Aceton en de 609.

Graag het type motor waarover het gaat vermelden!
Plaats reactie
bancras
Berichten: 75
Lid geworden op: 20 sep 2009, 16:51

Aceton en de 609.

Bericht door bancras »

Over het toevoegen van aceton aan de diesel bestaan veel meningen, positief en negatief, en meestal vaag. Vandaar dat ik zelf maar eens aan het testen ben geslagen. Mijn 609 rijdt voornamelijk in Nederland, en afstanden van 150 km, afgewisseld met een paar ritten van 10 tot 20 km. Met vrachtwagensnelheid; voertuiggewicht ca. 3,5 ton. Ik tank meestal bij een zelfbedieningstankstation.
Ik heb twee winterperioden met elkaar vergeleken: eenmaal zonder en eenmaal met acetontoevoeging. In beide perioden zat ook een rit naar Luxemburg, waarin een paar hellingen waar ik de trekkracht kon vergelijken.
De 609 heeft een direct ingespoten dieselmotor, zonder turbo, een 4-cilinder met 4 liter inhoud, een OM364. Hoeveelheid aceton 1,5 promille.

De meetresultaten: ( gelden dus alleen voor deze motor)
Zonder aceton:
09.09.2009 – 28.04.2010: 4095km/470,37l = 8,71 km/l
Met aceton:
09.09.2010 - 10.05.2011: 2696km/311,17l = 8,66 km/l

Ter vergelijking nog twee zomerperiodes, beide zonder aceton:
16.04.2009 – 19.09.2009: 2296km/248,81l = 9,23 km/l
28.04.2010 – 09.09.2010: 1276km/142,29l = 8,97 km/l

Conclusie: het toevoegen van aceton heeft geen invloed op het brandstofverbruik.
Het brandstofverbruik is 's-zomers meetbaar lager dan 's-winters. De belangrijkste reden hiervoor zou zijn dat de winterdiesel meer vluchtige bestanddelen bevat en daardoor een lagere energie-inhoud heeft.

In beide winterperioden was een rit naar Luxemburg. Voorbij Verviers is een lange helling. De eerste keer, zonder aceton, moest ik halverwege de helling terugschakelen. De motor trok het niet meer in de vijfde versnelling. De volgende winter, met aceton, ik was benieuwd, en het was precies hetzelfde. Ook rijdend op de vlakke weg is er geen verschil merkbaar.

Conclusie: het toevoegen van aceton heeft ook geen invloed op de trekkracht.

Toch heeft het toevoegen van aceton een belangrijk voordeel: het verbrandingsgeluid (= geluidsafstraling van het motorblok en cilinderkop door de verbrandingspulsen) wordt duidelijk minder.
Na de eerste keer tanken zonder aceton (halve tankinhoud er bij) was de motor nog steeds stiller. Ik denk dus dat 0,75 promille aceton al genoeg is om het verbrandingsgeluid te verminderen.
Groeten, Bob.
Gebruikersavatar
melvin
Berichten: 310
Lid geworden op: 07 okt 2010, 16:39

Re: Aceton en de 609.

Bericht door melvin »

ik heb het twee jaar geleden vergeleken met vorig jaar, ik kwam op dezelfde conclussie.
twee jaar geleden 4000 Km gereden tijdens de zomervakantie met aceton en afgelopen jaar idemdito alleen zonder.
er was amper verschil, vorig jaar heb ik wat meer verbruikt maar ik denk niet dat dat door het niet bijvoegen van acceton komt maar omdat ik afgelopen jaar veel steilere en veel meer passen heb gedaan en dus meer van de motor heb gevraagd en dus meer brandstof verbruik.

zoiezo het gekluns bij de pomp met je maatbekkertje, uitrekenen hoeveel je erbij moet gooien en de wachtende rij mensen achter je die ook willen tanken in drukke vakantie bestemmingen vond ik helemaal niks! bij mij zit de tank redelijk ver achter de tankkap en dus ging er regelmatig wat acceton over me lak heen, helemaal kut dus.

grootste euvel van je brandstofverbruik zit gewoon in je rechterbeen. mijn kruissnelheid is 85 op de tomtom, 90 op de teller, en ik rij dan gem. 1 op 7,5/8 op vlakke weg, de motor zoemt lekker ipv dat dieselstampen als dat ik 80 rij.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast