voeren blauwe kentekenplaten

Alle andere wettelijke zaken, o.a. BPM en Kentekenbewijs
Plaats reactie
Weirdo1

voeren blauwe kentekenplaten

Bericht door Weirdo1 »

Ik kon hierover niets op het forum vinden, dus heb ik zelf maar e.e.a. uitgezocht.
Mijn vraag was dus mag ik donkerblauwe kentekenplaten voeren?

Ik principe mag dit voor voertuigen van voor 1978. Het kenteken bestaat uit 2 keer 2 cijfers en 2 letters. De meeste van onze brikken zijn van rond 1970 dus geen probleem? FOUT!
Veel van onze brikken zijn na 1978 omgebouwd tot camper en zijn hebben dus na deze datum nog een kentekenwisseling ondergaan. Ook komt het wel eens voor dat kentekenbewijzen in verleden zijn zoekgeraakt en zijn vervangen door een ander (nieuwer) kenteken. Hoewel je bus van voor 1978 is en het nieuwere kenteken uit 4 cijfers en 2 letters bestaat, mag je op dit kenteken geen blauwe platen voeren. De APK-gast kan je bus hier dus op afkeuren. Dit zal misschien niet vaak voorkomen omdat de meeste alleen het bouwjaar van de bus controleren, maar in principe mag je geen blauwe platen voeren op een kenteken van na 1978.
Ik vind blauwe platen leuk en verklaart aan medeweggebruikers waarom ik soms wat minder hard ga en soms wat meer rook dan een moderne bus. Hoe kan ik het voeren van blauwe platen legaliseren?

Dit kan als volgt:
Informeer eerst bij de RWD of jouw kenteken van voor 1978 is. Is dit niet het geval:

Maak €37,= over op giro 365377 tnv RDW te Veendam, ovv het huidige kenteken + “omwisseling historisch kenteken”

Stuur een aangetekende brief naar de RDW waarin je verzoekt tot omzetting naar historisch kenteken met alle kenteken-delen + APK rapport.
Dit dien je te sturen naar:

RDW
Afd VRD
Postbus 30000
9640 RA Veendam

Na enkele weken krijg je een nieuw kentekenbewijs toegestuurd + gewijzigd apk rapport, waarmee je nieuwe kentekenplaten kan laten maken. Vaak zal dit het OORSPRONKELIJKE kenteken zijn, waarmee je brik vroegah mee op de Nederlandse weg is gekomen. Je krijgt dus geen nieuw, maar een oud kenteken ;-)

Overigens niet vergeten je nieuwe kentekenbewijs even door te geven aan je verzekering!
My little tank. MB L406D met volledig aluminium opbouw. BJ 1970, OM 615, 60 zee?paardekrachten
De Rooie Reus

Blauwe platen

Bericht door De Rooie Reus »

Ik heb dezelfde discussie met de RDW over het voeren van blauwe platen op m'n aanhanger (>750 kg) van 1954. Probleem is dat voor 1978 geen kenteken verplicht was voor een aanhanger zodat de RDW ervan uitgaat dat er dus ook geen blauwe plaat op mag (of de aanhanger moet <750 kg wegen en als trekkende wagen is een voertuig van voor 1978).
In de Regeling kentekens en kentekenplaten staat echter dat het wel mag en die heb ik ze gisteren gefaxt.
Dan is het wel grappig om in discussie te gaan met een instantie die het eigenlijk precies zou moeten weten (ik moet bekennen dat het soms ook behoorlijk frustrerend is).

Groeten van
Martin
Arnold Smeets

Blauwe platen

Bericht door Arnold Smeets »

Ik heb Weirdo's tip gevolgd en de RDW benaderd, na wat heen en weer mailen bleek dat ik mijn huidige kenteken zou verliezen en een willekeurig historisch kenteken zou terugkrijgen, niet het oorspronkelijke kenteken van de auto.
Voor mij was de kans op het terugkrijgen van het eerste kenteken nu net wat ik er leuk aan vond. Helaas, gaat dus niet door.

Groet,

Arnold
Just become like a child that discovers the beauty of the world every moment again and again.
Weirdo1

Bericht door Weirdo1 »

als er geen historisch kenteken is, dan heb je toch gewoon het oorspronkelijke kenteken? of is je camper grijs ingevoerd?
My little tank. MB L406D met volledig aluminium opbouw. BJ 1970, OM 615, 60 zee?paardekrachten
janvds

Bericht door janvds »

volgens mij gaat je nummer dan met BE beginnen

jan vds
jan vds
Hobby 600 1986
Arnold Smeets

blauw kenteken

Bericht door Arnold Smeets »

Volgens iemand van de RDW die ik ooit sprak over de geschiedenis van mijn auto is er een tijdje geweest waarin vrachtbussen die naar camper werden omgebouwd automatisch een geel kenteken kregen. Ik wil eigenlijk het originele grijs kenteken wel terughebben....
Just become like a child that discovers the beauty of the world every moment again and again.
Jeroen_Hanomaf
Contacteer:

Bericht door Jeroen_Hanomaf »

Dat moet volgens mij kunnen. Een vriend van ons heeft een NSU Ro80 en daarvan was halverwege jaren 80 het kenteken zoek geraakt. Er zat nu een nummer uit 1985 op.

Hij heeft nu het originele nummer uit 1973 weer terug. Zal eens vragen hoe hij dat gedaan heeft, maar ik geloof dat 1 van de voorwaarden is dat er nog wel ergens een kaartje bij de RDW in de bak staat waarop staat dat ooit een vervangend nummer afgegeven is op de combinatie chassisnummer-kenteken.

Ik heb een BE nummer, maar da's import uit België.

Groetjes
Jeroen
In aanbouw: Volkswagen LT46 2,8TDI (ex-servicebus fa. Gebr. Van Kessel)
~~ ervaring is kennis die je opdoet, nadat je het nodig had!~~
Plaats reactie