onderhoud oliebadluchtfilter

Graag het type motor waarover het gaat vermelden!
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Weirdo1
Berichten: 69
Lid geworden op: 13 apr 2006, 08:10
Locatie: Bleiswijk

onderhoud oliebadluchtfilter

Bericht door Weirdo1 »

Trefw: oliebad luchtfilter

Ik had onderstaande ook elders op het forum gepost, maar hoort eigenlijk bij "dieselmotor"thuis.

mij is het ook gelukt om het filter ZONDER IETS KAPOT TE MAKEN te demonteren. Ik heb wel wat vraagjes voor de kenner:

1. Ik heb geen perslucht. is uitwendig schoonmaken van filter en filterhuis voldoende of moet ik het gaasfilter zelf ook schoonmaken en hoe doe ik dat? in de vaatwasser gooien? of laten weken in wat? in de diesel? wat doe je dan met die vervuilde diesel achteraf? en zou een dagje drogen in de buitenlucht voldoende zijn voor goede werking?

2. bovenop de "hoed" van het filterhuis zit een gaatje (ongeveer 8 mm) Hoort dit gaatje daar te zitten? Lijkt me dat daardoor vuile lucht wordt aangezogen. Dacht eraan om het gaatje dicht te maken; Doen?

3. in het filterhuis zitten 2 "randen" ik heb het gevoel dat ik tot de 2e rand moet vullen met olie. Klopt dat?

Vast bedankt !
My little tank. MB L406D met volledig aluminium opbouw. BJ 1970, OM 615, 60 zee?paardekrachten
Gebruikersavatar
Leo
Site Admin
Berichten: 4153
Lid geworden op: 08 okt 2005, 07:58
Locatie: Oost Drenthe

Re: onderhoud oliebadluchtfilter

Bericht door Leo »

[quote="Weirdo1"]1. Ik heb geen perslucht. is uitwendig schoonmaken van filter en filterhuis voldoende of moet ik het gaasfilter zelf ook schoonmaken?
Tuurlijk moet dat gaasfilter, dát is het échte filter tezamen met de olie..

en hoe doe ik dat? in de vaatwasser gooien? of laten weken in wat? in de diesel?
Half emmertje diesel, petroleum of ontvetter, ff laten inweken en dan een tijdje flink heen en weer halen door de vloeistof. Ouderwets soppen dus: grote wasjes, kleine wasjes, maar dan zonder wasmachine.. :P
Bij gebruik van sommige ontvetters kun je met water naspoelen


wat doe je dan met die vervuilde diesel achteraf?
Weet ik veel?? :shock:
Bewaren voor de volgende keer een optie?


en zou een dagje drogen in de buitenlucht voldoende zijn voor goede werking?
Met deze buitentemperaturen zal er in het zonnetje niet veel onverdampt blijven na een etmaal, dus het antwoord luidt ja..

2. bovenop de "hoed" van het filterhuis zit een gaatje (ongeveer 8 mm) Hoort dit gaatje daar te zitten?
Bij mij zit er geen gaatje.

Lijkt me dat daardoor vuile lucht wordt aangezogen. Dacht eraan om het gaatje dicht te maken; Doen?
Doen.

3. in het filterhuis zitten 2 "randen" ik heb het gevoel dat ik tot de 2e rand moet vullen met olie. Klopt dat?
Als je nog ff beter kijkt staat er bij die streepjes ook nog Max en Min ingeperst.
De max is dat ie nét nog niet in het brede gedeelte van het filter stroomt.
Als dat bij jou het bovenste streeppie is, dan moet je die hebben.


Vast bedankt
OK. :D

Nog een tip: bestel de CD-Rom bij Jeroen Hanomaf; daar staat dit soort dingen allemaal in, soms mét foto's nog wel..:P
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
Gebruikersavatar
L1
Berichten: 345
Lid geworden op: 04 dec 2004, 17:36
Locatie: Alblasserwaard
Contacteer:

Re: onderhoud oliebadluchtfilter

Bericht door L1 »

Kwoot: Bovenop de "hoed" van het filterhuis zit een gaatje (ongeveer 8 mm) Hoort dit gaatje daar te zitten?
Bij mij zit er geen gaatje.

Mijn filter is gemonteerd dmv en trillingsdemper aan de onderzijde van het dashboardkastje. Daar dient dit bij mij dit bevestigingsgaatje voor

Leen
Gebruikersavatar
Weirdo1
Berichten: 69
Lid geworden op: 13 apr 2006, 08:10
Locatie: Bleiswijk

Bericht door Weirdo1 »

ok bedankt. ik ga op zoek naar "ontvetter"en ga lekker soppen :D
My little tank. MB L406D met volledig aluminium opbouw. BJ 1970, OM 615, 60 zee?paardekrachten
Gebruikersavatar
Weirdo1
Berichten: 69
Lid geworden op: 13 apr 2006, 08:10
Locatie: Bleiswijk

Bericht door Weirdo1 »

het is gelukt! heb gesopt met koudontvetter. Werkt goed, filter is als nieuw. Koudontvetter terug in de jerrycan waarin ik het gekocht heb voor de volgende keer.

Schoonmakenwar overigens wel nodig; kwam een hoop drek uit het filter...

Bedankt voor jullie assistentie.
My little tank. MB L406D met volledig aluminium opbouw. BJ 1970, OM 615, 60 zee?paardekrachten
Gebruikersavatar
Leo
Site Admin
Berichten: 4153
Lid geworden op: 08 okt 2005, 07:58
Locatie: Oost Drenthe

Bericht door Leo »

Yw :)
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast