mijn relais doorgefikt, dus die was gewoon te licht.

Huidige manier:

Relais wordt opengestuurd als ik de stadslichten aan heb, as simple as that :)
Laatst gewijzigd door storeman op 11 jun 2009, 20:49, 3 keer totaal gewijzigd.
Wat niet kan, is nog nooit gebeurd.
Gebruikersavatar
vanhooltje
Berichten: 1188
Lid geworden op: 27 nov 2008, 23:57
Locatie: Vrouwenparochie

Re: battery seperator BS80/160/400

Bericht door vanhooltje »

Dat doet deze Bs ook al: 13,2v relay on. 12,8 relay out.

grt peter
Groet, Peter

Schrijf- en typfouten voorbehouden, gelukkig heb ik meer verstand van techniek

http://www.mijnalbum.nl/Album=LB4G4XSV + http://www.mijnalbum.nl/Album=UN4FGQJT

Ook op Afbeelding
Gebruikersavatar
Admin
Site Admin
Berichten: 4381
Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
Locatie: Haulerwijk (ZO Friesland)
Contacteer:

Re: battery seperator BS80/160/400

Bericht door Admin »

Een Cyrix dus. Kijk maar even wat er al over is gepubliceerd op dit forum ("zoeken").
Groeten,

Ernst / Admin


If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.


No man can deny, die Gedanken sind frei!
Gebruikersavatar
vanhooltje
Berichten: 1188
Lid geworden op: 27 nov 2008, 23:57
Locatie: Vrouwenparochie

Re: battery seperator BS80/160/400

Bericht door vanhooltje »

alhoewel het merk niet in de beschrijving staat zou het een sirex kunnen zijn.
Wat ik lees hier met zoeken en op het web geloof ik best dat het een sirex is :D
Wist niet van het bestaan af, weer wat geleerd :D

tof apparaatje denk twee kanten op, lekker makkelijk :D

grt peter58
Groet, Peter

Schrijf- en typfouten voorbehouden, gelukkig heb ik meer verstand van techniek

http://www.mijnalbum.nl/Album=LB4G4XSV + http://www.mijnalbum.nl/Album=UN4FGQJT

Ook op Afbeelding
Gebruikersavatar
Admin
Site Admin
Berichten: 4381
Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
Locatie: Haulerwijk (ZO Friesland)
Contacteer:

Re: battery seperator BS80/160/400

Bericht door Admin »

tof apparaatje


Ik heb m'n derde Cyrix in m'n derde bus ingebouwd...
Groeten,

Ernst / Admin


If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.


No man can deny, die Gedanken sind frei!
Gebruikersavatar
vanhooltje
Berichten: 1188
Lid geworden op: 27 nov 2008, 23:57
Locatie: Vrouwenparochie

Re: battery seperator BS80/160/400

Bericht door vanhooltje »

Mooi ernst,

even wat anders, hoe vind jij de victron phoenix multiplus?

grt peter
Groet, Peter

Schrijf- en typfouten voorbehouden, gelukkig heb ik meer verstand van techniek

http://www.mijnalbum.nl/Album=LB4G4XSV + http://www.mijnalbum.nl/Album=UN4FGQJT

Ook op Afbeelding
Gebruikersavatar
Admin
Site Admin
Berichten: 4381
Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
Locatie: Haulerwijk (ZO Friesland)
Contacteer:

Re: battery seperator BS80/160/400

Bericht door Admin »

Ik heb de Phoenix tot nu toe alleen maar als acculader gebruikt en op proef een half uurtje met 750 W belasting vanuit de accu. Alles werkt probleemloos.

Maar pas als-ie het over 5 of 10 jaar nòg goed doet, is het voor mij een goed apparaat :roll:
Groeten,

Ernst / Admin


If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.


No man can deny, die Gedanken sind frei!
Gebruikersavatar
vanhooltje
Berichten: 1188
Lid geworden op: 27 nov 2008, 23:57
Locatie: Vrouwenparochie

Re: battery seperator BS80/160/400

Bericht door vanhooltje »

deze is het, inderdaad een sirex.

Afbeelding
By vanhooltje

grt peter
Groet, Peter

Schrijf- en typfouten voorbehouden, gelukkig heb ik meer verstand van techniek

http://www.mijnalbum.nl/Album=LB4G4XSV + http://www.mijnalbum.nl/Album=UN4FGQJT

Ook op Afbeelding
Gebruikersavatar
Berthil
Berichten: 874
Lid geworden op: 06 dec 2004, 13:32

Re: battery seperator BS80/160/400

Bericht door Berthil »

peter58 schreef:Mooi ernst,

even wat anders, hoe vind jij de victron phoenix multiplus?

grt peter
Ik heb nu 5 jaar de victron phoenix multiplus 1200(ook samen met een cyrix).
Hij werkt fantasties en nooit geen problemen.
Het mooie is dat je de paalstroom in kunt stellen en alles wat je meer gebruikt erbij maakt uit de accus.
En daarna als hij weer ruimte heeft op de paal, weer automatisch overgaat op laden.

de victron phoenix multiplus 1200 kan tot ongeveer 10A (voor korte tijd en 5 A continue) erbij maken.
Dus als je aan een paal van 6A staat heb je binnen 16A (voor korte tijd en 11A continue).

Verder nergens geen omkijken na,hij regelt alles automatisch of wel of niet aan de paal zit.
Enige wat je moet doen is je maximale paalstroom instellen.

Groeten Berthil.
MB Sprinter 2015

De enige manier om je dromen uit te laten komen, is wakker worden.
Johannes

Re: battery seperator BS80/160/400

Bericht door Johannes »

Hallo,
Als je een vollee accu door middel van een relai aan een lege accu koppelt, die wellicht ook nog veel groter is, dan gaat er toch een flinke stroom lopen van die volle naar die lege? Of stel eens dat die tweede accu een interne sluiting krijgt wat gaat er dan met de relai en de eerste accu gebeuren? Daarbij zal de laadtoestand van die beide gekoppelde accu's zich toch eerst gaan nivileren totdat ze gelijk vol, of leeg, zijn en daarna begint dan toch het laden pas.
Het is wel een gemakkelijk te instaleren oplossing maar voor mij kleven er teveel nadelen aan die een hoop ellende kunnen veroorzaken en dan spreek ik uit ervaring.
Pieter.
Gebruikersavatar
Berthil
Berichten: 874
Lid geworden op: 06 dec 2004, 13:32

Re: battery seperator BS80/160/400

Bericht door Berthil »

Beste Pieter,

Dat er grote stromen kunnen gaan lopen heb je gelijk in. Daarom is BS160 bestand tegen 160 Ampere en zul je er voor moeten zorgen dat je bekabeling het ook aan kan.

Zodra de spanning zakt in de eerste accu omdat de tweede accu veel vraagt, schakelt de de cytrix het relais weer uit en er zit ook een anti pendel schakeling in, zodat ie niet meteen weer in komt.

Ik heb er nog nooit problemen mee gehad, dus ik ben benieuwd welke problemen jij er mee gehad hebt, want je zegt dat je uit ervaring spreekt. Deel deze ervaringen eens met ons.

Groeten Berthil.
MB Sprinter 2015

De enige manier om je dromen uit te laten komen, is wakker worden.
Henk B
Berichten: 22
Lid geworden op: 28 mei 2008, 21:51
Locatie: Arnhem

Re: battery seperator BS80/160/400

Bericht door Henk B »

Johannes schreef:Hallo,
Als je een vollee accu door middel van een relai aan een lege accu koppelt, die wellicht ook nog veel groter is, dan gaat er toch een flinke stroom lopen van die volle naar die lege? Of stel eens dat die tweede accu een interne sluiting krijgt wat gaat er dan met de relai en de eerste accu gebeuren? Daarbij zal de laadtoestand van die beide gekoppelde accu's zich toch eerst gaan nivileren totdat ze gelijk vol, of leeg, zijn en daarna begint dan toch het laden pas.
Het is wel een gemakkelijk te instaleren oplossing maar voor mij kleven er teveel nadelen aan die een hoop ellende kunnen veroorzaken en dan spreek ik uit ervaring.
Pieter.
Ik heb er ook een Cyrix tussen.
Zonnepaneel laadt de huishoudaccu en houdt de startaccu op peil indien nodig
Het hierboven geschetste defect heeft in eerste instantie ook mijn aandacht gehad.
Bij mij hangt 6 mm2 tussen de Cyrix en de accu's.
Wel zit tussen Cyrix en startaccu een 15 Amp. zekering
Bovengenoemde situatie zal dus doorsmelten van de zekering tot gevolg hebben zonder verdere noemenswaardige schade.
Het enige nadeel is het van tijd tot tijd even de zekering controleren.
In de praktijk hoor je de Cyrix regelmatig schakelen.
En een volle accu aan een lege koppelen?
Dat is misschien eenmalig, daarna houdt de Cyrix de boel aardig bij met het zonnepaneel.
Tot nu toe maar 1 maal de 15 Amp. zekering kapot gehad.

Henk B
ARNOLD RM38L camper, 1984, op mercedes 309D onderstel
Johannes

Re: battery seperator BS80/160/400

Bericht door Johannes »

hallo Berthil,
Mijn reactie had ten eerste betrekking op het geen storeman schreef. Dus met een simpele relai de accu's koppelen. Er zijn ook relais te koop met interne diodes die speciaal voor dat doel geschikt zijn en met dat soort oplossingen heb ik echt positieve ervaringen. Naast doorgebrande relais of verbrande draden, wat eigenlijk gewoon een instalatiefout is, kwamen klachten over niet goed geladen accu's het meest voor. Soms was het niet eenvoudig de juiste oorzaak te vinden. Vaak kwam bij controle van de accucapaciteit naar voren dat één van de accu's in slechte conditie verkeerde wat het laadproces nadelig beinvloede. Vanwege de eenvoud heb ik in onze camper het ook zo opgelost omdat ik op dat moment de tijd niet had om het anders te doen. Als startaccu's zijn er twee gewone loodaccu's van 80 ah parallel geinstalleerd en als huishoudaccu een varta onderhoudsvrije accu van 220 ah . De hele vakantie alleen maar stroomproblemen. De accu's kreeg ik alleen vol met de acculader. Dus de relai er uit , diodeblok erin en een 70 amp dynamo (aangepast) gemonteerd. Het zit er nu vier jaar in en nooit weer een probleem gehad. In het woondeel is alleen 230 geinstalleerd. Koelkast bij expert gehaald, verlichting bij Ikea en audio bij kijkshop. Kan twee volle dagen zonder externe stroomvoorziening blijven staan en na drie uur rijden heb ik het meeste er weer in geladen.
Ik twijfel er niet aan dat een cyrix van victron goed werkt, het is een professioneel bedrijf en ze maken absoluut geen rotzooi het is gewoon niet mijn keuze gebaseerd op ervaring met soortgelijke oplossingen en de zeer positieve ervaringen met diodebruggen. Bovendien kan ik mij beter vinden in de werking van diodebruggen in combinatie met twee accu groepen.
Pieter
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast