Tip. Schokbrekers vervangen van MB 609

Alles m.b.t. de dragende delen van het voertuig, alsmede versnellingsbak, koppeling, aandrijfas en differentieel.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Goldwingh
Berichten: 255
Lid geworden op: 07 aug 2009, 13:58

Tip. Schokbrekers vervangen van MB 609

Bericht door Goldwingh »

Bij een APK beurt het advies gehad om toch maar eens de schokbrekers te vervangen. Bij bestellen bij MB zag ik dat zij schokbrekers voor een Ambulance op voerden. Toen ik vroeg waarom?. Dat was gekoppeld aan het Chassisnummer. Ik vertelde dat het geen Ambulance meer was, maar een Zelfbouw Camper. Dit leverde een veel goedkopere schokbreker op. Na het vervangen, wat best een stevige klus was, was het resultaat verrassend goed. Nog een tip. De olie van de versnellings bak van de MB609 is een Automatenbak olie en niet een standaard versnellingsbak olie.
Groet henk
Groet Henk MB609
Yoni
Berichten: 636
Lid geworden op: 19 nov 2010, 18:44

Re: Tip. Schokbrekers vervangen van MB 609

Bericht door Yoni »

Die dempers van de MB wil je niet hebben dat zijn ook sachs maar dan voor 149 ex per stuk ;)
Wij hebben achter instelbare Koni's en voor Sachs een wereld van verschil!
Beetje zoeken en je bent voor 250 euro rond om klaar.

Qua bak olie mag beide kijk maar in het boekje ATF suffix of versnellingsbak olie Sae 80.
Denk alleen dat de laatste wat lekkerder schakeld die gaat er bij mij binnenkort weer in!
Frank.fjph
Berichten: 2227
Lid geworden op: 15 apr 2006, 17:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Tip. Schokbrekers vervangen van MB 609

Bericht door Frank.fjph »

Bij mijn weten is er bij MB bijna altijd ATF in de versnellingsbakken gedaan...
Frank
Grenzgenger
Berichten: 171
Lid geworden op: 04 jul 2009, 18:12
Locatie: Selfkant - Tüddern (D)
Contacteer:

Re: Tip. Schokbrekers vervangen van MB 609

Bericht door Grenzgenger »

In het instructieboekje van een 609 staat een overzicht van alle voorgeschreven smeermiddelen.

Zo staat voor een handgeschakelde bak voorgeschreven DB-Betriebsstoff-Vorschriften Blatt Nr. 236.2 of 237.

Dan ga je naar de volgende site:
http://bevo.mercedes-benz.com/bevoliste ... sort1.html en voer je als zoekopdracht 236.2 in. (237 bestaat niet meer)

Vervolgens klik je op het blad 236.2 en je krijgt een overzicht van de aanbevolen smeerolie van diverse fabrikanten.

Zo schrijft Shell Donax TM voor en deze bevalt mij prima. Een SAE 80 is m.i. absoluut fout en zou ik verwijderen.

De andere voorgeschreven bladen zijn:

motor: 226.0, 227.0, 227.1, 228.0, 228.1
koelmiddel: 310, 311, 352.2
achteras: 235
stuurbekrachtiging: 236.3
smeervet: 267

Groet Marcel.
Sommige fouten zijn zo leuk dat het zonde is om ze slechts eenmaal te maken.
Gebruikersavatar
winand
Berichten: 1300
Lid geworden op: 02 sep 2006, 17:27
Locatie: Eindhoven

Re: Tip. Schokbrekers vervangen van MB 609

Bericht door winand »

ATF olie of SAE80 werkt beide in de versnellingsbak
Mercedes heeft m af fabriek ATF gegeven, maar door de jaren en eigenaren heen
kan dat wel eens veranderd zijn in SAE80 olie
Belangrijk dus om eerst te checken wat er nu in zit, voordat je er olie bij gooit,
De twee samen lijkt me niet aan te raden..
:: Mercedes L508DG 1981 :: MB busjes T-shirts & truien webshop
Grenzgenger
Berichten: 171
Lid geworden op: 04 jul 2009, 18:12
Locatie: Selfkant - Tüddern (D)
Contacteer:

Re: Tip. Schokbrekers vervangen van MB 609

Bericht door Grenzgenger »

Tussen ATF en SAE 80 zit toch wel een behoorlijk verschil, de laatste is veel dikker. Als die olie ook door Mercedes wordt gebruikt waarom staat die SAE 80 dan niet in de lijst van Mercedes zelf?

Groet Marcel.
Sommige fouten zijn zo leuk dat het zonde is om ze slechts eenmaal te maken.
Yoni
Berichten: 636
Lid geworden op: 19 nov 2010, 18:44

Re: Tip. Schokbrekers vervangen van MB 609

Bericht door Yoni »

Ik heb het originele ambulance boekje van MB609 en daar staat atf suffix en daar staat onder of versnellingsbak olie.
Heb ook al eens op aanbevelen van mercedes gewoon 75W80 mee gekregen draait op beide prima.
Sterker nog de sae80 schakelt een stuk fijner veel dikkere olie film.
Grenzgenger
Berichten: 171
Lid geworden op: 04 jul 2009, 18:12
Locatie: Selfkant - Tüddern (D)
Contacteer:

Re: Tip. Schokbrekers vervangen van MB 609

Bericht door Grenzgenger »

Datzelfde boekje heb ik ook en als jij denkt dat jouw bak goed werkt met SAE 80 dan gooi je die er toch lekker in!
Sommige fouten zijn zo leuk dat het zonde is om ze slechts eenmaal te maken.
Yoni
Berichten: 636
Lid geworden op: 19 nov 2010, 18:44

Re: Tip. Schokbrekers vervangen van MB 609

Bericht door Yoni »

Ik citeer alleen wat er staat in het boekje en wat de mercedes ook soms uitreikt hier!
En ja heb meerdere 508 en 609 bakkies zowel op sae of atf zien draaien dus het kan!
Snap niet dat je zo aangevallen moet reageren, een handbak op ATF is zowiezo altijd al vreemd geweest!

Afbeelding

Bij deze hoop ik dat de discussie over is en dat je inziet dat het dus beide word voorgeschreven!
Gebruikersavatar
Jeroen_Hanomaf
Berichten: 1646
Lid geworden op: 07 dec 2004, 21:16
Locatie: Het mooie West Friesland
Contacteer:

Re: Tip. Schokbrekers vervangen van MB 609

Bericht door Jeroen_Hanomaf »

Het staat in het boekje toch net even anders als je schrijft :)

Bij de G2/27-5 versnellingsbak, als jullie het daar over hebben, staat nergens dat er SAE-80 in gaat. Er staat enkel ATF Suffix A (let op de A!) 236.2 of versnellingsbakolie met de verwijzing naar 237.

Die SAE-80 gaat in de G3 serie bakken onder de streep en daar wordt weer verwezen naar 235.1, en daar wordt weer niet gerept over ATF.

Het hangt er dus vanaf welk type versnellingsbak je hebt, want ik lees nergens over welk type we het nu hebben.
In aanbouw: Volkswagen LT46 2,8TDI (ex-servicebus fa. Gebr. Van Kessel)
~~ ervaring is kennis die je opdoet, nadat je het nodig had!~~
Grenzgenger
Berichten: 171
Lid geworden op: 04 jul 2009, 18:12
Locatie: Selfkant - Tüddern (D)
Contacteer:

Re: Tip. Schokbrekers vervangen van MB 609

Bericht door Grenzgenger »

Dit is het originele boekje dat bij de 609D ambulance hoort en waar ik mijn wijsheid uit heb. Als je op de voorgeschreven Shell olie gaat googelen vind je o.a. onderstaande tekst en dan is het cirkeltje weer rond. Ik wil het hierbij laten.

Groet Marcel.

Shell Spirax S1 ATF TASA (oude benaming Shell Donax TM) is een transmissievloeistof, die is samengesteld om te voldoen aan de eisen die door GM en vele andere fabrikanten worden gesteld voor oliën voor automatische en powershifttransmissies, zoals vastgelegd in de specificatie GM AQ-A-Suffix A. Daarnaast kan het product worden toegepast in stuurbekrachtigingen en hydraulische systemen. Bij handgeschakelde versnellingsbakken kan Shell Donax TM worden toegepast als een betrekkelijk dunne olie wordt gewenst. Onder andere is dit het geval bij de oudere handgeschakelde versnellingsbakken op lichtere voertuigen van Mercedes-Benz. Ook is Shell Donax TM geschikt voor gebruik in keerkoppelingen aan boord van vaartuigen.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Sommige fouten zijn zo leuk dat het zonde is om ze slechts eenmaal te maken.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast