Vraag voor een mb 609 kenner, fase 2

Hier is er de mogelijkheid om jezelf voor te stellen en je bus dmv een plaatje te laten zien aan de andere bezoekers
Nomad41
Berichten: 25
Lid geworden op: 14 jan 2011, 16:30

Vraag voor een mb 609 kenner, fase 2

Bericht door Nomad41 »

Wederom Hallo mede camperaars,

Eerst even voorstellen,

Mijn naam is Florens en kom uit Zuid Holland. Ik heb de vraag aan de 609 kenners gesteld en een aantal leuke en snelle reacties gekregen. Mijn vraag ging over een 609 uit '87 en wat deze zou mogen kosten. Ik vertelde daarbij dat ik natuurlijk liever een 86-er zou hebben welke volgend jaar belastingvrij is. Ik moet bekennen dat ik jullie een beetje in de maling heb genomen. Het ging namelijk wel degelijk over een 86-er maar ik wilde gezien de zeldzaamheid van deze wagens mijn geheim liever niet prijs geven. Ik heb hem gevonden op de Belgische marktplaats en heb hem vandaag opgehaald. Het was fantastisch om de 200 km naar huis te rijden. De motor liep als een zonnetje en het toerental bij 95 KM/uur is een verademing als je een 307 gewend bent. De snelheid viel mij ook erg mee. kruisen is lekker op 95 maar als het moet gaat hij 110.(toch heel even getest) Na enig uitzoekwerk vooraf kwam ik er achter dat het wel heel eenvoudig is om een auto uit België te halen. Ik kon een handelaars kenteken van mijn buurman gebruiken dus ik ben er naar toe gegaan, heb betaald, de papieren en de sleutels in ontvangst genomen, platen er op gezet en ben naar huis gereden. Hij staat nu zonder kenteken op eigen terrein en kost op het moment dus nog niets.
Nu komt dus fase 2 in beeld. Voordat ik hem weg gezet heb ben ik nog even op de weegbrug gaan staan en kwam er tot mijn verrassing achter dat de bus 3640 KG weegt. Ik wil hem graag op B-Kenteken hebben en dat betekend dat er aardig wat af moet. De inrichting valt achteraf wel mee en moet voorlopig alleen even opgefrist worden en kan daar dus niet echt veel kilo's uit halen. Ik heb al bedacht dat ik er het volgende af kan halen. De trekhaak en het reserve wiel. En de accu's kunnen de helft lichter. Verder vraag ik mij af of het mogelijk is om er een aantal bladen van het veren pakket tussen uit te halen omdat hij 6 ton mag hebben maar die nooit krijgt. Boven dien zal dat het rijcomfort ten goede komen doordat hij niet mee zo stug is en de voer komt iets meer horizontaal. Als ik er dan nog niet ben ga ik wel aan de inrichting beginnen.
Iemand nog goede ideeën of tips? Nu zullen veel mensen wel denken.... Haal toch gewoon je C of Koop een andere maar sorry, C halen zit er even niet in en ik wil alleen deze bus want er zijn geen mooiere. Bovendien weet ik dat er meer van dit type op "B" staan dus het moet kunnen.

PS; Ik weet er nog 1 te staan maar die staat iets verder weg. laat maar weten als iemand interesse heeft.


grtjs,
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
pluk1973
Berichten: 44
Lid geworden op: 26 nov 2009, 21:03
Locatie: Vlissingen

Re: Vraag voor een mb 609 kenner, fase 2

Bericht door pluk1973 »

Volgens mij gaat B je niet meer lukken. Dat er meerdere op B staan komt doordat vroeger het leeggewicht bepalend was als het laadvermogen niet bekend was. Jij moet je auto nog invoeren en dan is de Maximaal Toegestane Massa wat telt. Ik verwacht niet dat je die onder 3500 kg gaat krijgen, ook niet met een nieuw verenpakket.

Ik hoop dat ik niet te pessimistisch ben.

Groeten,
Arno
Frank.fjph
Berichten: 2227
Lid geworden op: 15 apr 2006, 17:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Vraag voor een mb 609 kenner, fase 2

Bericht door Frank.fjph »

Wat je nodig hebt is de info van Mercedes of er ooit een voertuig van dat type op een 3500kg kenteken is gezet door importeur, dan kun je nl je voertuig net als dat type gaan uitvoeren en vervolgens met de typegoedkeur nummer van de 3500kg versie naar de RDW.

Informeer maar eens bij MB, mogelijk moet je in Belgie vragen, want NL heeft niet altijd de gegevens van de buitenlandse vtgn.
Voor info vragen naar Ria Filemon bij Mercedes Benz Nederland in Utrecht.

Frank
Nomad41
Berichten: 25
Lid geworden op: 14 jan 2011, 16:30

Re: Vraag voor een mb 609 kenner, fase 2

Bericht door Nomad41 »

Maar hoe kan het dan dat de ex-legerambu's zowel op B als C gezet kunnen worden? Het Leeg gewicht van de bus is onder de 3500 maar de huidige camper inrichting (ondanks geen ramen) maakt hem te zwaar. Ik kan hem natuurlijk leeg halen en minimaal inrichten maar ik wil eerst even alle mogelijkheden bekijken.

Kijk even naar deze:http://auto.marktplaats.nl/oldtimers/40 ... ssbus.html

grtjs
Gebruikersavatar
Anton
Berichten: 2756
Lid geworden op: 17 okt 2005, 12:27
Locatie: Hengelo ov

Re: Vraag voor een mb 609 kenner, fase 2

Bericht door Anton »

Hoi,

Even gekeken op de RDW site, daar staat het volgende:

Massa & laadvermogen:

Massa leeg voertuig 3.180 kg
Laadvermogen 310 kg
Toegestane maximum massa voertuig 3.490 kg
Massa rijklaar 3.280 kg

Dus met 2 man de bekende zak aardappels, blikvoer 20 liter water zit je al aan je gewicht.
De crossbus zal heel mager ingericht zijn, of je er dan nog echt mee weg wil zonder ramen?

Groet Anton
Kwestie van gas geven......


Afbeelding
Nomad41
Berichten: 25
Lid geworden op: 14 jan 2011, 16:30

Re: Vraag voor een mb 609 kenner, fase 2

Bericht door Nomad41 »

Bedankt voor de reacties tot nu toe.

Het is de bedoeling dat er nog een paar raampjes bij komen hoor. maar of dat veel gewicht gaat schelen weet ik niet. Als de camper ingericht is heb niet veel extra nodig om er mee weg te kunnen. Ik stel niet veel eisen wat luxe betreft.

Is er misschien iemand die weet wanneer het C1 rijbewijs/certificaat ingevoerd gaat worden? Dat zou ook een goede oplossing zijn.

grtjs
Yoni
Berichten: 636
Lid geworden op: 19 nov 2010, 18:44

Re: Vraag voor een mb 609 kenner, fase 2

Bericht door Yoni »

Er is een heleboel poeha over het terug keuren en bla bla bla...
Wij hebben ook heel veel rond gebeld tussen mercedes en rdw rdw zei dat er een keuring moest komen met eventuele aanpassingen mercedes zij dat na goedkeuring van homologatie er in nijkerk bij de rdw een keuring moest worden gedaan.

Wij hebben het gedaan als volgt:

Wel tijdens het omkeuren naar camper!

TMM invullen formulier kan je bij het rdw invullen en daar je papieren inleven krijg je gelijk een ontvangst bewijs wat ook erg fijn is!
Als je dit bij het rdw tesamen doet met de camper keuring scheeld dit je de xtra kosten voor administratie en nieuw kenteken bewijs omdat het dan maar 1 handeling is!

optie 2:
Je download het TMM formulier op rdw en zegt dat je de totaal toegestaan maximum massa naar beneden wilt laten wijzigen stuur je papieren op naar zoetermeer en 5 dagen later heb je een nieuw kenteken!

En over de vering:
Ga opzoek naar een 609 amulance veren pakket dat is 3-4 blads en rijd heel fijn in ons buske van net onder de 3500!

Suc6 met je nieuwe aanwinst en laat je niet met een kluitje het riet ingestuurd worden net als ik werd!
Gebruikersavatar
Anton
Berichten: 2756
Lid geworden op: 17 okt 2005, 12:27
Locatie: Hengelo ov

Re: Vraag voor een mb 609 kenner, fase 2

Bericht door Anton »

Hoi Yoni,

Dus als ik het goed begrijp dan rij je met meer dan 3500 kg rond?

Groet Anton
Kwestie van gas geven......


Afbeelding
Yoni
Berichten: 636
Lid geworden op: 19 nov 2010, 18:44

Re: Vraag voor een mb 609 kenner, fase 2

Bericht door Yoni »

Met de keuken en de watertanks er straks in passeren we de 3500 zeker
Actuele score was 3340 en dat was zonder keuken kasten en watertanks.

Maar dat is niet iets waar we ons zorgen om gaan maken!
Iedereen schreeuw moord en brand voor overgewicht maar tot nu toe heb ik nog nooit iemand gesproken die letterlijk iemand kende die was gewogen!
De verhalen van ik heb gehoord dat iemand kennen we allemaal!
Gebruikersavatar
dereiziger
Berichten: 1069
Lid geworden op: 24 jan 2010, 14:53
Locatie: visvliet

Re: Vraag voor een mb 609 kenner, fase 2

Bericht door dereiziger »

ahum .. hier is er 1 .. in Nederland is ook niet zo'n ramp .. in Duitsland mag je uitpakken totdat je op het juiste gewicht bent .. ik kon het oplossen om mijn water en vuilwatertanks te legen en nog wat zooi weg te gooien .. .. toen zaten we net op de 3495 en mochten we verder .. maar die ellende wil je niet .. ik heb 3 uur langs de autobahn gestaan toen .. ohh ja plus een beste bekeuring .. het is maar net of je die gok wilt nemen ..
Afbeelding
Gebruikersavatar
Anton
Berichten: 2756
Lid geworden op: 17 okt 2005, 12:27
Locatie: Hengelo ov

Re: Vraag voor een mb 609 kenner, fase 2

Bericht door Anton »

Hoi,

Ik ben toch al een paar keer gewogen in Duitsland door de Witpetten (BAG) zat er iedere keer onder.
Maar als ze constateren dat je te zwaar bent is het uitpakken en dan pas doorrijden.
Waar je je spillen moet laten vinden zij niet echt hun probleem.
Tevens krijg je als souvenir een duur betaald aandenken mee in de vorm van groen briefje.
Ik denk dat het beter is dan toch maar een passend rijbewijs te halen, wil je later nog groter dan is dat geen probleem meer.

Groet Anton
Kwestie van gas geven......


Afbeelding
Gebruikersavatar
Anton
Berichten: 2756
Lid geworden op: 17 okt 2005, 12:27
Locatie: Hengelo ov

Re: Vraag voor een mb 609 kenner, fase 2

Bericht door Anton »

Hoi Ton,

Wat koste dat geintje?

Groet Anton
Kwestie van gas geven......


Afbeelding
Gebruikersavatar
Anton
Berichten: 2756
Lid geworden op: 17 okt 2005, 12:27
Locatie: Hengelo ov

Re: Vraag voor een mb 609 kenner, fase 2

Bericht door Anton »

Hoi,

Yoni schreef:


edereen schreeuw moord en brand voor overgewicht maar tot nu toe heb ik nog nooit iemand gesproken die letterlijk iemand kende die was gewogen!
De verhalen van ik heb gehoord dat iemand kennen we allemaal!


De teller staat op 2

Groet Anton
Kwestie van gas geven......


Afbeelding
Yoni
Berichten: 636
Lid geworden op: 19 nov 2010, 18:44

Re: Vraag voor een mb 609 kenner, fase 2

Bericht door Yoni »

Ik heb op dubbellucht de vraag al eens gesteld en de score was daar 0 en ken zelf een heleboel mensen met bussen in het 508 segment die jaarlijks heel het oostblok en duitsland door kruisen en heb nog nooit iemand gehoord over een controle!
en eerlijk gezegd is het ook gekkewerk om een wagen als een 508 of 609 onder de 3500 te houden!

Het is een risico om over beladen te zijn maar wat is de kans dat je aangehouden word!
Gebruikersavatar
dereiziger
Berichten: 1069
Lid geworden op: 24 jan 2010, 14:53
Locatie: visvliet

Re: Vraag voor een mb 609 kenner, fase 2

Bericht door dereiziger »

ik was 350 euro kwijt .. dus tja .. ik ben blij dat ik nu dat rijbewijs heb .. ;)
Afbeelding
Gebruikersavatar
Anton
Berichten: 2756
Lid geworden op: 17 okt 2005, 12:27
Locatie: Hengelo ov

Re: Vraag voor een mb 609 kenner, fase 2

Bericht door Anton »

Hoi,

€ 350.00 das een handvol, gaat wel ff van je vakantiecenten af.
Was dat ook de reden om een groot rijbewijs te gaan halen?

Het overkomt altijd een ander, maar als je zelf aan de beurt bent...
Het is de keren bij mij goed gegaan daar ik meestal alleen op pad ben en niet zo veel spullen meeneem.
Desondanks let ik wel op het gewicht, het kost een hoop geld, willen ze moeilijk doen dan vinden ze echt wel wat, kost het nog meer.
In Duitsland hebben ze net voor een grote parking op de autobaan bordjes langs de kant die zijn meestal ingeklapt.
Daar staat uitgeklept op: LKW controlle, dus worden er vrachtwagens gecontroleerd en wat er zo nog voorbij komt, die jongens willen zich niet vervelen.
De kans dat je een keer word aangehouden lijkt mij dus wel reëel aanwezig.

Groet Anton
Kwestie van gas geven......


Afbeelding
Nomad41
Berichten: 25
Lid geworden op: 14 jan 2011, 16:30

Re: Vraag voor een mb 609 kenner, fase 2

Bericht door Nomad41 »

Dat gaat goed zo met de reacties.Ik zeg niet dat ik nooit mijn C zal halen maar voor de zomer gaat mij dat niet lukken en ik wil wel met mijn 609 weg. Ik weet dat de kans op overbelading en een eventueel daarop volgende bekeuring aanwezig is maar ik zie dat dat als een aanvaardbaar risico. Uiteraard mag de veiligheid niet in gevaar komen.
Nog even over het terug keuren. Ik snap niet helemaal waar alle verhalen over veren en remmen aanpassen vandaan komen. citaat vd RDW site:


Verlagen toegestane maximum massa

Wat moet u doen als u de toegestane maximum massa van uw voertuig wilt verlagen of terugbrengen naar de oorspronkelijke waarde? U hoeft uw voertuig niet te laten keuren. De RDW past uw kentekenbewijs voor u aan. Stuurt u daarvoor uw kentekenbewijs met een aanvraagformulier op.

Wat moet u doen als u de technische maximum massa wilt wijzigen? De RDW moet uw voertuig dan keuren. Hiervoor kunt u een afspraak maken bij een RDW-keuringsstation in uw regio. In de rechterkolom van deze pagina vindt u de link naar de afsprakenpagina.

Bij de keuring moet u een schriftelijke verklaring van de fabrikant overleggen dat deze met de wijziging instemt. Soms moeten er technische wijzigingen aan het voertuig worden aangebracht. Deze wijzigingen moet u ook laten beoordelen op het keuringsstation.

U heeft binnen vijf werkdagen het kentekenbewijs thuis als uw voertuig is goedgekeurd



Ik zie echt geen probleem. Er is een verschil tussen verlagen van toegestaan m.m. en technische m.m. Ik wil alleen de toegestane verlagen en dat is volgens mij dus administratief.

grtjs.
Nomad41
Berichten: 25
Lid geworden op: 14 jan 2011, 16:30

Re: Vraag voor een mb 609 kenner, fase 2

Bericht door Nomad41 »

PS: Dit is dus eigenlijk wat Yoni eerder al schreef.
Yoni
Berichten: 636
Lid geworden op: 19 nov 2010, 18:44

Re: Vraag voor een mb 609 kenner, fase 2

Bericht door Yoni »

Klopt als een bus!

En een mooie bus ook trouwens ;)

Wij gaan ook zeker voor de vakantie niet ook nog het geld kunnen lappen voor een Rijbewijs C aangezien dit project nog wel wat roodjes gaat kosten!

Maar vond net http://www.camperrijbewijs.nl/rijscholen.php

1295 incl exames en 10 lessen de vraag is alleen wat voor wagen rij je voor je examen?
dit is zonder chauf dilpoma en tot 7500Kg

Suc6 met je project en het papiertje invullen bij het rdw ;)

Tevens een quote van Ria Filemon Homologatie daimler benz

U gaat, volgens de regeling van de RDW, dat TMM formulier
downloaden, volgt de aanwijzingen op dat formulier, stuurt dat met het
kenteken op aan de RDW
(en vraagt daarna,
als de RDW daarom vraagt, bij ons een spoorbreedte verklaring op.
Kosten dan aan onze kant: € 65.- ex btw, en er hoeft niets aan de auto
gewijzigd te worden.)
Nomad41
Berichten: 25
Lid geworden op: 14 jan 2011, 16:30

Re: Vraag voor een mb 609 kenner, fase 2

Bericht door Nomad41 »

Bedankt, 20 jaar geleden droomde ik al van zo'n bus en nu is het er eindelijk van gekomen.
Gebruikersavatar
paul snip
Berichten: 209
Lid geworden op: 28 apr 2007, 19:25
Locatie: Nieuw Roden
Contacteer:

Re: Vraag voor een mb 609 kenner, fase 2

Bericht door paul snip »

Het schijnt (uit betrouwbare bron vernomen) dat het maximum gewicht voor campers binnenkort omhoog gaat naar 4250 kg (rijbewijs B).

Dat zou een uitkomst zijn voor veel busjes.

Ik heb mijn 407 bij invoer in Nederland terug laten keuren naar 3,5 ton, was 4 ton.

Wat ze bij de RDW doen is kijken of er ooit in Nederland voor het type auto een goedkeuring is afgegeven voor <3,5 ton. Als dit zo is wordt het zo aangepast.

Ze keken bij mij naar de wielbasis en het aantal veerbladen. Dan gaat de keurmeester zoeken in handgeschreven! schriftjes en zoekt er een type goedkeuring bij. Ze hebben mij een beetje gematst. Ik had 6 veerbladen. En ze konden alleem maar met 5 of 7 bladen vinden. Volgens de keurmeester was het een 7 blads pakket waar een blad afgehaald was omdat hij anders te stug was :wink:

Mijn busje weegt ingebouwd 2600kg, dus ik heb nog wat laadvermogen over.

Tót 10% overbelading volgt er volgens mij ook geen proces verbaal.

Kunnen ze bij de RDW geen type goedkeuring voor je bus vinden, dan kun je 't altijd nog via Mercedes in Nijkerk proberen. Als zij wel een typegoedkeuring <3,5 ton in hun bestand hebben, dan neemt de RDW dit gewoon over.

Ik heb dus de kenteken keuring, de APK en het terugkeuren in één keer laten doen bij de RDW.
Gebruikersavatar
paul snip
Berichten: 209
Lid geworden op: 28 apr 2007, 19:25
Locatie: Nieuw Roden
Contacteer:

Re: Vraag voor een mb 609 kenner, fase 2

Bericht door paul snip »

Gebruikersavatar
Wim
Berichten: 468
Lid geworden op: 18 dec 2008, 12:41
Locatie: Alkmaar

Re: Vraag voor een mb 609 kenner, fase 2

Bericht door Wim »

Als ? dat door mocht gaan is dat een minder dure en dus eficientere oplossing .
Maar vooralsnog is dat nog steeds ALS .
Groeten Wim

Kan je er vooruit in ? Dan kan je er achteruit weer uit !
Gebruikersavatar
Anton
Berichten: 2756
Lid geworden op: 17 okt 2005, 12:27
Locatie: Hengelo ov

Re: Vraag voor een mb 609 kenner, fase 2

Bericht door Anton »

Hoi,

As is verbrande turf.
Ik heb even gegoogeld en kwam dit tegen, er is nog wel meer te vinden:

http://www.veit.nl/7216-eigenaar-b-rijb ... -zwaardere

Conclusie: voorlopig (nog) niet.

Groet Anton
Kwestie van gas geven......


Afbeelding
Gebruikersavatar
dereiziger
Berichten: 1069
Lid geworden op: 24 jan 2010, 14:53
Locatie: visvliet

Re: Vraag voor een mb 609 kenner, fase 2

Bericht door dereiziger »

Anton .. deze draad is uit 2005, en je hebt gelijk er is nog steeds niets verandert . dus ik zie dat voorlopig ook nog niet gebeuren

hoewel .. dit is dan weer in tegenstrijd met de RDW regels ;)heb de tekst geplakt .. link wou niet

Veel campers met een maximum toegestane massa van meer dan 3.500 kilogram hebben op het kentekenbewijs de vermelding bedrijfsauto staan. Onder voorwaarden is dat om te zetten in personenauto. Met als voordeel dat de maximumsnelheid van tachtig kilometer per uur vervalt en er geen snelheidsbegrenzer nodig is.



Kern van de zaak is dat een camper niet is bedoeld voor goederentransport en ook niet voor het vervoer van meer dan acht personen. Volgens de Europese regels behoort een camper tot de ‘categorie M voor speciale doeleinden, waarvan de constructie woonaccommodatie omvat.' Als deze kampeerauto los van de bestuurder niet meer dan acht zitplaatsen heeft, behoort deze tot de categorie M1. Uit deze definitie blijkt dat de kampeerauto niet ontworpen is voor het vervoer van goederen, maar voor personen. Dezelfde categorie als waar de personenauto toe behoort.
Voor de omzetting van het kentekenbewijs moet de camper wel voldoen aan de Europese typegoedkeuringspecificaties die gelden voor deze M1-categorie. Dat is alleen aan te tonen als een exemplaar van dit model camper al een keer een Europese typegoedkeuring heeft gekregen. In dat geval heeft het model een Certificaat van Overeenstemming (CVO). In Duitsland heet dat overigens een EWG-Űbereinstimmungsbescheinigung (EWG), in Engeland een COC (Certificate Of Confirmacy) en in België een gelijkvormigheidsattest.
In dit document staan twee belangrijke aanduidingen: M1, de voertuigcategorie, en SA, de opbouwcode voor kampeerwagen. Hieruit blijkt dat het betreffende model aan de Europese M1-specificaties voldoet. Alle modellen die overeenkomstig de specificaties zijn gebouwd, hebben dus ook een Europese typegoedkeuring. Bovendien bevat het CVO voertuigtechnische gegevens die essentieel zijn voor de keuring door de RDW.
Wie het kentekenbewijs wil laten omzetten, moet om te beginnen bij de RDW, de fabrikant of de importeur nagaan of de camper een Europese typegoedkeuring voor de categorie M1 heeft. Als dat het geval is, moet de eigenaar het CVO aanvragen. Dat kan het beste bij de fabrikant, want in tegenstelling tot de importeur en de dealer brengt deze daar geen kosten voor in rekening. Als alle gegevens kloppen, kan de RDW vervolgens met dit CVO het kentekenbewijs omzetten in een personenautokentekenbewijs.
Afbeelding
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast