Enamel verf (originele legerverf)

Plaatwerk, ramen, deuren, zonnekleppen en zo voorts
Plaats reactie
Unknown User

Enamel verf (originele legerverf)

Bericht door Unknown User »

Ik sta op het punt mijn bus te spuiten na 3 dagen bezig te zijn geweest met voorbewerken. Ik wil dit met de originele legerverf doen. Op het blik staat ENAMEL LEGERGROEN Ral6014. Nu vraag ik mij af waarmee ik die enamelverf moet verdunnen. Wasbenzine? Terpentine? Thinner???
Een rap antwoord zou erg mooi zijn. Dan kan ik vanavond nog beginnen. Alvast bedankt!
Jeroen_Hanomaf
Contacteer:

Bericht door Jeroen_Hanomaf »

Enamelverf is volgens mij olieverf, dat gebruikte ik voorheen voor het airbrushen van mijn schaalmodellen. Ik verdunde het altijd met wasbenzine of terpentine en dat ging allebei prima.

Terpentine werkt alleen niet op plastic, vandaar dat ik meestal wasbenzine gebruikte.

Groetjes
Jeroen
In aanbouw: Volkswagen LT46 2,8TDI (ex-servicebus fa. Gebr. Van Kessel)
~~ ervaring is kennis die je opdoet, nadat je het nodig had!~~
Leo
Site Admin

Bericht door Leo »

Gewoon ff ruiken aan de verf, als het "thinnerverf"is, dan is dat duidelijk waarneembaar.
Als het niet naar thinner ruikt, dan kun je het verdunnen met terpetine, lijnolie, owatrol of wasbenzine.

Mvg, Leo.:D
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
Unknown User

hmm. Lost enamelverf op wasbenzinebasis ook plastic bekertjes op? Zo nee, dan is het waarschijnlijk thinnerverf.
Ik heb eraan gesnuffeld: Het ruikt niet zo heftig als thinner, maar wel sterker dan mijn fles wasbenzine. Het ruikt eerder naar terpentine, maar dat zou niet kunnen; terpentine lost geen plastic op, toch?
Wie o wie heeft er eerder de originele legerverf verwerkt?
Jeroen_Hanomaf
Contacteer:

Bericht door Jeroen_Hanomaf »

Sorry, typefoutje! Moest geen terpentine, maar thinner zijn, dat het plastic aantast!!

De enamelverf die ik gebruik is voor de plastic modelbouw, dus het kan gewoon op plastic.
In aanbouw: Volkswagen LT46 2,8TDI (ex-servicebus fa. Gebr. Van Kessel)
~~ ervaring is kennis die je opdoet, nadat je het nodig had!~~
Unknown User

Die enamelverf is idd gewoon te verdunnen met terpentine (heb de fabrikant gebeld). Ik heb mijn bus gespoten met een wagner 650 airless spuit in een loods (met een goed koolstofmasker). Het is echt fantastisch geworden! Hij is weer helemaal egaal legergroen, precies als toen hij werd afgeleverd bij defensie (zonder de stickers dan). Het enorme voordeel boven rolleren vind ik dat er totaal geen sinaasappelstructuur ontstaat; de bus is gewoon net zo glad als voorheen.

Ik zal binnenkort een ander topic openen waar ik zal uitwijden over airless spuiten etc. Tevens zal ik daar wat foto's posten van het resultaat.

Ik heb trouwens nog een onaangebroken 5 liter blik nederlandse legerverf (enamel) staan. Wie biedt?
Plaats reactie