wie weet raad over gewicht?

Alle andere wettelijke zaken, o.a. BPM en Kentekenbewijs
janvds

wie weet raad over gewicht?

Bericht door janvds »

hallo mededenkers,

is het mogelijk als een camper op kenteken een totaal gewicht heeft van 4000 kg weer opnieuw te laten keuren op bv 4500 kg?

ik heb geen zin om elk jaar voor de keuring de gehele camper leeg te halen.
heeft iemand hier ervaring mee?

jan vds
jan vds
Hobby 600 1986
Jeroen_Hanomaf
Contacteer:

Re: wie weet raad over gewicht?

Bericht door Jeroen_Hanomaf »

janvds schreef:hallo mededenkers,

is het mogelijk als een camper op kenteken een totaal gewicht heeft van 4000 kg weer opnieuw te laten keuren op bv 4500 kg?

ik heb geen zin om elk jaar voor de keuring de gehele camper leeg te halen.
heeft iemand hier ervaring mee?

jan vds
Dat hangt van het type af. De importeur kan je in dit geval uitsluitsel geven of zo'n uitvoering er geweest is. In dat geval zou het geen problemen moeten geven.

Maar waarom moet je je hele camper leeghalen? Is een weging onderdeel van de vrachtwagekeuring ofzo?
(heb zelf B-rijbewijs dus daar geen ervaring mee)

Groetjes
Jeroen
In aanbouw: Volkswagen LT46 2,8TDI (ex-servicebus fa. Gebr. Van Kessel)
~~ ervaring is kennis die je opdoet, nadat je het nodig had!~~
janvds

Bericht door janvds »

hey Jeroen,

de apk eisen voor vrachtwagens zijn aangescherpt, betrefd de remmen en het gewicht op de assen.
En de rembank geeft gelijk het gewicht op de beide assen

jan vds
jan vds
Hobby 600 1986
Frank.fjph

Bericht door Frank.fjph »

Tot op heden heb ik geen problemen gehad met het gewicht, ondanks dat het veel te veel is, maar bij mij staat er alleen het kampeerautogewicht op ( dat bij de omkeuring is bepaald.

Tegenwoordig schijnt er ook het oorspronkelijke gvw (max totaalgew. op te staan) .
Ik denk dat als ik jouw typenummer zie dat je niet boven dat gewicht uit kan komen omdat dat vermoedelijk het originele max gewicht van Mercedes 406 is.

Suggestie : zoek een APK bedrijf met remplaten ipv rollenbank, die meet aleen vertraging , geen gewicht.

Frank
Frank.fjph

Tot op heden heb ik geen problemen gehad met het gewicht, ondanks dat het veel te veel is, maar bij mij staat er alleen het kampeerautogewicht op ( dat bij de omkeuring is bepaald.

Tegenwoordig schijnt er ook het oorspronkelijke gvw (max totaalgew. op te staan) .
Ik denk dat als ik jouw typenummer zie dat je niet boven dat gewicht uit kan komen omdat dat vermoedelijk het originele max gewicht van Mercedes 406 is.

Suggestie : zoek een APK bedrijf met remplaten ipv rollenbank, die meet aleen vertraging , geen gewicht.

Frank
Jeroen_Hanomaf
Contacteer:

Bericht door Jeroen_Hanomaf »

Weer wat geleerd :) Soms heeft B-rijbewijs ook z'n voordelen lees ik al...

Groeten Jeroen
In aanbouw: Volkswagen LT46 2,8TDI (ex-servicebus fa. Gebr. Van Kessel)
~~ ervaring is kennis die je opdoet, nadat je het nodig had!~~
Leo
Site Admin

Bericht door Leo »

Hoi Frank,

op je kentekenbewijs staat dan wel geen maximum gewicht, maar toets op onderstaande site je kenteken eens in?
https://www.rdw.nl/Ovi/Paginas/Default.aspx

Op het kenteken van mijn nieuwe bus staat ook niks, maar op die site kwam opeens een stompzinnig klein laadvermogen van 650 kilo tevoorschijn.
Ben al aan het mailen en bellen met de RDW.. :?
~~~~~~~~~~~~

JanvdS: Het mailadres van de afdeling homologatie van Mercedes is:
homologatie-dcnl@daimlerChrysler.com
Daar kun je opvragen of er soms een zwaardere type-goedkeuring voor jouw bussie is.
Wel ff een scan van je kentekenbewijs deel1 mee-mailen.

Mvg, Leo.:D
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
berriaaf

Bericht door berriaaf »

Adres en Telefoonnummer

DaimlerChrysler Nederland
Nijkerk, afdeling Homologatie
033-2473333

Bertus
Wie schrijf fouten vindt mag ze houden
Weer of geen weer het is altijd camper weer.
Onze camper site,s : http://www.camper-freaks.nl , http://www.camper-freaks.eu
Frank.fjph

Leo / Jeroen,

Ja dat weet ik, maar het is niet alleen het B-rijbewijs, en het personenwagenkenteken (ik heb een gewoon personenautonummer).
Wat betreft het laad vermogen: toen ik mijn kenteken kreeg zette de RDW bij een P-kenteken niet het max gewicht erop maar het gewogen gewicht door de douane( is leeggewicht + ingebouwde spul op weegmoment)
Als ik op de link van Leo klik krijg ik ook alleen maar het gewicht van 3250 kg te zien. Laadvermogen geeft: n.v.t.

Het zit zo: ik heb een van de laatste naar Kampeerauto omgezette auto's die vanuit een oorspronkelijk nederlandse bedrijfsauto is omgezet naar een nieuw personenkenteken. Vanaf 1-1-95 houd het vtg zijn oude kenteken nummer (B-kenteken).
Dat heeft voor en nadelen: nadeel: ik moet elke keer op de remmenbank de hogere personenautonorm halen.

Voordelen: bovengenoemde laadvermogen, in buitenland al vaak goekope tolheffing kunnen afdwingen met kentekengewicht en personenautokenteken, minder problemen als mijn vrouw er ooit in rijdt en aangehouden wordt.

Frank
Twan Schoenmakers
Contacteer:

Identiek

Bericht door Twan Schoenmakers »

Hoi Frank,

Wij hebben dus zo'n zelfde kentekenbewijs. Uitsluitend vermelding van ledig gewicht 3.240KG, en max te trekken last (3.500KG geremd en 750 ongeremd).

Ook op de Site alleen het ledig gewicht van 3.240KG, en de rest is "nvt".

Wel staat er op het kentekenbewijs een verwijzing naar de oorspronkelijke type goedkeuring, welke bij een telefoontje naar de RDW direct tot resultaat heeft dat mannen daar roepen "het is technisch een 5-tonner zonder aangepast (lees lichter) veren pakket"

De max te trekken lasten heb ik bij Mercedes opgevraagd, en op basis van de van hun verkregen verklaring heeft de RDW het kenteken aangepast. Men grijpt zo'n aanpassing overigens niet aan om ander bij hun intern bekende gegeven te gaan vermelden op het kenteken.

Groeten,

Twan
MB 508D Marathonline, grote remtrommels van vooras 608D, rondom hulpluchtvering, 170L Diesel tank en een OM364A (115PK turbo) met GasOtronic LPG Injectie systeem (resultaat totaal ± 140PK), 800watt zonnepanelen en 400ah LifePo4 accu (http://www.jomaja.nl)
Gerard

Bericht door Gerard »

Voordelen: bovengenoemde laadvermogen, in buitenland al vaak goekope tolheffing kunnen afdwingen met kentekengewicht en personenautokenteken, minder problemen als mijn vrouw er ooit in rijdt en aangehouden wordt

Kijk een beetje uit als je in het buitenland je vrouw er in laat rijden. Als zij alleen B-rijbewijs heeft en ze houden je aan, zetten je op de weegbrug, heb je een groot probleem.( ik spreek uit ervaring!)
Gerard

Bericht door Gerard »

In Nederland mag Suus er wel in rijden, volgens de alhier geldige wetgeving, maar wij hebben in Zwitserland een keer problemen gehad, omdat Suus geen C-rijbewijs heeft.
janvds

Bericht door janvds »

Ben

een reis en krediet extra verzekering afsluiten, dan word je thuis gebracht.......

koffers al gepakt voor Frankrijk?

jan vds
jan vds
Hobby 600 1986
Twan Schoenmakers
Contacteer:

Inderdaad Gerard, weliswaar hebben we wat betreft het rijbewijs van mijn Ega (heeft in tegenstelling tot ik zelf geen C) in het buitenland niet zelf ervaring opgedaan, maar het is overduidelijk dat ze in het buitenland geen raad weten met dit soort kentekenbewijzen, en al vrij snel roepen dat het een 5-tonner is en dus voor C kwalificeert.

Binnen Nederland is het overigens het niet hebben van een C-rijbewijs voor een wagen met een kenteken als die van ons (dus met alleen een lediggewicht onder de 3.500KG) als gevolg van een uitspraak van de Rechtbank Arnhem dd 12-04-1979 (welke zowel in 1998 als in 2005 qua geldigheid door oa de Politie, ANWB en CBR bevestigd is) geen probleem. Maar omdat ik ver overtuigd ben dat niet elke "bromsnor" hiervan kennis heeft ligt er altijd een kopie in de Camper voor het geval mijn ega achter het stuur zou zitten.

zie: http://homepage.mac.com/twan.schoenmake ... 101198.pdf

Bij de tol en de ferry roep je ik ben personenauto (doe dit niet bij de Oostenrijks Maut, behalve bij de Brenner, want die beboeten los van het feit of ze formeel gelijk hebben of niet, maar procederen tegen de Oostenrijkse staat kost meer dan de tol), en als je op de brug zou moeten ben je 5-tonner. (de type goedkeuring die er bij mij opstaat schijnt ook in het buitenland bekend te zijn en geassocieerd te worden met 5-ton of meer).

Samengevat een kentekenbewijs dat multifunctioneel kan zijn.

Groeten,

Twan
MB 508D Marathonline, grote remtrommels van vooras 608D, rondom hulpluchtvering, 170L Diesel tank en een OM364A (115PK turbo) met GasOtronic LPG Injectie systeem (resultaat totaal ± 140PK), 800watt zonnepanelen en 400ah LifePo4 accu (http://www.jomaja.nl)
Frank.fjph

Hoi Twan e.a.

Ik zie dat je eea al grondig hebt uitgezocht, ik ben ook redelijk aan het snuffelen geweest in deze materie.
Ik heb daarbij wel van RDW te horen gekregen dat als ik ooit mijn kenteken moet opsturen, dat ik dan de oude max. gewicht er wel op krijg, dus als er meer mensen zijn met deze situatie: men is gewaarschuwd.

Verder kwam ik tot ongeveer dezelfde conclusies als Twan hier meldt.
Ik heb daarbij ook eens op de bedrijfwagen RAI met een bovengemiddelde bromsnor gesproken wat mij ook geruststelde en interessante info opleverde. (bij verkeesscontroles pakt men dezelfde info die je zelf ook met je kenteken op de rdw site kunt opvragen).

Tot slot onderschrijf ik uiteraard het gemak van dit multifunctionele kenteken.

Het is echter wel vereist dat je zelf meer kennis hebt van de materie dan de ijverige ambtenaar.

Frank
Twan Schoenmakers
Contacteer:

Multifuctioneel kenteken

Hoi Frank,

Toen ik overwoog om het max trekgewicht te laten vermelden was ik ook bezorgd over gelijktijdige aanpassing van het kenteken op andere punten. Heb hier wel drie keer over gebeld en uiteindelijk eea nog schriftelijk voorgelegd, hierna kreeg ik een telefoontje van de RDW waarin ze te kennen gaven dat het vermelden van de max trekgewichten een massa verwerking was, waarbij ze alleen maar dit gegeven zouden verwerken simpel omdat ze geen tijd hadden voor iets anders.

Dit ging zelfs zo ver dat toen ik aangaf dat mijn kenteken de kleur wit vermelde, terwijl dit al vanaf de om keuring naar Camper zilver is, en of ze dit dan niet gelijktijdig met het max trekgewicht konden aanpassen, kreeg ik te horen dat dat niet kon, en dat ik het kenteken daarvoor na vermelding van het max trekgewicht opnieuw moest insturen, waarna het op een andere afdeling verwerkt zou worden. Op die ander afdeling werd wel diepe op de materie ingegaan en zou het kunnen gebeuren dat er meer info opgenomen zou kunnen worden.

Eind resultaat. Op papier is die van ons wit en blijft hij wit. De kleur is blijkens info van de RDW nimmer een controle punt dus fijn zo laten.

Conclusie: lang leven het multifunctionele kenteken.

Groeten,

Twan
Gerard

Bericht door Gerard »

Wat ik me nog afvraag is het volgende: Wanneer je bus, zoals de onze, op kenteken 3320 kg weegt(is in werkelijkheid een stuk meer) en er geen maximumgewicht op het kentekenbewijs staat, en technisch 5 ton mag en kan hebben, moet je dan ook markeringsborden achter op je bus zetten? Dit is wel verplicht bij auto's boven de 3500 kg.
Frank.fjph

Gerard,
Ik ga ze er niet opzetten, want in mijn geval is de oorspronkelijke TGK (typegoedkeuring) voor 3500 kg.
Maar bij mijn naspeuringen kwam ik er achter dat hij technisch gewoon wel 5000kg is. Maar voor oom agent telt wat op je kenteken staat.
Bij Mercedes Benz nedeland wist men mijte melden dat de identieke voertuigen in NL afhankelijk van de bestelling op 3500 of 5000 werden gezet.

Frank
Twan Schoenmakers
Contacteer:

vrachtwagen markeringen

Gerard,

Ook voor de vrachtwagen markeringsplaten achter op je Campers is het geen op je kenteken vermeld staat bepalend of het wel of niet mag of moet.

Voorzover ik weet is dit ook een controle punt bij de APK, maar dat weet ik niet 100% omdat ik niet in die regeltjes zit, dat laat ik graag over aan de echte techneuten onder ons.

Groeten,

Twan
Berthil

Bericht door Berthil »

Ik was vandaag bij Harry Kraats (keurmeester).
en die vertelde mij dat het inderdaad een controle punt is voor de APK.
die van mij zijn gehoorlijk beschadigd en verkleurd.
bij hem zouden de platen niet door de keuring komen.

Berthil.
MB Sprinter 2015

De enige manier om je dromen uit te laten komen, is wakker worden.
Gerard

Bericht door Gerard »

Berthil schreef:Ik was vandaag bij Harry Kraats (keurmeester).
en die vertelde mij dat het inderdaad een controle punt is voor de APK.
die van mij zijn gehoorlijk beschadigd en verkleurd.
bij hem zouden de platen niet door de keuring komen.

Berthil.
Hoe staat jouw camper vermeld op je kentekenbewijs?
Leo
Site Admin

Bericht door Leo »

Hoe mooi dit allemaal mag klinken met die rijbewijzen enzo:

Als het rijklaar gewicht van de auto boven de 3500kg komt, dan heb je C-rijbewijs nodig.
Wordt je bij een controle gewogen, dan is bv Suus gewoon de klos.
Je kunt dan wel geen bon krijgen voor overgewicht van de auto zélf, maar de rijbewijsplicht blijft gewoon hetzelfde volgens mijn simpel denkvermogen.

Ook kan ik me voorstellen dat bij een ongeval de verzekering moeilijk gaat doen als de auto zwaarder is dan 3500kg én je slechts een B-rijbewijs bezit.

Of is dit off-topic? :roll:

Gerard

Bericht door Gerard »

Nee, nee Leo, dat zit anders. Misschien dat Twan er meer verstand van heeft dan ik, maar volgens mij is het zo, als er geen maximum gewicht op het kentekenbewijs staat en er is een personenauto-kenteken afgegeven, mag je er wel degelijk mee rijden als je B-rijbewijs hebt. In het buitenland is dit wel een discussiepunt, maar hier in Nederland niet.
Je kunt dit vergelijken met een auto die 3500 kg weegt en waar dus een aanhanger achter komt die ook 3500 kg weegt, dan mag je (nog) rijden met B-E rijbewijs, dit gaat veranderen, of het is al veranderd, maar dan mag je niet meer boven de 3500 kg gezamenlijk gewicht uitkomen als je alleen B_E hebt.
Frank.fjph

Volgens mij leert het verhaal van Twan me dat ik wel een aanhangwagengewicht van 3500 kg kan aanvragen, maar vooral niet een keer overschilderen met een andere kleur. (hij is net geschilderd)

Leo wijst op een (verzekerings) punt dat mij de meeste zorgen baart, en niet is uit te zoeken zonder een ongeluk te maken.
Maar heb daar al een juridisch verhaal voor klaargelegd.
Overigens is het aantal km's dat mijn B-rijbewijshoudster rijdt te verwaarlozen.
Feitelijk kun je alleen een bon krijgen voor overbelading van je voertuig, niet voor een rijbewijs, als je er van uit gaat dat de bestuurder geen weegbrug heeft, alleen maar het kentekenbewijs om op te kijken.

FRank
Leo
Site Admin

Bericht door Leo »

Ok, nu om de chaos ff helemaal compleet te maken:

Op mijn kenteken staat:
Massa ledig voertuig 8648kg.
Verder staan er overal streepjes.

De site van de RDW geeft:
Massa ledig voertuig 8648kg,
max. massa voertuig 9323kg.
Massa rijklaar 0 kg
Laadvermogen NVT

Kreeg vanmiddag een mail van de RDW dat de bus altijd zo geregistreerd heeft gestaan, met extra toevoeging dat de importeur toendertijd een versnelde aanmeldprocedure gevolgd heeft...( verder zonder uitleg, dus ik moet maar raden wat dat betekend)

Mijn gedachte:
Dús is die 9323kg alvast niét massa ledig voertuig + maximum laadvermogen (8648 + 675 = 9323)

Want het ding is altijd ingericht geweest voor 37 passagiers.
Het gewicht van deze chauffeur is 100kg :oops: .
Blijft over 575kg voor 37 passagiers = 15,54kg per passagier..
Alleen geschikt voor peuters al die jaren??:shock:
Óf 27 jaar lang altijd over zijn gewicht geweest?

Volgens de brochures van deze bus mag hij maximaal 12.500kg wegen.
(aanvraag bij MB homolgie is in behandeling)

Hoe zit dat nou met al die getalletjes van die bus???
Helluppie, want ik snap er geen reet meer van.. :cry: :?
~~~~

Owww, nog iets leuks:
Op kenteken staat:
Inrichting: autobus.

Op site RDW:
Bedrijfswagen.
Aantal zitplaatsen: 0
Aantal staanplaatsen: 0

Alleen voor hangend vervoer van passagiers misschien?? 8)

Nogmaals: Helluppieee..:shock:

Plaats reactie