De onverwoestbare Mercedes Industriemotor....

Graag het type motor waarover het gaat vermelden!
Gebruikersavatar
Jeroen_Hanomaf
Berichten: 1646
Lid geworden op: 07 dec 2004, 21:16
Locatie: Het mooie West Friesland
Contacteer:

De onverwoestbare Mercedes Industriemotor....

Bericht door Jeroen_Hanomaf »

Ik weet niet of dit hier helemaal thuishoort, of meer onder de algemene vragen, maar als ik af en toe eens op Marktplaats zit te snuffen zie je bij veel modellen met een OM314/352/364 motor de opmerking "met onverwoestbare Mercedes Industriemotor", soms nog met de toevoeging "gemaakt voor 1 miljoen kilometer" en soortgelijk (in mijn ogen) geblaat.

Nu heb ik in het verleden best wel wat documentatie in m'n handen gehad over die dingen (onverwoestbaar? haha!) en de enige referentie die ik naar een "industriemotor" kon vinden is een foldertje dat ze die dingen anders afgeregeld en in een ander kleurtje gespoten ook los verkochten voor gebruik in stationaire toepassingen als generatorsets. Veel meer kan ik niet van die term maken?

Iemand een idee hoe dit zit, of zijn dit Mercedes-Fanboys die elkaar allemaal napraten? Of is deze motorenserie juist ontstaan uit een stationaire toepassing?

Nieuwschierig,
Jeroen
In aanbouw: Volkswagen LT46 2,8TDI (ex-servicebus fa. Gebr. Van Kessel)
~~ ervaring is kennis die je opdoet, nadat je het nodig had!~~
Gebruikersavatar
paul snip
Berichten: 209
Lid geworden op: 28 apr 2007, 19:25
Locatie: Nieuw Roden
Contacteer:

Re: De onverwoestbare Mercedes Industriemotor....

Bericht door paul snip »

In tegenstelling tot bijvoorbeeld de 406/407 bussen die een personenauto motor hebben, zijn dit vrachtwagenmotoren. Met een lager toerental en een lager specifiek vermogen (aantal pk's per liter cilinderinhoud). Logisch dat deze motoren langer meegaan.

Ze hebben bijvoorbeeld distributietandwielen ipv een ketting( of nog erger een riem).

Ook zijn deze motoren direct ingespoten en zijn de personenautodiesels (om 615 en 616) indirect ingespoten.

Tja, wat zegt de term "industriemotor" dan? Geen idee.

Het zijn gewoon zware, lompe, direct ingespoten dieselmotoren met een laag toerental. Die het inderdaad heel lang volhouden.

Ze zitten ook in bijvoorbeeld Tractoren, Unimogs, Generators en Compressoren.
Gebruikersavatar
Admin
Site Admin
Berichten: 4381
Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
Locatie: Haulerwijk (ZO Friesland)
Contacteer:

Re: De onverwoestbare Mercedes Industriemotor....

Bericht door Admin »

Toen ik in 1973 op Kalimantan (AKAּ Borneo) was, stonden daar in bijna elke kampong generatoren en soms pompen. Jawel: elektrisch licht na zonsondergang en ook nog een paar uur stromend water elke dag.
Dat waren vrijwel allemaal Ford Y motoren of Mercedes OM314's. Weinig industrie, veel stationair...

Leuk ethnisch weetje: de Dajaks slagen er redelijk in die motoren aan de praat te houden. Dit in tegenstelling tot de Javanen die heel snel zijn met volledig demonteren en dan verder heel geïnteresseerd op hun hurken gaan zitten wachten tot zo'n motor spontaan weer tot leven komt.
Vergelijk maar met de Amerikanen, die op luchtmachtbases in Alaska heel graag Inuïts (AKA Eskimo's) als GWK hebben. Als die het één keer hadden gezien gebeuren, kunnen ze een gecompliceerde vliegtuigmotor feilloos demonteren en weer in elkaar steken. Sommige volkeren hebben dat in hun vingers. Zoals b.v. de Mohawk geen hoogtevrees kennen.
Groeten,

Ernst / Admin


If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.


No man can deny, die Gedanken sind frei!
Johannes

Re: De onverwoestbare Mercedes Industriemotor....

Bericht door Johannes »

De term industrie heeft betrekking op de toepassing van de motor en in dit geval zijn dat dan hoofdzakelijk stationaire toepassingen. Denk aan pompen, compressoren , generatoren en locomotiefen.
Motoren voor deze toepassingen worden op een continu belasting geconstrueerd , dit in tegenstelling tot bijvoorbeeld personenautomotoren. Een mercedes industriemotor van bijvoorbeeld 80 Pk bij 1500 toeren kun je ook daadwerkelijk continu dus 24 uur per dag , jaar in jaar uit op de volle belasting laten draaien ( uitgezonderd de tijd voor onderhoud)
Een motor voor deze toepassingen is dus op vele punten wezenlijk stabieler en zwaarder geconstrueerd.
De OM 314 is een motor die voor dit soort toepassingen en belastingen is geconstrueerd .
Je kunt een OM314 voor een generator plaatsen en hem starten en bij wijze van spreken 10 jaar later weer uitzetten.
Dat daar een lompe loeizware herrieschoppende en stampende motor tegenoverstaat werd vroeger maar al te graag voor lief genomen.
Het zijn vaak ook de motoren die je terug vind in de scheepvaart, want ook daar staat de motor soms dagen zo niet weken onder volle belasting te draaien.
Niks na 1 uur 10min. afkoelen of maximaal 10 min van een uur 100% belasting en daarna terug naar 80%. Gewoon dag in dag uit 100%.
Dat kan een automotor helemaal niet aan. In de jachtbouw werd vaak een (oude) automotor gebruikt voor de voortstuwing. Als er dan een schroef werdt besteld en de gegevens gevraagd werden dan haalde men het boekje tevoorschijn en gaf het vermogen en toeren op. de schroeffabrikant maakt een schroef en vervolgens wordt er volgas de vakantie gevierd. Na een jaar of wat motor totaal aan stukken door overbelasting.
Wat dus eigenlijk bedoeld wordt te zeggen is dat de OM 314 een oerdegelijke zwaar gebouwde diesel is die bestand is tegen continu volle belasting. Toepasbaar is in vrachtwagens, schepen, locomotiefen, generatoren en pompen.
Toegepast in een vrachtwagen zal de motor zelden heel lang achterelkaar op vol vermogen draaien. De belasting is eigenlijk voortdurend wisselend waardoor de levensduur opmerkelijk lang kan worden. Hoewel dat natuurlijk evenredig is aan de kwaliteit en mate van onderhoud, het zijn absoluut geen onderhoudsvrije motoren.
dat een OM 314 dus loeizwaar en ogenschijnlijk grof gebouwd is heeft dus allemaal een doel, namelijk uithoudingsvermogen en duurzaamheid.
Moet nog opgemerkt worden dat de OM 314 van een ander tijdperk stamt dan dat waarin wij nu leven, en in dat tijdperk golden andere technische grenzen.

Groet Pieter.
beatrix18
Berichten: 350
Lid geworden op: 30 aug 2005, 20:52

Re: De onverwoestbare Mercedes Industriemotor....

Bericht door beatrix18 »

Ik had hem nooit weg moeten doen..... :oops: :cry: :? Het heeft wel wat!
Maar wat ik nu heb heeft ook wat (anders).
Als ik dat lullige motor klepje open deed, om weer eens het oliepeil te controleren, werd ik toch een beetje blij!
En ja, de vorige eigenaar van onze 508 had die kreet - industriemotor- ook in de advertentie staan.

Peter
dieselstoker
Berichten: 17
Lid geworden op: 24 okt 2009, 16:44
Locatie: Het groene hart

Re: De onverwoestbare Mercedes Industriemotor....

