Wat is kwalijker, een chronisch te koude of te warme motor?
- Hanomaad
- Berichten: 823
- Lid geworden op: 08 mei 2011, 11:07
- Locatie: Amsterdam
Wat is kwalijker, een chronisch te koude of te warme motor?
Ik rij in de koudere maanden met een dekje voor de radiateur. Ik heb er verschillende maten van, afhankelijk van de buiten temperatuur. Ik doe dit omdat ik anders mijn motor niet warm genoeg krijg, en binnen blijft het dan ook vies koud onder het rijden. De thermostaat heb ik er al eens uit gehaald en getest in een pannetje, en die gaat keurig open rond de 83 graden.
Het kan uiteraard ook nog zo zijn dat mijn wijzertje binnen niet goed staat, maar het voelt evengoed nog te koud uit de kachel als die in de 60 blijft hangen na een minuut of 20 bij gemiddeld herfst/winterweer.
Dus dan maar met dekjes werken. Vandaag was het warmer dan gewoonlijk en was ik vergeten het dekje te vervangen door een kleinere. Volgens de meter zat ik rond de 90 graden. Kan dat kwaad? En ik vraag me zowieso af of het kwalijker is om te koud of te warm te rijden. Is warmer niet altijd beter, zo lang het geen 100 graden wordt?
Het kan uiteraard ook nog zo zijn dat mijn wijzertje binnen niet goed staat, maar het voelt evengoed nog te koud uit de kachel als die in de 60 blijft hangen na een minuut of 20 bij gemiddeld herfst/winterweer.
Dus dan maar met dekjes werken. Vandaag was het warmer dan gewoonlijk en was ik vergeten het dekje te vervangen door een kleinere. Volgens de meter zat ik rond de 90 graden. Kan dat kwaad? En ik vraag me zowieso af of het kwalijker is om te koud of te warm te rijden. Is warmer niet altijd beter, zo lang het geen 100 graden wordt?
- Patrick1647
- Berichten: 83
- Lid geworden op: 15 jul 2013, 16:23
- Locatie: Den Bosch
Re: Wat is kwalijker, een chronisch te koude of te warme mot
@Hanomaad,
Met te lage temperatuur rijden is niet wenselijk. Het rendement van de motor neemt dan af, het verbruik zal dan stijgen. Schadelijk zal het niet snel zijn, tenzij de temperatuur echt niet boven de 60 graden komt want dan smeert de motorolie nog niet optimaal.
Met een temperatuur van ongeveer 90 graden rijden zal de motor geen enkel probleem vinden, dat is nog altijd dichtbij de ideale lichaamstemperatuur voor hem.
Continu rijden met een temperatuur van rond de 100 graden is af te raden. de belasting van de motorolie wordt dan behoorlijk hoger, zeker als u gebruik maakt van de goedkopere minerale olie varianten die bij oldtimer rijders nog steeds zo (onbegrijpelijk) populair zijn. Een minerale 15w-40 olie bijvoorbeeld is er echt niet blij mee.
Als de motortemperatuur bij normale omstandigheden al flink hoger is dan normaal, dan kan de motor zeker in de problemen komen als u de auto eens lekker tegen een flinke helling op jaagt. Kans bestaat dan dat delen van de motor niet voldoende warmte meer kwijt kunnen. gevolg kan zijn flinke slijtage (vooral bij kleppen/stoters/zuigerveren) of zelfs een vastloper.
Hoop dat je hier wat aan hebt.
Gr,
Patrick
Met te lage temperatuur rijden is niet wenselijk. Het rendement van de motor neemt dan af, het verbruik zal dan stijgen. Schadelijk zal het niet snel zijn, tenzij de temperatuur echt niet boven de 60 graden komt want dan smeert de motorolie nog niet optimaal.
Met een temperatuur van ongeveer 90 graden rijden zal de motor geen enkel probleem vinden, dat is nog altijd dichtbij de ideale lichaamstemperatuur voor hem.
Continu rijden met een temperatuur van rond de 100 graden is af te raden. de belasting van de motorolie wordt dan behoorlijk hoger, zeker als u gebruik maakt van de goedkopere minerale olie varianten die bij oldtimer rijders nog steeds zo (onbegrijpelijk) populair zijn. Een minerale 15w-40 olie bijvoorbeeld is er echt niet blij mee.
Als de motortemperatuur bij normale omstandigheden al flink hoger is dan normaal, dan kan de motor zeker in de problemen komen als u de auto eens lekker tegen een flinke helling op jaagt. Kans bestaat dan dat delen van de motor niet voldoende warmte meer kwijt kunnen. gevolg kan zijn flinke slijtage (vooral bij kleppen/stoters/zuigerveren) of zelfs een vastloper.
Hoop dat je hier wat aan hebt.
Gr,
Patrick
Een 508 maakt niet veel kabaal. Een 508 spreekt luid.
- melvin
- Berichten: 310
- Lid geworden op: 07 okt 2010, 16:39
Re: Wat is kwalijker, een chronisch te koude of te warme mot
Raar verhaal, mijn motor is altijd even warm, alleen in de winter doet hij er iets langer over om op temperatuur te komen.
- Hanomaad
- Berichten: 823
- Lid geworden op: 08 mei 2011, 11:07
- Locatie: Amsterdam
Re: Wat is kwalijker, een chronisch te koude of te warme mot
De mijne is ook meestal rond dezelfde temperatuur, zo ergens in de 60, tegen de 70. Maar dat vind ik te koud. Als je een idee hebt waar het verder nog aan kan liggen hoor ik t graag! Tis een OM314 met nog geen 20k km op de tellert.
- Admin
- Site Admin
- Berichten: 4381
- Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
- Locatie: Haulerwijk (ZO Friesland)
- Contacteer:
Re: Wat is kwalijker, een chronisch te koude of te warme mot
En het metertje...? Die kleine dashboardmetertjes in een Düdo blinken niet uit door nauwkeurigheid, noch elektrisch, noch mechanisch. Als je thermostaat op het juiste moment opengaat, is er een goede kans dat je op het verkeerde been wordt gezet door de aanwijzing. Dan zijn je platen karton wellicht ook overbodig.
Dat schiet me nu te binnen: Zou de (betrouwbare) thermostaat zo'n moderne uitvinding zijn? Ik weet nog heel goed dat alle auto's van mijn ouders (behalve de luchtgekoelde kever en de Tatraplan) 50 jaar geleden een "rolhoes"hadden met een kettinkje en een knopje. (VW en Tatra hadden een grote spiraal van bimetaal die een luchtklep bediende.)
Het - willekeurig gekozen - voorbeeldfotootje is van een Peugeot 203, Het is vast geen toeval dat de bediening van de rolhoes pal naast de thermometer zit.
Dat schiet me nu te binnen: Zou de (betrouwbare) thermostaat zo'n moderne uitvinding zijn? Ik weet nog heel goed dat alle auto's van mijn ouders (behalve de luchtgekoelde kever en de Tatraplan) 50 jaar geleden een "rolhoes"hadden met een kettinkje en een knopje. (VW en Tatra hadden een grote spiraal van bimetaal die een luchtklep bediende.)
Het - willekeurig gekozen - voorbeeldfotootje is van een Peugeot 203, Het is vast geen toeval dat de bediening van de rolhoes pal naast de thermometer zit.
Groeten,
Ernst / Admin
If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.
No man can deny, die Gedanken sind frei!
Ernst / Admin
If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.
No man can deny, die Gedanken sind frei!
- jervig
- Berichten: 349
- Lid geworden op: 13 jan 2008, 20:17
- Locatie: Rudzica Polen
Re: Wat is kwalijker, een chronisch te koude of te warme mot
Jij schrijft: en die gaat keurig open rond de 83 graden
Begint open te gaan bij 83 of bedoel je is bij 83 geheel open. In het eerste geval bij welke temp is die dan geheel open, in het laatste geval bij welke temp is die dan geheel dicht?
Groetjes,
Jeroen
Begint open te gaan bij 83 of bedoel je is bij 83 geheel open. In het eerste geval bij welke temp is die dan geheel open, in het laatste geval bij welke temp is die dan geheel dicht?
Groetjes,
Jeroen
-
- Berichten: 146
- Lid geworden op: 18 aug 2011, 18:24
- Locatie: Dordrecht
- Contacteer:
Re: Wat is kwalijker, een chronisch te koude of te warme mot
Wartburg 353 heeft een soort luxaflex in de gril die je binnen kan bedienen, ook deze auto heeft een thermostaat maar is ook met temp. wisseling moeilijk op temperatuur te krijgen
Als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat.
http://www.stichtingdts.nl
Iveco/Clou 670p
http://www.stichtingdts.nl
Iveco/Clou 670p
- Hanomaad
- Berichten: 823
- Lid geworden op: 08 mei 2011, 11:07
- Locatie: Amsterdam
Re: Wat is kwalijker, een chronisch te koude of te warme mot
Jervig dat weet ik niet precies meer, is een jaar geleden. Maar rond net boven de 80 graden ging ie open volgens mij, wat me ook de bedoeling leek.
Ik zal eens gaan meten met een ge-eikte thermometer, wanneer ik weer een langere rit ga maken.
Ik vind het overigens op dit moment voor de voornamelijk relatief korte ritten die ik doe wel fijn dat ie nu een stuk sneller warm is met een dekje.
Ik zal eens gaan meten met een ge-eikte thermometer, wanneer ik weer een langere rit ga maken.
Ik vind het overigens op dit moment voor de voornamelijk relatief korte ritten die ik doe wel fijn dat ie nu een stuk sneller warm is met een dekje.
-
- Berichten: 142
- Lid geworden op: 26 mei 2010, 20:35
Re: Wat is kwalijker, een chronisch te koude of te warme mot
Sinds ik bij mij de thermostaat vervangen heb geeft de meter binnen een paar minuten 80 graden aan.. De schakeltemperatuur is bij deze 87 graden , bij mijn oude was dat een stuk lager 79 graden? (weet het zo ff niet meer) Maar dit gaat om een om615 Ik zie trouwens voor de Om314 dat je tussen meerdere thermostaten kan kiezen.
Je motor moet in ieder geval snel op bedrijfstemperatuur zijn als de thermostaat goed werkt. En moet natuurlijk ook volledig afgesloten zijn onder de 83 graden
Kosten van een nieuwe thermostaat zijn ook maar 11 euro ;)
Je motor moet in ieder geval snel op bedrijfstemperatuur zijn als de thermostaat goed werkt. En moet natuurlijk ook volledig afgesloten zijn onder de 83 graden
Kosten van een nieuwe thermostaat zijn ook maar 11 euro ;)
-
- Berichten: 78
- Lid geworden op: 13 jan 2014, 12:42
Re: Wat is kwalijker, een chronisch te koude of te warme mot
Hoe heb je de openingstemp. van de thermostaat gecontroleerd? Heb je hierbij ook kunnen controleren dat hij geheel gesloten was?Dit kun je controleren met koud water.
Het kan zijn dat wanneer het een jaar geleden is dat je deze hebt getest, hij inmiddels wel defect is geraakt. Wat je ook kunt doen is de motor koud starten en de koelslang van de thermostaat naar de radiateur vast pakken. Warmt deze gelijk op met de motor dat staat de thermostaat open...
Verder moet je weten dat een te koude motor wel degelijk schadelijk is. De olie heeft nog niet de juiste viscositeit (dikte). Dat icm met het feit dat onderdelen niet voldoende uitzetten omdat ze niet warm genoeg zijn geeft een aanzienlijke slijtage.
Het kan zijn dat wanneer het een jaar geleden is dat je deze hebt getest, hij inmiddels wel defect is geraakt. Wat je ook kunt doen is de motor koud starten en de koelslang van de thermostaat naar de radiateur vast pakken. Warmt deze gelijk op met de motor dat staat de thermostaat open...
Verder moet je weten dat een te koude motor wel degelijk schadelijk is. De olie heeft nog niet de juiste viscositeit (dikte). Dat icm met het feit dat onderdelen niet voldoende uitzetten omdat ze niet warm genoeg zijn geeft een aanzienlijke slijtage.
- Hanomaad
- Berichten: 823
- Lid geworden op: 08 mei 2011, 11:07
- Locatie: Amsterdam
Re: Wat is kwalijker, een chronisch te koude of te warme mot
Ik heb de thermostaat in een pannetje water opgewarmd en toen gemeten met een thermometer wanneer hij precies open ging. Dat leek toen te kloppen (rond de 85 graden). Ik kan 'm nog wel een keer eruit halen natuurlijk om te zien of het nog hetzelfde is.
Ik heb mijn motor vervangen in november 2011 met een gloednieuwe OM314 en heb toen vaak zonder dekje voor de radiateur gereden in de kou, waarbij de motor niet warmer dan 50-60 graden werd. Ik hoop niet dat ik toen teveel heb stuk gemaakt. Compressie meten? Roken en stinken doet ie zowieso wel weer, dat hoort gewoon bij die motoren lijkt me.
Ik zal nog eens kijken of ik wat kan ontdekken aan het geheel. In ieder geval rij ik op basis van wat ik hier lees liever met een wat te warme dan te koude motor. Krijg ik de cabine tenminste ook warm :)
Ik heb mijn motor vervangen in november 2011 met een gloednieuwe OM314 en heb toen vaak zonder dekje voor de radiateur gereden in de kou, waarbij de motor niet warmer dan 50-60 graden werd. Ik hoop niet dat ik toen teveel heb stuk gemaakt. Compressie meten? Roken en stinken doet ie zowieso wel weer, dat hoort gewoon bij die motoren lijkt me.
Ik zal nog eens kijken of ik wat kan ontdekken aan het geheel. In ieder geval rij ik op basis van wat ik hier lees liever met een wat te warme dan te koude motor. Krijg ik de cabine tenminste ook warm :)
- Leo
- Site Admin
- Berichten: 4153
- Lid geworden op: 08 okt 2005, 07:58
- Locatie: Oost Drenthe
Re: Wat is kwalijker, een chronisch te koude of te warme mot
Hanomaad schreef:Roken en stinken doet ie zowieso wel weer, dat hoort gewoon bij die motoren lijkt me.
Hoe lang zit je nu op dit forum? Jaar of drie?
En dan weet je nog steeds niet dat bovenstaande de grootste bullshit is die je hier kunt neerschrijven?
Je verdient geen fatsoenlijke motor.
Ga je diep schamen in een hoekje en breng je bus naar de Hoogovens, BARBAAR!
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
- Hanomaad
- Berichten: 823
- Lid geworden op: 08 mei 2011, 11:07
- Locatie: Amsterdam
Re: Wat is kwalijker, een chronisch te koude of te warme mot
Denk dat het er vanaf hangt wat je als stinken ervaart? Hoe zie jij dat dan Leo? Wat doe ik verkeerd dan? Ik vervang elk jaar de olie en ik laat 'm altijd rustig opwarmen en trek 'm bijna nooit boven de 85km/u. Volgens mij ga ik er verder wel goed mee om.
Maar als ik 'm in een garage start dan staat het binnen een paar minuten blauw. Dat lijkt me normaal toch?
Maar als ik 'm in een garage start dan staat het binnen een paar minuten blauw. Dat lijkt me normaal toch?
- Leo
- Site Admin
- Berichten: 4153
- Lid geworden op: 08 okt 2005, 07:58
- Locatie: Oost Drenthe
Re: Wat is kwalijker, een chronisch te koude of te warme mot
LEZEN LEZEN LEZEN.
Ik heb meer dan genoeg beschreven om iedere ouwe diesel rookloos te houden.
Als je het dan na drie jaar nog steeds waagt om te beweren dat roken "bij zo'n motor hoort" ....
En ja, ik ben pissig, want er zitten een goddeloos aantal uren in de schrijfsels die jij blijkbaar niet leest.
Ik heb meer dan genoeg beschreven om iedere ouwe diesel rookloos te houden.
Als je het dan na drie jaar nog steeds waagt om te beweren dat roken "bij zo'n motor hoort" ....
En ja, ik ben pissig, want er zitten een goddeloos aantal uren in de schrijfsels die jij blijkbaar niet leest.
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
-
- Berichten: 78
- Lid geworden op: 13 jan 2014, 12:42
Re: Wat is kwalijker, een chronisch te koude of te warme mot
Probeer het eens door aan de slang te voelen, die van de thermostaat naar de radiateur loopt (mits de themostaat aan de uitgangszijde van de motor zit) of dat die gelijk opwarmt met de motor. Zo ja, dan blijft je thermostaat open staan. Die slang moet koud blijven tot de thermostaat zn openingstemperatuur bereikt en dan moet de slang ineens warm worden.
Als de motor niet op temp komt en alles is origineel kun je er donder op zeggen dat de thermostaat open blijft staan.
Als de motor niet op temp komt en alles is origineel kun je er donder op zeggen dat de thermostaat open blijft staan.
- Hanomaad
- Berichten: 823
- Lid geworden op: 08 mei 2011, 11:07
- Locatie: Amsterdam
Re: Wat is kwalijker, een chronisch te koude of te warme mot
Okee, ik zal nog eens onderzoek gaan doen in je schrijfsels, die ik heus wel waardeer.
Als ie warm is rookt ie eigenlijk bijna niet. Maar ruiken doe je 'm altijd wel. Maar als 'ie koud is rookt ie wel. Hangt ook een beetje van het weer af. Dan krijg ik vaak hele scheve blikken van buurtbewoners.
Ik ga in de lente dat temperatuurprobleem eens voorgoed uit de wereld proberen te helpen. Paulus ik zal even die slang gaan voelen.
M'n belastingvrije roestbak naar de Hoogovens brengen lijkt me een beetje voorbarig :)
Als ie warm is rookt ie eigenlijk bijna niet. Maar ruiken doe je 'm altijd wel. Maar als 'ie koud is rookt ie wel. Hangt ook een beetje van het weer af. Dan krijg ik vaak hele scheve blikken van buurtbewoners.
Ik ga in de lente dat temperatuurprobleem eens voorgoed uit de wereld proberen te helpen. Paulus ik zal even die slang gaan voelen.
M'n belastingvrije roestbak naar de Hoogovens brengen lijkt me een beetje voorbarig :)
- Hanomaad
- Berichten: 823
- Lid geworden op: 08 mei 2011, 11:07
- Locatie: Amsterdam
Re: Wat is kwalijker, een chronisch te koude of te warme mot
Net even gevoeld na een kort ritje. De slang en de bovenkant van de radiateur zijn nu warm. De thermometer staat op zo'n 60 graden. Stukke thermostaat? Kan dit ook de reden zijn dat ik altijd grijze rook heb? Veel in het begin, minder als ie warm is, maar wel altijd.
- paulv
- Berichten: 1753
- Lid geworden op: 23 jul 2006, 22:31
- Locatie: Saint Denis des Murs
Re: Wat is kwalijker, een chronisch te koude of te warme mot
Meten is weten.
Koop voor een paar euro zo'n digitale buitenthermometer met een draadje.
Doe het einde van dat draadje in je radiateur of plak hen aan de bovenste slang. Kijk dan binnen in de cabine wat er gebeurt nadat je gestart hebt en een stukje gaat rijden.
Dat de radiator warm wordt na een stukje rijden zegt niks.
Groeten, Paul
Koop voor een paar euro zo'n digitale buitenthermometer met een draadje.
Doe het einde van dat draadje in je radiateur of plak hen aan de bovenste slang. Kijk dan binnen in de cabine wat er gebeurt nadat je gestart hebt en een stukje gaat rijden.
Dat de radiator warm wordt na een stukje rijden zegt niks.
Groeten, Paul
Bezoek altijd welkom!
-
- Berichten: 142
- Lid geworden op: 20 feb 2014, 21:00
Re: Wat is kwalijker, een chronisch te koude of te warme mot
Hanomaad , zo te lezen kan jouw motor wel een Nieuwe thermostaat van 87 gr gebruiken
- Leo
- Site Admin
- Berichten: 4153
- Lid geworden op: 08 okt 2005, 07:58
- Locatie: Oost Drenthe
Re: Wat is kwalijker, een chronisch te koude of te warme mot
Nee. Een koude 314 hoeft ook niet te roken.Hanomaad schreef:Stukke thermostaat? Kan dit ook de reden zijn dat ik altijd grijze rook heb?
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
- Hanomaad
- Berichten: 823
- Lid geworden op: 08 mei 2011, 11:07
- Locatie: Amsterdam
Re: Wat is kwalijker, een chronisch te koude of te warme mot
Ja inderdaad, in het begin rookte en stonk ie bijna helemaal niet, ook toen ie koud was. 20k km geleden en dat was in de winter... goeie ouwe tijd.
- Hanomaad
- Berichten: 823
- Lid geworden op: 08 mei 2011, 11:07
- Locatie: Amsterdam
Re: Wat is kwalijker, een chronisch te koude of te warme mot
Gister na al het laswerk voor 't eerst een lange rit gemaakt van een km of 100. Ik heb een digitaal thermometertje met een externe sonde op een draad gekocht die ik op het thermostaathuis ge-duct-tape heb. Deze heb ik vergeleken met een weerstation thermometer en lijkt aardig te kloppen. Ik rij nog wel met een dekje dat zo'n 3/4 van de radiateur bedekt. Het resultaat:
Als ik weg rij en op temperatuur begin te komen dan blijft de digitale thermometer altijd achter op die van het dashboard.
Na een tijdje rijden op de snelweg wijst mijn dashboard rond de 80 graden aan. De digitale komt niet hoger dan zo'n 55 graden.
Na een stop (motor uit) zie ik de digitale thermometer omhoog komen, terwijl de dashboard thermometer langzaam omlaag gaat, totdat ze bij elkaar in de buurt komen zo rond de 70 graden.
Wat zegt dit nu?
Als ik weg rij en op temperatuur begin te komen dan blijft de digitale thermometer altijd achter op die van het dashboard.
Na een tijdje rijden op de snelweg wijst mijn dashboard rond de 80 graden aan. De digitale komt niet hoger dan zo'n 55 graden.
Na een stop (motor uit) zie ik de digitale thermometer omhoog komen, terwijl de dashboard thermometer langzaam omlaag gaat, totdat ze bij elkaar in de buurt komen zo rond de 70 graden.
Wat zegt dit nu?
- pwaes
- Berichten: 109
- Lid geworden op: 21 jun 2012, 22:52
- Locatie: Zwollywood
Re: Wat is kwalijker, een chronisch te koude of te warme mot
Kan je die digitale meter/sonde niet in de vulopening van de radiateur hangen? Dan meet je direct het water.
- Hanomaad
- Berichten: 823
- Lid geworden op: 08 mei 2011, 11:07
- Locatie: Amsterdam
Re: Wat is kwalijker, een chronisch te koude of te warme mot
Goed idee. Hopelijk kan ie tegen water. Wat meet de thermostaat in het dashboard eigenlijk? Ook het koelwater neem ik aan?
- Anton
- Berichten: 2756
- Lid geworden op: 17 okt 2005, 12:27
- Locatie: Hengelo ov
Re: Wat is kwalijker, een chronisch te koude of te warme mot
Hoi,
Al eens geprobeerd met een nieuwe thermostaat?
Dat de temp. op loopt na stilzetten is normaal, de koeling valt weg.
De meter in het dashboard zou dat ook moeten doen, even oplopen
Er kunnen drie dingen stuk zijn: 1 de thermostaat de temperatuurgever en of de meter in het dashboard.
Ook slechte contacten kunnen deze storing veroorzaken .
Groet Anton
Al eens geprobeerd met een nieuwe thermostaat?
Dat de temp. op loopt na stilzetten is normaal, de koeling valt weg.
De meter in het dashboard zou dat ook moeten doen, even oplopen
Er kunnen drie dingen stuk zijn: 1 de thermostaat de temperatuurgever en of de meter in het dashboard.
Ook slechte contacten kunnen deze storing veroorzaken .
Groet Anton
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast