Waar moet de CO Melder? + Antwoord!

(Wat de Duitsers "Ausbau" noemen)
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Berthil
Berichten: 874
Lid geworden op: 06 dec 2004, 13:32

Waar moet de CO Melder? + Antwoord!

Bericht door Berthil »

Op het voorjaarstreffen in Otterlo was de vraag bij het technisch uurtje:
Waar moet je een CO melder hangen.

De een riep hoog de ander laag.

Ik heb het uitgezocht:
Hier de verklaring:

Hier de molaire massa's van:
Koolstofatoom C 12
stikstofatoom N 14
zuurstofatoom O 16
Waterstofatoom H 1
Heliumatoom/molucuul He 2

zuurstofmolecuul O2 (2x16=) 32
stikstofmolecuul N2 (2x14=) 28
Koolmonoxyde CO (12+16=) 28
Kooldioxyde CO2 (12+2x16=) 44
waterstofmolecuul H2 (1+1=) 2
Butaan en Propaangas tussen de 200 en 400

Aangezien de lucht die wij in ademen voor 80% uit stikstof bestaat gaan gassen lichter dan stikstof omhoog bijvoorbeeld waterstof en Helium.

Zwaardere gassen gaan omlaag zoals butaan propaan.
Dus een gasverklikker altijd bij de vloer.

Maar wat wil het geval, koolmoonoxide heeft precies hetzelfde molaire massa als stikstof, dus het verspreidt zich overal.

Aangezien de oorzaak van de aanmaak van koolmoonoxyde warm is, een slecht brandende kachel bijvoorbeeld, zal de warme lucht samen met de koolmonoxide stijgen.

Dus als ik mag kiezen hang ik 'm boven in.

Groeten Berthil.
MB Sprinter 2015

De enige manier om je dromen uit te laten komen, is wakker worden.
Ben

Re: Waar moet de CO Melder? + Antwoord!

Bericht door Ben »

geen bericht
Laatst gewijzigd door Ben op 20 aug 2007, 18:47, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
L1
Berichten: 345
Lid geworden op: 04 dec 2004, 17:36
Locatie: Alblasserwaard
Contacteer:

Bericht door L1 »

Jaren geleden zijn er buren van me omgekomen door koolmonoxide vergiftiging. De kat lag tussen het baasje en zijn vrouwtje in dood op de vloer maar de duifjes in hun kooi boven de kamerdeur leefde nog.

Ik heb hem onder in de bus hangen

Leen
Gebruikersavatar
Berthil
Berichten: 874
Lid geworden op: 06 dec 2004, 13:32

Bericht door Berthil »

Beste Leen,

Ik heb het nog even nagezocht op het internet en dit kwam ik tegen:
http://www.sfdetection.com/pdf/Manuals/ ... Manual.pdf

Waarin o.a. staat:
Waar de detector moet worden aangebracht:
Koolmonoxide heeft dezelfde dichtheid als warme lucht en om te verzekeren dat het meest effectieve gebruik van het alarm wordt gemaakt dient het minstens 150 cm boven vloerniveau en op minstens 185 afstand van het betreffende apparaat te worden bevestigd.
Groeten Berthil.
MB Sprinter 2015

De enige manier om je dromen uit te laten komen, is wakker worden.
Gebruikersavatar
Anton
Berichten: 2756
Lid geworden op: 17 okt 2005, 12:27
Locatie: Hengelo ov

Bericht door Anton »

hoi,

Ik kan hier in meegaan, want warme lucht zet uit.
Dus de soortelijke massa neemt ook af!

Groet Anton
Kwestie van gas geven......


Afbeelding
Gebruikersavatar
Leo
Site Admin
Berichten: 4153
Lid geworden op: 08 okt 2005, 07:58
Locatie: Oost Drenthe

Bericht door Leo »

Anton schreef:Ik kan hier in meegaan, want warme lucht zet uit.
Dus de soortelijke massa neemt ook af!
Maar het koelt ook weer af, en nu is de vraag: wanneer en waar wordt de gevarengrens bereikt?

Pfff, vind het een moeilijke materie. :?

Weet alleen dat ik toendertijd bijna het loodje gelegd heb door koolmonoxide van een lekkende uitlaat.
En ik zat toen ónder in een machinekamer.
Wie het snapt mag het zeggen.. :shock:

Mvg, Leo.:D
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
Unknown User

Bericht door Unknown User »

Dé oplossing is als volgt, hou je vast,........

Het gaat dus om je leven hé, een minuutje co inademen en je wordt niet meer wakker, één voordeel, .....het is een hele zachte dood.

Maar als je dit wilt voorkomen hou dan op met de discussie hoog of laag hangen maar,.........komt ie dan!................koop er TWEE!!!!!! en hang er één hoog en de ander laag.
Helemaal zelf bedacht!!! Knap hé?? Kost een paar centen maar ja,....wat is je leven en dat van je ega en eventueel kinderen je waard??
http://tkfy.asp4all.nl/dvkv/ecommerce/e ... rchString=

http://www.kelkoo.nl/b/a/ss_first_alert.html

===============================================
Plaats een CO-melder op ±1,5m hoogte; koolmonoxide stijgt namelijk niet. Wanneer de CO-melder tegen het plafond is bevestigd, reageert deze te laat.
===============================================

Hier gevonden: http://www.brandweerwassenaar.nl/onderw ... noxide.htm
ron(372)
Berichten: 136
Lid geworden op: 06 dec 2004, 20:51
Locatie: Drunen
Contacteer:

Bericht door ron(372) »

L1 schreef:Jaren geleden zijn er buren van me omgekomen door koolmonoxide vergiftiging. De kat lag tussen het baasje en zijn vrouwtje in dood op de vloer maar de duifjes in hun kooi boven de kamerdeur leefde nog.

Ik heb hem onder in de bus hangen

Leen

Die kat?

Groeten Ron
Gebruikersavatar
Anton
Berichten: 2756
Lid geworden op: 17 okt 2005, 12:27
Locatie: Hengelo ov

Bericht door Anton »

Hoi

Das humor!!


Groet Anton
Kwestie van gas geven......


Afbeelding
21-GB-69
Berichten: 83
Lid geworden op: 18 feb 2005, 10:17

hij leeft nog

Bericht door 21-GB-69 »

voordat er familieleden zijn die denken dat ik reeds met een overdosis CO, al dan niet gemengd met LPG of ander chemisch spul (vergeet ik hier geen komma?) naar de filevrije snelwegen vertrokken ben, een reactie mijnerzijds:

De oplossing van snappie is geniaal in eenvoud en daarom voor theoretici onaanvaardbaar. Zuinig als ik ben denk ik dan: ik hang um halverwege en ga daar ook slapen

daar slechts de harde werkelijkheid uitsluitsel kan geven ga ik vanavond om 21:30 een full scale proef doen. Door alle adviezen van Leo tegengesteld uit te voeren verwacht ik van mn aandrijfaggregaat een CO generator te kunnen maken. en ga dan dit spuli n de "leef"ruimte inblazen

het spreekt voor zich dat iedereen welkom is om e.e.a. met eigen ogen te aanschouwen, er is nog genoeg bier over, ook voor Kees

tot straks,

Kees


P.S.
s.v.p. nietop het gras parkeren
21-GB-69
Berichten: 83
Lid geworden op: 18 feb 2005, 10:17

de buren

Bericht door 21-GB-69 »

voor dat ik zo los ga, op verzoek van de buren nog wat vragen......

sxp hondedrollen opruimen!

wat kost het rvs aanrecht bij de prulle(n)bak?

van wie is die groene 609 met naverbrander.....


start over 3 minuten,,,,,,,,,,,,


Kees
Unknown User

Bericht door Unknown User »

Doe je voorzichtig Kees?
:~)
Gebruikersavatar
Leo
Site Admin
Berichten: 4153
Lid geworden op: 08 okt 2005, 07:58
Locatie: Oost Drenthe

Bericht door Leo »

21-GB-69 schreef:start over 3 minuten,,,,,,,,,,,,
Mmmmm, verdacht stil, proef mislukt? :roll:
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
21-GB-69
Berichten: 83
Lid geworden op: 18 feb 2005, 10:17

te koop

Bericht door 21-GB-69 »

weer de buren:

wie zijn de ouders van die wanhopig alleen dansende nimf op het grasveld.........

er staat nog een eenzaam blikje bier (waarschijnlijk leeg)

het is niet de bedoeling dat hier gebouwd wordt zonder vergunning, niet door asielzoekers noch door minderjarigen


het blijft stil in de bus.....


de buren
Gebruikersavatar
Leo
Site Admin
Berichten: 4153
Lid geworden op: 08 okt 2005, 07:58
Locatie: Oost Drenthe

Bericht door Leo »

Lekker sterk spulletje wat jij gerookt hebt Kees,
verbouw je dat nou zelf?? :P
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
21-GB-69
Berichten: 83
Lid geworden op: 18 feb 2005, 10:17

lente in twente

Bericht door 21-GB-69 »

vandaag ben ik weer serieus,

de buren klagen wel over het onkruid..

ivb de zondags rust niet voor 11:00 uur vertrekken.....

de nachtploeg
Unknown User

Re: lente in twente

Bericht door Unknown User »

21-GB-69 schreef:...ivb de zondags rust niet voor 11:00 uur vertrekken.....
Mijn BuS mag wel eerder, die hoor je amper (vraag Leo maar) :~)
Gebruikersavatar
Arnold Smeets
Berichten: 398
Lid geworden op: 24 dec 2004, 19:49
Locatie: Hoevelaken

gasmelders

Bericht door Arnold Smeets »

Hi iedereen,

Naar aanleiding van die vraag in Otterlo ben ik wat gaan ronddartelen op internet. Ik weet het, het duurde even maar ja: er waren nog meer punten in Otterlo die ook allemaal aandacht wilden! Daarna nog eens hier en daar gevraagd en even aan het toetsenbord gezogen (vroeger deed ik dat aan mijn pen maar dat heeft nu geen effect meer en een grote mond heb ik toch al). Toen ontstond het volgende:

begin tekst
Tijdens het technische uurtje op 26 maart 2006 in Otterlo werd gevraagd naar de juiste plaats van gasmelders, een vraag die toen niet direct beantwoord kon worden.

Een speurtochtje op het Internet bracht het volgende aan het licht, deels voor in huis en deels voor in de camper beschreven:

Rookgasmelder
Een rookgasmelder dient centraal en aan het plafond gemonteerd te worden, als alternatief heel hoog aan de wand maar dat is beslist minder effectief. Rookgassen stijgen op. In huis is bovenin een trapgat dus een mooie plaats voor een rookgasmelder.
Bij brand kan men vaak wegvluchten door heel laag te blijven, desnoods kruipen. Geen ramen openen als dat niet nodig is om te vluchten. Meer zuurstof betekent meer brand!

Bedenk dat rookgassen per definitie giftig zijn, adem ze niet in! Wanneer inademen niet vermeden kon worden altijd een huisarts inschakelen. Longbeschadigingen kunnen ook na enige tijd nog optreden en dan voor grote problemen zorgen. Maak de schade van de brand niet nog groter door eigenwijs te zijn maar roep ook als je denkt dat het wel meevalt de hulp van een huisarts of (indien aanwezig) een ambulancebemanning in.

Koolmonoxidemelder
Koolmonoxide is onzichtbaar en mengt zich met lucht.
Een CO- ofwel koolmonoxidemelder dient op ongeveer 1,5 meter boven de vloer gemonteerd te worden. Bij groter risico kan overwogen worden er een beneden en een bovenin te plaatsen.
Bij constateren van koolmonoxide is het verstandig te vluchten en de brandweer te bellen. Zij beschikken over perslucht en kunnen daardoor veilig naar binnen. Zelf terug naar binnen gaan is gevaarlijk. Het is een noodgreep maar dan kan nog beter van buitenaf een raam ingegooid worden waardoor heen dan met bijvoorbeeld een laken verse lucht naar binnen gewaaid kan worden.
Het gas is zeer dodelijk omdat het nog beter aan rode bloedlichaampjes hecht dan zuurstof en nog beter in de longen opgenomen wordt dan zuurstof. Die zuurstof is echter wat wij nodig hebben!
Koolmonoxide is reukloos waardoor men ongemerkt bedwelmd raakt en vervolgens stikt zonder nog bij kennis te komen. In vroeger tijden werden kleine huisdieren in kooien meegenomen in de mijnen en daar neergezet. Zo zagen de mijnwerkers het voor mensen onzichtbare gevaar via het omvallen van die diertjes. Wij hebben koolmonoxidemelders.

Gasmelder
Gasmelders dienen laag geplaatst te worden. Zowel propaan als butaan zijn zwaarder dan lucht. (Denk aan de gaten in de bodem van je gasflesbun)

Alle systemen
• Alle melders dienen zo gemonteerd te worden dat het geluid dat ze produceren bij het signaleren van problemen in de slaapkamers gehoord kan worden. In een camper zal dit geen groot probleem zijn.
• Een rookgasmelder of een koolmonoxidemelder in de keuken of de doucheruimte monteren is vragen om problemen, het ding zal zo vaak afgaan dat je van ergernis de batterijen er uit haalt. Denk even goed na waar je een rookgasmelder plaatst of vraag advies van een deskundige!
• Omdat in de zeer directe omgeving van op gas brandende apparatuur met name bij het aanslaan wat koolmonoxide aanwezig kan zijn, is er het advies om een koolmonoxidemelder op minimaal 2 meter afstand van die apparatuur te monteren.
• Uiteraard moeten dit soort melders in de vrije lucht gemonteerd worden, niet in een dood hoekje met weinig ventilatie en zeker niet achter een gordijn of iets dergelijks.
• En even uiteraard moet je periodiek het testknopje (indien aanwezig) bedienen en er voor zorgen dat de batterijen op tijd vervangen worden en dat er af en toe even stof afgenomen wordt.
• Lees trouwens toch die gebruiksaanwijzing maar even door!

Dit soort apparaten is niet heel erg goedkoop maar dat is geen reden om ze niet een goede investering om mensenlevens te beschermen te vinden! Je eigen leven?

Het voorgaande is niet uitputtend, er is op internet veel meer informatie beschikbaar!

Arnold Smeets
03-04-2006

eind tekst

Graag commentaar, mag opbouwend zijn :lol: , mijn plan is om van die tekst een kaart van te maken die vervolgens op de website een vast plekje krijgt.

Je zult inmiddels wel begrepen hebben dat ik veiligheid mede verwerkt heb, ik heb al een paar jaar het EHBO diploma en ook BHV en nog meer van die dingen waar je niets aan hebt als je zelf iets overkomt. :roll:

Bij voorbaat dank!

Groet,


Arnold
Just become like a child that discovers the beauty of the world every moment again and again.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten