Hallo dubbelluchters
ik sta in Zuid Frankrijk met 2 lege accuus van mijn ex ambu 508
deze 2 accuus zijn tweedehandse nieuwe accuus
en staan er 2 weken in,voltage was voldoende bij het begin
Heb er 1300 km mee gereden en nu staan ze plat
Wat te doen??
Vraag 1: Als ik er nieuwe accuus in laat zetten wat moet er dan in
Er staan nu 2 x 110 Ampere (Nato Accuus) in
Vraag 2: Kunnen daar gewone 12 volts accuus in vb van Bosch
Hopelijk kan ik snel antwoord krijgen ivm doorreis naar Spanje
Alvast bedankt Hans en Ria
uit Eindhoven
nu in Lussas Z.FR
Help Accuus leeg in Zuid Frankrijk!!!!!!
-
- Berichten: 21
- Lid geworden op: 14 dec 2004, 17:15
- Locatie: Eindhoven
- GerardM
- Berichten: 778
- Lid geworden op: 06 dec 2004, 22:55
- Locatie: Maastricht
- Contacteer:
Pech
Ja dat is pech; hoe weet je dat ze defect zijn ? Worden ze wel bijgeladen als de motor draait ? Moeilijke vraag wellicht want als nu je accuus leeg zijn is het moeilijk starten :( :( .
Toen mijn NATO accuus het begaven heb ik ze vervangen door 2 stuks 12Volt / 85Ah; dat schijnt het standaard type voor de 508 te zijn. Het leger had er accuus met wat meer capaciteit (110 Ah) in zitten om de extra zaken als de TL verlichting en de standkachel te kunnen laten draaien zonder dat de motor liep; in feite gebruikten ze de startaccuus dus ook als 'huishoudaccu'. Ik neem aan dat jij een aparte huishoudaccu hebt, dus kun je met minder volstaan.
Oh ja, en als je een ander type monteert moet je wellicht de beugels wat anders bevestigen, maar dat is te doen.
Succes,
Gerard
Toen mijn NATO accuus het begaven heb ik ze vervangen door 2 stuks 12Volt / 85Ah; dat schijnt het standaard type voor de 508 te zijn. Het leger had er accuus met wat meer capaciteit (110 Ah) in zitten om de extra zaken als de TL verlichting en de standkachel te kunnen laten draaien zonder dat de motor liep; in feite gebruikten ze de startaccuus dus ook als 'huishoudaccu'. Ik neem aan dat jij een aparte huishoudaccu hebt, dus kun je met minder volstaan.
Oh ja, en als je een ander type monteert moet je wellicht de beugels wat anders bevestigen, maar dat is te doen.
Succes,
Gerard
Laatst gewijzigd door GerardM op 11 jun 2006, 23:07, 1 keer totaal gewijzigd.
- Admin
- Site Admin
- Berichten: 4385
- Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
- Locatie: Hesel (Ostfriesland)
- Contacteer:
Hallo Hans en Ria,
Da's balen!
Ten eerste: wat zou de oorzaak kunnen zijn?
- waren de "tweedehandse nieuwe accuus" misschien niet zo nieuw?
- is er een verbruiker aan blijven gestaan?
- weet je zeker dat de dynamo laadt?
Vraag 1: Als ik er nieuwe accuus in laat zetten wat moet er dan in
Er staan nu 2 x 110 Ampere (Nato Accuus) in
Alle startaccu's die er qua afmetingen in passen, moeten kunnen (dat is, zover mij bekend, alles van 88 tot 135 Ah)
Vraag 2: Kunnen daar gewone 12 volts accuus in vb van Bosch
Antwoord: ja, mits ze voldoende startstroom voor de dieselmotor kunnen leveren. Die startstroom staat bij het accutype als tweede vermeld. Het is een waarde tussen de 400 en de 1000 A. Lager zou ik niet gaan.
Overigens: hoe plat is plat? Als de restspanning nog zo'n 9 V of meer per accu is, is er een kans dat je ze weer kunt laden en nog een poosje gebruiken. Als het tweede of derde streepje van de oorzaken het geval is, moet je dat natuurlijk wel eerst oplossen.
Succes en (spoedig) een goede reis verder,
Ernst
Da's balen!
Ten eerste: wat zou de oorzaak kunnen zijn?
- waren de "tweedehandse nieuwe accuus" misschien niet zo nieuw?
- is er een verbruiker aan blijven gestaan?
- weet je zeker dat de dynamo laadt?
Vraag 1: Als ik er nieuwe accuus in laat zetten wat moet er dan in
Er staan nu 2 x 110 Ampere (Nato Accuus) in
Alle startaccu's die er qua afmetingen in passen, moeten kunnen (dat is, zover mij bekend, alles van 88 tot 135 Ah)
Vraag 2: Kunnen daar gewone 12 volts accuus in vb van Bosch
Antwoord: ja, mits ze voldoende startstroom voor de dieselmotor kunnen leveren. Die startstroom staat bij het accutype als tweede vermeld. Het is een waarde tussen de 400 en de 1000 A. Lager zou ik niet gaan.
Overigens: hoe plat is plat? Als de restspanning nog zo'n 9 V of meer per accu is, is er een kans dat je ze weer kunt laden en nog een poosje gebruiken. Als het tweede of derde streepje van de oorzaken het geval is, moet je dat natuurlijk wel eerst oplossen.
Succes en (spoedig) een goede reis verder,
Ernst
-
- Berichten: 2227
- Lid geworden op: 15 apr 2006, 17:00
- Locatie: 's-Hertogenbosch
Accu leeg ?? duwen maar!!
Hallo accu-pechvogels,
Als eerst even hetvolgende: startaccu leeg is geen probleem, zeker niet als je in het niet vlakke buitenland bent: Aanduwen is geen enkel probleem. (gegarandeerd uit eigen ruime ervaring) je duwt met zn tween een 508 met gemak aan:
Zorg dat je niet tegen de berg op duwt, breng de auto aan het rollen en als goed op gang is : koppeling op laten komen en meteen weer inhtrappen: en hij loopt bina altijd:
Let wel op dat je :
1. Konakt aan zetten
2. Koppeling in
3. Tweede versnelling inschaken
Dit lukte mijn vrouw en destijds 13 jarige dochter, en ik even bij het aan het rollen brengen meeduwen en daarna instappen en starten.
Voor wat betreft accus: je mkunt gewoon autoaccu's kopen , als je ze alleen voor starten gebruikt is 63 of 68 Ah voldoende. Daarvoor heb ik vorig jaar voor 2 stuks samen 91 Eu betaald.
Type aanduiding 56822. Maar ander types kunnen ook. Let wel op de plaats van + en - pool, en de hoogte van bevestigingsrand aan de onderkant.
Een simpele manier op er achter te komen of de dynamo ook echt laad is om , hem aan te duwen, en dan een flink eind te rijden, als laadcontrolelampje gewoon dooft na het starten en je rijdt een paar uur en je kan daarna weer starten , en de koplampen gaan niet direct flauwer branden als je de motor uit zet , dan laadt de dynamo wel op.
Gebruik je de accu's ook voor verlichting dan heb je wel een zwaardere set accus nodig.
Als je in Frankrijk naar een van die megasupermrkten gaat ( Geant Casino, Intermarche, ets, daar koop je waarschijnlijk voor minder dan de helft van de prijs van een BOSCH, bijn dezelfde kwaliteit accu.
Als je toch bij een accuspecialist gaat, neem dan een droog geladen exemplaar, waar de verkoper het accuzuurpakket er in stopt waar je bij staat/ op wacht. die zijn namelijk zeker vers, anders krijg je er een van een jaar oud of zo.
Succes
Frank
Als eerst even hetvolgende: startaccu leeg is geen probleem, zeker niet als je in het niet vlakke buitenland bent: Aanduwen is geen enkel probleem. (gegarandeerd uit eigen ruime ervaring) je duwt met zn tween een 508 met gemak aan:
Zorg dat je niet tegen de berg op duwt, breng de auto aan het rollen en als goed op gang is : koppeling op laten komen en meteen weer inhtrappen: en hij loopt bina altijd:
Let wel op dat je :
1. Konakt aan zetten
2. Koppeling in
3. Tweede versnelling inschaken
Dit lukte mijn vrouw en destijds 13 jarige dochter, en ik even bij het aan het rollen brengen meeduwen en daarna instappen en starten.
Voor wat betreft accus: je mkunt gewoon autoaccu's kopen , als je ze alleen voor starten gebruikt is 63 of 68 Ah voldoende. Daarvoor heb ik vorig jaar voor 2 stuks samen 91 Eu betaald.
Type aanduiding 56822. Maar ander types kunnen ook. Let wel op de plaats van + en - pool, en de hoogte van bevestigingsrand aan de onderkant.
Een simpele manier op er achter te komen of de dynamo ook echt laad is om , hem aan te duwen, en dan een flink eind te rijden, als laadcontrolelampje gewoon dooft na het starten en je rijdt een paar uur en je kan daarna weer starten , en de koplampen gaan niet direct flauwer branden als je de motor uit zet , dan laadt de dynamo wel op.
Gebruik je de accu's ook voor verlichting dan heb je wel een zwaardere set accus nodig.
Als je in Frankrijk naar een van die megasupermrkten gaat ( Geant Casino, Intermarche, ets, daar koop je waarschijnlijk voor minder dan de helft van de prijs van een BOSCH, bijn dezelfde kwaliteit accu.
Als je toch bij een accuspecialist gaat, neem dan een droog geladen exemplaar, waar de verkoper het accuzuurpakket er in stopt waar je bij staat/ op wacht. die zijn namelijk zeker vers, anders krijg je er een van een jaar oud of zo.
Succes
Frank
-
- Berichten: 21
- Lid geworden op: 14 dec 2004, 17:15
- Locatie: Eindhoven
Hallo bedankt voor de vele reacties
Door problemen met het internet kon ik niet eerder reageren
De schade valt allemaal heel erg mee,de wagen loopt weer
op de eigen accuus.
Ik had de accuus eruit gehaald en door laten meten bij een garage hier in de buurt,deze constateerde dat ze voldonde voltage hadden,
bij het eruit halen kwam ik erachter dat het kastje langs de bestuurders stoel waar de relais in zit niet klikte,
wat die normaal wel altijd doet als ik contact maak
dus met andere woorden ik had wel positieve spanning maar geen massa
Toen hebben we een massa kabel gemonteerd tussen het frame van de stoel en de min van de achterste accu.
Hierna was alles weer normaal
En kon zo weer de volgende dag rijden
op naar Spanje
nogmaals bedankt voor de snelle reaties
Bons baisurs de France
Hans en Ria
De schade valt allemaal heel erg mee,de wagen loopt weer
op de eigen accuus.
Ik had de accuus eruit gehaald en door laten meten bij een garage hier in de buurt,deze constateerde dat ze voldonde voltage hadden,
bij het eruit halen kwam ik erachter dat het kastje langs de bestuurders stoel waar de relais in zit niet klikte,
wat die normaal wel altijd doet als ik contact maak
dus met andere woorden ik had wel positieve spanning maar geen massa
Toen hebben we een massa kabel gemonteerd tussen het frame van de stoel en de min van de achterste accu.
Hierna was alles weer normaal
En kon zo weer de volgende dag rijden
op naar Spanje
nogmaals bedankt voor de snelle reaties
Bons baisurs de France
Hans en Ria
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten