Pagina 3 van 3

Re: Sleutelplekken en pechlijst

Geplaatst: 02 jan 2010, 08:59
door DVIII
misschien komt dat omdat je bus van voor '77/'78 is , die losse opmerking zat er een jaar of zeven naast ! geeft niet neem je toch en kogeltjes mee en een hydraulische koppelingsset.
ruwweg kun je er van uitgaan dat het vierkante dashboard meteen betekent dat je pedalen naar boven hebt etc etc. en dat is vanaf '77/'78

Re: Sleutelplekken en pechlijst

Geplaatst: 02 jan 2010, 10:06
door Leo
En als we het dan tóch over die kogelpennen hebben.. :roll:
Volgens mij moeten de mensen die vaker dan 1X per 50.000km last hebben van gebroken pennen eens onder hun auto kruipen, want imho zit er dan iets anders fout.
Daarbij denk ik dan aan beroerde smering, uitgelubberde scharnierpennetjes, verrotte motorrubbers of een bak die niet vastgebout zit.

Ontopic: Ik heb ca 80kg gereedschap & onderdelen aan boord.
Dit is dus incl 25tons hydrokrik, olie etc.
Ik vermoed dat de meeste mensen met hun vehikel niet naar een onbewoond eiland of naar de zuidpool afreizen.
Dat betekent dat je noodreparatie het niet zo idioot lang hoeft uit te houden.
Want niet alleen in NL of België zitten garages die je aan onderdelen kunnen helpen. :wink:


Mvg, Leo.:D

Re: Sleutelplekken en pechlijst

Geplaatst: 02 jan 2010, 11:04
door Janneman
Admin schreef:Jan,

Helemaal mee eens! Al hoeft die overall helemaal niet oud te zijn, een nieuwe kan ook :?
Ik ken mezelf (een beetje), als de overall nieuw is is het zonde hem aan te doen. Hij zou eens smerig worden :P

Groetjes,
Jan

Re: Sleutelplekken en pechlijst

Geplaatst: 02 jan 2010, 12:27
door Detlev
DVIII:

Er staat een vraagteken achter het jaartal en de opmerking erachter dat je pedalen dan in ieder geval naar beneden kijken, lijkt me genoeg om te bepalen welke je nu eigenlijk hebt toch? Sorry dat de jaartalletjes niet helemaal goed in m'n hoofd zaten hoor......

Re: Sleutelplekken en pechlijst

Geplaatst: 02 jan 2010, 12:46
door Gjalt
wat betreft de zeep, Ecover Karweizeep. Daar krijg je de smerigste troep mee van je handen en de zeep is volledig natuurlijk en dus niet schadelijk voor de omgeving, wel zo fijn als je wel water maar geen kraan/afvoer in de buurt hebt (haal het bij de biowinkel/natuurvoedingszaak).

Re: Sleutelplekken en pechlijst

Geplaatst: 02 jan 2010, 14:45
door DVIII
Hoi Detlef, het geeft ook helemaal niet als je niet precies weet van die jaartallen maar je zet er misschien anderen mee op het verkeerde been. Vandaar mijn misschien te strenge reactie, excuus ervoor !
en om toch nog maar eens een verhaal te maken van die koppelings dingetjes , je stapt net als al gezegt is op zijn hoogst eens in de 50.ooo km , en dan moet er iets fout zitten door de stangen en kogelkoppelingen . de meest beduchte is die aan de koppelingshuiskant , als je die in spare meeneemt , als je zo'n bus hebt. Ben je geweldig voorbereidt op iets wat misschien nooit gebeurt. 20 gram ! ( M12 bout/bol)

Re: Sleutelplekken en pechlijst

Geplaatst: 02 jan 2010, 18:40
door Detlev
OK, geeft niet......
Het gekke is dat nou juist die m12 bout afbreekt, alles zit goed in het vet en iets loszitten zie ik ook niet.
Nou heeft de mercedes garage in Frankrijk volgens mij het ding gelast, maar ook de vervangende bout die ik er later weer ingedraaid heb brak af.....Nog suggesties?
Veel bolletje tekst hier nu, eigen topic? Of is dat er al?
Die ECO zeep is inderdaad erg goed! (en stinkt niet zo)

Re: Sleutelplekken en pechlijst

Geplaatst: 02 jan 2010, 19:57
door Dennis en Nancy
Vandaag bij de lokale dump de gereedschapbakken doorgeschuimd en een 6kant in maatje 14 gescoord voor 2 euri. Dat is die van de carterpan en het diff of heb ik een miskoop?

dennis

Re: Sleutelplekken en pechlijst

Geplaatst: 02 jan 2010, 23:19
door DVIII
Dennis, als het een imbus is ben je spekkoper 8)
Detlev, ach dat hele topic over wat eer stuk kan gaan is natuurlijk een direct gevolg van totaal geen onderhoud plegen en dan op volle kracht gaan toeren. dat soms heel soms dat bolletje breekt is de spreekwoordelijke druppel., of steen ....

Re: Sleutelplekken en pechlijst

Geplaatst: 07 jan 2010, 10:04
door paulv
Dinsdag eindelijk vertrokken en gelijk pech. De houder waar het dieselfilter enz op geschroefd zit was losgetrild :cry: .
Maar erger was dat er ook gelijk een dieselinspuitleiding bij de wartel was afgebroken :evil: .

Toch doorgereden op drie cilinders naar Cahors, op naar Mercedes. Hier het treurige bericht dat die leiding in Frankrijk niet voorradig was en dus in Duitsland besteld moest worden. Kon ik in de tussentijd mooi de oude losnemen :mrgreen: .

Maar verderop was een "dieseliste"(= dieselboer) en verdomd, hij had nog een reparatienippel liggen die hij voor de oude Berliet gebruikte. Die hadden veel te ingewikkelde dieselleidingen en zo'n reparatienippel werkte ook :wink: .

Bij mij dus nog steeds :roll: , en ik heb gelijk z'n hele reserve voorraad opgekocht (1x) :mrgreen: .

Dus die zit nu ook bij mijn reserveonderdelenlijst :P .

Mvg. Paul

Re: Sleutelplekken en pechlijst

Geplaatst: 07 jan 2010, 16:13
door busje303
Hai Gjalt,
Ecover Karweizeep. Daar krijg je de smerigste troep mee van je handen en de zeep is volledig natuurlijk en dus niet schadelijk voor de omgeving,
Je begrijpt natuurlijk wel dat die zeep na gebruik wel afbreekt, maar het vuil wat je ermee van je handen hebt gehaald niet. Wassen met die zeep en daarna je handen afspoelen in een aanwezig beekje is geen goed idee.....

Re: Sleutelplekken en pechlijst

Geplaatst: 07 jan 2010, 16:29
door Bommes
extra garage zeep meenemen...??
Wij hebben altijd wel een pakje van dat kleren wasmiddel bij, daar een schepje van in je hand met wat afwasmiddel en je handen worden net zo schoon als met profesionele garage zeep..:wink:

Re: Sleutelplekken en pechlijst

Geplaatst: 07 jan 2010, 18:04
door Gjalt
busje303 schreef:Wassen met die zeep en daarna je handen afspoelen in een aanwezig beekje is geen goed idee.....
Dat spreekt voor zich, helaas denkt niet iedereen er zo over (hiermee niet doelend op iemand specifiek op dit forum)!

Re: Sleutelplekken en pechlijst

Geplaatst: 07 jan 2010, 18:09
door Admin
Deze discussie is vrij zinloos. Met een beetje gezond verstand snapt iedereen dat je met welke zeep dan ook niet anders doet dan de olie en het vet aan je handen emulgeren, d.w.z. in kleine deeltjes in het spoelwater laten zweven. Dat dat spoelwater daarna minder geschikt is voor consumptie moge duidelijk zijn... :evil:

Re: Sleutelplekken en pechlijst

Geplaatst: 07 jan 2010, 21:43
door Peter MERCAMPO
Admin schreef:Komt al aardig in de buurt, lijkt me :wink:
Ìk ga geen bandenlichters meenemen, mij te hard werken! En juist in de landen waar het dealernetwerk niet van die dure, witbetegelde showrooms heeft, zitten die kleine bandenmannetjes langs de stoeprand met hun strijkijzers en lijmklemmen vrachtwagenbanden te vulcaniseren.
Leuk item dit, zelf neem ik altijd teveel rotzooi mee :oops:
Na mij klapband in duitsland vorig jaar toch mijn twee oude voorbanden laten opsturen naar oostenrijk en deze heb ik uiteindelijk voor ongeveer 4 euro in Kroatië op de velg laten monteren, ga ik zelf niet voor lopen kloten.

Aan de tip van Leo heb ik ook wat gehad 'dun stukkie plaatstaal en een popnagelset' (oud nummerbord werkt ook).
Hiermee heb ik de bevestiging van mijn achterbumber gerepareerd nadat ik deze er af had gereden :shock:
Neem ook altijd een ijzer/hout zaag hamer, epoxy lijm / kneedbaar 2k epoxy staal en bijtels mee.
Je weet maar nooit waar het goed voor is en ik vind het leuk om onderweg wat te klooien te hebben :mrgreen:

Peter.

Re: Sleutelplekken en pechlijst

Geplaatst: 07 jan 2010, 21:58
door Peter MERCAMPO
Janneman schreef: En als ik nog een tip mag toevoegen, een beetje fatsoenlijke garagezeep is erg fijn na het sleutelen.
Groetjes,
Jan
Een aantal jaren geleden met mijn oude 406 de oostzee kust verkend, voor vertrek begon mijn startmotor wat te haperen, voor de zekerheid maar een reserve meegenomen.
Uiteindelijk moest ik de startmotor wel tig klappen met de hamer geven voordat hij zijn werk weer wilde doen.
Toen maar een haventerrein (Rosstock) opgezocht en daar de reparatie uitgevoerd.
Zat behoorlijk onder de zwarte smurrie maar gelukkig hebben schippers vaak goede zeep aan boord en mocht ik het potje wel even lenen, dus als je aan gewichtsbesparing wilt doen :mrgreen:
In havens kun je meestal wel wat hulp of gereedschap vinden.

Groet Peter.

Re: Sleutelplekken en pechlijst

Geplaatst: 07 jan 2010, 22:55
door DVIII
inclusief de jerrycan vervuilt water zijn we dus al aan de 450 kilo !! 8)

Re: Sleutelplekken en pechlijst

Geplaatst: 08 jan 2010, 01:37
door Frank 207+508
Even inhakend op de 2 vervangen voorbanden die hierboven werden genoemd:

Toen ik vorig jaar mijn voorbanden verving heb ik de ene gewoon met velg als reserve genomen, en de andere (even veel profiel!!) boven de standaardbergingsplaats (van mijn 508D langste uitvoering) tussen de chassisbalken geperst, .......

Ik heb dan naast nog meer extra kilo's een extra reserveband.
Dat heeft 2 voordelen: na het echt kapotrijden van een band heb je nog wat bij je.
de andere komt uit een ander topic, nl je moet nooit lang rijden met banden op je dubbellucht die teveel in profieldiepte verschillen, dus als er een band sneuvelt achter, dan kan je met de 2 gelijke reserve banden verder..... als je bandijzers meeneemt of een bandenboer opzoekt.

Deze oplossing kost me geen ruimteverlies, alleen het gewicht van 1 band erbij, maar ja ik sleep ook al een redelijk gewicht aan zooi mee,en dan valt een bandje niet meer op.

FRank

Re: Sleutelplekken en pechlijst

Geplaatst: 09 jan 2010, 15:24
door Dennis en Nancy
Janneman schreef:Nja, ieder zijn ding. Maar er staan toch wel zaken op die ik absoluut niet mee ga nemen.

- Zorgen dat je thuis je filters en snaren vervangt en vervangingsdelen niet meenemen.

Groetjes,
Jan
Dat van die filters ben ik het niet mee eens.

Thuis heb je meestal nog goede filters erin. Mocht je onverhoopt ergens slechte diesel tanken of door omstandigheden de tank (bijna) leegrijden dan heb je nieuwe filters nodig.

Dan zou ik de nieuwe eerder neemenen en achteraf thuis vervangen dan op voorhand.

Dennis

Re: Sleutelplekken en pechlijst

Geplaatst: 09 jan 2010, 17:40
door Janneman
Tja, als een keer de tank bijna leegrijden inhoudt dat je filter dicht zit, dan schaar ik dat toch onder slecht onderhoud. Eraf met zo'n tank en een keer spoelen! En op slechte diesel loopt je bus beroerd (dit jaar gehad in Frankrijk, blij dat die tank leeg was want ik had veel moeite bergop), maar raakt je filter niet van verstopt. Tenminste niet in Europa, als je nog verder weg gaat gelden er waarschijnlijk wel andere wetten.

Maar als jij je fijner/beter/vertrouwder voelt door de filters mee te nemen heb je groot gelijk als je dat doet. Misschien nog wel belangrijker als het juiste gereedschap is de juiste gemoedstoestand. :)

Groetjes,
Jan

Re: Sleutelplekken en pechlijst

Geplaatst: 09 jan 2010, 18:49
door Dennis en Nancy
Ok snap wat je zet maar ik ga dus echt niet zomaar de tank onder de 26 jaar oude bus vandaan schroeven om te spoelen.

Dan wacht ik wel tot de problemen er zijn. :D

Qua gemoedstoestand en vertrouwen ben ik een rare, heb wel de filters bij onderweg maar geen reserveband.

Dennis

Re: Sleutelplekken en pechlijst

Geplaatst: 10 jan 2010, 20:00
door Frank 207+508
Die filters blijf ik gewoon meenemen, dit jaar nog nodig gehad, toen de tank te ver leeggereden was hield ik daarna wel erg weinig vermogen over, dus ik blij met mijn filtertjes die ik onderweg kon wisselen....... :lol:
Zal vast wel iemand zijn die het onder slecht onderhoud indeelt.... :(
Het is wel voordeliger zo,als ik de filter keurig op tijd had vervangen had ik hem waarschijnlijk ook moeten vervangen ............. :wink:

Frank

Re: Sleutelplekken en pechlijst

Geplaatst: 18 jan 2010, 11:49
door Rene
Nog even over zeep, Ik heb van die zeep doekjes in een emmer van action, Werkt heel makkelijk je hebt geen water nodig om je handen weer een beetje toonbaar te maken. Voor mij Standaard psu.

Re: Sleutelplekken en pechlijst

Geplaatst: 23 jan 2010, 14:33
door Dennis en Nancy
Die staan nu ook op Nancy haar boodschappenlijstje!

Grt Dennis

Re: Sleutelplekken en pechlijst

Geplaatst: 24 feb 2010, 10:24
door dereiziger
bij gebrek aan zeep gebruik ik gewoon een beetje afwasmiddel en koffiedik .. werkt als en trein ;)