Omvormer aansluiting.

Huishoudaccu, scheidingsrelais, diodeblok, zonnepaneel, aggregaat, walaansluiting, aardlekschakelaars etc.
Plaats reactie
Dennis en Nancy
Berichten: 1956
Lid geworden op: 23 jan 2007, 11:22

Omvormer aansluiting.

Bericht door Dennis en Nancy »

Instructieboekje,

Hoofdstuk 'GROUNDING':
For safety purpose, the chassis of the Freedom 20 must be connected to your AC groud system. The chassis bounding lug is located on the bottom of the unit. This connector can accept two wires. The first is used to connect the unit to AC ground, the second can be used to connect other AC equipment to ground
De behuizing van de omvormer moet aan de aarde van de 230v komen?
Use 16mm2 green wire. This wire will connect to the ground in your AC electrical system, typically the vehicle chassis.
De aarding van de omvormer (de behuizing) aan het chassis van de 608 leggen?

DC Wiring:
The negative cable should be connected directly to the negative post of the battery bank. (or the groud side of a shunt) DO not use the RV frame as the negative conductor!
Nu raak ik het spoor dus bijster.

De massa van de huishoudaccu's mag dus niet op de carrosserie? en wat met de startaccu's dan? Ik snap niet hoe de aarde dan moet lopen. Waar de aardlek moet?

Kan ik dan de accu's wel opladen met de dynamo als we rijden of ben ik nou gedwongen een zonnepaneel te nemen?

Kan ik niet gewoon de aarde van de omvormer aansluiten op de aarding van de paalstroom?

Dennis
" If freedom is outlawed, only the outlaw will be free. "

" One Life,.. Live it "
Gebruikersavatar
Admin
Site Admin
Berichten: 4381
Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
Locatie: Haulerwijk (ZO Friesland)
Contacteer:

Re: Omvormer aansluiting.

Bericht door Admin »

Hi Dennis,

Volgens mij is deze discussie al eens gevoerd... Maar goed, nog eens:

De aardlip van je omvormer aan het chassis van je 608 (je Recreational Vehicle).

De min van de omvormer met een dikke kabel aan de min van de huishoudaccu. Dat die ook aan het chassis ligt, doet voor de omvormer niet ter zake. Maar vanwege de grote stroomsterkte direct aansluiten. (Berekening: Freedom 20 levert 2000 W continu (zul je vast niet continu gebruiken, maar het moet wel kùnnen), dus aan de ingang 2000 : 0.84 (rendement) = 2381 W nodig, d.w.z. bij 24 V: 99 A. Uitgaande van 4 A/qmm bij DC, kom je dus op 25 qmm litzekabel. Als je die niet hebt, kun je ook drie maal 10 qmm parallel gebruiken.)

De aardlekschakelaar monteer je daar waar de 230 (van de paal) je bus binnenkomt. De aarddraad van de paal (geel/groen) komt ook aan het chassis, anders werkt de aardlekschakelaar niet betrouwbaar.
Groeten,

Ernst / Admin


If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.


No man can deny, die Gedanken sind frei!
Dennis en Nancy
Berichten: 1956
Lid geworden op: 23 jan 2007, 11:22

Re: Omvormer aansluiting.

Bericht door Dennis en Nancy »

Dus dan maakt het niet uit dat de aarding van de omvormer en de min van de accu op het chassis van de 608 zitten?

Ik ben een leek op stroom gebied.

Ben jij ook op het voorjaarstreffen Ernst?

Dennis
" If freedom is outlawed, only the outlaw will be free. "

" One Life,.. Live it "
Gebruikersavatar
Admin
Site Admin
Berichten: 4381
Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
Locatie: Haulerwijk (ZO Friesland)
Contacteer:

Re: Omvormer aansluiting.

Bericht door Admin »

Nee, maakt niet uit. De "aarding" heeft betrekking op het metalen huis van de omvormer. Dat de min van de 24 V langs een omweg aan dezelfde massa ligt... niks aan te doen. Kan ook geen kwaad.
Als je het helemaal mooi wilt doen, zou je een zekering van 100 A (mespatroon) in de plus, vlakbij de accu, kunnen opnemen. Voor het geval de isolatie van de voedingskabel tegen een scherpe metalen rand aan schuurt...

Ik ben helaas niet in Slootdorp, omdat ik dat weekend al afspraken had i.v.m. Pesach. Jammer, want ik had jullie UPS best eens in het echt willen zien! En bij Leo en Resi is het ook gezellig :D
Groeten,

Ernst / Admin


If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.


No man can deny, die Gedanken sind frei!
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast