Woning electra.

(Leuteren = kletsen)
Hier bestaat geen off-topic. Maar wel goede omgangsvormen!
Plaats reactie
karogegro
Berichten: 522
Lid geworden op: 26 sep 2007, 14:37
Locatie: united urk a/d greppel

Woning electra.

Bericht door karogegro »

As we speak, ben ik bezig met een grootschalige woningrenovatie en uitbreiding van het woonoppervlak. Nu valt de vernieuwing en uitbreiding van de electra daar ook onder en ik weet niet of mijn vraag hier thuis hoort, maar nu ben ik op zoek naar een schema waar een concept beschreven wordt. Het internet heeft tot op heden nog geen bevredigend resultaat opgeleverd. Let wel, het betreft hier een vernieuwing van groepenkast tot laatste stopcontact.
Toine.
" Het kan me geen moer schelen wie je vader is, zolang ik zit te vissen, loop jij niet over het water"
Gebruikersavatar
Admin
Site Admin
Berichten: 4381
Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
Locatie: Haulerwijk (ZO Friesland)
Contacteer:

Re: Woning electra.

Bericht door Admin »

Hallo Toine,

Als we elkaar kunnen helpen met het uitwisselen van informatie, vinden we daarvoor op dit forum wel een plekje. Per saldo staat mijn camper ook op de oprit en is met een lange gele kabel aangesloten op het een CEE-contactdoos in de schuur. Als Leo een ander plekje beter vindt, verplaatst-ie dit draadje wel.

In de eerste plaats: ben je een beetje op de hoogte met begrippen als spanning, stroom, weerstand, vermogen, hotelschakeling, kortsluiting? Zo nee, dan zou ik zeggen: zoek een vriendje met enige elektrotechnische ervaring. Zo ja, dan is het goed te doen, als je maar zorgvuldig werkt en wat beginselen in acht neemt.

Een paar aandachtspunten:
materiaal met KEMA/VDE/CEE-keur
altijd de juiste inbouw- of opbouwdozen gebruiken
niet meer dan vijf wandcontactdozen in één groep
30 mA differentiaalschakelaar(s)
maximaal 16 A per groep zekeren (behoudens speciale fornuisgroep, dat is een verhaal apart)
aardpunt met voldoende lage aardweerstand (hier gelden plaatselijke voorschriften, net als voor het wel of niet aarden van de nul)
bij drie fasen (of bij vijf groepen) hoofdschakelaar
nooit verschillende groepen in één buis (VD) of in één kabel (VMVK)
grondkabel altijd VKVKAS

Nou ja, je kunt ook de hele NEN1010 downloaden en doorlezen, maar dan zie je misschien door de bomen het bos niet meer.

Als je Googlet op "huisinstallatie groepenkast" kom je al een heel eind.
Bijvoorbeeld (een héél kleine selectie):
http://forum.fok.nl/topic/947689/3/25
http://www.klusidee.nl/Forum/about33879.html&highlight=
http://www.klusidee.nl/Forum/about5241.html
en zo maar door. Een en ander gaat echter wel uit van een bepaalde voorkennis.

Je kunt ook concrete vragen stellen, dan worden die hier wel door mij of door een ander beantwoord. Het helpt als je een ruw plan hebt met o.a. één of drie fasen, gewenst aantal groepen, in- of opbouw, beschikbare leidingen (PVC, metaal kan echt niet meer) en wat je verder te binnen schiet. En een goede foto van de huidige groepenkast helpt ook.

Ik hoor wel of je het zelf gaat doen.
Groeten,

Ernst / Admin


If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.


No man can deny, die Gedanken sind frei!
karogegro
Berichten: 522
Lid geworden op: 26 sep 2007, 14:37
Locatie: united urk a/d greppel

Re: Woning electra.

Bericht door karogegro »

Yep, deze knutselaar gaat het helemaal zelf doen en put zijn kennis nog uit de periode dat ie op houten borden in een praktijk lokaaltje allerlei schakelingen moest maken. De bedoeling is dat de huidige drie groepen met smeltzekeringen vervangen gaat worden door een vier groepenkast met aardlek beveiliging. De keuken, witgoed hoek, woonkamer en slaapkamers krijgen een aparte groep. Vwb de keuken komen hier geen stroomvreters, behoudens een elektrieke oven, dus voor zover ik het bekijken kan zijn vier groepen 16 amp automaten ruim voldoende.Alle contactpunten worden voorzien van randaarden en helaas wordt alles opbouw omdat de muren van een erbarmelijke kwaliteit zijn en infrezen om deze reden geen optie is ( volgens het kadaster bouwjaar 1916).
Toine.
" Het kan me geen moer schelen wie je vader is, zolang ik zit te vissen, loop jij niet over het water"
Gebruikersavatar
Admin
Site Admin
Berichten: 4381
Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
Locatie: Haulerwijk (ZO Friesland)
Contacteer:

Re: Woning electra.

Bericht door Admin »

Yep, deze knutselaar gaat het helemaal zelf doen en put zijn kennis nog uit de periode dat ie op houten borden in een praktijk lokaaltje allerlei schakelingen moest maken.

OK, je hebt dus een voorgeschiedenis...

De bedoeling is dat de huidige drie groepen met smeltzekeringen vervangen gaat worden door een vier groepenkast met aardlek beveiliging.

Dat kan dus geen probleem zijn. Kastje breed genoeg, met een DIN-rail tegen de achterwand. Alles erin klikken en bedraden maar. Jammer dat je ver van Belgie of Frankrijk woont, want groepenkasten zijn hier veel goedkoper... Ter orientatie: onderstaand kastje (zonder de contactdoos) kostte ons € 42.
Afbeelding

Nog wat aandachtspunten:
-Aardlekschakelaar 30 mA/ 32 A kost minder dan 40 of 63 A. Voor 1-fase toepassing moeten er vermoedelijk een paar doorverbindinkjes worden gemaakt. Raadpleeg het papiertje dat bij de schakelaar zit.
-6, 10 of 16 qmm gebruiken van de meter/hoofdzekering naar de aardlekschakelaar
-4 of 6 qmm van aardlekschakelaar naar ingang van zekeringen, nulrail en aardrail
-in afgaande draden beetje ruimte laten voor de toekomst, b.v. 10 cm op een klein rolletje boven de zekering
-blanke 6 qmm van aardelectrode naar groepenkast
-van groepenkast naar verbruikers: 2.5 qmm
-bruin: fase
-blauw: nul
-geel/groen: aarde
-zwart (1.5 qmm) van schakelaar (fase wordt geschakeld) naar lichtpunt
-Onder alle opbouw-schakelaars en -contactdozen hoort een zgn. "brandplaatje". Dit stelt je tevens in staat e.e.a. netjes te monteren: plaatje met houtschroeven en pluggen tegen de muur en opbouwmateriaal met M4 boutjes op plaatje.
-radiatoren, metalen badkuip/douchebak met speciale klemmen aan aarde leggen
-waterleiding is vandaag de dag geen buikbare aarde meer vanwege de PE-buizen

De keuken, witgoed hoek, woonkamer en slaapkamers krijgen een aparte groep. Vwb de keuken komen hier geen stroomvreters, behoudens een elektrieke oven, dus voor zover ik het bekijken kan zijn vier groepen 16 amp automaten ruim voldoende.

Als er bij dat witgoed een wasmachine, droogtrommel en/of vaatwasser zit, verdient het aanbeveling daarvoor aparte groepen aan te leggen, net als voor de oven. Je bent nu toch bezig.

Alle contactpunten worden voorzien van randaarde

Heel goed idee.

en helaas wordt alles opbouw omdat de muren van een erbarmelijke kwaliteit zijn en infrezen om deze reden geen optie is ( volgens het kadaster bouwjaar 1916).

Tsja... jammer, maar wel heel begrijpelijk.

Succes! Als je tegen vragen aanloopt: stel ze maar!
Groeten,

Ernst / Admin


If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.


No man can deny, die Gedanken sind frei!
karogegro
Berichten: 522
Lid geworden op: 26 sep 2007, 14:37
Locatie: united urk a/d greppel

Re: Woning electra.

Bericht door karogegro »

O ja, het plaatsen van de groepenkast incl. hoofdschakelaar en aansluiten op het net zal door een instalateur gedaan moeten worden omdat het zegel van de hoofdzekering verbroken en weer hersteld moet worden. Ik geloof nl dat ze er niet vrolijk van worden als ik dat doe :mrgreen:.
Toine
" Het kan me geen moer schelen wie je vader is, zolang ik zit te vissen, loop jij niet over het water"
Gebruikersavatar
Admin
Site Admin
Berichten: 4381
Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
Locatie: Haulerwijk (ZO Friesland)
Contacteer:

Re: Woning electra.

Bericht door Admin »

Ik weet niet hoe streng jouw leverancier is, maar meestal is het geen probleem als je de hoofdzekering er tijdelijk uitdraait en je "nieuwe" installatie aansluit met de oorspronkelijke twee dikke draden. (De aarde moet sowieso rechtstreeks van de aardelektrode in de groepenkast worden ingevoerd). Als die dikke draden nog van 1916 zijn (katoenomsponnen), moet je ze door stukjes 6 qmm (zwart VD of gekleurd VMVK) vervangen. Werk wel netjes, met haakse bochten en mooie gebogen oogjes.

Je kunt dan t.z.t. altijd achteraf nog een installateur of het energiebedrijf vragen een nieuw loodje aan te brengen. Of niet. Zolang je niet met de meter of de aansluitingen knoeit om gratis energie te krijgen is er eigenlijk niets aan de hand.
Groeten,

Ernst / Admin


If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.


No man can deny, die Gedanken sind frei!
karogegro
Berichten: 522
Lid geworden op: 26 sep 2007, 14:37
Locatie: united urk a/d greppel

Re: Woning electra.

Bericht door karogegro »

De aardelectrode is zo te zien redelijk recent. Een dikke zilverkleurige draad die uiteindelijk in de prut bij de watermeter verdwijnt.
Vwb het zegel, morgen toch maar ff de NUON bellen om te horen wat ze van het verbreken van het zegel vinden.
Toine.
" Het kan me geen moer schelen wie je vader is, zolang ik zit te vissen, loop jij niet over het water"
Gebruikersavatar
Bommes
Berichten: 482
Lid geworden op: 25 nov 2007, 09:11
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Woning electra.

Bericht door Bommes »

Heb je de oven al..??
Zo ja maak ff de doos open en kijk wat het ding nodig heeft.
Onze oven bleek 2 groepen nodig te hebben, beide 16 amp afgezekerd.
En nee het is echt niet zo een hele grote over (gewoon een whirlpool ding van de ikea).
Ik heb uit eindelijk toch gekozen voor 1 groep 16 amp, en dat werkt nu al 5 jaar zonder problemen.

Je hebt trouwens ook combinatie automaten, dus aardlek en zekering in 1.
Zaten bij ons in huis reeds 3 stuks in de kast toen we hier kwamen.
Ik heb daar gewoon 2 groepen langs gezet met op die 1 gezamenlijke aardlek.

Hoewel ik geen geschoolde elktro man ben heb ik wel wat jaartjes mee gelopen als hulp elektricien, en mijn huidige werk bestaat voor 70% uit het aanleggen van het schakel gedeelte van machines + het onderhouden en storingen verhelpen aan de spannings dragende kant van het verkochte machine park.. :)

Dus inderdaad stel een vraag en een antwoord komt zelfs op dit forum misschien nog wel naar boven.

overigens kan ik je nu al vertellen wat de dame of heer van NUON zal antwoorden:
Nou meneer ik zou maar niet aan de zegel komen als ik u was..
Nee niet mogelijk
Nope kunnen we niet doen meneer
Zo iets denk ik.. :mrgreen:

Gewoon open knippen hoofd zekering er uit draaien en vervangen wat je moet vervangen, of plaatsen wat je moet plaatsen.
Dan ff een paar weken wachten tot je helemaal klaar bent in je huis (of maanden ik weet niet wat voor meer jaren project het is :wink:) en dan ff bellen met de nuon, en een beetje gespeeld vertellen dat je met het ophangen van een plank in je meter kast het zegel per ongeluk hebt kapot gestoten.. 8)
Greetzzzz, Marius
Afbeelding
karogegro
Berichten: 522
Lid geworden op: 26 sep 2007, 14:37
Locatie: united urk a/d greppel

Re: Woning electra.

Bericht door karogegro »

We hebben nog helemaal niets aan nieuwe keuken toestanden, en voorlopig zijn we daar ook niet aan toe. Dat neemt niet weg dat ik me nu al aan het orienteren ben hoe de de installatie eruit komt te zien.
Afgelopen week heb de achtergevel aan de achterzijde beneden voorzien van een stalen portaal (H-balken 14/14cm) waarvan de staande balken in de muren met chemische ankers en M10 draadeinden vastgezet, de vloer is een systeem vloer, dus daar kun je niets op laten rusten. De liggende balk vastgelast aan de staanders en de vloerbalken van de bovenverdieping met kunststof wiggen klem geramd tussen de H balk.
Volgende stap is het uitgraven van de fundering voor de aanbouw en gereed maken voor het betere metselwerk.
Toine.
" Het kan me geen moer schelen wie je vader is, zolang ik zit te vissen, loop jij niet over het water"
Gebruikersavatar
Admin
Site Admin
Berichten: 4381
Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
Locatie: Haulerwijk (ZO Friesland)
Contacteer:

Re: Woning electra.

Bericht door Admin »

Hi Toine,

Marius heeft wel een punt. Het lijkt me een goed idee als je je (toekomstige) oven kent voordat je je groepenkast en bekabeling gaat plannen. Als het door jou gewenste oven ook 2 x 16 A nodig heeft, moet je in de groepenkast een "fornuisgroep" opnemen, of misschien wordt dat wel een apart klein kastje, alleen voor die oven met 2 x 16 of 2 x 20 A. Als je je materiaal bij een groothandel koopt, weten ze je daar precies te vertellen wat de mogelijkheden en voorschriften zijn op dat gebied.

Je hoofdzekering moet dan 35 A worden, als-ie dat al niet is. Met een passchroefsleutel kun je de juiste passchroef indraaien zonder dat je elektrocutiegevaar loopt.
Groeten,

Ernst / Admin


If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.


No man can deny, die Gedanken sind frei!
Gebruikersavatar
Bommes
Berichten: 482
Lid geworden op: 25 nov 2007, 09:11
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Woning electra.

Bericht door Bommes »

Ik heb voor onze keuken 2 aparte groepen, 1 tje voor de oven 16 amp, en 1tje voor de afwasmachine ook 16 amp.
De wcd's en de koelkast zitten op de zelfde groep als de rest van de wcd's van de beneden verdieping.
wcd's = wand contact dozen/stop contacten.
Dat is bij ons huis de zelfde groep als de verlichting van de boven verdieping.
De wcd's van de boven verdieping zitten op de zelfde groep als de verlichting van de beneden verdieping.
Dan zijn we dus op 4 groepen gekomen, de 5de is voor de wasmachine + schuur/tuin, ook 16 amp met eigen aardlek.

5 groepen dus, eigenlijk niet goed, want we hebben een hoofdzekering van 25 amp (dacht ik, heb de kast niet open gehad, heb onder spanning de aanpassingen gemaakt in de meter kast, maar dat is niet aan te raden).

Maar goed zoek dus eerst uit wat je precies wilt aansluiten/plaatsen en waar, en pas daar je groepen kast indeling op aan.
Niks zo vervelend als achter af er achter te moeten komen dat er toch nog net 1 groep bij moet.
Greetzzzz, Marius
Afbeelding
karogegro
Berichten: 522
Lid geworden op: 26 sep 2007, 14:37
Locatie: united urk a/d greppel

Re: Woning electra.

Bericht door karogegro »

Ach, wat zal ik zeggen, de wiewawasmachine, magnetron, elektrieke oven, wasdroger en wat je nog meer kunt verzinnen draait al jaren op de huidige drie 16amp groepjes, alleen moet je er ff rekening mee houden dat niet alles tegelijk aan kan. Maar idd, het kan natuurlijk nooit kwaad om te kijken wat de toekomstige Joop Braakhekke apparatuur nodig heeft en daar de bedrading op af te stemmen.
MAAR first thing's first, eerst maar een zorgen dat de uitbouw gereed komt want dat op zich is al een uitdaging.
Mazzeltoff, toine.
" Het kan me geen moer schelen wie je vader is, zolang ik zit te vissen, loop jij niet over het water"
Gebruikersavatar
Leo
Site Admin
Berichten: 4153
Lid geworden op: 08 okt 2005, 07:58
Locatie: Oost Drenthe

Re: Woning electra.

Bericht door Leo »

Maar ff verplaatst naar het Leuterveldje.
Niet omdat het een ouwehoeronderwerp is, maar omdat het niks met campers te maken heeft.
En dit is de enige plaats waar geen offtopic bestaat, sooo.. :roll:


Mvg van de modderaar. :D
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
karogegro
Berichten: 522
Lid geworden op: 26 sep 2007, 14:37
Locatie: united urk a/d greppel

Re: Woning electra.

Bericht door karogegro »

Damn, he's good :lol:.
Toine
" Het kan me geen moer schelen wie je vader is, zolang ik zit te vissen, loop jij niet over het water"
Gebruikersavatar
Admin
Site Admin
Berichten: 4381
Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
Locatie: Haulerwijk (ZO Friesland)
Contacteer:

Re: Woning electra.

Bericht door Admin »

Fraai :!:

Bij het zien van de eerste foto schrok ik even. Ik dacht dat je afzuigkap in je nieuwe serre ging blazen. Pas daarna zag ik dat de foto's op chronologische volgorde stonden en wat 't werd :oops:
Groeten,

Ernst / Admin


If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.


No man can deny, die Gedanken sind frei!
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast