Bus start niet meer

Graag het type motor waarover het gaat vermelden!
henryb

Bus start niet meer

Bericht door henryb »

Vanochtend vroeg wil ik mijn bus (508 uit 85 met 1 ton op de teller) starten, iets dat de laatste tijd al iets lastiger gaat omdat ik waarschijnlijk een te grote verhouding zonnebloemolie in de tank heb gegooid. Hij startte dus moeilijk en ik kan een stukje rijden, wat dan vaak het geval is, is dat als ik wat gas erbij geef, hij gelijk stabiel loopt. Nu dus niet, de bus slaat af, is nog 2 keer te starten maar slaat gelijk weer af.
Dan sta je dus met midden op de weg met een bus van 3 ton die niet meer wil starten :( Met een voorbijganger heb ik em langs de weg geduwd en hoop nu een oplossing te vinden.
Als ik nu met een jerrycan diesel in de tank gooi, dan lijkt mij dat ik daar niet direct profijt van heb. Als ie straks nog niet start (als ik straks weer vrij ben rond 17:30, dan is het in ieder geval warmer), wat kan ik dan nog doen? Is het de verstuiver??
Alvast bedankt voor jullie hulp!
Leo
Site Admin

Bericht door Leo »

Hoi Henry,

als ik de viscositeits-tabellen van PPO bekijk, dan moet hij met de huidige temperaturen gewoon starten.
Zéker omdat je ook nog mixt met diesel.

Omdat je schrijft dat hij de laatste tijd al moeilijker startte, zit ik meer te denken aan een probleem met lucht in je brandstof.
Het zou ook nog een verstopping kunnen zijn, omdat PPO de neiging heeft om al het aangekoekte vuil in je tank en leidingen los te maken.

Dus ff de topics die daarover gingen er op naslaan, en dan komt het ws allemaal wel goed.

Om hem van zn plek weg te krijgen zou je kunnen proberen om hem te ontluchten:
Schuin bovenop je brandstofpomp zit aan de voorkant een grote bout met een schroeffie in het midden.
Dat schroefje een beetje losdraaien en dan pompen met het handpompje wat op je brandstofpomp zit.
Komt er idd lucht uit borrelen, dan heb je alvast ergens een lek.
In dat geval domweg blijven doorpompen tot er geen lucht meer uitkomt, schroefje dichtdraaien en flink doorstarten met het gaspedaal geheel ingedrukt.
Een diesel werkt anders dan een benzinemotor, dus verzuipen zal hij niet.

Komt er alleen brandstof uit dan is het meest simpele om, nadat je het schroeffie weer dichtgedraait hebt, het systeem handmatig met dat pompje op druk te zetten.
Direct daarna starten.
Indien dát lukt, dan kun je meer in de richting van een vuil filter óf een andere verstopping gaan zoeken.

Have fun..:P

Mvg, Leo.:D
Laatst gewijzigd door Leo op 07 aug 2006, 13:43, 1 keer totaal gewijzigd.
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
henryb

Bericht door henryb »

heel erg bedankt voor de nuttige informatie .. ik ga na mijn werk gelijk aan de slag!

overigens zijn de filters net vervangen, heb daarna 2500 km gereden (voornamelijk gemaakt met een ritje naar Berlijn)
Leo
Site Admin

Bericht door Leo »

Heb er nog een kleine toevoeging aan gedaan Henry, dus lees t nog ff ná voordat je begint.

En wbt dat filter: Als het vuil in je tank eenmaal loskomt, dan kan die ook na 2500km verstopt zitten hoor..:wink:

Succes,

henryb

Bericht door henryb »

het ontluchten ging niet, ik heb mijn gereedschap bij mijn vader laten liggen en deze sleutel had ik niet thuis .. ik heb em daarom maar alleen onder druk gezet en met veel moeite kreeg ik mijn bus gestart (een wonder want die accu moest al zo'n beetje leeg gestart zijn) alleen nu loopt mijn bus niet meer stationair :( als ik em stationair wil laten lopen slaat ie af :(
ff met Tiny T gebeld on op zijn advies de toerentalknop helemaal naar links gedraaid , en nu blijft ie weer stationair lopen :)
van de week nog maar alles nalopen of alles nog schoon is etc
Laatst gewijzigd door henryb op 07 aug 2006, 20:08, 1 keer totaal gewijzigd.
JJolien
Contacteer:

Bericht door JJolien »

Ik heb mijn 508 uit 1974 ontlucht zonder een schroef open te draaien. Volgens mij deed een monteur dat ook zo aan ons voor. Kan dit kwaad? En zo nee, kan Henry het niet ook zo doen?
henryb

Bericht door henryb »

hij start en loopt nu weer prima !

wat dus ook het geval bleek te zijn is dat die toerentalknop van mij precies op het omslagpunt stond, daardoor zat ik er constant aan te draaien (een heel klein beetje draaien had al heel veel effect) omdat de motor anders teveel trilde
nu heb ik de toerentalknop dus helemaal naar links gedraaid, en vanaf daar ben ik naar beneden af gaan stellen, en de bus loopt gelijk perfect.. hij startte zelfs in 1 keer op de knop .. dat deed ie haast nooit :)
in ieder geval ga ik mijn ppo verhouding omlaag bijstellen nu

Leo en Tiny T bedankt! :)
Leo
Site Admin

Bericht door Leo »

YW Henry.:D

Ben alleen benieuwd of ie morgen ook weer probleemloos start..:roll:
Maar voortaan tijdens het starten je gaspedaal geheel ingetrapt houden Henry, dan pikt ie ff eerder op en krijgen je accu's & startmotor niet zo op hun donder.
Eehuee, natuurlijk wél loslaten zodra hij aanslaat, anders vliegen de toerentallen je om de oren, en dat vind ie niet lekker..:?

Nog een kleine opmerking: Al met al staan de stationair-veren van je regulateur dus niet goed afgesteld, anders had je die toerentalknop alleen nodig bij erg koud winterweer..8)
(lees voor uitleg het 11e bericht van http://www.dubbellucht.nl/forum/viewtopic.php?t=1390 )

@JJolien: Ontluchten zonder het schroeffie los te draaien is idd mogelijk.
Maar dan moet de retourleiding wél direct naar de tank teruglopen én een eventuele terugslagklep/drukregelaar moet dan wel errug licht gaan.
Maar vaak is die terugslagklep/drukregelaar van een zodanige sterkte dat je jezelf de tandjes pompt.. 8)
In die gevallen is het ff gemakkelijker om dat schroefje op de brandstofpomp te openen. (+ het voordeel dat je dan ziet wat er aan de hand is.)

BTW: Als je alleen een brandstoffilter vervangen hebt, dan hoef je natuurlijk alleen maar dat filterhuis te ontluchten. (de brandstofpomp loopt normaal gesproken niet leeg bij een filterwisseling)
Ook op het filterhuis zit een ontluchtings-schroefje/nippel.

henryb

Bericht door henryb »

Leo schreef:YW Henry.:D

Ben alleen benieuwd of ie morgen ook weer probleemloos start..:roll:
hij startte probleemloos hoor :) in 1 keer op de knop ook zelfs ...

en dat alleen door de toerentalknop, echt suf ... Nou maar even kijken of ik niet meer constant aan die knop hoef te draaien. Hij maakt wel VEEL meer toeren nu als ie stationair draait en maakt ook veel meer lawaai, maar het trillen is minder en hij start beter.
Leo
Site Admin

Bericht door Leo »

Da's heel mooi Henry, dan zetten we deze oorzaak bij het lijstje startproblemen, want deze hadden we nog niet op het forum.:)

Het stationair toerental behoort ergens rond de 600 te liggen.
Hoe dat uit te tellen staat ook in datzelfde topic dat ik je hierboven gegeven heb.

JJolien
Contacteer:

Bericht door JJolien »

Leo schreef:Da's heel mooi Henry, dan zetten we deze oorzaak bij het lijstje startproblemen, want deze hadden we nog niet op het forum.:)
Is er echt zo'n lijst? Die zou ik graag willen zien, aangezien ik ook startproblemen heb nadat ik mijn tank helemaal leeggereden had in Kroatië.

We hebben deze toen bijgevuld en ontlucht (zonder schroefje). Als mijn camper nu meer dan een dag stilstaat moet ik weer eerst ontluchten voordat hij wil starten. Bij het starten moet ik daarna het gaspedaal indrukken. Als ik korter stilsta moet ik ook gassen tijdens het starten, terwijl dit eerst helemaal niet hoefde.

Ik wilde eerst kijken of iemand anders dit probleem al heeft gehad, maar nu ik toch bezig ben :) ik heb een OM314. Ik ben bang dat er iets kapot is gegaan door de hoge temperaturen en het drooglopen van de tank...
Leo
Site Admin

Bericht door Leo »

JJolien schreef:Is er echt zo'n lijst? Die zou ik graag willen zien, aangezien ik ook startproblemen heb nadat ik mijn tank helemaal leeggereden had in Kroatië.
Jah, maar om bij die lijst te komen moet je wél eerst mijn hoofd openzagen..
Maar dat geeft zo'n rommel met al dat zaagsel wat er dan uitstroomt..:shock:

Maar ff zonder gekheid: Een lijstje voor bv "niet starten" samenstellen is voor antieke auto's geen sinecure.
Omdat alles oud en gammel is, bestaat de mogelijkheid dat je op van alles uitkomt, behalve op iets logisch..
We hebben hier al voorbeelden te over van verrotte slangetjes en rubbertjes tot Henry z'n knoppie. :?

Dan nu je probleem:
Als ik dit zo lees dan loopt bij stilstand je brandstof terug.
Dat kan alleen als er ergens lucht toegevoerd wordt, óf als er een afsluit-klepje niet werkt.
Als ik dan ff kijk wat er gedaan is vlák voordat het probleem ontstond dan kom ik uit op het handpompje.
Er zijn 2 uitvoeringen van die pompjes nm een plastic en een stalen uitvoering.
De plastic uitvoering sluit meestal wel af op zijn schroefdraad, want die kan vervormen.
De stalen daarentegen heeft een afdichting nodig, meestal is dit een rubber ringetje.

Hoe nu te kijken of het dat werkelijk is?
Voordat je gaat pompen kun je even de schroefdraad van het handplunjertje intapen met teflon-tape. (wel eerst ff errug schoon maken, anders wordt het een zooitje)
Als je klaar bent met pompen dan schroef je 'm weer dicht.
Dan is het ff afwachten of het probleem verholpen is.

Is het probleem verholpen:: Dan als de donder de originele afdichting vernieuwen, want teflontape kan niet tegen diesel en lost dus op.

Helpt het niet, dan gaan we, zoals gewoonlijk, weer verder zoeken. 8)

henryb

Bericht door henryb »

vamorgen startte ie overigens weer minder goed op de knop, maar hij startte nog steeds wel sneller dan voorheen ...

ik bericht later nog wel hoe het nu echt gaat met het starten voordat er voorbarige conclusies worden getrokken :)
henryb

Bericht door henryb »

Nou tis dus niet de handgasknop, al moet ik daar ook wat aan doen.

Ik kan mijn bus alleen nog maar starten als ik met het handpompje de motor onder druk zet. (dan draai ik dat schroefje dus niet los) Dan kan ik 1 zo'n 2 keer starten. Zoniet dan start ie wel (met veel moeite!!), maar slaat de motor gelijk af, ook als ik het gas helemaal intrap als ie gestart is.

Als ie eenmaal rijdt heeft ie wel normaal vermogen.

Als ik Leo zijn posting dan lees dan kom ik automatisch uit bij de conclusie dat er toch ergens iets verstopt moet zitten :( Ga zo nieuwe filters halen en hoop het zo op te lossen. (moet wel .. want woensdag willen we op vakantie...)
Gerard

Bericht door Gerard »

of hij krijgt ergens valse lucht vandaan, dan moet je ook voor iedere keer starten effe pompen...
Leo
Site Admin

Bericht door Leo »

Hoi Henry,

dit had ik al een heel klein beetje verwacht... :roll:

Wat je nu beschrijft is het resultaat van lucht in de brandstof.
Ergens heb je dus een miniem klein lekje zitten.
Kijk ff op de andere antwoorden & topics, want daar heb ik wel genoeg over getypt.
Maar begin alvast met alle brandstofleiding-slangenklemmetjes lekker vast te draaien.

henryb

Bericht door henryb »

Leo schreef:Hoi Henry,

dit had ik al een heel klein beetje verwacht... :roll:

Wat je nu beschrijft is het resultaat van lucht in de brandstof.
Ergens heb je dus een miniem klein lekje zitten.
Kijk ff op de andere antwoorden & topics, want daar heb ik wel genoeg over getypt.
Maar begin alvast met alle brandstofleiding-slangenklemmetjes lekker vast te draaien.

lekker hobbyen wordt dat dus!
Leo
Site Admin

Bericht door Leo »

henryb schreef:lekker hobbyen wordt dat dus!
Grinnnn, dán had je maar geen oud orgel moeten kopen.. :twisted:

Welkom bij de sleutelaarsclub, en nog vele prettige uurtjes onder je bussie en op het technisch forum gewenst.:mrgreen:
henryb

Bericht door henryb »

ik heb geen internet meer thuis dus vandaar mijn late reactie

het is dus opgelost ... de filters waren gewoon vies, zat veel zand in .. ik denk dat ik ook al weet hoe het komt ... ik heb de tank nl nagenoeg leeggereden dus hij heeft waarschijnlijk veel troep onderuit de tank aangezogen ..

filters had ik 2 maanden terug net vervangen, en toen waren ze helemaal niet vies ... dus zo snel kan het gaan

iedereen bedankt!
Leo
Site Admin

Bericht door Leo »

Mooi zo Henry, prettige vakantie gewenst.:D

henryb

Bericht door henryb »

nou .. mooie boel, ik heb weer precies hetzelfde probleem .. hij heeft het een hele tijd perfect gedaan, en gisteren startte ie opeens al slechter, en nu weer hetzelfde .. heel moeilijk starten en daarna afslaan :S

zondag heb ik er nog zo'n 200 km in gereden en maandagmorgen startte ie nog maar moeilijker

ik denk toch dat er ergens valse lucht wordt aangezogen

wie weet er een vakgarage waar ik met dit probleem terecht kan want ik heb helemaal geen tijd om dit te troubleshooten
ik word hier zo langzamerhand behoorlijk moedeloos van :( was juist zo blij dat ie het weer goed deed (en goed bleef doen)
robert

Bericht door robert »

mail nu je even, kom net thuis
Leo
Site Admin

Bericht door Leo »

Hoezo troubleshooten?
Je weet de oorzaak toch?:shock:

henryb

Bericht door henryb »

ja, valse lucht .. maar hoe ik dat lek moet gaan vinden ...
Ben

ontluchten

Bericht door Ben »

geen bericht
Laatst gewijzigd door Ben op 20 aug 2007, 12:24, 1 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie