PPO oftewel plantenolie
-
- Berichten: 2794
- Lid geworden op: 24 jun 2007, 21:38
- Locatie: het koningklijk leuterveld
PPO oftewel plantenolie
PPO is een volwaardige brandstof voor diesels. niet elke diesel is geschikt en niet elk goed idee om op ppo te gaan rijden moet je werkelijk uitvoeren. allereerst moet je genoeg rijden , PPO is namelijk niet net zo onverstoorbaar als diesel dus als je twee keer per jaar de motor start moet je er niet aan beginnen. het gevaar bestaat dat je de boel vervuilt en dan heeft de PPO het gedaan. ook diesels met een onmogelijk motormanagement systeem kunnen de plantenolie niet verwerken.
en er zijn een aantal voorwaarden om met een gerust hart te gaan PPO'en. zo moet je in een aantal gevallen de verstuivers aanpassen aan de iets grotere viscositeit van de vloeistof en moet je altijd de PPO verwarmen tot koelwater temperatuur om er een aangenaam stromend spul van te maken.
verder moet je de afweging maken of het allemaal de kosten wel waard zijn. je praat niet over een ombouw van een paar tientjes en je gaat geen geld besparen met PPO tov diesel. Om een vraag maar meteen de beantwoorden, uit een tpic eerder, over wat voor DI motor praat je over , een Ford , Volkswagen oid of een OM 352 die in een L613 bus zit. voor de laatste is het ombouwen niet al te ingrijpend. de OM314, 364 , 352 en 366 zijn solide motoren die makkelijk om te bouwen zijn op PPO.
en er zijn een aantal voorwaarden om met een gerust hart te gaan PPO'en. zo moet je in een aantal gevallen de verstuivers aanpassen aan de iets grotere viscositeit van de vloeistof en moet je altijd de PPO verwarmen tot koelwater temperatuur om er een aangenaam stromend spul van te maken.
verder moet je de afweging maken of het allemaal de kosten wel waard zijn. je praat niet over een ombouw van een paar tientjes en je gaat geen geld besparen met PPO tov diesel. Om een vraag maar meteen de beantwoorden, uit een tpic eerder, over wat voor DI motor praat je over , een Ford , Volkswagen oid of een OM 352 die in een L613 bus zit. voor de laatste is het ombouwen niet al te ingrijpend. de OM314, 364 , 352 en 366 zijn solide motoren die makkelijk om te bouwen zijn op PPO.
Oh lord won't you buy me...... en de toekomst mag wel wat moderner !
- winand
- Berichten: 1300
- Lid geworden op: 02 sep 2006, 17:27
- Locatie: Eindhoven
Re: PPO oftewel plantenolie
Ik wil al jaren droom ik ervan OM314 op PPO zal laten lopen.
Omdat het een direkt ingespoten diesel is, zal je een tweetank ombouw moeten doen.
Starten op diesel, warm rijden (echt warm, 30 minuten), omschakelen op ppo, 5 minuten voor aankomst weer terugschakelen naar diesel om leiding weer ppo vrij te krijgen.
Of het een succes wordt hangt af van vele factoren.
Redenen om het niet te doen:
-In de eerste plaats de staat van je motor. Die van mij rookt behoorlijk, waardoor ik het al niet aandurf.
-Pas na 30 minuten overschakelen naar ppo betekent niet nuttig bij kortere ritten. Ik gebruik mijn bus als dagelijkse auto. Kortere ritten zijn in de meerderheid bij mij.
-Ik ben blij dat mijn motortje altijd loopt en ben helaas niet de dieselmotorexpert die ik graag zou willen zijn. Je krijgt een extra brandstof circuit erbij met filters en kleppen die allemaal weer voor hun eigen storingen kunnen zorgen. :|
-Doe het niet om geld te sparen. een ombouw kost al geld, plantaardige olie is al lang niet meer goedkoper te krijgen als diesel, je verbruikt meer filters en er kan schade ontstaan als je niet voorzichtig met ppo gebruik omgaat (eerst goed warmrijden bijv.)
Redenen om het wel te doen:
-Omdat het kan!
-Je minder schuldig te voelen over het milieu
Een OM615/616 is een voorkamerdiesel die je moet voorgloeien. Hiermee is het goed mogelijk om een eentank ombouw te gebruiken Je mixt dan diesel met ppo in een verhouding. In de zomer kan het soms zelfs op 100% ppo heb ik gelezen.
Een elektrische voorverwarming en een verwarming door een wamtewisselaar is wel aan te raden.
Vele ppo rijders met W123 personenauto's vindt je op dit forum:
http://www.ppo.nu/
documentatie over ppo en een OM314 is moeilijk te vinden, maar hier is er een pagina:
http://www.bayernbusfreaks.de/?q=node/211
Verder is er ERG veel te vinden over zelf filteren van olie, ombouwen en shops waar je onderdelen hiervoor kan krijgen.
Google is je beste vriend.. :mrgreen:
Omdat het een direkt ingespoten diesel is, zal je een tweetank ombouw moeten doen.
Starten op diesel, warm rijden (echt warm, 30 minuten), omschakelen op ppo, 5 minuten voor aankomst weer terugschakelen naar diesel om leiding weer ppo vrij te krijgen.
Of het een succes wordt hangt af van vele factoren.
Redenen om het niet te doen:
-In de eerste plaats de staat van je motor. Die van mij rookt behoorlijk, waardoor ik het al niet aandurf.
-Pas na 30 minuten overschakelen naar ppo betekent niet nuttig bij kortere ritten. Ik gebruik mijn bus als dagelijkse auto. Kortere ritten zijn in de meerderheid bij mij.
-Ik ben blij dat mijn motortje altijd loopt en ben helaas niet de dieselmotorexpert die ik graag zou willen zijn. Je krijgt een extra brandstof circuit erbij met filters en kleppen die allemaal weer voor hun eigen storingen kunnen zorgen. :|
-Doe het niet om geld te sparen. een ombouw kost al geld, plantaardige olie is al lang niet meer goedkoper te krijgen als diesel, je verbruikt meer filters en er kan schade ontstaan als je niet voorzichtig met ppo gebruik omgaat (eerst goed warmrijden bijv.)
Redenen om het wel te doen:
-Omdat het kan!
-Je minder schuldig te voelen over het milieu
Een OM615/616 is een voorkamerdiesel die je moet voorgloeien. Hiermee is het goed mogelijk om een eentank ombouw te gebruiken Je mixt dan diesel met ppo in een verhouding. In de zomer kan het soms zelfs op 100% ppo heb ik gelezen.
Een elektrische voorverwarming en een verwarming door een wamtewisselaar is wel aan te raden.
Vele ppo rijders met W123 personenauto's vindt je op dit forum:
http://www.ppo.nu/
documentatie over ppo en een OM314 is moeilijk te vinden, maar hier is er een pagina:
http://www.bayernbusfreaks.de/?q=node/211
Verder is er ERG veel te vinden over zelf filteren van olie, ombouwen en shops waar je onderdelen hiervoor kan krijgen.
Google is je beste vriend.. :mrgreen:
:: Mercedes L508DG 1981 :: MB busjes T-shirts & truien webshop
-
- Berichten: 2
- Lid geworden op: 25 apr 2013, 03:31
Re: PPO oftewel plantenolie
DVIII schreef:PPO is een volwaardige brandstof voor diesels. niet elke diesel is geschikt en niet elk goed idee om op ppo te gaan rijden moet je werkelijk uitvoeren. allereerst moet je genoeg rijden , PPO is namelijk niet net zo onverstoorbaar als diesel dus als je twee keer per jaar de motor start moet je er niet aan beginnen. het gevaar bestaat dat je de boel vervuilt en dan heeft de PPO het gedaan. ook diesels met een onmogelijk motormanagement systeem kunnen de plantenolie niet verwerken.
en er zijn een aantal voorwaarden om met een gerust hart te gaan PPO'en. zo moet je in een aantal gevallen de verstuivers aanpassen aan de iets grotere viscositeit van de vloeistof en moet je altijd de PPO verwarmen tot koelwater temperatuur om er een aangenaam stromend spul van te maken.
verder moet je de afweging maken of het allemaal de kosten wel waard zijn. je praat niet over een ombouw van een paar tientjes en je gaat geen geld besparen met PPO tov diesel. Om een vraag maar meteen de beantwoorden, uit een tpic eerder, over wat voor DI motor praat je over , een Ford , Volkswagen oid of een OM 352 die in een L613 bus zit. voor de laatste is het ombouwen niet al te ingrijpend. de OM314, 364 , 352 en 366 zijn solide motoren die makkelijk om te bouwen zijn op PPO.
- Detlev
- Berichten: 920
- Lid geworden op: 20 apr 2006, 17:21
- Locatie: De Bilt
- paulv
- Berichten: 1753
- Lid geworden op: 23 jul 2006, 22:31
- Locatie: Saint Denis des Murs
Re: PPO oftewel plantenolie
De prijs van koolzaadolie ligt nu op $ 900/ton = $ 900/1100l = € 690/ 1100l = ~ € 0,63/l
De prijs van koolzaad ligt rond de € 500/ton.
http://www.indexmundi.com/commodities/? ... rrency=eur
http://www.terre-net.fr/marche-agricole ... za/a9b1531
Maar nu de vraag, waar vind je het voor die prijs? bij de boer? of zelf (laten) produceren (met wellicht nog extra landbouwsubsidies)?
Om raapolie zelf te maken heb je een pers (China) en een afnemer van de uitgeperste koolzaad nodig. Dat laatste lijkt me nog het moeilijkste.
Groeten, Paul
De prijs van koolzaad ligt rond de € 500/ton.
http://www.indexmundi.com/commodities/? ... rrency=eur
http://www.terre-net.fr/marche-agricole ... za/a9b1531
Maar nu de vraag, waar vind je het voor die prijs? bij de boer? of zelf (laten) produceren (met wellicht nog extra landbouwsubsidies)?
Om raapolie zelf te maken heb je een pers (China) en een afnemer van de uitgeperste koolzaad nodig. Dat laatste lijkt me nog het moeilijkste.
Groeten, Paul
Bezoek altijd welkom!
-
- Berichten: 2794
- Lid geworden op: 24 jun 2007, 21:38
- Locatie: het koningklijk leuterveld
Re: PPO oftewel plantenolie
de meest logische stap is dat je de koolzaad, zaden in de auto perst, je hebt warmte en mechanisch /hydraulisch vermogen, en de afnemer kan niet verder dan 11,50 meter van je vandaan zijn. tijd om weer een stoker me te nemen ( operator)
Oh lord won't you buy me...... en de toekomst mag wel wat moderner !
- Admin
- Site Admin
- Berichten: 4381
- Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
- Locatie: Haulerwijk (ZO Friesland)
- Contacteer:
Re: PPO oftewel plantenolie
Paul, waarom maak je niet dezelfde berekening voor dieselolie? Wat boeit de prijs van grondstoffen op de wereldmarkt, als de prijs aan de pomp door zoveel onbeheersbare factoren wordt bepaald?
Groeten,
Ernst / Admin
If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.
No man can deny, die Gedanken sind frei!
Ernst / Admin
If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.
No man can deny, die Gedanken sind frei!
- paulv
- Berichten: 1753
- Lid geworden op: 23 jul 2006, 22:31
- Locatie: Saint Denis des Murs
Re: PPO oftewel plantenolie
Het betekend gewoon dat er een flinke marge is en het nog hoopvol is daar achteraan te gaan .
Voor de pomp zijn alle wegen afgesloten door de overheid en blijven er alleen de illegale methoden open zoals rode diesel/ huisbrandolie tanken.
Groeten, Paul
Voor de pomp zijn alle wegen afgesloten door de overheid en blijven er alleen de illegale methoden open zoals rode diesel/ huisbrandolie tanken.
Groeten, Paul
Bezoek altijd welkom!
- Leo
- Site Admin
- Berichten: 4153
- Lid geworden op: 08 okt 2005, 07:58
- Locatie: Oost Drenthe
Re: PPO oftewel plantenolie
Jullie lopen achter met je rode diesel. Vanaf 1 Juni is ALLE rode diesel op land verboden. Voorraadtanks mogen op die datum geen druppel rode diesel meer bevatten.
Je mag er zelfs niet meer op stoken, huisbrandolie is dus ook verleden tijd.
Je mag er zelfs niet meer op stoken, huisbrandolie is dus ook verleden tijd.
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast