'Oldtimer weren uit bebouwde kom tegen extra vervuiling'
- melvin
- Berichten: 310
- Lid geworden op: 07 okt 2010, 16:39
'Oldtimer weren uit bebouwde kom tegen extra vervuiling'
QUOTE
DEN HAAG - Het aantal personenauto’s van 25 jaar en ouder, de zogenoemde oldtimers, neemt toe. Omdat ze extra vervuilend zijn, zouden ze uit de bebouwde kom moeten worden geweerd.
Foto: NU.nl/Gino Press
Dat blijkt uit onderzoek van het Planbureau voor de Leefomgeving (PBL) in opdracht van het ministerie van Infrastructuur en Milieu.
De uitstoot kan in 2015 lager uitvallen als er landelijk een milieuzone wordt ingesteld waarmee alle oldtimers uit de bebouwde kom worden geweerd, suggereert het bureau. Deze zones moeten wel substantieel groter zijn dan de huidige milieuzones voor vrachtwagens.
Het ministerie vermoedde al dat er de laatste jaren veel oldtimers worden geïmporteerd vanwege de belastingvoordelen en dat ze toch vaak een gewoon gebruiksartikel zijn.
Meer uitstoot
Doordat de 25-plussers onder de benzineauto’s geen geregelde driewegkatalysator hebben, stoten zij per gereden kilometer veel meer stikstofoxiden uit dan nieuwe auto’s. De geïmporteerde oldtimer-dieselauto’s hebben ook een zeer hoge uitstoot van fijn stof.
De oldtimers waren vorig jaar verantwoordelijk voor 5 procent van alle uitstoot van fijnstof door personenwagens. Van de uitstoot van stikstofoxiden is 10 procent afkomstig van oldtimers, terwijl maar 1,5 procent van alle gereden kilometers wordt afgelegd door oude auto's.
In 2015 zou het gaan om respectievelijk 5 en 15 procent. De stijging in de uitstoot van stikstofoxiden komt omdat de rest van het wagenpark steeds schoner wordt door Europese regelgeving.
De import van oldtimers beperken is niet mogelijk. Evenmin kan bij belastingvrijstelling onderscheid worden gemaakt tussen voertuigen die vanaf het begin in Nederland zijn geregistreerd en voertuigen die eerst in een ander land van de Europese Unie of de Europese Economische Ruimte geregistreerd stonden.
Atsma
Staatssecretaris van Milieu Joop Atsma (CDA) pleitte eerder al voor de invoering van dergelijke milieuzones. De bewindsman liet toen ook weten dat in de omringende landen oude auto's al langer worden geweerd uit de binnenstad.
Ook onder meer Utrecht wil oude auto's gaan weren. Volgens het plan moeten dieselwagens ouder dan acht jaar en benzinewagens ouder dan twaalf jaar voor 2015 uit de stad verdwijnen.
En vooral de onlangs uit het buitenland gehaalde oldtimers rijden relatief veel kilometers, waarschijnlijk niet alleen voor de lol van de liefhebbers van oude auto's, maar gewoon voor dagelijks gebruik door de bezitters..
http://www.nu.nl/binnenland/2846202/utr ... ntrum.html
DEN HAAG - Het aantal personenauto’s van 25 jaar en ouder, de zogenoemde oldtimers, neemt toe. Omdat ze extra vervuilend zijn, zouden ze uit de bebouwde kom moeten worden geweerd.
Foto: NU.nl/Gino Press
Dat blijkt uit onderzoek van het Planbureau voor de Leefomgeving (PBL) in opdracht van het ministerie van Infrastructuur en Milieu.
De uitstoot kan in 2015 lager uitvallen als er landelijk een milieuzone wordt ingesteld waarmee alle oldtimers uit de bebouwde kom worden geweerd, suggereert het bureau. Deze zones moeten wel substantieel groter zijn dan de huidige milieuzones voor vrachtwagens.
Het ministerie vermoedde al dat er de laatste jaren veel oldtimers worden geïmporteerd vanwege de belastingvoordelen en dat ze toch vaak een gewoon gebruiksartikel zijn.
Meer uitstoot
Doordat de 25-plussers onder de benzineauto’s geen geregelde driewegkatalysator hebben, stoten zij per gereden kilometer veel meer stikstofoxiden uit dan nieuwe auto’s. De geïmporteerde oldtimer-dieselauto’s hebben ook een zeer hoge uitstoot van fijn stof.
De oldtimers waren vorig jaar verantwoordelijk voor 5 procent van alle uitstoot van fijnstof door personenwagens. Van de uitstoot van stikstofoxiden is 10 procent afkomstig van oldtimers, terwijl maar 1,5 procent van alle gereden kilometers wordt afgelegd door oude auto's.
In 2015 zou het gaan om respectievelijk 5 en 15 procent. De stijging in de uitstoot van stikstofoxiden komt omdat de rest van het wagenpark steeds schoner wordt door Europese regelgeving.
De import van oldtimers beperken is niet mogelijk. Evenmin kan bij belastingvrijstelling onderscheid worden gemaakt tussen voertuigen die vanaf het begin in Nederland zijn geregistreerd en voertuigen die eerst in een ander land van de Europese Unie of de Europese Economische Ruimte geregistreerd stonden.
Atsma
Staatssecretaris van Milieu Joop Atsma (CDA) pleitte eerder al voor de invoering van dergelijke milieuzones. De bewindsman liet toen ook weten dat in de omringende landen oude auto's al langer worden geweerd uit de binnenstad.
Ook onder meer Utrecht wil oude auto's gaan weren. Volgens het plan moeten dieselwagens ouder dan acht jaar en benzinewagens ouder dan twaalf jaar voor 2015 uit de stad verdwijnen.
En vooral de onlangs uit het buitenland gehaalde oldtimers rijden relatief veel kilometers, waarschijnlijk niet alleen voor de lol van de liefhebbers van oude auto's, maar gewoon voor dagelijks gebruik door de bezitters..
http://www.nu.nl/binnenland/2846202/utr ... ntrum.html
-
- Berichten: 2227
- Lid geworden op: 15 apr 2006, 17:00
- Locatie: 's-Hertogenbosch
Re: 'Oldtimer weren uit bebouwde kom tegen extra vervuiling'
Waar is het aktiecommitee waar we ons bij kunnen aansluiten om tegen deze onzin te protesteren???
Frank
Frank
- melvin
- Berichten: 310
- Lid geworden op: 07 okt 2010, 16:39
Re: 'Oldtimer weren uit bebouwde kom tegen extra vervuiling'
ja echt belagelijk, alhoewel ik denk dat zoiets als dit er niet door kan komen.
Of mischien dat ze zoiets bedoelen als in Berlijn, met de umweltzone's, die overigens lang niet waterdicht zijn.
Ik zie ook nergens dat die Atsma heeft gezegd dat het over de bebouwde kom gaat, dat de journalist het er van gemaakt heeft. 99% van Nederland leeft in de bebouwde kom! En ik vraag me af of de kwartaaltarief recreatievoertuigen ook hieronder zouden vallen.
Of mischien dat ze zoiets bedoelen als in Berlijn, met de umweltzone's, die overigens lang niet waterdicht zijn.
Ik zie ook nergens dat die Atsma heeft gezegd dat het over de bebouwde kom gaat, dat de journalist het er van gemaakt heeft. 99% van Nederland leeft in de bebouwde kom! En ik vraag me af of de kwartaaltarief recreatievoertuigen ook hieronder zouden vallen.
- Maxer
- Berichten: 473
- Lid geworden op: 30 sep 2007, 06:45
- Locatie: Berkhout
- Contacteer:
Re: 'Oldtimer weren uit bebouwde kom tegen extra vervuiling'
Waarom gaat het altijd over auto's en nooit over de vervuilende 2 takt brommers? Ook de 4-takt brommers hebben geen katalisator en dus; weren? Die cijfers zijn volledig uit de lucht gegrepen want hoe moet je dat meten? Weten ze dan precies hoeveel en waar die old-timers rijden? En dan ook nog weten wat voor motor er in zit en hoe zit het met al die benzine old timers die op lpg rijden? Daar hoor je ze ook niet over. Nee, dit is weer zo'n lulverhaal, bah!
- Janneman
- Berichten: 194
- Lid geworden op: 08 okt 2007, 12:50
- Locatie: Uden
- Contacteer:
Re: 'Oldtimer weren uit bebouwde kom tegen extra vervuiling'
Het is wel jammer dat oldtimer-minnend Nederland een slechte naam krijgt door de 'knaken' rijders die zich een oude Mercedes aanschaffen. Van de andere kant, ook die groep houdt zich keurig aan de regels want het mag gewoon.
Maar goed, onze geweldige overheid gaat zich met de zaak bemoeien en zoals elke keer betreffend oldtimers komt er dan weer een draak van een regeling die door een volgende club regeerders weer wordt veranderd.
Is dat dan nodig? Welnee, zoals die groep 'knakenrijders' met hun auto omgaat is over 4-5 jaar het hele probleem (letterlijk) uit de lucht en zijn die barrels opgereden. Nederland zit dan ook wat betreft belastingvrijstelling op dezelfde 30 jaar als bv onze oosterburen dus vergeet maar dat je daar dan nog een belastingvrije Mercedes voor een paar centen gaat halen.
Nou heb ik zelf ook een oldtimer (een Volvo van bijna 40 jaar oud) en wat ik daardoor niet snap is dat mensen serieus denken dat een oude Mercedes goedkoper/comfortabeler rijdt dan een middenklasser van pakweg 12 jaar oud. Dat gaat je (gemiddeld) bij lange na niet lukken.
Wat zou de overheid eventueel wel kunnen doen?
- alleen belastingvrij in combinatie met een oldtimerverzekering (daarmee sluit je zakelijk verkeer inclusief woon/werk uit
Verder niet teveel regels anders is een oldtimer straks alleen weggelegd als je een oude Jaguar met dito taxatiewaarde kan rijden, maar bv een VW kever/Fiat 500/Amazon/eendje da's niet meer te doen.
Maar goed, onze geweldige overheid gaat zich met de zaak bemoeien en zoals elke keer betreffend oldtimers komt er dan weer een draak van een regeling die door een volgende club regeerders weer wordt veranderd.
Is dat dan nodig? Welnee, zoals die groep 'knakenrijders' met hun auto omgaat is over 4-5 jaar het hele probleem (letterlijk) uit de lucht en zijn die barrels opgereden. Nederland zit dan ook wat betreft belastingvrijstelling op dezelfde 30 jaar als bv onze oosterburen dus vergeet maar dat je daar dan nog een belastingvrije Mercedes voor een paar centen gaat halen.
Nou heb ik zelf ook een oldtimer (een Volvo van bijna 40 jaar oud) en wat ik daardoor niet snap is dat mensen serieus denken dat een oude Mercedes goedkoper/comfortabeler rijdt dan een middenklasser van pakweg 12 jaar oud. Dat gaat je (gemiddeld) bij lange na niet lukken.
Wat zou de overheid eventueel wel kunnen doen?
- alleen belastingvrij in combinatie met een oldtimerverzekering (daarmee sluit je zakelijk verkeer inclusief woon/werk uit
Verder niet teveel regels anders is een oldtimer straks alleen weggelegd als je een oude Jaguar met dito taxatiewaarde kan rijden, maar bv een VW kever/Fiat 500/Amazon/eendje da's niet meer te doen.
-----------------------
Groetjes,
Jan
Groetjes,
Jan
- GerardM
- Berichten: 778
- Lid geworden op: 06 dec 2004, 22:55
- Locatie: Maastricht
- Contacteer:
Re: 'Oldtimer weren uit bebouwde kom tegen extra vervuiling'
Wat bedoel je precies met 'knakenrijders' ?
Groet,
Gerard
Groet,
Gerard
Mercedes-Benz 508D NL Ex-Ambu 1987 +++ Mercedes-Benz 280TE 1981 +++ Qualität ist kein Zufall +++
- virgil
- Berichten: 33
- Lid geworden op: 05 okt 2006, 14:11
- Locatie: Schiedam
Re: 'Oldtimer weren uit bebouwde kom tegen extra vervuiling'
We worden toch om de 2 jaar aan een roetmeting onderworpen?
Dat was toch voldoende om schadelijke roetdeeltjes uit het milieu te weren en bovendien door de overheid bedacht.
Dat was toch voldoende om schadelijke roetdeeltjes uit het milieu te weren en bovendien door de overheid bedacht.
Super bussie!!
- De Rooie Reus
- Berichten: 906
- Lid geworden op: 04 dec 2004, 14:22
Re: 'Oldtimer weren uit bebouwde kom tegen extra vervuiling'
Mijn ouders hebben hun hele leven in oldtimers gereden: Renault 4 en 6, diverse types Toyota Corolla en als laatste een Starlet ergens uit begin '90 jaren. Overigens nooit een Duitse wagen. Volkomen normaal en geaccepteerd. Iedereen reed toen in een oldtimer.
Nu zouden het ineens een stel knakenrijders zijn, ik kan dat niet geloven. :shock:
Nu zouden het ineens een stel knakenrijders zijn, ik kan dat niet geloven. :shock:
Laatst gewijzigd door De Rooie Reus op 01 aug 2012, 21:48, 1 keer totaal gewijzigd.
In de toekomst zullen we nog vaak aan vroeger denken.
- Leo
- Site Admin
- Berichten: 4153
- Lid geworden op: 08 okt 2005, 07:58
- Locatie: Oost Drenthe
Re: 'Oldtimer weren uit bebouwde kom tegen extra vervuiling'
Een onderzoek van het PBL: "Wij van UltraGroene WC-Eend adviseren ..." :?
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
- Janneman
- Berichten: 194
- Lid geworden op: 08 okt 2007, 12:50
- Locatie: Uden
- Contacteer:
Re: 'Oldtimer weren uit bebouwde kom tegen extra vervuiling'
Nou, je weet wel, die rijden met zo'n oude Mercedes waar je van verre de roest vanaf ziet en waarvan de achterkant zwart is van de roet.GerardM schreef:Wat bedoel je precies met 'knakenrijders' ?
Groet,
Gerard
um, ummm, uhhh, een beetje zoals jou Mercedes voor de deelrestauratie :oops:
-----------------------
Groetjes,
Jan
Groetjes,
Jan
-
- Berichten: 350
- Lid geworden op: 30 aug 2005, 20:52
Re: 'Oldtimer weren uit bebouwde kom tegen extra vervuiling'
:shock:Volgens het plan moeten dieselwagens ouder dan acht jaar en benzinewagens ouder dan twaalf jaar voor 2015 uit de stad verdwijnen.
Nou ja, dan ben ik hier op het forum toch weer een beetje thuis met mijn oldtimer.... .
Wat een wereld :oops: , gewoon veel kindjes blijven maken en steeds meer regeltjes.
Peter
- Arno Z
- Berichten: 523
- Lid geworden op: 11 mei 2011, 15:01
- Locatie: Ouderkerk a/d Amstel
- Contacteer:
Re: 'Oldtimer weren uit bebouwde kom tegen extra vervuiling'
Er wordt volgens mij inderdaad nogal wat 'misbruik' (of creatief gebruik) gemaakt van zowel de oldtimer als de kwarttarief regeling. Dat misbruik kan er op termijn toe leiden dat de echte liefhebbers (jij en ik) met andere -minder prettigeen dus duurdere - regels te maken krijgen.
Persoonlijk ben ik er voorstander van dat een club als Fehac zich er hard voor maakt dat er een goede regeling is en blijft. Zo'n regeling bestaat wat mij betreft uit een soort moderne kraskaart:
Als je met je oldtimer op stap wil dan even inloggen (met Digid), sms-en of bellen en je voertuig voor die dag (dagen) aanmelden en lekker de weg op. Je betaald per dag 1/365 van een jaar houderschapsbelasting van je auto, die plukt de belasting maandelijks van je rekening (indien nodig)
Dus, niet rijden is niet betalen, wel rijden is die dag betalen. Regeling alleen voor campers en oldtimers. De eerste keer dat je 'vergeet' te betalen en je wordt gesnapt een waarschuwing. De 2e keer lig je uit de regeling (voor een jaar) en mag je fijn doorbetalen als met een normale auto.
Overigens is het geneuzel over fijnstof uit het persbericht redelijke onzin. Fijnstof komt met name uit moderne diesels, die geblazen zijn en met een direct injectie systeem werken (TDI/CDI). Die hebben (vaker) een filter om een en ander op te vangen. Oudere diesels roeten meer, maar leveren minder fijnstof op.
Persoonlijk ben ik er voorstander van dat een club als Fehac zich er hard voor maakt dat er een goede regeling is en blijft. Zo'n regeling bestaat wat mij betreft uit een soort moderne kraskaart:
Als je met je oldtimer op stap wil dan even inloggen (met Digid), sms-en of bellen en je voertuig voor die dag (dagen) aanmelden en lekker de weg op. Je betaald per dag 1/365 van een jaar houderschapsbelasting van je auto, die plukt de belasting maandelijks van je rekening (indien nodig)
Dus, niet rijden is niet betalen, wel rijden is die dag betalen. Regeling alleen voor campers en oldtimers. De eerste keer dat je 'vergeet' te betalen en je wordt gesnapt een waarschuwing. De 2e keer lig je uit de regeling (voor een jaar) en mag je fijn doorbetalen als met een normale auto.
Overigens is het geneuzel over fijnstof uit het persbericht redelijke onzin. Fijnstof komt met name uit moderne diesels, die geblazen zijn en met een direct injectie systeem werken (TDI/CDI). Die hebben (vaker) een filter om een en ander op te vangen. Oudere diesels roeten meer, maar leveren minder fijnstof op.
-
- Berichten: 350
- Lid geworden op: 30 aug 2005, 20:52
Re: 'Oldtimer weren uit bebouwde kom tegen extra vervuiling'
Helemaal mee eens Arno.
Peter
Peter
- GerardM
- Berichten: 778
- Lid geworden op: 06 dec 2004, 22:55
- Locatie: Maastricht
- Contacteer:
Re: 'Oldtimer weren uit bebouwde kom tegen extra vervuiling'
Is gewoon weer een melkkoe verhaal.
Mijn 280TE is benzine en en komt al jaren zonder problemen door de APK. En vergeet even niet dat Mercedes al jaren vooropliep met milieumaatregelen (zoals EGR).
Mijn 508D is wel een diesel en daarmee heb ik in steden niks te zoeken. Gelukkig hebben veel grote steden (in het buitenland) P+R terreinen aan de rand van de stad waar je gratis kunt parkeren en met dan een dagkaart voor tram of bus de stad in kunt. Veel goedkoper en relaxter dan met je bus.
Belangrijkste reden volgens mij waarom je Mercedes oldtimers voor dagelijks gebruik ziet, is dat het één van de weinige merken is (naast Volvo en sommige modellen VW) die de technische levensduur van 25 jaar halen; onder andere ook omdat je gewoon nog de meeste onderdelen kunt krijgen. Ik wil dat nog wel eens zien met een Toyota Prius over 25 jaar.
Ik zal er in ieder geval geen kilometer minder om rijden.
Groet,
Gerard
Mijn 280TE is benzine en en komt al jaren zonder problemen door de APK. En vergeet even niet dat Mercedes al jaren vooropliep met milieumaatregelen (zoals EGR).
Mijn 508D is wel een diesel en daarmee heb ik in steden niks te zoeken. Gelukkig hebben veel grote steden (in het buitenland) P+R terreinen aan de rand van de stad waar je gratis kunt parkeren en met dan een dagkaart voor tram of bus de stad in kunt. Veel goedkoper en relaxter dan met je bus.
Belangrijkste reden volgens mij waarom je Mercedes oldtimers voor dagelijks gebruik ziet, is dat het één van de weinige merken is (naast Volvo en sommige modellen VW) die de technische levensduur van 25 jaar halen; onder andere ook omdat je gewoon nog de meeste onderdelen kunt krijgen. Ik wil dat nog wel eens zien met een Toyota Prius over 25 jaar.
Ik zal er in ieder geval geen kilometer minder om rijden.
Groet,
Gerard
Mercedes-Benz 508D NL Ex-Ambu 1987 +++ Mercedes-Benz 280TE 1981 +++ Qualität ist kein Zufall +++
- De Rooie Reus
- Berichten: 906
- Lid geworden op: 04 dec 2004, 14:22
Re: 'Oldtimer weren uit bebouwde kom tegen extra vervuiling'
Ik ben het helemaal met Gerard eens, ook mijn citroen cx uit 1977 wordt gewoon dagelijks gebruikt.
Dat ik de voorkeur geef aan een basale wagen met een geweldig veercomfort, is mijn keuze. Wat een ander er ook van denkt.
Daarbij vraag ik mij af wat de kosten zijn voor de maatschappij als ik er in blijf rijden, afgezet tegen de kosten van de productie van een nieuwe auto.
Ik kan net zo goed zeggen: ik eet geen vlees. De uitstoot uit de varkensindustrie moet maar voor rekening komen van de vleeseters. Elke dag dat je de bbq aansteekt, meld je je met je digid en geef je het aantal kilo's op.
Of degenen die voor € 59 naar Barcelona vliegen moeten eindelijk maar eens btw gaan betalen en een vergoeding voor de uitstoot van fijnstof.
Zo kunnen we nog wel een tijdje doorgaan.
Martin
Dat ik de voorkeur geef aan een basale wagen met een geweldig veercomfort, is mijn keuze. Wat een ander er ook van denkt.
Daarbij vraag ik mij af wat de kosten zijn voor de maatschappij als ik er in blijf rijden, afgezet tegen de kosten van de productie van een nieuwe auto.
Ik kan net zo goed zeggen: ik eet geen vlees. De uitstoot uit de varkensindustrie moet maar voor rekening komen van de vleeseters. Elke dag dat je de bbq aansteekt, meld je je met je digid en geef je het aantal kilo's op.
Of degenen die voor € 59 naar Barcelona vliegen moeten eindelijk maar eens btw gaan betalen en een vergoeding voor de uitstoot van fijnstof.
Zo kunnen we nog wel een tijdje doorgaan.
Martin
In de toekomst zullen we nog vaak aan vroeger denken.
- GerardM
- Berichten: 778
- Lid geworden op: 06 dec 2004, 22:55
- Locatie: Maastricht
- Contacteer:
Re: 'Oldtimer weren uit bebouwde kom tegen extra vervuiling'
Ik heb het persbericht een beetje omgekat, met jullie permissie :) .
QUOTE
DEN HAAG - Het aantal personenauto’s van 25 jaar en ouder, de zogenoemde oldtimers, neemt toe.
Omdat ze het geluksgevoel van de bezitters vergroten, dalen de verzuimcijfers en de totale ziektekosten.
Dat blijkt uit onderzoek van het Centraal Planbureau voor Geluk (CPG) in opdracht van het ministerie van Volksgezondheid.
Door het bezit en gebruik van oldtimers neemt het levensgeluk toe, waardoor de lichamelijke weerstand van de mens wordt vergroot. Dit leidt aantoonbaar tot lagere ziektekosten en een hogere arbeidsproductiviteit.
De trend kan in 2015 verder worden doorgezet door het oldtimerbezit verder te stimuleren. Gedacht wordt aan naast het handhaven van de vrijstelling van wegenbelasting, ook aan het vrijstellen van accijns op benzine en diesel voor deze categorie auto’s.
De minister van Volksgezondheid is enthousiast over de uitkomst van dit onderzoek en heeft toegezegd dit met zijn collega van Financiën te bespreken.
QUOTE
DEN HAAG - Het aantal personenauto’s van 25 jaar en ouder, de zogenoemde oldtimers, neemt toe.
Omdat ze het geluksgevoel van de bezitters vergroten, dalen de verzuimcijfers en de totale ziektekosten.
Dat blijkt uit onderzoek van het Centraal Planbureau voor Geluk (CPG) in opdracht van het ministerie van Volksgezondheid.
Door het bezit en gebruik van oldtimers neemt het levensgeluk toe, waardoor de lichamelijke weerstand van de mens wordt vergroot. Dit leidt aantoonbaar tot lagere ziektekosten en een hogere arbeidsproductiviteit.
De trend kan in 2015 verder worden doorgezet door het oldtimerbezit verder te stimuleren. Gedacht wordt aan naast het handhaven van de vrijstelling van wegenbelasting, ook aan het vrijstellen van accijns op benzine en diesel voor deze categorie auto’s.
De minister van Volksgezondheid is enthousiast over de uitkomst van dit onderzoek en heeft toegezegd dit met zijn collega van Financiën te bespreken.
Mercedes-Benz 508D NL Ex-Ambu 1987 +++ Mercedes-Benz 280TE 1981 +++ Qualität ist kein Zufall +++
- Wim
- Berichten: 468
- Lid geworden op: 18 dec 2008, 12:41
- Locatie: Alkmaar
Re: 'Oldtimer weren uit bebouwde kom tegen extra vervuiling'
Wat mij vewonderd bij dit soort berichten is dat vervuilende aspect van het bouwen van automobielen niet wordt meegewogen .
Het bouwen van b.v hybride auto's is veel vervuilender dan algemeen bekend is .
Vooral de accu packs zijn wat dat betreft berucht .
Verder , ja ik rijd dagelijks met m'n diesel LT van "84 . ik kan geen 2 auto's betalen .
Denk maar niet dat het rijden met een oud of ouder voertuig goedkoper is dan met een modern voertuig .
Wat je wint met de belasting vrijstelling geef je doorgaans extra uit aan onderhoud .
Je kan wel zien dat het in medialand komkommertijd is , anders was dit nooit in de kranten terecht gekomen .
Het bouwen van b.v hybride auto's is veel vervuilender dan algemeen bekend is .
Vooral de accu packs zijn wat dat betreft berucht .
Verder , ja ik rijd dagelijks met m'n diesel LT van "84 . ik kan geen 2 auto's betalen .
Denk maar niet dat het rijden met een oud of ouder voertuig goedkoper is dan met een modern voertuig .
Wat je wint met de belasting vrijstelling geef je doorgaans extra uit aan onderhoud .
Je kan wel zien dat het in medialand komkommertijd is , anders was dit nooit in de kranten terecht gekomen .
Groeten Wim
Kan je er vooruit in ? Dan kan je er achteruit weer uit !
Kan je er vooruit in ? Dan kan je er achteruit weer uit !
- Arno Z
- Berichten: 523
- Lid geworden op: 11 mei 2011, 15:01
- Locatie: Ouderkerk a/d Amstel
- Contacteer:
Re: 'Oldtimer weren uit bebouwde kom tegen extra vervuiling'
@GerardM
DE EGR was destijds een maatregel ivm 'zure regen' (zie ook http://nl.wikipedia.org/wiki/Zure_regen). Mijns inziens is die EGR een onding, hij laat uitlaatgas terugvloeien naar de inlaat. Hierdoor heb je een 'slechtere' verbranding, waarbij minder NOx ontstaat, maar meer CO.
Die NOx was de kern van het zure regen vraagstuk, intussen zit er veel minder zwavel en stikstof in benzine's en diesel (Per 1 januari 2009 mag er alleen nog maar ongelode benzine en zwavelvrije benzine en diesel worden verkocht). Waardoor de EGR eigenlijk zijn doel heeft verloren, helaas is dat ding door oudere Europese regelgeving een voldongen feit geworden.
Wij hebben (incl de camperbus) 3 Diesels in gebruik, de 608 is pre-EGR. Bij de 2 auto's is de EGR-buis dicht of is de software aangepast.
Voordelen van het verwijderen/dichtzetten van EGR:
- Betere prestaties bij deellast/lage toerentallen
- Lager verbruik
- Lagere uitstoot CO2
- Lagere uitstoot CH
- Lagere uitstoot roet
- Hogere betrouwbaarheid motor
- Minder vervuiling van inlaat-spruitstuk, intercooler en turbo
Nadeel:
Meer NOx uitstoot (maar dat wordt grotendeels gecompenseerd door schonere brandstof)
Zeker bij auto's die veel op deellast draaien (dus iedereen die zich veel in stadsverkeer beweegt, of op gelimiteerde (80 of 100) km wegen zit (dus ring van grote steden of provinciale wegen), of veel in de file staat) (eigenlijk dus iedereen) is het daarom bijna 'aan te bevelen' de EGR te sluiten of aan te passen. Sommige auto's vinden dit niet zo leuk en hebben een software aanpassing nodig.
Als je bent gefaalt voor je roetmeting dan kan het ook helpen. Inlaatspruitstuk reinigen (kan roetaanslag in zitten) tgv de EGR en de EGR dichtzetten. Daarna een rondje om het IJselmeer en nogmaals roetmeten.
DE EGR was destijds een maatregel ivm 'zure regen' (zie ook http://nl.wikipedia.org/wiki/Zure_regen). Mijns inziens is die EGR een onding, hij laat uitlaatgas terugvloeien naar de inlaat. Hierdoor heb je een 'slechtere' verbranding, waarbij minder NOx ontstaat, maar meer CO.
Die NOx was de kern van het zure regen vraagstuk, intussen zit er veel minder zwavel en stikstof in benzine's en diesel (Per 1 januari 2009 mag er alleen nog maar ongelode benzine en zwavelvrije benzine en diesel worden verkocht). Waardoor de EGR eigenlijk zijn doel heeft verloren, helaas is dat ding door oudere Europese regelgeving een voldongen feit geworden.
Wij hebben (incl de camperbus) 3 Diesels in gebruik, de 608 is pre-EGR. Bij de 2 auto's is de EGR-buis dicht of is de software aangepast.
Voordelen van het verwijderen/dichtzetten van EGR:
- Betere prestaties bij deellast/lage toerentallen
- Lager verbruik
- Lagere uitstoot CO2
- Lagere uitstoot CH
- Lagere uitstoot roet
- Hogere betrouwbaarheid motor
- Minder vervuiling van inlaat-spruitstuk, intercooler en turbo
Nadeel:
Meer NOx uitstoot (maar dat wordt grotendeels gecompenseerd door schonere brandstof)
Zeker bij auto's die veel op deellast draaien (dus iedereen die zich veel in stadsverkeer beweegt, of op gelimiteerde (80 of 100) km wegen zit (dus ring van grote steden of provinciale wegen), of veel in de file staat) (eigenlijk dus iedereen) is het daarom bijna 'aan te bevelen' de EGR te sluiten of aan te passen. Sommige auto's vinden dit niet zo leuk en hebben een software aanpassing nodig.
Als je bent gefaalt voor je roetmeting dan kan het ook helpen. Inlaatspruitstuk reinigen (kan roetaanslag in zitten) tgv de EGR en de EGR dichtzetten. Daarna een rondje om het IJselmeer en nogmaals roetmeten.
- GerardM
- Berichten: 778
- Lid geworden op: 06 dec 2004, 22:55
- Locatie: Maastricht
- Contacteer:
Re: 'Oldtimer weren uit bebouwde kom tegen extra vervuiling'
Dank Arno voor de toelichting op EGR - ik wilde alleen maar aangeven dat MB innovatief bezig was - dat dergelijke vindingen inmiddels achterhaald zouden kunnen zijn doordat de wereld is veranderd dat kan best.
Een andere nog wel relevante vroege innovatie vind ik de centrale deurvergrendeling werkend op onderdruk (dus niet electrisch), al ruim dertig jaar geleden.
Groet,
Gerard
Een andere nog wel relevante vroege innovatie vind ik de centrale deurvergrendeling werkend op onderdruk (dus niet electrisch), al ruim dertig jaar geleden.
Groet,
Gerard
Mercedes-Benz 508D NL Ex-Ambu 1987 +++ Mercedes-Benz 280TE 1981 +++ Qualität ist kein Zufall +++
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast