Olie druk

Graag het type motor waarover het gaat vermelden!
Plaats reactie
M Koseoglu

Olie druk

Bericht door M Koseoglu »

trefw: oliedruk

Hallo Dubbelluchter's,

Laatst las ik op het forum dat de olie druk meter bij een stationar toerental zo rond de 0,5 moet staan.
Klopt dit.
Die van mijn bus een L406 D uit 74, staat bij een stationar toerental op 1,5 / 2 , en onder het rijden op de 5.
Kan er wat aan de hand zijn met mijn 615 blok, dan denk ik aan het vervangen van de olie of het oliefilter.
Is het op lopen van de druk bij stationar toerental het teken dat dit moet gebeuren.

Met vriendelijke groeten van,

M Koseoglu
Six wheels for freedom
Unknown User

Re: Olie druk

Bericht door Unknown User »

M Koseoglu schreef:Hallo Dubbelluchter's,

Laatst las ik op het forum dat de olie druk meter bij een stationar toerental zo rond de 0,5 moet staan.
Klopt dit.
Die van mijn bus een L406 D uit 74, staat bij een stationar toerental op 1,5 / 2 , en onder het rijden op de 5.
Kan er wat aan de hand zijn met mijn 615 blok, dan denk ik aan het vervangen van de olie of het oliefilter.
Is het op lopen van de druk bij stationar toerental het teken dat dit moet gebeuren.

Met vriendelijke groeten van,

M Koseoglu

Beste M.

Bij mijn weten is deze 0,5 bar, bij motor op bedrijfstemperatuur, een acceptabele minimum waarde waarbij je nog hunt uitgaan van een gezond blok. meer is beter en geen reden voor ongerustheid. Mijn vader heeft een OM616 in zijn boot. oliedruk bij koude motor loopt op richting 8 bar bij stationair toerental, bij warme motor ook ca 1,5 a 2 bar.

Oliefilter dien je wel regelmatig te vervangen. Ik hou hier de normale intervallen voor aan, en ik vervang t zeker als ik merk dat mijn oliedruklampje langer blijft branden dan normaal als ik de motor start.

gr. Alex
Thorvald

oliedruk 0.5

Bericht door Thorvald »

een goedendag,

ik weet niet de speciefieke waarden van bepaalde motoren als de 616 ofzo, maar om van een gezond blok te spreken moet de oliedruk toch echt boven de drie bar liggen bij een warm blok en als ie koud is 5 bar.

Een net gereviseerd blok moet bij het inlopen nog 1 bar oliedruk hebben. Al heel snel gaat de oliedruk omhoog naar de 5 bar wat opzich ook erg logisch is. een gereviseerd blok heeft minimale speling op krukas lagers e.d.

Hier wordt trouwens de oliedruk gemeten. Als je erg versleten lagers hebt dan gaat je oliedruk snel naar beneden. Ik begin me bij mijn eigen motorblokken zorgen te maken als de warme motor onder de 3 bar komt tijdens rijden.

Ik rijdt 508 en 808 met allebei de om 314 erin.

met vriendelijke groet, thorvald
winand

Bericht door winand »

Heb sinds kort een HH F40 uit 74 met een OM314 blok.
De oliedrukmeter staat altijd op 5 bar (max), ook bij stationair draaien.
Ik dacht dat dat wel ok zou zijn, beter te hoog dan te laag dacht ik.
Maar nadat ik lid van DL geworden was en hier op het forum rondstruin zie ik dat dit (veel) te veel is?

Over het olieverbruik kan ik nog niet veel zeggen, heb em net een week.
(De bus schijnt wel te stinken, de kinderen in een inhalende auto zaten demonstratief hun neus dicht te knijpen naar me..)

Een handige kennis gaat mijn bus een 'beurt' geven incl olieverversen en oliefilter vervangen. Zou dit effect kunnen hebben?

Zo niet, wat kan er dan aan de hand zijn? Kan het kwaad?
:: Mercedes L508DG 1981 :: MB busjes T-shirts & truien webshop
Leo
Site Admin

Bericht door Leo »

Staat ie soms óók al op 5Bar als je motor niet draait, maar met het contact aan?
Want dan ligt er een draadje los.

Zo niet:
Als hij binnen een seconde ofzo na het starten meteen de hoek invliegt, en na het stoppen op 5 bar blijft staan en dan plotseling naar nul valt (ook met het contact áán natuurlijk), dan zit er een verkeerde gever in.

Hj behoort na het stoppen van een koude motor relatief rustig naar beneden te zakken.

Mvg, Leo.:D
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
winand

Bericht door winand »

Bedankt,
Ik ga er eens naar kijken en laat het je nog weten
winand

Bericht door winand »

Het gedrag van de oliedrukmeter is als volgt:

-Bij het insteken van de sleutel (contact) gebeurt er nog niets.

-Na starten van de motor heeft de naald 1 seconde nodig om te reageren en heeft dan 1 seconde nodig om bij de 5 bar te komen (de naald gaat langzamer omhoog dan bijv een analoge voltmeter die iets te veel spanning krijgt). De naald hoor je ook niet 'tikken' tegen het eind van het bereik van de meter zodat je bijna geloofd dat het werkelijk 5 bar is..

-Na het stoppen van de motor daalt de wijzer weer in 1 seconde naar de nul.

Duidt dit op een verkeerde 'gever'?
Ik heb een OM314 blok waar wellicht de 'gever' voor een MB 508 klokkenhuis nog in zit. Mijn dashboard en klokken zijn orgineel Hanomag F40. (zat waarschijnlijk OM615 orgineel in)
GerardM
Contacteer:

Stationair

Bericht door GerardM »

Lijkt normaal gedrag dat je beschrijft. Loopt het ding niet gewoon stationair te hard ? Heb je al eens met het befaamde handgasknopje gespeeld (ik neem tenminste aan dat dat erop zit) en de toeren zo laag
gedraaid dat de motor echt begint te stoten, en zakt dan de oliedruk nog steeds niet ?

Groet,

Gerard
Afbeelding Afbeelding Afbeelding

Mercedes-Benz 508D NL Ex-Ambu 1987 +++ Mercedes-Benz 280TE 1981 +++ Qualität ist kein Zufall +++
winand

Bericht door winand »

Het spelen met het handgasknopje heeft geen resultaat, naald blijft steevast op de 5 bar staan.
winand

Bericht door winand »

Inmiddels is er een ontwikkeling;
Mijn bus heeft een onderhoudsbeurt gehad en hierbij is o.a. :
- Olie filter vervangen
- Brandstoffilter vervangen
- Motorolie vervangen.

Hoewel de drukmeter nog erg hoog staat (bij niet stationair nog altijd max) kan ik met het handgasknopje de druk omlaag halen tot 3 bar bij warme motor, alleen bij stationair draaiende motor.
Het lijkt er dan toch op dat het metertje een bar of 2 te veel aangeeft ?
Plaats reactie