dansen dieselmotor

Graag het type motor waarover het gaat vermelden!
wouters
Berichten: 31
Lid geworden op: 23 apr 2008, 17:15

dansen dieselmotor

Bericht door wouters »

Beste mensen,

Ik heb een probleem met mijn Mercedes 307 diesel uit 1980. Het is een trekstarter, 4 cilinder, 65pk. Ik ga zo uitgebreid mogelijk beschrijven wat ik gedaan heb en wat het probleem is. Ik hoop dat jullie dan nog aanvullende suggesties hebben.

Het probleem is dat de motor danst. Tenzij je hem op toeren zet (hoog) met de stelschroef op het dashboard, dan is het dansen weg. Het dansen met koude motor en zonder toeren is zo erg dat de motor dan bijna uitvalt (te weinig brandstof, of valse lucht?)

Ik heb als eerste alle filters en het handpompje vervangen, vervolgens de leidingen vanuit de tank geinspecteerd en ook het filter en de hele tank schoon gemaakt. Dit alles had geen resultaat. Hij start wel in 1 keer (met het gas ingedrukt).

Als ik met het handpompje pomp komt er soms nog een klein beetje lucht, maar als de motor draait niet???

De auto rijdt verder goed, je moet wel snel schakelen, zit vrij snel op zn toeren. Maar de top is verschrikkelijk, 85-86 houdt het op. Oke het is een 307 verlengd, verhoogd en camper (2400 kilo) en 65 pk is niet veel, maar hij zou harder moeten kunnen lijkt me? Dit heeft vast te maken met het dansen. Als ik in het donker rijd zie ik zelfs de dashboard verlichting heel licht dansen.

Ik heb alle leidingingen van de brandstofpomp naar de motor een stukje los gedraait bij het ontluchten en uit alle leidingen kwam gewoon diesel. Ook ziet de olie er perfect uit. Blauwe rook is er ook niet (alleen in begin even soms)

Een ander ding dat ik ervaren heb is dat als ik de auto met de trekstartknop bijna uitzet, het dansen weg is, maar dat de motor dan heel erg begint te brommen (logisch, want de toevoer is bijna dicht dus) en zonder het op toeren zetten weer bijna uitvalt.

Kortom, ik ben de draad echt kwijt, hopelijk heeft iemand nieuwe suggesties. Misschien is de brandstofpomp gewoon versleten, maar voordat ik daaraan zou beginnen wil ik eerst al het andere uitsluiten!

Alle suggesties zijn van harte welkom! Alvast bedankt!

Wouter Slangenberg
karogegro
Berichten: 522
Lid geworden op: 26 sep 2007, 14:37
Locatie: united urk a/d greppel

Re: dansen dieselmotor

Bericht door karogegro »

Heb je wel eens gekeken, voor zover mogelijk, of de motor tijdens optrekken overdreven kantelt en of de schakelpook tijdens optrekken ook overdreven mee veert/beweegt?.
Zoja, dan is mijn eerste ingeving de ophanging van de motor en versnellings bak die versleten of te slap is.
Bij mij is dit mn merkbaar aan de versnellings pook die mee beweegt tijdens het optrekken en ook een onrustige motor tijdens of vlak na de koude start. Bij mij staat vast dat de motor en versnellingsbak steunen (rubbers) uitgelubberd zijn en dus
aan vervanging toe zijn.
Toine
" Het kan me geen moer schelen wie je vader is, zolang ik zit te vissen, loop jij niet over het water"
Dennis en Nancy
Berichten: 1956
Lid geworden op: 23 jan 2007, 11:22

Re: dansen dieselmotor

Bericht door Dennis en Nancy »

Dat dansen komt van de pomp als ik me niet vergis. Vacuum of membraam defect? Leo of een van de technischere mannen zullen wel gaan antwoorden.

Onze 406 had het ook licht.

Dennis
" If freedom is outlawed, only the outlaw will be free. "

" One Life,.. Live it "
wouters
Berichten: 31
Lid geworden op: 23 apr 2008, 17:15

Re: dansen dieselmotor

Bericht door wouters »

Bedankt voor de reacties alvast.

Wat betreft de pomp, het achterste gedeelte heb ik eraf gehaald, zodat je het membraan kan zien, deze leek in goede staat. Wel vettig. Er zit een lange veer die dient als weerstand. Daarachter zitten drie ringen (hopelijk zegt dit "de technische mannen" wat) in mijn werkplaatshandboek heb ik gelezen dat door een ring toe te voegen of weg te laten je het toerental ook kan verhogen. Bij mij zitten er dus drie, ik heb ook wel eens gezien dat er maar 1 zit. Ik heb dat ook geprobeerd, maar daar werd het eerder slechter dan minder van!

Wat betreft het optrekken, ik zal er eens opletten, het is me iig nooit opgevallen!

Ik ben erg beniewd wat de "technische mannen" er van zeggen! Ik wacht af!

Groet,
Gebruikersavatar
Leo
Site Admin
Berichten: 4153
Lid geworden op: 08 okt 2005, 07:58
Locatie: Oost Drenthe

Re: dansen dieselmotor

Bericht door Leo »

Na Dancing with Stars krijgen we nu ook al Dancing with Diesels.
Geloof nooit dat zoiets een kijkcijferkanon wordt.. :mrgreen:

Maar goe, eens kijken of er een simpele oplossing te vinden is, want simpel is het gelukkig meestal wel. :)
Ten eerste de vraag wat jij onder dansen verstaat:
Is dat een enorm onregelmatig toerental van de motor, óf is dat een motor die letterlijk op zijn fundamenten staat te wapperen?

In het eerste geval heb je waarschijnlijk een vacuüm-geregelde regulateur waarvan de slang tussen regulateur en spruitstuk geknikt/lek is, óf/en waar hoognodig een beetje olie in moet. Of gewoon een gescheurd membraam.
In het tweede geval zijn je motorrubbers versleten en vibreert de hele bus. (en geeft een rotherrie)

Ben benieuwd.:)


Mvg, Leo.:D
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
wouters
Berichten: 31
Lid geworden op: 23 apr 2008, 17:15

Re: dansen dieselmotor

Bericht door wouters »

Het is vooral het toerental, de motor op zich ligt wel vrij normaal. En zelfs de olievuldop blijft, weliswaar enigzins onrustig, liggen. Wat betreft het membraam, voor zover ik kon zien, die is heel, maar zoals ik zei vettig. De pomp heeft dus een zelfsmeersysteem, ook die heb ik gevuld met olie (tot op het juiste niveau) Zijn er nog meer plekken waar olie in zou moeten wat dat betreft?

Wat betreft het membraam, even checken of we het over hetzelfde hebben, dat is toch gewoon het membraam die met de trekstartknop heen en weer beweegd in de pomp (dus als je hem aan en uit zet) of zijn er nog meer membramen?


Wat betreft die slang, die is heel, ik heb deze getest door tijdens het lopen van de motor hem met sleutel 17 los te draaien (bij de pomp), als ik hem dan iets los maakte reageeerde de motor er direct op (dus dat werkt dan?)
Gebruikersavatar
Leo
Site Admin
Berichten: 4153
Lid geworden op: 08 okt 2005, 07:58
Locatie: Oost Drenthe

Re: dansen dieselmotor

Bericht door Leo »

[quote="wouters"]Het is vooral het toerental, de motor op zich ligt wel vrij normaal. En zelfs de olievuldop blijft, weliswaar enigzins onrustig, liggen. Wat betreft het membraam, voor zover ik kon zien, die is heel, maar zoals ik zei vettig. De pomp heeft dus een zelfsmeersysteem, ook die heb ik gevuld met olie (tot op het juiste niveau) Zijn er nog meer plekken waar olie in zou moeten wat dat betreft?
Nee.

Wat betreft het membraam, even checken of we het over hetzelfde hebben, dat is toch gewoon het membraam die met de trekstartknop heen en weer beweegd in de pomp (dus als je hem aan en uit zet) ?
Klopt, alleen wat jij de pomp noemt en uit elkaar gehaalt hebt, is dus de regulateur.
Die zit aan de inspuitpomp gebouwd.



Wat betreft die slang, die is heel, ik heb deze getest door tijdens het lopen van de motor hem met sleutel 17 los te draaien (bij de pomp), als ik hem dan iets los maakte reageeerde de motor er direct op (dus dat werkt dan?)
Dat zegt niks.
Die slang werkt zowieso nog gedeeltelijk, anders zou het helemaal een zooitje zijn met je toerental.
Dus controleer de slang zorgvuldig, haal de bovenste banjo waarmee hij aan het spruitstuk zit los en controleer ALLES wat er mee te maken heeft op verstopping.

En als die slang dan tóch los is kun je er ook wel ff aan zuigen.
Zet de startknop alsof de motor draait, gaspedaal ingetrapt.
Al je er dan aan zuigt dan moet je in de regulateur duidelijk het 1 en ander horen bewegen.
Hoor je niks dan is het verdacht.

Toen hij uit elkaar lag, heb je toen gecontroleerd of de regelstang soepel heen en weer ging? (zit vast aan het membraam)


Mvg, Leo.:D
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
wouters
Berichten: 31
Lid geworden op: 23 apr 2008, 17:15

Re: dansen dieselmotor

Bericht door wouters »

Ik heb inderdaad bij die rode dop de olie bijgevuld, verder kan je toch ook nergens olie bij vullen? (behalve motorolie, haha)

Wat betreft de regelstang, hm het membraan ging gewoon heen en weer, volgens mij soepel, maar heb niet echt vergelijkingsmateriaal. Wel was het zo dat het membraam gekanteld kon worden (maar das misschien logisch aangezien hij geen steun heeft van de regelateur die er normaal omheen zit?) Misschien haal ik die ook nog wel even los, is toch een kwestie van vier boutjes!

Die slang ga ik eens helemaal los halen en er aan zuigen, ik ben zeer benieuwd! Wat ik namelijk wel geprobeerd heb is om vanaf de regelateur aan de slang te zuigen, dat lukte wel, maar blazen niet (maar das misschien normaal, zoveel verstand heb ik er nog niet van). Maar ik had het contact of trekstartknop ook verder niet in Startstand staan.

Nou in ieder geval alvast weer erg bedankt! Ik ga er Vrijdag er eens naar kijken en meer suggesties in tussentijd natuurlijk welkom! Leuk forum trouwens, per toeval gevonden, jammer genoeg nu pas, maar ja beter laat dan nooit!

Gegroet!
Gebruikersavatar
Leo
Site Admin
Berichten: 4153
Lid geworden op: 08 okt 2005, 07:58
Locatie: Oost Drenthe

Re: dansen dieselmotor

Bericht door Leo »

[quote="wouters"]Ik heb inderdaad bij die rode dop de olie bijgevuld, verder kan je toch ook nergens olie bij vullen? (behalve motorolie, haha)
Klopt.

Wat betreft de regelstang, hm het membraan ging gewoon heen en weer, volgens mij soepel, maar heb niet echt vergelijkingsmateriaal. Wel was het zo dat het membraam gekanteld kon worden (maar das misschien logisch aangezien hij geen steun heeft van de regelateur die er normaal omheen zit?) Klopt ook.
Misschien haal ik die ook nog wel even los, is toch een kwestie van vier boutjes!

Die slang ga ik eens helemaal los halen en er aan zuigen, ik ben zeer benieuwd! Wat ik namelijk wel geprobeerd heb is om vanaf de regelateur aan de slang te zuigen, dat lukte wel, maar blazen niet (maar das misschien normaal, zoveel verstand heb ik er nog niet van).
Da's dus niet normaal.
Als je vanaf de regulateurkant aan die slang zuigt of blaast moet niks uitmaken. Er zit niks tussen wat voor 1-richtingverkeer kan zorgen.
Juist blazen moet heel soepel gaan, want dat is de hoofd-werkrichting van de luchtstroom. :wink:

Maar ik had het contact of trekstartknop ook verder niet in Startstand staan.
Dat geldt alleen als je aan die slang zuigt vanaf het spruitstuk.

Nou in ieder geval alvast weer erg bedankt! YW.
Ik ga er Vrijdag er eens naar kijken en meer suggesties in tussentijd natuurlijk welkom!
Controleer meteen ook ff de ontluchting van het membraamhuis.
Leuk forum trouwens, per toeval gevonden, jammer genoeg nu pas, maar ja beter laat dan nooit!
Je hebt toch geen vierkante zilvermetallic opbouw zeker, want dan heb ik je ooit eens weg horen rochelen halverwege de Afsluitdijk.. :mrgreen:

We wachten rustig af, hebben over het algemeen meer tijd dan geld. 8)


Mvg, Leo.:D
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
wouters
Berichten: 31
Lid geworden op: 23 apr 2008, 17:15

Re: dansen dieselmotor

Bericht door wouters »

Nou Probleem gevonden dus :P Geintje, maar wel opvallend dat van die slag, kan niet wachten om het uit te proberen.

Op de afsluitdijk heb ik nog niet gereden met deze bus, sowieso weinig mee gereden omdat de top zo laag is (nu ben ik geen snelheidsmonster, maar 100 moet toch kunnen) Dat rochelen komt zal een andere bus (of ander persoon afhankelijk van de leeftijd) geweest zijn!

Ik laat jullie weten hoe dit is afgelopen! Leuk om op deze manier meer en meer te weten te komen! Wat is kennisdeling toch mooi!
wouters
Berichten: 31
Lid geworden op: 23 apr 2008, 17:15

Re: dansen dieselmotor

Bericht door wouters »

O, ja nog 1 ding. MOet ik als ik die slag loshaal nog ergens op letten? Veertjes die me om de oren vliegen, balletjes die eruit kunnen vallen etc?
Gebruikersavatar
Admin
Site Admin
Berichten: 4381
Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
Locatie: Haulerwijk (ZO Friesland)
Contacteer:

Re: dansen dieselmotor

Bericht door Admin »

100 moet toch kunnen

Nou, er zijn héél veel mensen op dit forum die daar heel gelukkig mee zouden zijn, maar wat realistischer in het leven staan. (De top van een standaard 508/608 is nooit hoger geweest dan 96 km/h) :| :| :| :| :| :|
Groeten,

Ernst / Admin


If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.


No man can deny, die Gedanken sind frei!
Gebruikersavatar
Leo
Site Admin
Berichten: 4153
Lid geworden op: 08 okt 2005, 07:58
Locatie: Oost Drenthe

Re: dansen dieselmotor

Bericht door Leo »

[quote="wouters"]Nou Probleem gevonden dus :P Geintje, maar wel opvallend dat van die slag, kan niet wachten om het uit te proberen.
Grinnn.. nog twee nachies slapen.. :twisted:

Op de afsluitdijk heb ik nog niet gereden met deze bus, sowieso weinig mee gereden omdat de top zo laag is (nu ben ik geen snelheidsmonster, maar 100 moet toch kunnen)
Ik hoor het al; verkeerde bus gekocht.. :roll: :)
Eerst maar zorgen dat ie normaal draait, dán pas verder kijken naar z'n snelheid. Best kans dat hij opeens sneller gaat wanneer je regulateur normaal zijn werk kan doen.
Maar 100 is ietwat optimistisch.

Dat rochelen komt zal een andere bus (of ander persoon afhankelijk van de leeftijd) geweest zijn!
Och ja, je bent écht de enige niet die hortend en stotend over deze wereldbol rijdt.. 8)

Ik laat jullie weten hoe dit is afgelopen! Leuk om op deze manier meer en meer te weten te komen! Wat is kennisdeling toch mooi!
We doen ons best. :mrgreen:

O, ja nog 1 ding. MOet ik als ik die slag loshaal nog ergens op letten? Veertjes die me om de oren vliegen, balletjes die eruit kunnen vallen etc?
Als er iets uitvalt dan klopt het niet.. :wink:


Mvg, Leo.:D
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
wouters
Berichten: 31
Lid geworden op: 23 apr 2008, 17:15

Re: dansen dieselmotor

Bericht door wouters »

Goed om te horen dat die bussen niet zo hard gaan, dan doet mijn motortje met bijbehordend dansje het helemaal niet zo slecht :)

Ik was echt in de veronderstelling dat die bussen wel 100 moeten kunnen, dat is ook wat ik, tot nu, gehoord heb. Maar goed, dat geeft verder niet. We zullen zien (horen)!
Gebruikersavatar
motohead
Berichten: 60
Lid geworden op: 22 jan 2007, 20:58
Locatie: Abbekerk

Re: dansen dieselmotor

Bericht door motohead »

Als ie stationair slecht draait maar op toeren beter, dan kan kleppen stellen uitkomst bieden.
Als de kleppen een beetje open blijven staan dan verliest hij compressie, op toeren merk je hier minder van. Ook het vermogen neemt dan af.
groet, Sandor
wouters
Berichten: 31
Lid geworden op: 23 apr 2008, 17:15

Re: dansen dieselmotor

Bericht door wouters »

Twee nachtjes verder, nauwelijks geslapen natuurlijk :P

Ik heb de slang los gemaakt, er kwam een beetje troep uit, niet veel. Vervolgens aan de slang vanaf het spruitstuk gezogen, daarna weer uitblazen en dan hoor je inderdaad een geluidje, maar zowel met de knop in de uit en start stand alswel met gas en zonder gas, vreemd? Ik heb oook nog vanaf de andere kant (pomp kant) gezogen en geblazen, dat werkte toch wel allebei.

Wat betreft de ontluchting, bedoel je het boutje dat naast de rode dop zit? of een ander en zo ja, waar moet ik die zoeken?

Ik heb ook dat achterste gedeelte er nog weer af gehaald (met de 4 boutjes) maar wat betreft die regelstang, wat zou ik dan precies moeten controleren? Ik weet wel dat als je de motor uit zet, je door een soort "aanslag" heen moet drukken.

Maar kortom, het dansen is nog niet weg, wat betreft het kleppen stellen , dat zal de motor zeker ten goede komen en zal vast nodig zijn, maar weet niet of dat het dansen ook zal doen verdwijnen?

Groet!
Gebruikersavatar
Leo
Site Admin
Berichten: 4153
Lid geworden op: 08 okt 2005, 07:58
Locatie: Oost Drenthe

Re: dansen dieselmotor

Bericht door Leo »

Afbeelding

Dit zijn de darmen van je regulateur.
Zit alles er nog in volgens jou?
En dan denk ik vooral aan veer 19 en of alles wel soepel kan bewegen.


Vanwege het vuil in de slang zou ik zeker het gaatje van de venturie doorsteken.
Zit aan de spruitstukkant, in het verlengde van de banjobout.


Als je aan de slang zuigt moet je iets horen (hij gaat dan gas terugnemen).
Teruggaan behoort de regulateur vanzelf te doen. Maw: blazen behoort onnodig te zijn.

Jouw regulateur wordt ontlucht via de oliedop. Foutje van mijn kant. :oops:

Als je het midden van het membraam vastpakt moet de regelstang die daaraan bevestigd is héél soepel heen en weer kunnen schuiven.

Controleer nog eens heel goed of het membraam wel heel is.

Kleppen stellen zal vast wel wat helpen, maar omdat je hem met de stopknop wél rustig kunt krijgen denk ik meer aan de regulateur.

De aanslag die je voelt tijdens het stoppen zou de weerstand van de scherpe kant van nok 15b kunnen zijn. Lijkt me niks bijzonders.


Weet je wat ik nou het bedonderde met dit soort dingen vind?
Ik zit hier mezelf het lazerus te typen terwijl ik zeker weet dat ik irl het euvel binnen een kwartiertje gevonden heb.. :?
Want er kan zo verrekkes weinig fout zitten met zo'n ding.


Mvg, Leo.:D
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
wouters
Berichten: 31
Lid geworden op: 23 apr 2008, 17:15

Re: dansen dieselmotor

Bericht door wouters »

Beste Leo,

Ja ik snap het, maar weet dat er aan deze kant iemand heel blij is met je getyp :) Dat tekeningetje heb ik inderdaad ook en alles werkt. Het membraam gaat ubersoepel heen en weer. Dat veertje 19 moet er in zitten want ik voel weerstand als ik op dat uiteinde druk. Maar dat busje (waar dat veertje in zit) kan wel in zn geheel op en neer, op de tekening lijkt het alsof dat niet moet kunnen? Membraam heb ik nogmaals bekeken maar kan niets ontdekken (maar als deze stuk zou zijn krijg je de motor toch niet uit, want met die membraam sluit je toch de toevoer af?)

Ik heb wel iets anders ontdekt, daarmee zie je maar weer dat door dingen te noemen je op nieuwe inzichten komt. Want die rode dop, de ontluchtingsdop, als ik die eraf haal (tijdens dat de motor draait) gebeurd er niets. Sluit ik vervolgens dit gat af met mijn duim (oftewel geen ontluchting?) is het dansen weg, maar heb het idee dat de motor dan wel weer wat meer lawaai maakt. We zijn het er dus overeens dat het ergens in het luchtgeregelde deel zit, maar waar????? Of zegt jou dit iets, wat betreft die dop.

Nou hoop maar dat je nog de moed hebt een keer te typen :) Anders misschien een keer bellen. Alvast bedankt!
Gebruikersavatar
Leo
Site Admin
Berichten: 4153
Lid geworden op: 08 okt 2005, 07:58
Locatie: Oost Drenthe

Re: dansen dieselmotor

Bericht door Leo »

[quote="wouters"]Dat tekeningetje heb ik inderdaad ook en alles werkt.
Mooi zo.
Het membraam gaat ubersoepel heen en weer. Dat veertje 19 moet er in zitten want ik voel weerstand als ik op dat uiteinde druk. Maar dat busje (waar dat veertje in zit) kan wel in zn geheel op en neer, op de tekening lijkt het alsof dat niet moet kunnen?
Dat busje moet wel degelijk in zijn geheel kunnen bewegen; hij moet immers verplaatst kunnen worden door nok 15?

Membraam heb ik nogmaals bekeken maar kan niets ontdekken (maar als deze stuk zou zijn krijg je de motor toch niet uit, want met die membraam sluit je toch de toevoer af?)
Je stopt de motor doordat je met je stopknop handel 9 verdraait.
Het membraam is alleen voor de regeling.


Ik heb wel iets anders ontdekt, daarmee zie je maar weer dat door dingen te noemen je op nieuwe inzichten komt. Want die rode dop, de ontluchtingsdop, als ik die eraf haal (tijdens dat de motor draait) gebeurd er niets. Sluit ik vervolgens dit gat af met mijn duim (oftewel geen ontluchting?) is het dansen weg, maar heb het idee dat de motor dan wel weer wat meer lawaai maakt.
Dat lawaai komt me vreemd over, want het inspuitmoment wordt ergens anders geregeld.

We zijn het er dus overeens dat het ergens in het luchtgeregelde deel zit, maar waar????? Of zegt jou dit iets, wat betreft die dop.
Het zegt mij in zoverre wat dat je vacuüm niet sterk genoeg is om het spul snel af te regelen.
Dat kan dus een gedeeltelijk verstopt venturi-pijpje zijn (heb je de venturi al schoongemaakt en het doorvoergaatje doorgeprikt? Is de banjobout schoon? Kun je meteen ff kijken of de gasklep wel fatsoenlijk werkt enzo.).
Maar het kan evengoed (tóch) een lek membraam zijn.
Ook zijn andere luchtlekken mogelijk aan de membraamkant in de regulateur.
Je kunt in je handboek vinden hoe je dat vrij simpel kunt testen. Voor de daar gebruikte vacuümmeter kan je een dun slangetje nemen wat in een fles water hangt. Eventueel dmv zuigen vooraf al een waterkolommetje creeëren.
Dat vacuümgedeelte behoort geheel dicht te zijn.


Nou hoop maar dat je nog de moed hebt een keer te typen :)
Als jij de moed hebt om door te testen rammel ik wel wat op dat toetsenbord.:wink:

Anders misschien een keer bellen.
Een beller is idd sneller, maar daar hebben andere forumlezers met soortgelijke problemen niets aan. :)
Ik wacht eerst ff af hoe het verder verloopt.
Als je er niet uitkomt heb ik nog wel een sniffy testmethode die ik liever niet op het forum zet.. (bij een klein foutje vliegen dan de zuigers om je oren) 8) :P


Alvast bedankt!
YW.:)


Mvg, Leo.:D
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
wouters
Berichten: 31
Lid geworden op: 23 apr 2008, 17:15

Re: dansen dieselmotor

Bericht door wouters »

Met lawaai bedoel ik dat de motor begint te resoneren zeg maar, dat ie weer wat toeren nodig heeft. Ik heb inderdaad alles bij die banjobout schoon gemaakt en dat gaatje door geprikt en volgens mij werkt die gashendel goed.

Maar kan het niet zo zijn, dat de functie van die dop niet meer goed is? Want door mijn duim erop te houden, ontlucht hij dus niet meer, toch blijft motor lopen en zelfs beter (dus misschien ontlucht ie onbedoeld ergens anders)?

Als het vandaag droog is en anders morgen nog eens kijken. Ga straks sowieso eens kijken of er iets over jouw testje in mijn boek staat.

Maar wat ik helemaal aan het begin heb geschreven (mijn eerste post) als ik met mijn handpompje pomp komt er nog wel wat lucht mee (als de motor loopt niet) maar zoals ik zei, daar zitten allemaal nieuwe pakkingen, ringen etc op.

Volgens mij zitten we er vlakbij!
wouters
Berichten: 31
Lid geworden op: 23 apr 2008, 17:15

Re: dansen dieselmotor

Bericht door wouters »

Zo daar was ik weer, net even een dop van iemand anders op mn brandstofpomp gehad, helaas geen resultaat.

Wat betreft dat testen, kan jij me uitleggen hoe dat zou moeten (of kan ik dat op het forum vinden?) in mijn boek staat het niet, weet ook niet of het nou precies een werkplaatshandboek is, maar er staat wel heel veel in, zoals die tekeningetjes! Ik zal ook nog eens naar het membraam kijken, maar weet echt 99% zeker dat ie dicht is.

Ik ben benieuwd. Ik heb wel ooit gehoord dat dat asje (wat helemaal achter op de pomp zit, met die nok 15) dat hij daar wat lucht aan kan zuigen, zegt je dit iets?

Nou als ik de test heb, ga ik testen, ik wacht weer even af!
wouters
Berichten: 31
Lid geworden op: 23 apr 2008, 17:15

Re: dansen dieselmotor

Bericht door wouters »

Hoi,

Ik vond op het forum nog een stuk uit 2005, ook over een trekstartdieselpomp, de gouden tip zat er niet bij, maar ik las wel iets anders en wel het volgende:

2e: Ergens achter de smoorklep is een luchtlek. Dat kan zijn een gescheurd inlaatspruitstuk, een paar losgetrilde moertjes van je smoorklephuis, dat soort dingen. Een goeie schijnwerper pakken, ff goed kijken en je verstand gebruiken.
3e: Je membraam is gescheurd.
4e: Je gasgeef-systeem is "gemodificeert". Dat zou betekenen dat als je je gaspedaal indrukt, het achterste handeltje op je membraamhuis moet gaan bewegen. Indien dát zo is, is dat hele membraamgebeuren ws overruled.

Met name punt 2 leek me interessant, daar ga ik dit weekend eens naar kijken. Wat betreft punt 4, wat voor hendel hebben we het over??

Groet!
Gebruikersavatar
Leo
Site Admin
Berichten: 4153
Lid geworden op: 08 okt 2005, 07:58
Locatie: Oost Drenthe

Re: dansen dieselmotor

Bericht door Leo »

Mmmm, zo te zien heb ik dat zelf geschreven in de tijd dat ik nog grondig op de Dummie-wijze nadacht over dingen. :shock:
Tegenwoordig ga ik er te snel van uit dat zoiets logisch als een gescheurd spruitstuk allang opgevallen moet zijn.
Zal m'n leven beteren.. :mrgreen:

Punt 4 is nok 15, maar bij jou zit het membraam nog aangesloten op het spruitstuk.
Dus niet van toepassing.
Wouters schreef: Ik heb wel ooit gehoord dat dat asje (wat helemaal achter op de pomp zit, met die nok 15) dat hij daar wat lucht aan kan zuigen, zegt je dit iets?
Er zit dus een O-ring rond busje 19 die dat tegengaat.
Daarom moet er nou juist getest worden.
Die test staat helaas niet meer op Internet sinds Dubbellucht een nieuwe website heeft.
De documentatie van Jeroen is niet meer te vinden.. :?
Binnenkort gaan we zelf een website opzetten waar oa dit soort documenten op komt te staan.

Zal eens kijken of ik het kan kopieëren of anders ff beschrijven.
Tis een fluitje van een cent om te doen, zoals gewoonlijk. :P


Mvg, Leo.:D
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
wouters
Berichten: 31
Lid geworden op: 23 apr 2008, 17:15

Re: dansen dieselmotor

Bericht door wouters »

Waar zou die o ring moeten zitten dan bij busje 19??? Toen ik deze los haalde zag ik alleen een ring die kan voorkomen dat het gehele busje richting membraam schiet. Maar heb (wat ik me herinnner) nergens een rubber o-ring kunnen ontdekken?

Ik wacht nog even op die test dan?

Groet!
Gebruikersavatar
Leo
Site Admin
Berichten: 4153
Lid geworden op: 08 okt 2005, 07:58
Locatie: Oost Drenthe

Re: dansen dieselmotor

Bericht door Leo »

Zie net op de tekening dat je met die O-ring gelijk hebt.
Ik had weer eens een ander (beter) type in m'n kop.. :?
Daar zit een groef in die bus gedraaid waar een O-ring in zit die voor de afdichting zorgt.
Ik word een beetje mesjogge van dat orgel van jou. :mrgreen:

Heb je die andere punten al nagekeken? (spruitstuk enzo)

Draait nok 15 wel met je gaspedaal mee? :shock:
Zo ja: Staat die wel goed afgesteld (15a en 15b). Te testen door de bedieningsstang los te halen en bij stationaire motor verschillende standen te proberen. Is nogal gevoelig werk, dus een beetje piemelen om te kijken of je een goede stand kan vinden.
Als dit ding niet op de juiste manier meedraait krijg je die motor nooit rustig.

Is veer 18 heel?


Die test:

Eigenlijk moet je daar een vacuümmeter voor hebben die je direct op de regulateur kunt schroeven.
Maar omdat je die waarschijnlijk niet hebt:

Haal de vacuumslang aan de regulateurkant los van de slangtule.
Vervang die door een zo dun mogelijke doorzichtig slangetje met een zodanige lengte dat het de grond raakt.
Zet de stopknop op stop.
Hang het slangetje in een flesje water.
Trek de startknop in de startstand.
Het water in het slangetje zal nu omhoog komen.
Wanneer je een vacuümmeter zou gebruiken die direct op de regulateur geschroefd is, dan behoort daar een onderdruk te ontstaan tussen de 70 en 90 Millibar.
Nou is 70 -90mb hetzelfde als 70 tot 90 cm waterkolom.
Maar omdat je slang nogal lang is zal dat wel wat minder zijn.
Daarom is het belangrijk om zo dun mogelijke slang te nemen, want hoe groter de slanginhoud, hoe minder onderdruk je krijgt.
Je kunt ook van te voren een waterkolommetje maken door aan de slang te zuigen , dubbel te knikken en dan monteren.
Hoe hoger de waterkolom, des te beter je kunt zien of hij lek is.)

Die waterkolom moet nu gewoon blijven staan.
Als ie zakt dan heb je een lek.


Als het lekkage via de achterkant is, kun je dat tijdelijk oplossen door het hele membraamhuis vol dikke smeerolie te gieten.
Dat doe je dus via de aansluiting waar de vacuumslang opzit.
Dan ff een tijdje flink rommelen met je gaspedaal en stopknop.
Daarna de olie er uit laten lopen.
Op dat moment moet die bus afgesloten zijn door een olielaag en moet ie ff goed lopen.
(misschien zitten er op asje 15 wel O-ringetjes om hem af te sluiten, maar dat weet ik niet zeker)

En anders heb je tóch een lek membraam. :roll:



Als je er nu niet uitkomt zul je naar de dokter moeten met die pieremegochel, want dan weet ik het niet meer. :shock:
Als je écht alles gedaan hebt wat ik geschreven heb, dan moet je de oorzaak nu gevonden hebben.


Mvg, Leo.:D
ps: wat ik me trouwens afvroeg: Heb je die bus zo gekocht of is dat "heien" van die motor later gekomen? Als het later gekomen is, was het dan plotseling of is dat geleidelijk gegaan?
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten