daktent
-
daktent
Na een tijdje te zijn weggeweest druk druk, kleine kinderen, inmiddels al drie stuks, hebikweer eens even tijd om te internetten, en ook weer eens even rond te kijken op dit forum. Misschien al weer een jaar geleden.
Mijn vraag heeft ook eigenlijk te maken met de gezinsuitbreiding van 1 kind naar 3 kinderen.
Ik heb een jaar of vijf geleden een ambulance gekocht in Soesterberg en die gebruiken we nu als camper. Met 1 kind
(toen 8 jaar)gaat dit dus prima. Met twee kinderen (febr vorig jaar geboorte zoontje) werd het al iets lastiger maar ging het nog, met een bedje op het fornuis. In maart van dit jaar hebben we nog een zoontje er bij gekregen en dan gaat dat dus niet meer in de korte hoge MB508.
Dusssss.
Na wat avondjes in de tuin (dit jaar lukt dat toch aardig) een beetje filosoferen en denken hebben we een best wel leuk concept bedacht (denken we zo). Ik had al wel eens gehoord van die daktenten op landrovers of andere auto's. Dat zet echter geen zoden aan onze dijk.
Wij willen echt ruimte hebben.
Het idee is om een imperial op de bus te zetten van voor tot achter (4 meter) over de volledige breedte Dus iets van 1.85? meter bij vier meter (als de maten niet kunnen hoor ik het graag).
Op die imperial moet dan een soort "skibox" komen van 1.85 bij 2 meter.
Deze klapt dan naar achter open en automatisch klapt er een tunneltent open, van 1,85 bij 4 meter. In het midden 2 meter hoog.
Nu roept dit nogal wat vragen op.
Allereerst wordt de camper in uitgeklapte toestand 4.85 meter hoog!!
Mag dat op campings, zijn er bepaalde regels van toepassing waarwij niet aan gedacht hebben?
Overigens is de camper met de tent in ingeklapte vorm, dus als skibox ongeveer 3.20 meter denk ik, klopt dat? ( nu is de bus 2.85 meter hoog.
Is dat juridisch gezien een probleem?
Verder zitten we natuurlijk met de uitvoering. Heeft iemand al eens zoiets gemaakt en of tips.
We denken nu aan een tent met van die flexibele stokken (net als een iglotent). Deze klapt dan met de kist open zoals vroeger op de kermis de rups.
Misschien is het echter beter om iets self-inflating-achtig iets te maken
Of misschien nog wel iets anders.
Ook vragen wat er bij komt kijken en wie bijvoorbeeld een tent kan maken, bijv zeilmaker, en zo ja welke.
Ik ben benieuwd wie hierop reageert, wat jullie van het idee vinden, waarom, en wat ik voor tips krijg. Ik vindt het in ieder geval een heel interessant onderwerp.
Mijn vraag heeft ook eigenlijk te maken met de gezinsuitbreiding van 1 kind naar 3 kinderen.
Ik heb een jaar of vijf geleden een ambulance gekocht in Soesterberg en die gebruiken we nu als camper. Met 1 kind
(toen 8 jaar)gaat dit dus prima. Met twee kinderen (febr vorig jaar geboorte zoontje) werd het al iets lastiger maar ging het nog, met een bedje op het fornuis. In maart van dit jaar hebben we nog een zoontje er bij gekregen en dan gaat dat dus niet meer in de korte hoge MB508.
Dusssss.
Na wat avondjes in de tuin (dit jaar lukt dat toch aardig) een beetje filosoferen en denken hebben we een best wel leuk concept bedacht (denken we zo). Ik had al wel eens gehoord van die daktenten op landrovers of andere auto's. Dat zet echter geen zoden aan onze dijk.
Wij willen echt ruimte hebben.
Het idee is om een imperial op de bus te zetten van voor tot achter (4 meter) over de volledige breedte Dus iets van 1.85? meter bij vier meter (als de maten niet kunnen hoor ik het graag).
Deze klapt dan naar achter open en automatisch klapt er een tunneltent open, van 1,85 bij 4 meter. In het midden 2 meter hoog.
Mag dat op campings, zijn er bepaalde regels van toepassing waarwij niet aan gedacht hebben?
Overigens is de camper met de tent in ingeklapte vorm, dus als skibox ongeveer 3.20 meter denk ik, klopt dat? ( nu is de bus 2.85 meter hoog.
Verder zitten we natuurlijk met de uitvoering. Heeft iemand al eens zoiets gemaakt en of tips.
We denken nu aan een tent met van die flexibele stokken (net als een iglotent). Deze klapt dan met de kist open zoals vroeger op de kermis de rups.
Misschien is het echter beter om iets self-inflating-achtig iets te maken
Of misschien nog wel iets anders.
Ook vragen wat er bij komt kijken en wie bijvoorbeeld een tent kan maken, bijv zeilmaker, en zo ja welke.
Ik ben benieuwd wie hierop reageert, wat jullie van het idee vinden, waarom, en wat ik voor tips krijg. Ik vindt het in ieder geval een heel interessant onderwerp.
- De Rooie Reus
Ruimte
Het lijkt mij een nogal ingrijpende constructie.
Ik heb wel eens iemand gezien die een militaire aanhanger had met vast daarop een aluminium geisoleerde shelter. De binnenmaat daarvan is - dacht ik 2,50 x 1,20 mtr met een hoogte van 1.80.
In die shelter had hij een stapelbed gemaakt met een kinderspeelhoek en opbergruimte. Zo'n ding heeft ramen en een kachel.
Ze zijn natuurlijk niet dik gezaaid maar toch zie ik ze op Marktplaats af en toe langskomen.
Je zit natuurlijk wel dat je een BE-rijbewijs moet hebben maar het gewicht moet sowieso te trekken zijn (het heeft door het aluminium een laag gewicht).
Succes met denken en uitvoeren,
Martin
Ik heb wel eens iemand gezien die een militaire aanhanger had met vast daarop een aluminium geisoleerde shelter. De binnenmaat daarvan is - dacht ik 2,50 x 1,20 mtr met een hoogte van 1.80.
In die shelter had hij een stapelbed gemaakt met een kinderspeelhoek en opbergruimte. Zo'n ding heeft ramen en een kachel.
Ze zijn natuurlijk niet dik gezaaid maar toch zie ik ze op Marktplaats af en toe langskomen.
Je zit natuurlijk wel dat je een BE-rijbewijs moet hebben maar het gewicht moet sowieso te trekken zijn (het heeft door het aluminium een laag gewicht).
Succes met denken en uitvoeren,
Martin
- Eduard
Re: daktent
Je komt dan wel erg hoog boven de grond te liggen. Is niets mis mee, maar stel je maar eens voor dat je met je slaapdronken kop midden in de nacht zonder maan een plas moet doen.john1 schreef:
Het idee is om een imperial op de bus te zetten van voor tot achter (4 meter) over de volledige breedte Dus iets van 1.85? meter bij vier meter (als de maten niet kunnen hoor ik het graag).[/b]
.
En wat doe je als het regent. Maak je een soort regenluifel, of een vlizotrap?
De opengeklapte hoogte op een camping wordt alleen door een boom begrenst waar je eventueel onder staat.
Je vangt zo wel veel wind je moet dus wel in de buurt van beschutting staan.
Heb je wel eens die hefdakconstructies van onder meer Volkswagenbusjes bekeken, in principe dat wat je je voorstelt.
Ik denk dat je met rijden alleen rekening moet houden met de onderkant van bruggen over de weg heen, kom maar niet hoger uit dan een stevige vrachtauto.
Veel sterkte
Eduard
- Arnold Smeets
daktent
Uitgeklapt 4,85 meter hoog zal niet zo gauw een probleem zijn, wel heb je kans dat je niet onder de bomen kunt staan. Dan resteren de plekken in de zon.....:?
Ingeklapt 3,20 meter hoog is in principe geen probleem, je moet met zo'n bus toch al letten op hoogtebeperkingen, nu moet je je alleen realiseren dat de beperking op een andere hoogte ligt :shock:
De wet kent 1 algemene beperking, 4,00 meter. Lokale probleempunten zijn met een bord hoogtebeperking aangegeven, hierin de toegelaten hoogte. Vaak zit er nog een centimeter of 10 ruimte in maar gok dat maar niet! Helaas zie je die borden nogal eens op een te laat moment maar dat is een ander onderwerp en zo doe je weer ervaring op met achteruitrijden.