Bericht door dieselstoker »

.

En ja, de vorige eigenaar van onze 508 had die kreet - industriemotor- ook in de advertentie staan.

Peter[/quote]

En die kreet komt volgen kenners ook niet standaard bij Mercedes vandaan.
Dan is die in de volksmond ontstaan. (denk ik)
Met een 608d van M.B daar red ik het wel mee.
Gebruikersavatar
Jeroen_Hanomaf
Berichten: 1646
Lid geworden op: 07 dec 2004, 21:16
Locatie: Het mooie West Friesland
Contacteer:

Re: De onverwoestbare Mercedes Industriemotor....

Bericht door Jeroen_Hanomaf »

E.e.a is me nu wel wat duidelijker, bedankt. Ik kan me voorstellen dat zo'n 314 in een compressor of generatortoepassing wel minder toeren draait als de maximale 2800 (dacht ik?) in een vrachtwagentje om de levensduur te verlengen?
Mocht ik mijn Hanomag nog eens verkopen, dan kan ik er dus ook bijzetten dat mijn daarin aanwezige D141L een "industriemotor" is: lomp opgebouwd, tandwielen als distributie en ook toegepast in aggregaten, boten, generatoren, trekkers en ik heb ze ook in sommige typen Still heftrucks zien zitten. ;)

Weet iemand eigenlijk wat het "normale" olieverbruik van zo'n 314 of de verwante 352 zou zijn? Stel dat je zo'n ambulance, iets ex-Bundeswehr of brandweer hebt met minder dan 100.000km. Wat is dan ongeveer gebruikelijk? Heb n.l. wat op het oog...

Groeten en bedankt, Jeroen
In aanbouw: Volkswagen LT46 2,8TDI (ex-servicebus fa. Gebr. Van Kessel)
~~ ervaring is kennis die je opdoet, nadat je het nodig had!~~
HenkWarmenhoven
Berichten: 225
Lid geworden op: 02 jan 2009, 21:16
Locatie: Valkenburg

Re: De onverwoestbare Mercedes Industriemotor....

Bericht door HenkWarmenhoven »

Hoi Jeroen,

Over wat een normaal olieverbruik voor een OM314 is zijn al veel discussies gevoerd.
Het schijnt dat 1 op 500 normaal is....
Mijn 508 ex-Ned leger ambulance die ik kocht met 27000 op de teller verbruikt zo rond de 1 op 3000.
Het kan dus wel. Maar een OM314 (of welke oudere diesel dan ook) zal altijd wat verbruiken.
Wel wil ik opmerken dat ik nooit harder dan 85 Km per uur rijd, en altijd na het starten de motor rustig warm rijdt.

Groeten,
Henk Warmenhoven
Nostalgie is niet meer zoals vroeger.
Frank.fjph
Berichten: 2227
Lid geworden op: 15 apr 2006, 17:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: De onverwoestbare Mercedes Industriemotor....

Bericht door Frank.fjph »

Jeroen,

Over het olieverbruik is al heel veel geschreven, ook door mij, maar als je getallen wil dan zijn mijne: varierend van 1:250 tot 1:2000,

Het hoogste verbruik was nadat motor 1 was vastgelopen wegens totaal verlies van koelvloeistof, (overigens liep ie na 1,5 uur afkoelen weer probleemloos, echter naar later beek met wat hoger olieverbruik...)
Het laagste verbruik van Motor 2 nadat ik die van nieuwe zuigerveren had voorzien....

Frank
Gebruikersavatar
a.de.boer
Berichten: 105
Lid geworden op: 08 nov 2009, 12:38
Locatie: Zwervende

Re: De onverwoestbare Mercedes Industriemotor....

Bericht door a.de.boer »

Wij zaten op een olie verbruik van 1 liter op 250 km. tot dat de koppakking lek was en toch met de motor bezig moest.
Gelijk met koppakking ook zuigerveren vervangen en de drijfstanglagers.
Nadien was het olie verbruik 1 liter op 5000 kilometer van de OM 314.
Groetn,
Appie uut ..........

Europa is veel te mooi om er over heen te vliegen, daarom doen wij het met de camper.
Te volgen op De Boer op toer

Renovatie Clou liner 1985:
Facebook
Blog
Gebruikersavatar
Jeroen_Hanomaf
Berichten: 1646
Lid geworden op: 07 dec 2004, 21:16
Locatie: Het mooie West Friesland
Contacteer:

Re: De onverwoestbare Mercedes Industriemotor....

Bericht door Jeroen_Hanomaf »

Thx! Dat het olieslurpers zijn wist ik al wel, vandaar mijn vraag over een exemplaar met wat lagere kilometerstand. Hetgeen ik op het oog heb gaat hem waarschijnlijk niet worden, maar een beetje voor-info kan geen kwaad! :)
In aanbouw: Volkswagen LT46 2,8TDI (ex-servicebus fa. Gebr. Van Kessel)
~~ ervaring is kennis die je opdoet, nadat je het nodig had!~~
Frank.fjph
Berichten: 2227
Lid geworden op: 15 apr 2006, 17:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: De onverwoestbare Mercedes Industriemotor....

Bericht door Frank.fjph »

Je ziet het Jeroen, 2 x zelfde verhaal geeft vertrouwen............
En een beetje onderhoud doet ook wonderen, dat je elke 200.000 KM koppaking moet vervangen is ook iets wat daar bij hoort.

Frank
Gebruikersavatar
Leo
Site Admin
Berichten: 4153
Lid geworden op: 08 okt 2005, 07:58
Locatie: Oost Drenthe

Re: De onverwoestbare Mercedes Industriemotor....

Bericht door Leo »

De onverwoestbare industriemotor. :?
Ik zal heel netjes opschrijven hoe ik over die benaming denk: Stierenuitwerpselen! In het engels ook wel bullshit genoemd.

Toen de eerste 314 uit de fabriek kwam was het al een motor waar de pk/gewichts-verhouding prehistorische waarden had.
De eerste de beste duffe DAF 575 ging nét zo lang mee als een 314, als het niet langer was.
En onverwoestbaar? Gebruik de zoekfunctie eens. Dan blijkt dat aardig tegen te vallen...

Geen idee welke mafkees die kreet verzonnen heeft, maar hij zwetste uit zijn nek.


Zo, da's ook weer duidelijk.:P
En nou ff allemaal opzouten, want ik mot gummen.
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
Gebruikersavatar
Jeroen_Hanomaf
Berichten: 1646
Lid geworden op: 07 dec 2004, 21:16
Locatie: Het mooie West Friesland
Contacteer:

Re: De onverwoestbare Mercedes Industriemotor....

Bericht door Jeroen_Hanomaf »

Om ook nog even terug te komen op het onderwerp; elke 200.000km je koppakking vervangen is regulier onderhoud...?

Zelfs bij dat ouwe versleten blok, waar ongeveer 400.000km op staat, en wat eerst 4 jaar in de bosjes gelegen heeft, en daarna 4 jaar in de opslag, en nu weer dienst doet in Hanomag is dat nog niet gebeurd... Sterker nog, behalve dat geneuzel met die brandstofpomp, een lekke waterpomp, vastgerotte thermostaat, wat bijbehorende pakkingen en ringetjes, en een paar keerringen, is er nog helemaal niks los geweest aan dat blok... Olieverbruik tijdens de laatste vakantie was ongeveer 1:1250 trouwens. (1:1000 is volgens Herr Hanomag nog acceptabel) Veel vermogen komt er niet meer uit, trouwens, maar als ik zo lees dat diverse mensen bij 314s ook al zuigerveren e.d. vervangen hebben gok ik dat een 314 met die kilometerstand ook niet meer aan z'n originele 85pk komt?

Jeroen
In aanbouw: Volkswagen LT46 2,8TDI (ex-servicebus fa. Gebr. Van Kessel)
~~ ervaring is kennis die je opdoet, nadat je het nodig had!~~
Johannes

Re: De onverwoestbare Mercedes Industriemotor....

Bericht door Johannes »

Die duffe daf 575 was eigenlijk een Leyland, een vooroorlogs ontwerp voor het Britse leger. Van dezelfde industriekwaliteit dus.
Gebruikersavatar
Detlev
Berichten: 920
Lid geworden op: 20 apr 2006, 17:21
Locatie: De Bilt

Re: De onverwoestbare Mercedes Industriemotor....

Bericht door Detlev »

Gaat die moddertor al gummend daar een beetje de motor van m'n bus lopen beledigen..... :mrgreen:
Mercedes 406 uit 1969
Gebruikersavatar
Jeroen_Hanomaf
Berichten: 1646
Lid geworden op: 07 dec 2004, 21:16
Locatie: Het mooie West Friesland
Contacteer:

Re: De onverwoestbare Mercedes Industriemotor....

Bericht door Jeroen_Hanomaf »

Johannes schreef:Die duffe daf 575 was eigenlijk een Leyland, een vooroorlogs ontwerp voor het Britse leger. Van dezelfde industriekwaliteit dus.
Zegt dat dan wat over de kwaliteit van de Leyland/DAF, of de OM314/352? :mrgreen: ;)
In aanbouw: Volkswagen LT46 2,8TDI (ex-servicebus fa. Gebr. Van Kessel)
~~ ervaring is kennis die je opdoet, nadat je het nodig had!~~
DVIII
Berichten: 2794
Lid geworden op: 24 jun 2007, 21:38
Locatie: het koningklijk leuterveld

Re: De onverwoestbare Mercedes Industriemotor....

Bericht door DVIII »

:( de een zweert bij dit en de ander bij dat , ik vind een 314 of 364 een fijne motor, afgezien van de matige verbranding, want als een ouderwetse diesel (lees geen common rail) stationair draait , komt er bijkans rook in vaste vorm uit , is het een tamelijk economische viercilinder. in heb ook met 615/616 en 617 gereden maar deze grotere motor is altijd betrouwbaarder dan de auto motoren van DB
een 352 of 366 is krachtiger maar die maakt meer diesel op voor hetzelfde tonnage, (wij rijden met zo'n ton of vijf toch ?)
met een aanhanger is het wel prettiger meer vermogen te hebben (maar dan weeg je snel zeven ton) . mijn 814 truck haalt alles in op de snelweg , rijdt dan ook ruim 110 km/h en verbruikt meteen een derde meer !
dat maakt meteen de humor weer los , als je duur uit wilt gaan eten !! , eet bij de pomp :lol:
Oh lord won't you buy me...... en de toekomst mag wel wat moderner !
Gebruikersavatar
Jeroen_Hanomaf
Berichten: 1646
Lid geworden op: 07 dec 2004, 21:16
Locatie: Het mooie West Friesland
Contacteer:

Re: De onverwoestbare Mercedes Industriemotor....

Bericht door Jeroen_Hanomaf »

Het ding wat we het op het oog hadden gaat hem in elk geval niet worden, dat ligt niet aan de motor, maar aan de staat van de rest. Hoe heerlijk kunnen foto's vertekenen -wat een schaduwtje lijkt op een foto is een roestgat in het echt! :mrgreen:
In aanbouw: Volkswagen LT46 2,8TDI (ex-servicebus fa. Gebr. Van Kessel)
~~ ervaring is kennis die je opdoet, nadat je het nodig had!~~
Gebruikersavatar
melvin
Berichten: 310
Lid geworden op: 07 okt 2010, 16:39

Re: De onverwoestbare Mercedes Industriemotor....

Bericht door melvin »

Niets is onverwoestbaar! Zelfs een Leopard tank kan stuk..

ik dacht ook met 50.000 Km op het tellertje ingedekt te zijn maar me bus bleek een lekke koppakking te hebben.
Komt bij de brandweer vandaan dus zal in ze leven aardig wat op ze flikker gehad hebben. Bij Mercedes zeiden ze dat het niets geks is, oude motor/pakkingen etc en lang stil gestaan dus koppakking vervangen en gaan.

Maar buiten de koppakking om vind ik het een fantastische motor, in de bergen gaat allemaal lekker, start in een keer in de kou. Niets te klagen. Wel verbruikt hij nu met de nieuwe pakking wat meer olie, maar nog steeds netjes voor de 314.
Gebruikersavatar
de_prins
Berichten: 42
Lid geworden op: 24 jul 2011, 13:19
Locatie: leiderdorp

Re: De onverwoestbare Mercedes Industriemotor....

Bericht door de_prins »

Maar stel dat je een 406d hebt met een originelen 2 liter diesel motor van 60 pk en een 4 bak en je wil deze in de toekomst gaan vervangen. niet eens om harder te kunnen (alhoewel een kruissnelheid van 85km mooi zou zijn) maar voor meer bedrijfszekerheid, lager diesel verbruik, minder terugzakken in snelheid en wat minder toeren doormiddel van een 5bak. de 'bullshit' motor is uitgesloten van wegen de ruimte maar wat blijft er dan over.. wie heeft hier ervaring mee?
Mvg Maarten Prins

MB 406.... niet veel Pk's. maar ach, je hebt vakantie of niet
Frank.fjph
Berichten: 2227
Lid geworden op: 15 apr 2006, 17:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: De onverwoestbare Mercedes Industriemotor....

Bericht door Frank.fjph »

Volgens mij zijn er hier op het forum, of een ander MB forum, mensen die het gedaan hebben, de ruimte lijkt me niet het probleem, plek zat in een Dusseldorfer toch ???
De 314 motor, bedoel ik, een 352 gaf wat extra zaagerk meen ik.


Frank
DVIII
Berichten: 2794
Lid geworden op: 24 jun 2007, 21:38
Locatie: het koningklijk leuterveld

Re: De onverwoestbare Mercedes Industriemotor....

Bericht door DVIII »

als ik een 406/407 bus of zelfs een 408/9 bus zou willen updaten , zou ik er een OM 602 inbouwen , dat is een 100 pk stille en fijnere motor dan een 314 of 364 of 352/366 , die qua toeren wel mij voorkeur hebben maar voor het lawaai niet als eerste in aanmerking komen. en ik weet niet wie er een 352 later ingebouwd hebben , maar ik vind dat geen echte winst , dat ding weegt weer 200 kg meer en je moet behoorlijk gaan sprokkelen om die lengte in te bouwen . de 602 ombouwen die ik heb gezien zijn echt zeer geslaagd !
afgelopen weekend een ter ziele gegaan 616 blok uitgebouwd , ketting gebroken :twisted:
Oh lord won't you buy me...... en de toekomst mag wel wat moderner !
Frank.fjph
Berichten: 2227
Lid geworden op: 15 apr 2006, 17:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: De onverwoestbare Mercedes Industriemotor....

Bericht door Frank.fjph »

Dave

Even over die gebroken ketting: dit is al de tweede keer in kortew tjd dat ik dat hoor... is het een item bij dit type, en zo ja hoe kun je checken of ie aan vervanging toe is.
Heb nl ook nog busje met 150.000 op teller

Frank
Gebruikersavatar
de_prins
Berichten: 42
Lid geworden op: 24 jul 2011, 13:19
Locatie: leiderdorp

Re: De onverwoestbare Mercedes Industriemotor....

Bericht door de_prins »

een 100 PK motor!! pfff dat lijkt mij wel wat! heeft iemand hier ervaring mee?
Mvg Maarten Prins

MB 406.... niet veel Pk's. maar ach, je hebt vakantie of niet
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast