Ik ben in het bezit van een TN 308 met een 4 cilinder van ± 75 Pk. Nu heb ik zojuist een complete TN 310 met een vijf cilinder met ± 100 Pk gekocht waarvan ik de motor en versnellingsbak ga overbouwen in mijn campertje. Echter voor ik dat wil gaan doen is het misschien verstandig om een aantal onderdelen te vervangen. Wie kan mij hierin adviseren?
met vriendelijke groeten
Rinus
Laatst gewijzigd door rinus op 30 aug 2006, 16:46, 6 keer totaal gewijzigd.
Verder kun je, ook ná de inbouw, overal goed bij om het eventueel te vervangen of te repareren.
Je hebt ook nog eens een complete donor-auto staan, dus wat kan je gebeuren? :)
Wat betreft dat vervangen van een 4cilinder voor een 5 cilinder:
Er zijn hier mensen bij de club die dat al gedaan hebben (bij een 508 model weliswaar), óf een veel sterkere motor ingebouwd hebben (oa Twan Schoenmakers)
Denk dat Twan je wel tips kan geven over hoe je het moet aanpakken bij de keuringen enzo, want hij is errug goed in regeltjes en wetten.
Sleutel ze,
mvg, Leo.:D
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
Waarje ook aan moet denken is dat je ook de aandrijfas moet vervangen, want de motor is ca 1 cilinder langer en zullen ze verdeeld hebben tussen de voorkant en de achterkant. Daardoor komt het vliegwiel verder naar achteren en de bak dus ook en is je aandrijfas te lang.
Volgende probleem: als de eindoverbrenging van de bak anders is zal je ook de cardan moeten wisselen, want die heeft dan ook een andere verhouding.
Als de 5 cilverdernaar achteren komt dan is de motorkap verder naar achteren.
Verder zullen er vast nog wel een paar "kleinigheden " bijkomen.
Leo: TN staat voor "transporter neu" en is de baureihe: 301/302 (=207D - 310D )die gelopen heeft vanaf 1978 tot 199x (start Sprinters)
Dat klopt ook, alles wat op dat type lijkt valt er onder.
Ik heb kopieen van het boekwerk van MB toen die serie geintroduceerd werd bij het werkplaatspersoneel. Vandaar die wijsheid.
Leo,
Had jij de gegevens van de Belgische O302 bezitter nog ontvangen ??