Hoi,
Omdat de bedrading van de bus iedere X problemen geeft, en er al eerder aangeknoeit is, en ik dus niet weet hoe alles nu precies loopt, wil ik de bedrading volledig vervangen (en dan goed)
Heb dus hier van dubbellucht het electrisschema van de 406 uitgeprint, maar heb hier nog wel wat vragen bij
1. welke kleur wordt bedoelt met de afkorting 'li'?
2. als ik het goed begrijp staat voor elke draad, de kleur en de dikte van de draad aangegeven. Bij sommige draden staat echter nog een getal of een letter vermeld (zoals bij de dynamo:D+ D- DF etc. of de startmotor: 50, 30 etc.) wat betekenen deze symbolen?
3. Bij de draad die vanaf de dynamo naar de massa gaat staat geen dikte, wat voor dikte neem ik hier?
zoals je misschien wel leest ben ik helemaal nieuw hiermee, alle hulp is welkom, zodat ik de bedrading weer helemaal netjes kan maken, en meteen de electriciteit van de bus goed leer kennen.
alvast bedankt
teun
uitleg symbolen electrisschema
-
- GerardM
- Contacteer:
Re: uitleg symbolen electrisschema
Het mooiste zou natuurlijk zijn als er een complete legenda bij de
tekening zou zitten, maar die zit er kennelijk niet bij :( .
Ik zou denken lila.
2. als ik het goed begrijp staat voor elke draad, de kleur en de dikte van de draad aangegeven. Bij sommige draden staat echter nog een getal of een letter vermeld (zoals bij de dynamo:D+ D- DF etc. of de startmotor: 50, 30 etc.) wat betekenen deze symbolen?
Deze symbolen en getallen komen van de DIN norm (Deutsches Institut für Normerung). Ik heb de lijsten alleen op papier, maar zijn vast ook op Internet te vinden. Daarbij helpt als je weet dat het DIN norm 72552 is, dan vind je uitleg in allerlei talen. Zo is:
D+ = dynamo pluszijde
D- = dynamo minzijde
DF = dynamo veldstroomaansluiting, aansluiting laadstroom voor batterij.
30 = hoofdstroom pluszijde
50 = aansturing pluszijde.
Succes,
Gerard
tekening zou zitten, maar die zit er kennelijk niet bij :( .
Ik zou denken lila.
Deze symbolen en getallen komen van de DIN norm (Deutsches Institut für Normerung). Ik heb de lijsten alleen op papier, maar zijn vast ook op Internet te vinden. Daarbij helpt als je weet dat het DIN norm 72552 is, dan vind je uitleg in allerlei talen. Zo is:
D+ = dynamo pluszijde
D- = dynamo minzijde
DF = dynamo veldstroomaansluiting, aansluiting laadstroom voor batterij.
30 = hoofdstroom pluszijde
50 = aansturing pluszijde.
Succes,
Gerard

Mercedes-Benz 508D NL Ex-Ambu 1987 +++ Mercedes-Benz 280TE 1981 +++ Qualität ist kein Zufall +++
- Admin
- Site Admin
- Contacteer:
Hallo Mau,
Op http://www.auto-elektrik.de/index-e.php ... lussplaene vind je een tabel met de benamingen van alle aansluitklemmen die je kunt verzinnen.
Succes!
Ernst
Op http://www.auto-elektrik.de/index-e.php ... lussplaene vind je een tabel met de benamingen van alle aansluitklemmen die je kunt verzinnen.
Succes!
Ernst
- GerardM
- Contacteer:
tsja googelen is ook een vak, die had ik zo snel niet gevonden, leuk :D !Admin schreef:Hallo Mau,
Succes!
Ernst
Groet,
Gerard

Mercedes-Benz 508D NL Ex-Ambu 1987 +++ Mercedes-Benz 280TE 1981 +++ Qualität ist kein Zufall +++