Waarom moet ik mijn banden vullen met stikstof?
Het vullen van banden met stikstof in plaats van lucht heeft 4 belangrijke voordelen:
Banden gevuld met stikstof in plaats van zuurstof blijven langer op de juiste bandenspanning doordat stikstofmoleculen minder snel ontsnappen dan zuurstofmoleculen.
Door een constante bandenspanning ontstaat een optimale rolweerstand. Hierdoor slijt de band minder snel en gaat de band langer mee.
Een band die de juiste spanning heeft, heeft een lagere rolweerstand dan een band met een te lage spanning en dus een lager brandstofverbruik.
Minder kans op oververhitting en een klapband.
Vullen met stikstof
Vullen met stikstof
Zie dat je bij euromaster je banden kunt laten vullen met stikstof (a 1 euro per band) dat ga ik zo dus laten doen, klinkt als een goed plan, heb namelijk gemerkt dat ik mijn banden niet bij het pompstation kon oppompen (apparaat kon die druk niet aan)
- Admin
- Site Admin
- Berichten: 4385
- Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
- Locatie: Hesel (Ostfriesland)
- Contacteer:
- L1
- Berichten: 345
- Lid geworden op: 04 dec 2004, 17:36
- Locatie: Alblasserwaard
- Contacteer:
Als de stikstof moleculen groter zijn dan de zuurstofmoleculen en daardoor niet kunnen 'ontsnappen 'uit de band dan blijf toch mijn band vanzelf op spanning na een paar keer bijpompen? Stikstof zit toch in de lucht?
Na schledanou Leen
Na schledanou Leen
Laatst gewijzigd door L1 op 04 jun 2006, 19:06, 1 keer totaal gewijzigd.
- Onze Bus
- Berichten: 88
- Lid geworden op: 09 dec 2004, 11:31
- Locatie: Lingewaard
Wel of geen stikstof
"Onze Bus" las het onderataande artikel
Zin en onzin van stikstof
✏Regelmatig verschijnen er in de pers publicaties over het nut van stikstof als bandenvulling. De spanning zou veel langer op peil blijven en bovendien heeft stikstof vele andere voordelen.
Ook de bandenbedrijven roepen in advertenties automobilisten op hun banden te laten vullen met stikstof.
Zijn de voordelen werkelijk zo groot?
Waarom worden auto’s dan niet affabriek met stikstof gevuld?
✎Zuurstof dringt ongeveer viermaal zo snel door de band heen als stikstof. Bedenk echter dat buitenlucht iets meer dan viermaal
zoveel stikstof dan zuurstof bevat dus is het verschil in spanningsverlies niet zo groot.
Een lege band is vlak voor het vullen met stikstof volledig gevuld met lucht. Hoewel de stikstofvulling de verhouding met zuurstof nog verder verschuift, zit er nog steeds zuurstof in de band. Kortom, de band met stikstof zal langzamer leeglopen dan een band met lucht. Maar het verschil is niet zo groot.
Een echt voordeel van het vullen stikstof is dat er geen vocht of olie in de band terechtkomt. Een slecht onderhouden luchtcompressor kan er zelfs voor zorgen dat er waterdruppeltjes in de band terechtkomen.
Als de druppeltjes gaan verdampen,neemt hun volume sterk toe, dus stijgt de druk in de band.
Als een band koud op 2,3 bar staat, zal de druk tijdens het rijden oplopen tot 2,7 Ã 2,8 bar. Als er waterdruppeltjes inzitten die verdampen kan de druk wel tot 3,1 Ã 3,2 bar oplopen. Reden genoeg om voor goed onderhoud van de oliefilters en vochtafscheiders te zorgen. Dat laatste speelt vooral bij lange leidingen. Een ouderwetse voetpomp voorkomt dit probleem.
Vocht heeft ook invloed op het roesten of oxideren van ijzer of aluminium, het hoort dus niet in een band thuis.
Stikstof is een gas dat niet brandt.
Dat is mooi als het in banden van vliegtuigen, zwaar transport of brandweerauto’s gaat. Deze banden staan onder(zeer) hoge druk, zijn zwaar belast en mogen (als ze klappen of branden) geen bijdrage aan het vuur leveren door er zuurstof aan toe te voegen.
Het idee dat zuurstof bijdraagt aan de veroudering van een band is niet juist, na zo’n half miljoen kilometers is een truckbandenkarkas mechanisch vermoeid, dus aanhet einde van de levensduur.
Dat stikstof een band minder gevoelig maakt voor hoge temperatuur is niet waar, de lucht in een band wordt meestal 60°C, hooguit 70 tot 80°C. De lagere banddruk bij met stikstof gevulde banden is alleen maar te verklaren uit deafwezigheid van vocht. Zuurstof of lucht uit een fles is ook vrij van vocht en olie.
Enkele andere punten die bij het drukverlies van banden een rol spelen, hebben te maken met een langzame lekkage (slow puncture) en drukschommelingen als gevolg van de buitentemperatuur. De opgegeven bandenspanning geldt bij +20°C. Bij elke 10°C verschil is er 0,1 bar verschil in druk. Als we de bandenspanning meten bij nul graden zal die 0,2 bar lager zijn dan voorgeschreven. Omgekeerdzal de spanning bij +40°C 0,2 bar hoger liggen dan de voorgeschreven spanning bij +20°C. Het is dus
nuttig om de buitentemperatuur, beter gezegd de bandentemperatuur, te weten voordat we besluiten lucht of stikstof bij te vullen of juist af te blazen.
Een regelmatige controle van de bandenspanning is nodig om een ‘slow-puncture’ op het spoor te komen.
Hou ook de leeftijd van banden in de gaten. De ouderdom is af te lezen op de band. Zoek het serienummer op dat meestal achter de letters DOT staat. Kijk naar de laatste vier aanduidingen. Staat er 1203, dan is de band van de 12e week uit 2003. Staat er 123 gevolgd door een zwart driehoekje, dan is de band gemaakt in de 12e week van 1993. Staat er 123 zonder driehoekjedan is de band uit de 12eweek van 1983. Veel te oud, want als maximum voor wegvoertuigenwordt zes jaar aangehouden.
Stikstof als bandenvulling heeft zonder meer voordelen, maar de gevolgen
voor het spanningsverlies worden vaak overdreven.
©WWW.AMT.NL - Dé internetsite voor de Automotive Professional 1
Zin en onzin van stikstof
✏Regelmatig verschijnen er in de pers publicaties over het nut van stikstof als bandenvulling. De spanning zou veel langer op peil blijven en bovendien heeft stikstof vele andere voordelen.
Ook de bandenbedrijven roepen in advertenties automobilisten op hun banden te laten vullen met stikstof.
Zijn de voordelen werkelijk zo groot?
Waarom worden auto’s dan niet affabriek met stikstof gevuld?
✎Zuurstof dringt ongeveer viermaal zo snel door de band heen als stikstof. Bedenk echter dat buitenlucht iets meer dan viermaal
zoveel stikstof dan zuurstof bevat dus is het verschil in spanningsverlies niet zo groot.
Een lege band is vlak voor het vullen met stikstof volledig gevuld met lucht. Hoewel de stikstofvulling de verhouding met zuurstof nog verder verschuift, zit er nog steeds zuurstof in de band. Kortom, de band met stikstof zal langzamer leeglopen dan een band met lucht. Maar het verschil is niet zo groot.
Een echt voordeel van het vullen stikstof is dat er geen vocht of olie in de band terechtkomt. Een slecht onderhouden luchtcompressor kan er zelfs voor zorgen dat er waterdruppeltjes in de band terechtkomen.
Als de druppeltjes gaan verdampen,neemt hun volume sterk toe, dus stijgt de druk in de band.
Als een band koud op 2,3 bar staat, zal de druk tijdens het rijden oplopen tot 2,7 Ã 2,8 bar. Als er waterdruppeltjes inzitten die verdampen kan de druk wel tot 3,1 Ã 3,2 bar oplopen. Reden genoeg om voor goed onderhoud van de oliefilters en vochtafscheiders te zorgen. Dat laatste speelt vooral bij lange leidingen. Een ouderwetse voetpomp voorkomt dit probleem.
Vocht heeft ook invloed op het roesten of oxideren van ijzer of aluminium, het hoort dus niet in een band thuis.
Stikstof is een gas dat niet brandt.
Dat is mooi als het in banden van vliegtuigen, zwaar transport of brandweerauto’s gaat. Deze banden staan onder(zeer) hoge druk, zijn zwaar belast en mogen (als ze klappen of branden) geen bijdrage aan het vuur leveren door er zuurstof aan toe te voegen.
Het idee dat zuurstof bijdraagt aan de veroudering van een band is niet juist, na zo’n half miljoen kilometers is een truckbandenkarkas mechanisch vermoeid, dus aanhet einde van de levensduur.
Dat stikstof een band minder gevoelig maakt voor hoge temperatuur is niet waar, de lucht in een band wordt meestal 60°C, hooguit 70 tot 80°C. De lagere banddruk bij met stikstof gevulde banden is alleen maar te verklaren uit deafwezigheid van vocht. Zuurstof of lucht uit een fles is ook vrij van vocht en olie.
Enkele andere punten die bij het drukverlies van banden een rol spelen, hebben te maken met een langzame lekkage (slow puncture) en drukschommelingen als gevolg van de buitentemperatuur. De opgegeven bandenspanning geldt bij +20°C. Bij elke 10°C verschil is er 0,1 bar verschil in druk. Als we de bandenspanning meten bij nul graden zal die 0,2 bar lager zijn dan voorgeschreven. Omgekeerdzal de spanning bij +40°C 0,2 bar hoger liggen dan de voorgeschreven spanning bij +20°C. Het is dus
nuttig om de buitentemperatuur, beter gezegd de bandentemperatuur, te weten voordat we besluiten lucht of stikstof bij te vullen of juist af te blazen.
Een regelmatige controle van de bandenspanning is nodig om een ‘slow-puncture’ op het spoor te komen.
Hou ook de leeftijd van banden in de gaten. De ouderdom is af te lezen op de band. Zoek het serienummer op dat meestal achter de letters DOT staat. Kijk naar de laatste vier aanduidingen. Staat er 1203, dan is de band van de 12e week uit 2003. Staat er 123 gevolgd door een zwart driehoekje, dan is de band gemaakt in de 12e week van 1993. Staat er 123 zonder driehoekjedan is de band uit de 12eweek van 1983. Veel te oud, want als maximum voor wegvoertuigenwordt zes jaar aangehouden.
Stikstof als bandenvulling heeft zonder meer voordelen, maar de gevolgen
voor het spanningsverlies worden vaak overdreven.
©WWW.AMT.NL - Dé internetsite voor de Automotive Professional 1
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten