velgen

Alles m.b.t. de dragende delen van het voertuig, alsmede versnellingsbak, koppeling, aandrijfas en differentieel.
Plaats reactie
arjenveldman
Contacteer:

velgen

Bericht door arjenveldman »

Beste dubbelluchters,

Ik ben rondom nieuwe banden nodig voor mijn 508.
de velgmaat is 16 inch, kan ik ook grotere banden, d.w.z. met een grotere diameter monteren.
Ik zou graag de topsnelheid positief beinvloeden.
Of zit ik dan vast aan grotere velgen, bijv. 17,5 inch.
Als dit het geval is zijn die gebruikt te vinden, ik hou dan zelf 9 velgen met redelijke tot gladde banden over.

Groetjes,Arjen
Arnold Smeets

velgen

Bericht door Arnold Smeets »

Hi Arjen,

Ja dit kan wel en nee dit mag niet zomaar. Alhoewel het niet zo lijkt is het vergroten van de buitenmaat van de wielen een hele inbreuk op de auto zoals die samengesteld is.

Met name de remkracht is afgestemd op de 6,5 x 16 banden, als je nu naar grotere banden gaat krijg je ruzie met de remkracht.
Officieel ga je buiten de typegoedkeuring en daarmee ontstaan geweldige problemen als er een ongeval is waarbij schuld toegeschoven zou kunnen worden naar jou en je aangepaste maat banden.

Ik moet je verwijzen naar MB, zie op het ledendeel van de website in de linkerkolom het kopje "regelgeving" en vervolgens een verhaal over het importeren van een auto.
Persoonlijk denk ik dat je op deze manier snel een duidelijke opgave kunt verkrijgen van wat er wel en niet mag met jouw bus.

Als je nog vragen hebt hoor ik dat graag.

Groet,

Arnold :D
arjenveldman
Contacteer:

17,5

hallo Arnold,

Ik denk dat je gelijk hebt, als het gaat om de type goedkeuring e.d.
Ik ben nog nauwelijks met mijn 508 op pad geweest i.v.m. een zeer grondige renovatie, maar het lijkt me eigenlijk wel prettig om in ieder geval vrachtwagens bij te kunnen houden.
Ik heb wel gezien en gelezen dat er met 17,5 inch gereden word, hoeveel scheelt het daadwerkelijk, qua snelheid trekkracht en remkracht.
Als het geen noemenswaardig verschil maakt, begin ik er zowiezo niet aan, ik moet dan ook andere velgen bemachtigen.
Op het oude forum heb ik ook wel eens iets gelezen over een 'snelle as', ik geloof dat Dick Kaptein daarin kon voorzien.

Alvast bedankt voor je reactie, groet,Arjen
Arnold Smeets

17,5

Bericht door Arnold Smeets »

Hi Arjen,

Het scheelt beduidend, ik heb wel gehoord tot een procent of 10 à 15.

Overigens, met een 508D moet je op zich de vrachtwagens goed bij kunnen houden, die kunnen door de begrenzer niet harder dan 89 maximaal en de 508 moet zonder problemen 92 kunnen halen.

Als je die snelheid niet haalt zou ik willen voorstellen de auto goed na te laten kijken voor zover dit nog niet gedaan is en vervolgens ouderwets in te rijden. Normaal netjes rijden en langzaam aan, over een duizend kilometers heen, de eindsnelheid wat opvoeren. Niet continu maximaal maar gewoon af en toe naar die grens toe. Je zult dan merken dat een auto "los" komt en dat de maximum snelheid haalbaar is. Het is overigens nooit goed die maximum snelheid langdurig aan te houden!

Bedenk dat de OM314 nog uit een tijdperk stamt dat er doorgetrokken mocht en moest worden om snelheid te maken, dit in tegenstelling tot moderne motoren. Eenmaal warm is kort "brullen" aan het einde van een versnelling geen probleem.

Maar misschien is daardoor het een groter voordeel die 92 te kunnen halen met die grotere banden, waarbij dan minder gas gegeven hoeft te worden hetgeen weer tot minder lawaai leidt.

Voor een snelle achteras, inderdaad een oplossing, geldt hetzelfde qua typegoedkeuring. Verder is deze ingreep redelijk groot, er komt inderdaad een hele andere achteras onder de auto.
Grof gezegd: een vrachtbus is gemaakt op kracht om de lading te kunnen vervoeren. Een personenbus heeft een geringere lading, laten er eens 15 mensen in passen van 100 kg, dan is dat 1500 kg waar een vrachtbus vaak zomaar een ton meer moest sjouwen. Zo'n personenbus was dan ook uitgevoerd met een andere achteras waardoor een hogere eindsnelheid haalbaar was.
Zo'n as is technisch zonder meer te transplanteren maar je moet dan wel de papierwinkel eerst goed in orde hebben en achteraf alles goed regelen.

Een deel van het gevaar zit in de techniek, als dit niet goed in orde is heb je kans op brokken. Dik Kapteijn is ruimschoots kundig genoeg om dit voor te zijn.

Een groter risico zit er in het aansprakelijk zijn bij schade's, als je dan wijzigingen hebt uitgevoerd die niet goedgekeurd zijn heb je grote kans dat de verzekering de schade zal dekken en vervolgens bij jou zal verhalen. Bij een beetje blikschade is zoiets nog wel te overzien maar bij grotere schade's is het al snel vele jaren afbetalen terwijl ik er persoonlijk niet aan moet denken wat er gebeurt als er gewonden of zelfs doden vallen.

Het papieren traject is goed te doen. Wil je de techniek wijzigen, aarzel dan niet en wijzig je papieren mee, conform de regels der kunst.

Groet,

Arnold
Unknown User

17,5

Bericht door Unknown User »

Hoi Arjen,

Ik ga inderdaad helemaal mee met het verhaal van Arnold. Zorg dat je alles goed regelt! Wij hebben recent onze 16" velgen vervangen door 17,5" velgen (via DK Parts). Het is even een flinke investering, maar het rijdt een stuk prettiger (en rustiger). Ook ligt de topsnelheid hoger, maar dat is het minst interessante. Vooral het verschil in lawaai is opmerkelijk.

Qua financiën moet je toch een flink bedrag voorhanden hebben, want je zit zo aan 6 tot 8 velgen, 2 voorbanden, 4 achterbanden en reservebanden. En dan hebben we nog niet eens betaald voor montage (service!). Wij hebben 8 velgen op de kop getikt, €25,- per stuk. Dat is dus al €200,-. Die velgen hebben we laten stralen en spuiten (€300,-) en vervolgens hebben we 4 zeer goede 2e hands Michelin banden gevonden (zeldzaam!), voor €300,-. Dit zijn grofprofielbanden, alleen geschikt voor achter. Nieuw kosten deze banden over de €300,- per stuk! Vóór hebben we 2 nieuwe Marshall banden gemonteerd (€300,-). 1 reserveband hebben we via de velgenaankoop verkregen, de andere moeten we nog zoeken. Je zit dus zo aan €1000,-...

Ik weet iemand die nog minimaal 6 velgen heeft liggen (misschien nog wel meer), maar zo zullen er in Nederland wel meer mensen zijn die velgen hebben staan, maar vind ze eens! Daarnaast moet je bij je zoektocht ook rekening houden met de diameter van de boutgaten, die zijn er in verschillende maten (en uitvoeringen).

Wel een beetje een negatief verhaal zo, dus toewerken naar een positief einde...

Het rijdt echt een stuk fijner (stuurt lichter zonder servo) en relaxter. We laten ons nog steeds inhalen door vrachtwagens, maar nu met nog minder toeren (daar ging het ons om). En een extra bijkomend voordeel is dat deze banden een wereldreis aankunnen (een rondje aarde moet geen probleem zijn), terwijl je 16" banden dan al een aantal keren vervangen hadden moeten worden.

Alles bij elkaar zou ik zeggen: "gewoon doen!". Maar laat je goed voorlichten, ga gewoon een keer naar DK Parts. Dik weet er alles van en zal je goed kunnen voorlichten. Maar bedenk eerst zelf waarom je grotere banden wil, want alleen voor de topsnelheid zou ik het niet doen...

Veel succes

Groeten Jeroen
arjenveldman
Contacteer:

keuzes

Hoi Jeroen,

Hoe heb jij het dan goed geregeld m.b.t. de typegoedkeuring ?
Ben je bij de RDW geweest, of is het een papieren kwestie ?
Ik zou eventueel wel belangstelling hebben voor die velgen waar je het over, ik heb zelf een fijne bandenconnectie, dat is niet zo'n probleem.
Maar zijn banden voor een 17,5 inch velg veel duurder dan voor een 16 inch, ik dacht dat michelins zo'n 150 euro kosten.

De topsnelheid is niet zo van belang alswel een prettige kruissnelheid, ik zou wel 90 willen rijden zonder de motor constant maximaal te belasten.
De boutgaten in de velgen waar jij het over hebt, zitten die wel op de juiste plaats, gaat het alleen om de diameter van de bout ?

groetjes, Arjen
Unknown User

velgen enzo

Hoi Arjen,

Voor de RDW maakt het (voor zover ik weet!) niet uit wat voor velgen je op je voertuig gooit, zolang het maar wettelijk toegestaan is. Het staat ook nergens vermeld in je kentekenpapieren welke velgen op een voertuig zitten. En in ons geval, 17,5" is geleverd op de 508. In ons instructieboekje staat volgens mij zelfs dat deze velgenmaat op verzoek gemonteerd kan zijn.

Daarnaast hebben volgens mij alle 608-en deze velgenmaat, dus dit is geen probleem.

Natuurlijk zijn 17,5" banden duurder dan 16", maar hoeveel het scheelt, ligt aan welke banden je wilt. Onze voorbanden (Marshall - prima banden!), kosten €150,- per stuk (bij DK Parts). Maar over verdere prijzen kan ik je niets vertellen.

En de boutgaten, daarbij draait het alleen om de diameter (en de vorm - afgekant of niet). Ik weet alleen niet de maten uit mijn hoofd.

Ik weet het nummer van die man van de velgen niet meer, maar daar kan ik wel achter komen. Mocht je het willen weten, zoek ik het voor je op. Maar vooral, ga langs een deskundige. Die kan je veel beter en verder helpen. DKParts kan dan een goede keuze zijn (http://www.dkparts.nl).

Succes

Jeroen
Jeroen_Hanomaf
Contacteer:

Re: velgen enzo

Bericht door Jeroen_Hanomaf »

Dees&Jeroen schreef:Hoi Arjen,

Voor de RDW maakt het (voor zover ik weet!) niet uit wat voor velgen je op je voertuig gooit, zolang het maar wettelijk toegestaan is. Het staat ook nergens vermeld in je kentekenpapieren welke velgen op een voertuig zitten. En in ons geval, 17,5" is geleverd op de 508. In ons instructieboekje staat volgens mij zelfs dat deze velgenmaat op verzoek gemonteerd kan zijn.

Daarnaast hebben volgens mij alle 608-en deze velgenmaat, dus dit is geen probleem.

Jeroen
Hoi Jeroen (what's in a name?)

Een 608 kan ook 7.00x16 of 7.50x16 hebben. 17,5 inch was, net als bij latere 508en een (fabrieks)optie.

Bij de RDW keuring van m'n Hanomag F45 werd de band/velgmaat wel genoteerd, (zelfs het merk band!) maar wat ze hier uiteindelijk mee doen is mij een raadsel. Kan nooit veel zijn, want het staat idd niet op het kenteken.

En Arjen, €150 voor nieuwe 16 inch Michelins is goedkoop; ik kan ze niet goedkoper vinden als €200,= incl. monteren/balanceren en BTW....

Groeten
Jeroen
In aanbouw: Volkswagen LT46 2,8TDI (ex-servicebus fa. Gebr. Van Kessel)
~~ ervaring is kennis die je opdoet, nadat je het nodig had!~~
arjenveldman
Contacteer:

velgen

bedankt voor de reacties mensen, ik ga toch voor de 17,5 inch velgen, ik vond net een advertentie op marktplaats voor 12 velgen, ga even bellen.
ik heb hier in groningen waarschijnlijk een goed adres voor banden.
Als ik een prijs weet ga ik jullie die melden.
Ik ga kijken of de velgen passen op mijn 508, als er nog meer belangstelling is hoor ik dat wel, groetjes,Arjen
Unknown User

Bij de Mercedesdealer wisten ze mij te vertellen dat 17,5 inch velgen voor een 508 verschillen in typenummer van een 608... Dat was ook het enige wat ze mij konden vertellen; niets over boutgatgrootte etc. Kan iemand mij vertellen of 608 velgen dezelfde zijn als voor de 508 geleverd zijn? Ik kan er namelijk 4 kopen (van een 608, voor op mijn 508).

Michiel
Twan Schoenmakers
Contacteer:

17,5" velgen

Bericht door Twan Schoenmakers »

Ook ik ben bezig met vervangen van mijn 16" velgen door 17,5" velgen. Als dit allemaal gaat lukken komen er waarschijnlijk Michelin banden onder (waarschijnlijk allen lijnprofiel, aangezien Michelin volgens mijn leverancier 8,5R17,5 niet meer in een blokprofiel of M+S uitvoering levert).

Afgelopen zaterdag heb ik de 17,5" velgen (met oud rubber) gemonteerd, en helaas moeten constateren dat ik aan de binnenzijde van mijn polyester wielkasten (heb dus een polyester opbouw) extra ruimte moet creëren. Nu schijnt dit (na overleg met de producent van de opbouw Marathonline Camperbouw) op zich geen probleem te zijn aangezien hier minimaal 4 tot 5 cm isolatie tussen zit, alleen wel een zaterdag werk. De bouwer heeft destijds de wielkasten afgestemd op het rubber dat onder de door hem te bebouwen chassis aanwezig was.

Het plan is nu dat ik aanstaande zaterdag samen met de bouwer deze ruimte te creëren, waarna bij een geslaagde operatie volgende week nieuwe rubber gemonteerd kan gaan worden.

Ook mijn leverancier spreekt voor wat betreft de levensduur over 1 maal de wereld rond op Michelin 17,5", dus met andere woorden bij normaal gebruik zal eerder uitdroging ons nopen tot vervanging als slijtage.

Ik zit wat betreft het profiel van de achterbanden eigenlijk toch ook nog te denken aan een M+S band, dit omdat de kans aanwezig is dat we er over een jaar of wat ook mee op wintersport zullen gaan, en met de huidige ontwikkelingen in Duitsland en Oostenrijk zouden dan M+S banden of Sneeuwbanden wel eens verplicht kunnen zijn of worden. Bij verplichting moet je dan of je plan laten varen of opnieuw de "knip" trekken. Bij een personen auto kun je wat betreft de kosten van winterbanden rustig stellen dat indien je niet elk jaar van auto veranderd dit eigenlijk niet meer kosten hoeft te betekenen aangezien je de slijtage over 2 sets banden verdeeld. (rij met de personen auto's al sinds 1983 elke winter op winterbanden en zweer er dus bij, ongeacht of die auto wel of niet mee gaat op de wintersport).

Mijn bandenleverancier twijfelt mbt mijn idee om achter M+S te monteren, aangezien hij van mening is dat het rijcomfort er toch wel wezenlijk minder door wordt. (dit omdat we hier over een truck M+S praten en niet over een gewone M+S).

Even voor de goed orde de montage van de 17,5" velgen wordt bij mij niet ingegeven een wens van een hoger topsnelheid (95KM is meer dan voldoende), maar om een verlaging van het toerental, en daarmee minder herrie, minder verbruik, minder slijtage. De door de montage van grotere banden en velgen te verwachten achteruitgang van de trekkracht, en de daarmee samenhangende problemen op bij stijgende wegen heb ik opgelost door een sterkere motor te monteren, en deze daarna te voorzien van een LPG injectie systeem.

Indien ik de motorvervangen niet gedaan zou hebben, zou ik nooit, maar dan ook nooit overgegaan zijn tot montage van de 17,5" velgen, aangezien we niet tot de lichtste 508 van de club behoren, en we met onze vakantiereizen ons niet beperken tot het vlake Nederland, maar dus altijd wel bergen of hellingen tegen komen waar we overheen moeten, en deze bergen en hellingen gaven met onse O314 en 16" velgen al regelmatig gevaarlijke situaties. Denk daarbij aan het terugvallen naar 40KM op snelweg in Duitsland, en het achter je hebben van een vrachtwagen met 500PK zonder lading die op de cruise controle naar boven blaast, en bijna zonder kloppen binnen komt.

Wat betreft de zoektocht naar 17,5" velgen heb ik bij Harry Vloet BV in Mook er vorige week 12 stuks gekocht. (7 voor mijn zelf en 5 voor de Camperbouwer dus nee ik heb niets mee over). Op één na zijn alle velgen in goed conditie, maar wel voorzien slecht tot zeer slecht rubber. Soms heeft de sloper ook de beschikking over velgen met goed rubber, maar dan moet je geduld hebben.

Mocht de montage van de 17,5" velgen succesvol afgerond worden (daar twijfel ik momenteel niet aan) dan heb ik beschikbaar voor de verkoop 9 16" velgen waarvan 2 met 100% nieuwe 6,5R16 banden, 2 met 95% nieuwe 6,5R16 banden, en 4 velgen met 75% 6,5R16 banden. Allen Toyo. Het reserve wiel met een 100% nieuwe 6R16 (ja is dus een slag kleiner) band is tenslotte de 9e velg uit mijn voorraad. (deze laatste is als ik het goed heb een Continental).

Ik hou jullie wel op de hoogt van de voortgang van de montage.

Groeten,

Twan
MB 508D Marathonline, grote remtrommels van vooras 608D, rondom hulpluchtvering, 170L Diesel tank en een OM364A (115PK turbo) met GasOtronic LPG Injectie systeem (resultaat totaal ± 140PK), 800watt zonnepanelen en 400ah LifePo4 accu (http://www.jomaja.nl)
Andre

verschil in bandenmaat 16-17,5 inch

Bericht door Andre »

Hallo voor de rekenaars;

16 inch banden meten 2,24 cm omtrek en17,5 inch 2,44 cm (bij mij tenminste) dus even rekenen en je weet het verschil in procenten.

Groet Andre
Merc. 409 Ex bedrijfsbrandweer NKF Delfzijl
Twan Schoenmakers
Contacteer:

Omtrek

Hoi André,

Welke maat bedoel jij met 2,24 en 2,44cm ?

De afrolmaat van een 8,5R17,5 is 2446mm (opgave Michelin), de exacte maat van de 6,5R16 weet ik niet, maar deze zou 13 a 14% lager zijn.

Groeten,

Twan
MB 508D Marathonline, grote remtrommels van vooras 608D, rondom hulpluchtvering, 170L Diesel tank en een OM364A (115PK turbo) met GasOtronic LPG Injectie systeem (resultaat totaal ± 140PK), 800watt zonnepanelen en 400ah LifePo4 accu (http://www.jomaja.nl)
Andre

banden maat

Bericht door Andre »

Hallo twan,
die opgave van michelin klopt dus precies.

Ik heb nl een streepje op de band gezet, een rondje laten draaien en vervolgens de afgelegde weg opgemeten. Deze was bij de 17,5 inch band 2,44 m en bijde 16 inch band 2,24 m.
vr gr Andre
Merc. 409 Ex bedrijfsbrandweer NKF Delfzijl
Leo
Site Admin

Bericht door Leo »

244 - 224 = 20.
20 : 224 = 8,92%

Komt aardig in de buurt, want je velgmaat wordt 9.37% groter.

Waar dan die 13 á 14% van Michelin vandaan moet komen is mij een beetje een raadsel. 8)
Of wordt de band dan óók opeens extra veel hoger? ( verhoudingsgewijs vergeleken met de 16 inch-band dus)

Mvg, Leo.:D
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
Twan Schoenmakers
Contacteer:

Afrolmaten

Heb even rond gebeld (info staat niet op de site van de diverse banden producenten), en dat levert het volgende op:

Toyo (heb ik er nu op liggen):
6.5R16 => 182mm loopvlak breedte => 2281mm afrolomtrek
7.5R16 leveren ze niet
8.5R17.5 => 224mm loopvalk breedte => 2463mm afrolomtrek

Michelin (zal het waarschijnlijk gaan worden):
6.5R16 => leveren ze niet meer
7R16 => 214mm loopvalk breedte => 2361mm afrolomtrek
7.5R16 => 220mm loopvalk breedte => 2446mm afrolomtrek
8.5R17.5 => 224mm loopvalk breedte => 2446mm afrolomtrek

Op mijn vraag aangaande het verschil (hoewel uiteraard zeer gering, maar als we dan toch aan het vragen stellen zijn) tussen de afrol omtrek bij Toyo en Michelin bij de 8.5R17.5 kreeg ik als antwoord, dat de banden maat geen 100% standaardisering betreft aangaande de loopvlak breedte en de afrol omtrek. De afrol omtrek wordt binnen een merk meer bepaald door het type band dan door seq. de maat.

Dan even het rekensommetje (Toyo vervangen door Michelin): 6.5R16 = 2281mm, 8.5R17.5 = 2446 dus een toename van 165mm of te wel een toename van 7,23% (bij Toyo door Toyo is het dus 7,98%) uitgaande van nieuwe banden. Bij vervanging van versleten 6.5R16 door nieuwe 8.5R17.5 is het verschil dus groter, en zal waarschijnlijk ook de gevoelsmatige winst groter zijn.

Als simpele leek op technisch gebied zou ik dan vervolgens zeggen dat mijn toerental bij gelijke snelheid ook met ± 7,5% zal afnemen. Dus stel 2800 toeren (mijn OM364A heeft in tegenstelling tot de OM314 een max. van 3000) bij een bepaalde snelheid zou een vermindering opleveren van 210 toeren. Dit lijkt niet veel, maar probeer maar eens uit tijdens het rijden wat de invloed op de geluid productie van de motor is als je iets gas terugneemt. Met name als je max. toerental rijdt, en je neemt gas terug bijv. omdat je op snelheid zit is het verschil gevoelsmatig (maar waarschijnlijk ook in dB en trillingen) groot.

Mocht ik dit mis hebben dan geeft ik mijn mening graag voor die van een echte techneut.

Wat me wel opvalt is dat Michellin schijnbaar als enige cq een van de weinige een band voert van de maat 7.5R16, welke een afloop omtrek heeft gelijk aan de 8.5R17.5. Met andere woorden je kunt schijnbaar door deze band te monteren op je standaard 16" velgen het zelfde bereiken als met het vervangen van de velgen en het monteren van een 8.5R17.5. Montage van deze band betekend wel dat de luchtkamer in de band hoger wordt, wat met mijn leken verstand beredeneert zou kunnen betekenen dat de 508 wat waggeligger op zijn benen komt te staan, maar of dit ook werkelijk zo is weet ik niet. Toen ik deze vraag aan Michelin NL stelde konden ze me daar geen antwoord op geven omdat de persoon in kwestie volgens eigen zeggen simpelweg te jong was om de 508/608/613 echt te kennen. Hij gaf als advies te overleggen met iemand die vertrouwd was met onze voertuigen.

Ik heb vervolgens 2 truckbanden jongens gebeld (De Molen in Reek en Euromaster Truck in Nijmegen), en beide kende onze voertuig serie en beide waren vertrouwd met deze wat oudere banden maten. Beide kwamen dan ook met het antwoord dat het voertuig niet waggeligger zou worden, maar dat ze nimmer zouden adviseren om deze banden maat te monteren:
A. Omdat steeds minder merken deze maat voeren en men verwacht dat deze op termijn geheel zal vervallen.
B. Het niet om tubeless banden gaat maar om tubetype banden.
C. Omdat bij dubbellucht montage op de standaard 16" velgen van de 508 door de toename van de breedte van de band met 38mm dit waarschijnlijk tot gevolg zal hebben de beide achterbanden elkaar zullen raken, het geen wrijving veroorzaakt en dus een forse kans op een klapband oplevert.

Ook op dit punt geeft ik mijn verhaal (gebaseert op de telefonisch vergaarde kennis) graag voor die van een echte kenner.

Tot zo ver de verzamelde info.

Groeten,

Twan

ps Even ter aanvulling: Winterbanden schijnen we te kunnen vergeten voor onze banden maten. Zowel voor 6.5R16 als 8.5R17.5 kan ik ze niet vinden, wel leveren diverse merken zogenaamde 4 seizoenen banden, maar dat zijn geen banden die voldoen aan de kwalificatie winterbanden, als een land het gebruik van winterbanden verplicht stelt (bijv. Finland)
Unknown User

Ik heb de vier 17.5 inch velgen gekocht incl vier goede banden voor 50 euro!!! (niet per stuk maar in totaal). Het past prima, het serienummer klopt ook.
Ik heb nu dus 17.5 inch banden achter en mijn 16 inchers nog voor zitten. Ziet er behoorlijk Hot-Rod uit.
Nu is mijn vraag: Ik heb 3 michelin banden achter en 1 continental. Kan dat kwaad? Ik kan mij herinneren dat ik op mijn opel corsa op elk wiel een ander merk band had zitten.
Leo
Site Admin

Bericht door Leo »

Mooi uitgebreid antwoord Twan..:D

Voor de mensen die het willen weten: Op http://www.camperforum.nl/viewtopic.php?t=8388801 staat beschreven wat de verschillende code's op een autoband betekenen.

Mvg, Leo.:D
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
Twan Schoenmakers
Contacteer:

Vervolg 17,5" vegen

Hierbij het vervolg van mijn 17,5" velgen avontuur.

Gisteren bij Marathonline geweest alwaar samen met Marthon en het daar aanwezige clublid (Ad Jeagers) de extra ruimte in de achterwielkast gerealiseerd is.

Ook bleek daar, mede door de kennis van Ad dat de velgen die ik mee gebracht hadden niet de 17,5" velgen waren die af fabriek onder de 508 en 608 gemonteerd zijn, maar dat het dus om 17,5" velgen moet gaan die afkomstig zijn van een 808 of 813.

Buiten het verschil in de maat van het bout gaat, zit er ook hoogte verschil in de velg. Gemeten van af de grond levert een 17,5" velg van de 508/608 een hoogte op van ± 21,9cm terwijl de velgen van de 808/813 een hoogte oplevert van 23,9cm.

Aangezien op de Camper van Marton zelf voor een 2 tal 17,5" velgen van de 508/608 lagen konden we eea uitproberen en verglijken. Daar kwam het volgende naar voren:

De 17,5" velgen van de 808/813 passen niet op een vooras van de 508. De stuurstang zit daar in de weg. Dat ze bij mij wel passen komt simpelweg omdat ik een vooras van een 608 gemonteerd heb. Dus onder een 608 passen die velgen op zich wel.

De 808/813 17,5" velgen hebben een groter boutgat, omdat op die typen in tegenstelling tot de 508/608 een velgbout hebben van 21 terwijl de 508/608 met 19 rond rijdt.

Ook bleek dat ondanks dat het boutgat groter is het centreren van de bouten geen probleem vormt.

Een vriend van Ad (ook clublid) schijnt al jaren zonder problemen met 17,5” 808/813 velgen op zijn 608 rond te rijden.

Uiteraard moeten met name de groter velgen er goed aangedraaid worden, en mag men zeker niet vergeten eea na te trekken.

Inmiddels via het club magazijn een 4tal 17,5" 508/608 velgen kunnen kopen (met dank aan Hans de Bruin die ze als service ook nog thuis gebracht heeft), welke dus minder hoog zijn, en dus ook minder ruimte in de wielkast nodig hebben. In combinatie met de gisteren gerealiseerde ruimte (welk zelf voldoende was voor de brede 17,5" velgen) staat nu montage van 17,5" velgen met 8.5R17.5 niets meer in de weg.

Het eindresultaat zal nu worden op de achteras 4 17,5" 508/608 velgen met Michelin 8.5R17.5 XZA lijnprofiel, en op de vooras 2 17,5" 808/813 velgen met eveneens 8.5R17.5 XZA lijnprofiel banden.

Tot zover, het 17,5" verhaal.

Zodra de montage van het nieuwe rubber plaats gevonden heeft, en de eerste echter rijervaringen bekend zijn meld ik me. Met de banden waarmee ik u test gereden heb kan ik eigenlijk niets zinnigs melden aangezien daar de banden simpelweg veel te slecht voor zijn. (Net genoeg voor een zeer rustige verplaatsing van mijn huis naar Mill en terug).

Groeten,

Twan
Twan Schoenmakers
Contacteer:

eerste rit met Michelin 8.5R17.5

Hoi, vanavond de eerste rit met de 8.5R.17.5 Michelin XZA banden (lijnprofiel) gemaakt.

Kort gezegd wat een verschil. Zowel tov de Toyo 6.5R16 als tov van de oude 8.5R17.5 die op de gemonteerde velgen lagen.

Het is net of onze Camper nu op pantoffels loopt.

Het afrol geluid van de banden is laag, en het doel wat ik beoogde een lager toerental bij gelijke snelheid levert ook de beoogde rust in het motor geluid op.

Het verschil tov de KM teller is ± 10% (GPS gemeten) dat dit meer is als het percentage wat ik eerder in dit draadje berekend heb, komt omdat mijn KM teller met de 16" velgen en banden niets naar beden afweek tov de GPS gemeten snelheid (beide metingen met de zelfde GPS).

Om te voorkomen dat je ongemerkt te hard rijd, zal ik op mijn KM klok ronde per 10km stickertjes plakken met de door de GPS gemeten snelheid erop.

Hoewel de eerste echter lange rit nog moet komen, ben ik vooralsnog zeer content met mijn 17.5" velgen en banden.

Ik heb nu nog wel een aantal banden met goed profiel cq nieuw over. Deze zullen na de vakantie samen met de 16" velgen in de verkoop gaan.

Maar we gaan eerst 3,5 week toeren door Noorwegen en Zweden.

Groeten,

Twan

Ps als iemand niet tips heeft met zaken die je perse in Noorwegen of Zweden moet zien dan hoor ik het graag.
Plaats reactie