Ik heb geen ervaring met zo'n tent, wel heb ik de kleinere uitvoeringen al eens gezien. Ingenieus, zeker, maar ik ben des te blijer met mijn kampeermobiel!
Bedenk nog wel dat het gewicht bovenop de stabiliteit van je auto zal beïnvloeden.
Groet,
Arnold
Ingeklapt 3,20 meter hoog is in principe geen probleem, je moet met zo'n bus toch al letten op hoogtebeperkingen, nu moet je je alleen realiseren dat de beperking op een andere hoogte ligt :shock:
De wet kent 1 algemene beperking, 4,00 meter. Lokale probleempunten zijn met een bord hoogtebeperking aangegeven, hierin de toegelaten hoogte. Vaak zit er nog een centimeter of 10 ruimte in maar gok dat maar niet! Helaas zie je die borden nogal eens op een te laat moment maar dat is een ander onderwerp en zo doe je weer ervaring op met achteruitrijden.
Ik heb geen ervaring met zo'n tent, wel heb ik de kleinere uitvoeringen al eens gezien. Ingenieus, zeker, maar ik ben des te blijer met mijn kampeermobiel!
Bedenk nog wel dat het gewicht bovenop de stabiliteit van je auto zal beïnvloeden.
Groet,
Arnold
Just become like a child that discovers the beauty of the world every moment again and again.
- Admin
- Site Admin
- Contacteer:
Ik heb jaren rondgereden met een L300 (sorry, was voor de MB-periode...) waarop ik 's zomers een Maggiolina familiale vastschroefde. Drie dwarsbalken met stevige clips in de dakgoot, goed voor 80 kg (dynamisch, statisch veel meer). Twee volwassenen bovenop, twee kids in het bestelbusje.
Alle tegenargumenten zijn al genoemd, maar bij ruimtegebrek is het een snelle en afdoende oplossing. Van die vermindering van stabiliteit heb ik nooit wat bemerkt, en de L300 woog een stuk minder dan een Düdo.
Zondag zijn we weer thuis, dan meld ik me weer op het forum!
Groeten,
Ernst
Alle tegenargumenten zijn al genoemd, maar bij ruimtegebrek is het een snelle en afdoende oplossing. Van die vermindering van stabiliteit heb ik nooit wat bemerkt, en de L300 woog een stuk minder dan een Düdo.
Zondag zijn we weer thuis, dan meld ik me weer op het forum!
Groeten,
Ernst
-
Ja dat klinkt wel een beetje als een caravan.Ik heb wel eens iemand gezien die een militaire aanhanger had met vast daarop een aluminium geisoleerde shelter. De binnenmaat daarvan is - dacht ik 2,50 x 1,20 mtr met een hoogte van 1.80.
Het voordeel van de daktent is voor ons dat je een gewone parkeerplaats nodig hebt en dus overal kan parkeren zonder aanhanger. Omdat we echt willen reizen en in dorpjes en stadjes willen kunnen stoppen is denk ik wel een belangrijk voordeel. Alhoewel we ook wel hebben zitten denken aan de aanschaf van een kleine caravan! Shelter past misschien wel beter bij het geheel?!
-
eduard schreef
Het is eigenlijk een verdieping er bovenop. Het zou indien mogelijk inderdaad een vlizotrap moeten worden, die dan vanuit de doos op het dak/(dus de tent) naar beneden wordt getrokken s'avonds.
Als je naar de wc moet, dan kan je even de trap af en naar de wc Ãn de bus.
Moet ik natuurlijk wel een goede doorgang maken. Niet dat ik langs alle slapenden moet. Even op letten.
grtz
Bij de andere posting zit een tekening van de bus zoals die er moet komen uit te zien.Je komt dan wel erg hoog boven de grond te liggen. Is niets mis mee, maar stel je maar eens voor dat je met je slaapdronken kop midden in de nacht zonder maan een plas moet doen.
En wat doe je als het regent. Maak je een soort regenluifel, of een vlizotrap?
Het is eigenlijk een verdieping er bovenop. Het zou indien mogelijk inderdaad een vlizotrap moeten worden, die dan vanuit de doos op het dak/(dus de tent) naar beneden wordt getrokken s'avonds.
Als je naar de wc moet, dan kan je even de trap af en naar de wc Ãn de bus.
Moet ik natuurlijk wel een goede doorgang maken. Niet dat ik langs alle slapenden moet. Even op letten.
grtz
-
ernst schreef
Was dit ook een grote tent ?
grtz
John
moet eerlijk toegeven dat ik em me niet helemaal kan voorstellen.Ik heb jaren rondgereden met een L300 (sorry, was voor de MB-periode...) waarop ik 's zomers een Maggiolina familiale vastschroefde. Drie dwarsbalken met stevige clips in de dakgoot, goed voor 80 kg (dynamisch, statisch veel meer). Twee volwassenen bovenop, twee kids in het bestelbusje.
Was dit ook een grote tent ?
grtz
John
- Admin
- Site Admin
- Contacteer:
- De Rooie Reus
Slapen
http://www.topsleeper.nl. Ook even bij "foto's" kijken: mercedes
Welterusten,
Martin
reclame mag, als het maar een doel heeft.
Welterusten,
Martin
reclame mag, als het maar een doel heeft.
- GerardM
- Contacteer:
-
leuke tent
kzou natuurlijk 3 van die tenten op het dak kunnen zetten??!!Ziet er wel tof uit, zoiets maar dan een duitse versie kwamen we
tegen op een camping in Zakopane, Polen.
-
- Contacteer:
- winand
Nu we het toch over imperiaals hebben.
Ik zoek er nog een voor mijn HH F40 (wb 3,50m verhoogd)
Dakrekken zijn moeilijk te vinden, dus ik ontkom niet aan het aanpassen van een dakrek dat eerst op een andere bus gezeten heeft denk ik.
Het is best lastig om je bus (dak) goed op te meten.
Wat is bijv:
- de breedte tussen de dakgoten? (is dat over de hele lengte excl cabine gelijk?)
- De hoogte van de dakgoot tot bovenkant dak (excl dakluik)
Iemand daar al eerder mee bezig geweest die het mij zo kan vertellen?
Ik zoek er nog een voor mijn HH F40 (wb 3,50m verhoogd)
Dakrekken zijn moeilijk te vinden, dus ik ontkom niet aan het aanpassen van een dakrek dat eerst op een andere bus gezeten heeft denk ik.
Het is best lastig om je bus (dak) goed op te meten.
Wat is bijv:
- de breedte tussen de dakgoten? (is dat over de hele lengte excl cabine gelijk?)
- De hoogte van de dakgoot tot bovenkant dak (excl dakluik)
Iemand daar al eerder mee bezig geweest die het mij zo kan vertellen?
:: Mercedes L508DG 1981 :: MB busjes T-shirts & truien webshop
- Admin
- Site Admin
- Contacteer:
Ik heb een paar bussen geleden een heel stevig rek aangeschaft bij King Ping. http://www.kingping.nl/
- berriaaf
Wie schrijf fouten vindt mag ze houden
Weer of geen weer het is altijd camper weer.
Onze camper site,s : http://www.camper-freaks.nl , http://www.camper-freaks.eu
Weer of geen weer het is altijd camper weer.
Onze camper site,s : http://www.camper-freaks.nl , http://www.camper-freaks.eu
- winand
Die kunnen je mooie spullen leveren ja, maar tegen een prijs die ik niet kan betalen ben ik bang (wat kostte dat rek voor je destijds?)Admin schreef:Ik heb een paar bussen geleden een heel stevig rek aangeschaft bij King Ping. http://www.kingping.nl/
Ik zoek een lowbudget oplossing.. 8)
- Admin
- Site Admin
- Contacteer:
- winand
300 gulden is niet veel, ik dacht dat je nu voor een flink rek wel tegen de 1000 euro kwijt zou zijn..