importeren 508 toch niet zo makkelijk

Alle andere wettelijke zaken, o.a. BPM en Kentekenbewijs
Plaats reactie
bart

importeren 508 toch niet zo makkelijk

Bericht door bart »

Hi

Ik ben bezig om een duitse 508 ( 5 ton ) te importeren naar nederland,
deze wordt in nederland dan terug gekeurd naar 3495kg.

Bij personen auto's kun je momenteel een auto op naam laten zetten zonder APK keuring. Dus ik dacht doen we dat ook even voor mijn bus, maar doordat het dus een vrachtwagen is moet hij direct een APK keuring krijgen anders wordt hij niet op naam gezet. ( bummer )

Ik zit namelijk met een aantal problemen.
- ik moet dus reflector platen op mijn bus doen.
- ik moet een dodehoek (dobli) spiegel op mijn bus zetten
- ik heb een tachograph, die niet meer werkt
- en ik heb geen snelheids begrenser

zoals je zie ben ik nog niet klaar voor de import.
Maar wat zijn nu precies de eisen van de boven genoemde punten ?
Heb ik het allemaal nodig ?

Bart
Jeroen_Hanomaf
Contacteer:

Bericht door Jeroen_Hanomaf »

Hoi Bart,

Ik heb in 2004 een Hanomag F45V met een maximum toegelaten massa van 4800kg geïmporteerd uit België. Deze heb ik nu op B-rijbewijs.

-eerst naar MB/Nijkerk voor klein rijbewijs papieren
-dan RDW voor keuring, hier zit meteen een APK bij en de wagen wordt ook meteen op naam gesteld. De papieren van Nijkerk lever je dan in bij de RDW en hij is meteen voor B.

Zoals ik het lees, wordt ie eerst als vrachtwagen gekeurd en wil je hem daarna op B-rijbewijs krijgen?

Groetjes
Jeroen
In aanbouw: Volkswagen LT46 2,8TDI (ex-servicebus fa. Gebr. Van Kessel)
~~ ervaring is kennis die je opdoet, nadat je het nodig had!~~
bart

Bericht door bart »

Hi

Ja, hij moet eerst als vrachtwagen volgens de RDW, ik heb geprobeerd om bij het importeren direct naar 3.5 ton terug keuren te doen, maar de RDW in veldhoven kende de papieren die ik van mercedes heb gekregen niet ( zijn de zelfde papieren waar mijn broer zijn bus mee terug gekeurd heeft, maar dan voor mijn bus )

Maar als ik jou verhaal goed begrijp hebben ze dat bij jou dit direct gedaan ?
want ik heb dus nu twee medewerkers van het RDW keurings station Veldhoven gesproken en die zeiden beide dat hij eerst geimporteerd moest worden als vrachtwagen en dat ik hem dan daarna maar terug moest keuren.

En om deze reden zit ik dus met de boven genoemde problem ?

Maar als jij dit in een keer hebt gedaan wil ik graag weten hoe jij dit voor elkaar hebt gekregen en bij welk keurings station ?

Bart ,
Jeroen_Hanomaf
Contacteer:

Hoi Bart,

Als het een geïmporteerde bus is (dus niet één die nieuw door Mercedes NL geleverd is) moet je eerst met de bus naar Nijkerk voor een conformatiekeuring. Dit kostte toen 225 euro.

Met die papieren ben ik naar de RDW in Hem geweest (dit is een soort 'hulpstation dat onder Amsterdam valt) en daar is alles probleemloos geaccepteerd.

Ik heb van te voren navraag gedaan bij Mercedes NL (Daimler-Chrysler) en zij vertelden mij dat dit zo werkt. Als ik hem eerst als groot rijbewijs had willen keuren, waren de keuringseisen strenger en de keuring duurder. De papieren van DC had ik evengoed nodig, maar moest dan ook nog eens 100 euro extra betalen aan RDW voor het omzetten op klein rijbewijs.

Het lijkt me het verstandigst als je even met Daimler-Chysler belt of mailt! (afdeling Homologatie)

Is de bus van je broer geen originele Hollandse bus geweest, waardoor de RDW die papieren wel accepteerde?

Suc6!

Jeroen
bart

Bericht door bart »

Dat naar nijkerk heb ik al achter de rug en dat document wat jij hebt gekregen heb ik ook al En toch kan volgens vRDW velhoven het niet in 1 keer.
Ik denk dat ik maar eens naar de RDW toe ga met het formulier.

want ik begrijp uit jou tekst dat jij import en terug keuren tegelijker tijd is gebeurt waar door jij niet door een vrachtwagen APK heen moest maar dierect gewoon door een personen auto APK

Begrijp ik dat goed ?
Jeroen_Hanomaf
Contacteer:

Hoi Bart,

Ja, klopt! Hij is meteen op max 3500kg gekeurd. Voor de 4800kg vrachtwagenkeuring (als ik dat gewild had) had ik ook papieren van Mercedes nodig gehad, hetzij van de Nederlandse importeur, hetzij van de Belgische (=land van oorsprong).
Ik wilde hem natuurlijk max 3500kg hebben en dat is een uitvoering die men in België niet kent, dus afspraak gemaakt met de Nederlandse importeur. Hoefde ook niks te veranderen aan veren of wat dan ook, trouwens.

Ik heb gewoon het stapeltje papieren (het MB-document, ID-kaart en de oude Belgische papieren) ingeleverd, de keuring is uitgevoerd en mijn bus afgekeurd op een nog iets lekkende uitlaat en een wiellager. Dat gefixt, afspraak gemaakt voor herkeuring, bus is goedgekeurd. Ter plekke de douanepapieren ingevuld voor BPM (= 0,00€) en opgestuurd. Binnen een week had ik het kenteken+apk document in huis en kon ik platen laten maken en de verzekering overschrijven. Bij leeggewicht staat netjes 3200kg en bij max. massa 3500kg, het laadvermogen is het verschil... (logisch... ;)) Het type is wel veranderd, het was op de Belgische papieren een F45V/39 en nu staat er F45P omdat dit de typegoedkeuring is voor B-rijbewijs (P=personenwagen) Voor de 508 veranderd dit niet denk ik?

Misschien dat ze sindsdien de regels aangescherpt of veranderd hebben? Ik zou echter niet weten waarom.
Mail anders eens met de RDW, de ervaring leert mij dat je dan betere antwoorden krijgt als ter plekke vragen of bellen met het servicenummer...

Mochten ze de historie van mijn bus als voorbeeld willen nakijken, mijn bus is een Hanomag-Henschel F45P met kenteken BE-53-56.

Groeten
Jeroen
bart

Bericht door bart »

Hi

De email discusie heb ik ook al gehad en daar kwam uit dat zij vinden dat ik niet de benosigde papieren heb, wat dus niet het geval is . ik vermoet dat zij voor het document wat ik heb interen een andere naam gebruiken als dat mercedes doet waardoor je dus kompleet op het verkeerde been gezet wordt en je vervolgens de weg in slaat om eerst dean maar de bus als vrachtwagen te importeren.
Als vrachtwwagen importeren klikt natuurlijk heel stom omdat ik van mercedes een document heb gekregen dat mijn bus voldoet aan een type goedkeuren van 3450 kg.

Keurings station is bij mijn werk om de hoek, dus ik ga er vanmiddag naar toe.

Bart,
bart

Bericht door bart »

Ben net met alles langs de RDW geweest en toen was het in eenkeer wel mogelijk. importeren, terug keuren en camper in een keer, en nu maar hopen dat hij door de APK keuring heen komt

Maar dat is met de remmen van deze bus altijd een gok.

Bart,
Jeroen_Hanomaf
Contacteer:

Top! Succes!!! :)

Ben benieuwd hoe het afloopt, wanneer moet je heen?

Jeroen
bart

Bericht door bart »

14 juli, bus is ex vrijwillige brandweer ( zuid duitsland ) en is dus goed onderhouden. Op het ijzerwerk na , en de remslag achter heb ik niks aan de bus gedaan, hij rijd goed. dus fingers crossed.

Bart
bart

Bericht door bart »

Nou afgekeurd :-(

Had een vriendelijke keurmeester.
Bus is in goede staat, had ik ook verwacht anders had ik hem niet gekocht, maar je weet maat nooit. de nieuwe draagvloer balken ( u profiel 3 mm dik 6 * 4.5 ) vond hij perfect. trekhaak komt op het kenteken er bij. en ook camper op de papieren.

Maar eerst de remmen nog en de rechter koplamp had een verkeert licht beeld. ??

wat blijkt een olie/vetkeerring van links achter is lek, geen wonder dat hij daar op fout gaat, meeting was 1 voor links en 6 voor rechts.
voor ( 4 --> 6 ) had hij wel doorlaten gaan als het achter goed was geweest.

Maar ja het kan ook niet allemaal goed zijn :-)

Trommels en remschoenen zijn gedemonteerd en gaan als het een beetje mee zit maandag naar Claeysparts.

Bart
Jeroen_Hanomaf
Contacteer:

Klink niet onoverkomelijk, de mijne was ook niet in 1x goed... ;)

Succes!
Jeroen_Hanomaf
Contacteer:

En... inmiddels gelukt???

Groetjes
Jeroen
bart

Bericht door bart »

Yep, zie hier dit probleem ben ik nog niet kwijt
http://www.dubbellucht.nl/forum/viewtopic.php?t=1525

Maar de remmen waren redelijk gelijk, en koplamp ter plekken even verstel, had de chroom rand er af gelaten :-)

Maar alles volgends de keuring goed, gea er een tijdje mee rijden en hoop dat het dan langsame weg gaat, hoorde van mijn broer dat hij ook zoiets had toen hij alles vernieuwd had, en dat het na een tijdje vanzelf weggaat.

Bart
TonVerwaaijen
Contacteer:

inport en apk

Bericht door TonVerwaaijen »

Hallo,
Ben pas nieuw bij de club maar toch mijn ervaring met inport en apk.
Heb in duitsland een 409 gekocht met camper al op duitse brief.
Deze met een laadvermogen c.q. eigen gewicht van 3600 kg dus 100 kg teveel .
Een kenis van mij in duitsland (kan ook de verkoper zijn)is met de auto naar de duitse tuv geweest ,is een papier afhandeling en toen stond er 3500kg op kenteken.daarna naar rdw voor een nl kenteken.
bart

Bericht door bart »

Wij kunnen in nederland ook naar de TUV die zit in leleystad. Dit heb ik ook als eerste gedaan maar die kwamen met de mededeling dat mijn bus 1 DB teveel herie produceerde ( staat op het duitse kenteken, waardoor ik hem via de TUV niet terug kon keuren. Ik had toen ook even het gevoel dat ik met een nederlandse instantie van doen had. Maar aoals je het hebt kunnen lezen is het uiteindelijk toch gelukt via de RDW.

Bart
Plaats reactie