gezocht info over type 309

Plaats reactie
frank508

gezocht info over type 309

Bericht door frank508 »

Beste dubbelluchters,

Op vakantie kwamen wij een frans stelletje tegen dat in Duitsland een dubbelluchtbus had gekocht, het leek een oude personenbus type 508 o.i.d. Het bleek type 309 D te zijn (met OM 314 motor). In Frankrijk hebben ze weinig ervaring met dat soort bussen en zij liepen tegen het probleem aan dat zij de bus niet konden overschrijven / importeren omdat het type 309 daar geheel onbekend is (dus niet bestaat).

Heeft iemand informatie, folders, lijsten of wat dan ook waarmee aangetoont kan worden dat type 309 D een gewoon standaard type van MB is geweest?

riad2@wanadoo.fr zal blij zijn met deze informatie.

Bij voorbaat dank voor jullie medewerking.
Berthil

Bericht door Berthil »

Hebben ze het chassis type nummer niet verwisseld met het gewone type nummer.
Het chassis type nummer van mijn 508 is namelijk 309.

En om 314 motoren zijn volgens mij 70 of 80 pk, dus eindigd het type nummer op 7 of 8.

Groeten Berthil.
MB Sprinter 2015

De enige manier om je dromen uit te laten komen, is wakker worden.
Admin
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Admin »

Nee Berthil, het typenummer van de "Omnibüsse" begint met een O.
De O309 (1967-1982, uiteraard weer in tal van uitvoeringen) komt overeen met de L (Lastkraftwagen) 508/608.

En de OM314 presteert 80 pk (oud) of 85 pk (nieuwer).

Een 2100 mm brede versie kunnen ze mogelijk voor een 508 (vacuüm-bekrachtiging) of een 608 (druk-bekrachtiging) laten doorgaan, met een 2450 mm breed exemplaar hebben ze waarschijnlijk een probleem.

Helaas zijn de Franse autoriteiten nog steeds behoorlijk xenofoob. So much for een Verenigd Europa :cry:

Frank, ze zullen toch de medewerking moeten hebben van DaimlerChrysler France. Die geven het attest van conformiteit af.

Ik wens je Franse vrienden succes (en geduld)!
Ernst
Jeroen_Hanomaf
Contacteer:

Bericht door Jeroen_Hanomaf »

Er zijn zelfs nog meer uitvoeringen, blijkens de folder die ik ooit eens op een beurs gekocht heb... (en ik heb geeneens een Mercedes!)
Zal ff kijken of ik die folder kan scannen, als ze daar wat aan hebben. Ik vrees van niet, omdat het een Nederlandse folder is.

Ik ben in Frankrijk trouwens O309s met OM314 als schoolbus tegengekomen, dus ze zullen ook daar gewoon verkocht zijn.

Voor de volledigheid, een O309 kan gebaseerd zijn op:

L408/409 (benzine)
L406D/407D
L508D
L608D
L613D

Alle typen dus...

En om het makkelijker te maken, er zijn ook personenbusuitvoeringen geweest die onder het 'normale' typenummer verkocht zijn, al dan niet in normale of brede uitvoering... Zo stond er bij ons in de straat altijd een O309 ex NZH buurtbus, de eigenaar heeft hier later een 613D wide-body voor teruggekocht, die op de wide-body na, exact hetzelfde was!

Hier is echt de hulp van DC bij nodig, zoals Ernst al aangeeft!

Groetjes
Jeroen
In aanbouw: Volkswagen LT46 2,8TDI (ex-servicebus fa. Gebr. Van Kessel)
~~ ervaring is kennis die je opdoet, nadat je het nodig had!~~
Plaats reactie