zuigerslag controlelampje
-
- Berichten: 136
- Lid geworden op: 06 dec 2004, 20:51
- Locatie: Drunen
- Contacteer:
zuigerslag controlelampje
trefw: luchtremmen
Hallo dubbelluchters,
Tijdens de terugreis van de vakantie bleef onderweg plotseling het contrpolelampje van de zuigerstang branden.
Dit is het lampje dat brandt als je je contact aanzet en uitgaat als je de handrem erafhaalt. Dit gebeurt bij twee lampjes. Het lampje van de remvloeistof gaat wel uit maar het lampje van de zuigerslag gaat uit en direct weer aan. Verder werkt alles gewoon normaal, handrem, gewone rem. Volgens het boekje is de slag van de veerremcilinder te groot.
Heeft iemand een idee wat dit kan zijn
en moet ik hier direct wat aan (laten) doen of kan ik hier zelf aan de slag.
Ik rij in een mb 613 met een 0m 352.
Groeten Ron
Hallo dubbelluchters,
Tijdens de terugreis van de vakantie bleef onderweg plotseling het contrpolelampje van de zuigerstang branden.
Dit is het lampje dat brandt als je je contact aanzet en uitgaat als je de handrem erafhaalt. Dit gebeurt bij twee lampjes. Het lampje van de remvloeistof gaat wel uit maar het lampje van de zuigerslag gaat uit en direct weer aan. Verder werkt alles gewoon normaal, handrem, gewone rem. Volgens het boekje is de slag van de veerremcilinder te groot.
Heeft iemand een idee wat dit kan zijn
en moet ik hier direct wat aan (laten) doen of kan ik hier zelf aan de slag.
Ik rij in een mb 613 met een 0m 352.
Groeten Ron
- Admin
- Site Admin
- Berichten: 4385
- Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
- Locatie: Hesel (Ostfriesland)
- Contacteer:
Hi Ron,
Ik weet niet waar het contactje van het handremlampje zit. Ik weet wel dat het niet juist functioneren een reden tot APK-afkeur is. Is mij met de 608 ooit bijna overkomen, maar gelukkig hoefde de keurmeester er alleen maar een nieuw lampje in te zetten.
Als je weet dat de slag van de veerremcilinder te groot is, kun je die eenvoudig, met een ring- en een steeksleutel verkleinen. Dat wil dus zeggen de moeren naar de veerpot toedraaien. Eigenlijk onlogisch, want daardoor grijpt de handrem eerder aan en gaat het controlelampje eerder aan...
Ik heb altijd een heilig ontzag voor die veerpotten, want de voorspanning van de veer is niet kinderachtig!
Succes!
Ernst
Ik weet niet waar het contactje van het handremlampje zit. Ik weet wel dat het niet juist functioneren een reden tot APK-afkeur is. Is mij met de 608 ooit bijna overkomen, maar gelukkig hoefde de keurmeester er alleen maar een nieuw lampje in te zetten.
Als je weet dat de slag van de veerremcilinder te groot is, kun je die eenvoudig, met een ring- en een steeksleutel verkleinen. Dat wil dus zeggen de moeren naar de veerpot toedraaien. Eigenlijk onlogisch, want daardoor grijpt de handrem eerder aan en gaat het controlelampje eerder aan...
Ik heb altijd een heilig ontzag voor die veerpotten, want de voorspanning van de veer is niet kinderachtig!
Succes!
Ernst
- Admin
- Site Admin
- Berichten: 4385
- Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
- Locatie: Hesel (Ostfriesland)
- Contacteer:
Voor de duidelijkheid (en voor de eventuele meelezers die het spoor bijster raken): drukluchtbekrachtigde hydraulische remmen.
Als 't lekt, is dat altijd de hydrauliekolie, een klein beetje lucht merk je niet en het is niet slecht voor het milieu :( Maar kennelijk kan er met het luchtdeel ook iets mis zijn (de handrem trekt helemaal mechanisch aan en wordt pneumatisch gelost, daar komt geen blubber aan te pas).
Als 't lekt, is dat altijd de hydrauliekolie, een klein beetje lucht merk je niet en het is niet slecht voor het milieu :( Maar kennelijk kan er met het luchtdeel ook iets mis zijn (de handrem trekt helemaal mechanisch aan en wordt pneumatisch gelost, daar komt geen blubber aan te pas).
-
- Berichten: 37
- Lid geworden op: 04 jan 2005, 21:11
- Locatie: Voorburg
zuigerslag controlelampje
Beste Ron,
Zit er niet ook nog een elektrische schakelaar/verbinding bij die handrempot. Die zou je eerst eens moeten reinigen.
En controleer of de handrem wel goed los komt. En een paar keer handrem vast en los geeft misschien ook soelaas.
Succes,
Michael
Zit er niet ook nog een elektrische schakelaar/verbinding bij die handrempot. Die zou je eerst eens moeten reinigen.
En controleer of de handrem wel goed los komt. En een paar keer handrem vast en los geeft misschien ook soelaas.
Succes,
Michael
- cees booij
- Berichten: 60
- Lid geworden op: 10 dec 2004, 22:48
- Locatie: Amstelveen
RON, als je onder je 613 duikt, iets voor de achteras, dan kun je het stangenstelsel van de handrem volgen naar de handremcylinder.Aan de voorkant van deze cylinder zit het zendertje voor het controlelampje.Dit kun je testen met een weerstandmeter als je de kabeltjes los haalt.Dan weet je of je afstellen moet of je bedrading nakijken. Succes, Cees.
qui va piano va sano (e lentano)
MB 613 OM352 130pk Motorrem.
MB 613 OM352 130pk Motorrem.
-
- Berichten: 136
- Lid geworden op: 06 dec 2004, 20:51
- Locatie: Drunen
- Contacteer:
cees booij schreef:RON, als je onder je 613 duikt, iets voor de achteras, dan kun je het stangenstelsel van de handrem volgen naar de handremcylinder.Aan de voorkant van deze cylinder zit het zendertje voor het controlelampje.Dit kun je testen met een weerstandmeter als je de kabeltjes los haalt.Dan weet je of je afstellen moet of je bedrading nakijken. Succes, Cees.
Allen,
Bedankt voor jullie reacties. Sensor werkt, dus hij staat vandaag bij mercedes om een en ander af te laten stellen. Heb wel zelf de afstelgegevens moeten aanleveren omdat men bij mercedes niet precies meer weet hoe men de zaken moet afstellen. Aan het eind van de dag weet ik meer. Ik houd jullie wel op de hoogte.
Groeten Ron
-
- Berichten: 136
- Lid geworden op: 06 dec 2004, 20:51
- Locatie: Drunen
- Contacteer:
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten