het stuur zat muurvast

Alles m.b.t. de dragende delen van het voertuig, alsmede versnellingsbak, koppeling, aandrijfas en differentieel.
Plaats reactie
janvds

het stuur zat muurvast

Bericht door janvds »

na 3 weken probleemloos te hebben rondgereden in Frankrijk, kregen we op de terugreis bij Breda de schrik van ons leven.

Bij de afrit naar Utrecht een scherpe bocht naar rechts, zat mijn stuur muur en muur vast, net of hij op een stuurslot zat. gelukkig in de berm gereden en met een harde ruk weer los gekregen maar bleef raar doen.
dus de auto op een veilige plek neer gezet en de ANWB gebeld.
Er zit waarschijnlijk een probleem in het stuurhuis.
De auto staat nu bij de berging en word daar gerepareerd...........

gelukkig gebeurde dit op een afrit en konden we veilig de berm inrijden

hoe het afloopt horen jullie nog wel

jan vds
jan vds
Hobby 600 1986
Leo
Site Admin

Bericht door Leo »

Welkom terug Jan.

Dat zal een hoge hartslag gegeven hebben... :shock:

Mvg, Leo.:D
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
berriaaf

Bericht door berriaaf »

Jan welkom terug in Nederland

Ik denk dat de camper er nog niet aan toe was om weer terug naar huis te gaan

Oke het is weer eens goed afgelopen het zal je maar op de snelweg gebeuren

Bertus
Wie schrijf fouten vindt mag ze houden
Weer of geen weer het is altijd camper weer.
Onze camper site,s : http://www.camper-freaks.nl , http://www.camper-freaks.eu
janvds

Bericht door janvds »

dank Leo en Bertus

ik kan nog wel een paar plekken noemen waar we langs zijn gekomen
Parijs of de tunnels in Antwerpen, maar gelukkig is daar niets gebeurd. wel voelde ik daar al dat er met het stuur iets aan de hand was, bleef daar al iets steken.
Toen dacht ik dat ik de boel weer moest doorsmeren. maar goed, al met al goed afgelopen, en heb mijn beschermengel bedankt

jan vds
jan vds
Hobby 600 1986
A_A

Bericht door A_A »

He hoi, same here met mijn 406 '69. 2 weken weg geweest en een zwaar punt in het stuur. Weet je al wat het is?
succes
janvds

Bericht door janvds »

het stuurhuis zelf was kapot, er komt nu een andere in dus hopelijk is het probleem dan opgelost.
Het rubber was ook in gescheurt en zat een heleboel vuil in, dus extra opletten hiermee.
Ook het doorsmeren van de wielen enz. is erg belangrijk, de stuurpennen zijn pas vernieuwd

jan vds
jan vds
Hobby 600 1986
A_A

Bericht door A_A »

Hier op inhakend, zijn de stuurhuizen van een 406 gelijk aan die van een 508 ?
Of is dat per uitvoering anders?

Wil die van mij vervangen door een soepeler exemplaar vandaar.

AA
janvds

Bericht door janvds »

hey AA

die van mij was anders, iets kleiner en zat vast met 3 bouten( soort driehoek bevestiging)
en een 508 heeft vaak 4 bouten en een lip

dus even kijken ............

jan vds
jan vds
Hobby 600 1986
janvds

Bericht door janvds »

het was inderdaad het stuurhuis wat kapot was, nu er een andere inzit kun je pas het verschil merken. Sturen gaat stukken beter en een stuk lichterder het "hobbeltje"is nu weg.
En met de nieuwe stuurpennen is het een genot om te rijden, heb helemaal geen stuurbekrachtiging nodig

jan vds
jan vds
Hobby 600 1986
Weirdo1

Bericht door Weirdo1 »

je hebt me een beetje bang gemaakt; ik heb ook een "weerstandpunt" bij rechtsom draaien. :shock:
My little tank. MB L406D met volledig aluminium opbouw. BJ 1970, OM 615, 60 zee?paardekrachten
A_A

Bericht door A_A »

He hoi, zo als eerder vermeld had ik dat ook dat ie zwaar voelde. Mijn oplossing, smeren!
Ik heb het stuur huis van mijn 406D '69 voorzien van nieuwe verse olie. Wat een verschil zeg. Stuurt nu heerlijk soepel, had ik echt voor de vakantie moeten doen eigenlijk dan had ik nu niet zo'n spierpijn ;-)

Maar er zat nog maar erg weinig olie in merkte ik, en nu de olie er in die er in hoort en wat een verschil.
Als je wil kan ik je zo ff'n uitleggen hoe je die olie vervangt. Het is voornamelijk lastig hoe je erbij kan komen. Als je weet waar de vul bout en de leegloop bout zit is het een klusje van een kwartiertje. Dwz als je een goed olie pompje hebt daar zat het probleem bij mij in. Ik heb een een klein handpompje gebruikt om hem te vullen daar ging de meeste tijd in zitten samen met het zoeken naar de juiste moeren/bouten.
Weirdo1

Bericht door Weirdo1 »

A_A schreef:He hoi, zo als eerder vermeld had ik dat ook dat ie zwaar voelde. Mijn oplossing, smeren!
Ik heb het stuur huis van mijn 406D '69 voorzien van nieuwe verse olie. Wat een verschil zeg. Stuurt nu heerlijk soepel, had ik echt voor de vakantie moeten doen eigenlijk dan had ik nu niet zo'n spierpijn ;-)

Maar er zat nog maar erg weinig olie in merkte ik, en nu de olie er in die er in hoort en wat een verschil.
Als je wil kan ik je zo ff'n uitleggen hoe je die olie vervangt. Het is voornamelijk lastig hoe je erbij kan komen. Als je weet waar de vul bout en de leegloop bout zit is het een klusje van een kwartiertje. Dwz als je een goed olie pompje hebt daar zat het probleem bij mij in. Ik heb een een klein handpompje gebruikt om hem te vullen daar ging de meeste tijd in zitten samen met het zoeken naar de juiste moeren/bouten.
Ik weet het stuurhuis niet eens te vinden :oops: Is dat het "doosje" aan het eind van de stang waar je stuur op zit?
My little tank. MB L406D met volledig aluminium opbouw. BJ 1970, OM 615, 60 zee?paardekrachten
A_A

Bericht door A_A »

Das inderdaad het doosje waar je stuur stang ingaat. LEt ff'n op of het rubber nog goed is wat om de stuurstang zit waar hij het huis in gaat.
heb je msn oid dat praat wat makkelijker, of telefoon ?

als je bij het linker wiel zit, kijk je naar het stuurhuis en zit er achter de stuurstang boven op een bout die er uit kan das de vulopening. Aan de onderkant zit een leegloop bout.
Weirdo1

Bericht door Weirdo1 »

A_A schreef:Das inderdaad het doosje waar je stuur stang ingaat. LEt ff'n op of het rubber nog goed is wat om de stuurstang zit waar hij het huis in gaat.
heb je msn oid dat praat wat makkelijker, of telefoon ?

als je bij het linker wiel zit, kijk je naar het stuurhuis en zit er achter de stuurstang boven op een bout die er uit kan das de vulopening. Aan de onderkant zit een leegloop bout.
Ik zit op me werk, dus heb noch MSN noch bus bij de hand :D Als het een beetje beter weer is zal ik weer eens onder de bus kruipen. i.i.g. bedankt voor de uitleg. Wat voor olie moet er eigenlijk in en hoe vol?
A_A

Bericht door A_A »

Hoeveel er moet kan ik nergens vinden. In een 508 moet een liter maar dat kreeg ik er bij de 406 niet in. Een halve liter ongeveer ging er in. De stuurhuizen van een 406 en 508 zijn ook niet gelijk.
Er gaat hypoidolie SAE 90 in. Das versnellingsbak olie meen ik.
Bij de plaatselijke auto handel kun je dat kopen. Tenminste bij onze shop was het gewoon te koop.
Werkze en succes.
Weirdo1

Bericht door Weirdo1 »

A_A schreef:Hoeveel er moet kan ik nergens vinden. In een 508 moet een liter maar dat kreeg ik er bij de 406 niet in. Een halve liter ongeveer ging er in. De stuurhuizen van een 406 en 508 zijn ook niet gelijk.
Er gaat hypoidolie SAE 90 in. Das versnellingsbak olie meen ik.
Bij de plaatselijke auto handel kun je dat kopen. Tenminste bij onze shop was het gewoon te koop.
Werkze en succes.
dus gewoon vullen tot hij vol zit?
A_A

Bericht door A_A »

Ehh ja en nee. Nadeel van vullen tot ie vol is: als het uitzet komt er druk op de keeringen en kan hij lekken denk ik.
Mischien dat iemand ons kan vertellen hoeveel er in een 406 stuurhuis moet?
Weirdo1

Bericht door Weirdo1 »

A_A schreef:Ehh ja en nee. Nadeel van vullen tot ie vol is: als het uitzet komt er druk op de keeringen en kan hij lekken denk ik.
Mischien dat iemand ons kan vertellen hoeveel er in een 406 stuurhuis moet?
vullen en dan er een beetje uit laten lopen? :D
A_A

Bericht door A_A »

Hmm is een optie, maar lijkt mij lastig van boven vullen en dan ff'n op z'n kop houden :-)
Maar je zou de plug aan de onderkant iets kunnen lossen. Let ook even op of er zowiezo iets uitloopt als je hem aftapt, kwam bij mij praktisch niks uit. Natuurlijk wel de vul dop ook openen als je hem aftapt anders duurd het wel erg lang.
Weirdo1

Bericht door Weirdo1 »

A_A schreef:Hmm is een optie, maar lijkt mij lastig van boven vullen en dan ff'n op z'n kop houden :-)
Maar je zou de plug aan de onderkant iets kunnen lossen. Let ook even op of er zowiezo iets uitloopt als je hem aftapt, kwam bij mij praktisch niks uit. Natuurlijk wel de vul dop ook openen als je hem aftapt anders duurd het wel erg lang.
Ik boedoelde idd aan de bovenkant vullen en aan de onderkant er iets uit laten lopen. Als je toch met een pompje/vulspuit aan het rommelen bent, is het misschien ook handig om er weer wat uit te zuigen...
A_A

Bericht door A_A »

ook weer zo, kan op het forum en op de site niks vinden over de olie hoeveelheid van een 406 stuurhuis olie hoeveelheid.
Plaats reactie