Mijn HH F40 heeft een zeer 'optimistische' brandstofmeter.
Deze staat altijd op vol :D
Helaas is de tank lang niet altijd vol.
Als de tank bijna leeg is begint het metertje zenuwachtig heen en weer te flipperen van leeg naar vol etc..
Is mijn vermoeden juist dat het vlottertje los onderin de tank ligt?
Wat zou er wellicht anders aan de hand kunnen zijn?
Is het redelijk eenvoudig om een nieuwe vlotter te installeren?
Brandstofmeter defect, of vlottertje los?
- winand
- Berichten: 1300
- Lid geworden op: 02 sep 2006, 17:27
- Locatie: Eindhoven
Brandstofmeter defect, of vlottertje los?
:: Mercedes L508DG 1981 :: MB busjes T-shirts & truien webshop
- Leo
- Site Admin
- Berichten: 4153
- Lid geworden op: 08 okt 2005, 07:58
- Locatie: Oost Drenthe
Hoi Winand,
dit euvel had dat ding van mij ook.
Het bleek de vlotter te zijn.
Normaal gesproken beweegt er daar een messing lipje over weerstanddraad.
Daar wordt dan stroom doorheen gestuurd, en je metertje geeft eigenlijk gewoon aan hoeveel weerstand er op dat moment is.
Dat lipje lag bij mij dus niet meer op de weerstanddraad.
Heb het spul weer omgebogen en het werkt weer als een tierelier.
Dat hij wel opeens gaat flapperen als hij bijna leeg is kwam bij mij doordat de metalen vlotter dan de metalen tankbodem raakt.
Op dat moment wordt de weerstand 0(nul) en flikkert het naaldje omlaag.
Een mogelijke remedie is dus de vlotter eruit halen en controleren of de weerstandsdraad nog heel is én of de lipjes die draad nog goed raken.
Mvg, Leo.:D
dit euvel had dat ding van mij ook.
Het bleek de vlotter te zijn.
Normaal gesproken beweegt er daar een messing lipje over weerstanddraad.
Daar wordt dan stroom doorheen gestuurd, en je metertje geeft eigenlijk gewoon aan hoeveel weerstand er op dat moment is.
Dat lipje lag bij mij dus niet meer op de weerstanddraad.
Heb het spul weer omgebogen en het werkt weer als een tierelier.
Dat hij wel opeens gaat flapperen als hij bijna leeg is kwam bij mij doordat de metalen vlotter dan de metalen tankbodem raakt.
Op dat moment wordt de weerstand 0(nul) en flikkert het naaldje omlaag.
Een mogelijke remedie is dus de vlotter eruit halen en controleren of de weerstandsdraad nog heel is én of de lipjes die draad nog goed raken.
Mvg, Leo.:D
Laatst gewijzigd door Leo op 14 sep 2006, 10:13, 1 keer totaal gewijzigd.
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
- Berthil
- Berichten: 874
- Lid geworden op: 06 dec 2004, 13:32
Als de vlotter onder in de tank ligt zou de meter leeg moeten aanwijzen en niet vol.Is mijn vermoeden juist dat het vlottertje los onderin de tank ligt?
Ik zou het draadje op je tank loshalen, kijken of hij nu wel leeg aan geeft en vervolgens tegen het frame houden om te kijken of ie weer vol aan geeft.
Dan weet je in ieder geval of het probleem in de tank zit of daarbuiten.
Het kan zijn dat de isolatie van het kabeltje ergens doorgesleten is en contact maakt met het frame.
@Leo, ik heb een kunststof vlotter.
Groeten Berthil.
MB Sprinter 2015
De enige manier om je dromen uit te laten komen, is wakker worden.
De enige manier om je dromen uit te laten komen, is wakker worden.
- Leo
- Site Admin
- Berichten: 4153
- Lid geworden op: 08 okt 2005, 07:58
- Locatie: Oost Drenthe
Goeie opmerking Berthil, ik ben door tijdgebrek een beetje onvolledig geweest in mn antwoord.
Maar als Winand een origineel Hanomag-spul onder z'n bussie heeft hangen, dan heeft ie een messing vlotter die deze kuren kan vertonen.
(de enige keer dat mijn bussie mij in de steek heeft gelaten kwam door dit "tankmeter-gedrag", en staat met bloedrode letters in m'n geheugen gegrift.. :oops: )
Mvg, Leo.:D
Yep Berthil, en ergens hebben we het ook wel eens eerder over dit onderwerp gehad ivm een kunststof tank ofzo.Berthil schreef:@Leo, ik heb een kunststof vlotter.
Maar als Winand een origineel Hanomag-spul onder z'n bussie heeft hangen, dan heeft ie een messing vlotter die deze kuren kan vertonen.
(de enige keer dat mijn bussie mij in de steek heeft gelaten kwam door dit "tankmeter-gedrag", en staat met bloedrode letters in m'n geheugen gegrift.. :oops: )
Mvg, Leo.:D
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
- winand
- Berichten: 1300
- Lid geworden op: 02 sep 2006, 17:27
- Locatie: Eindhoven
Bedankt voor jullie reacties.
Het lijkt erop dat ik de vlotter eens moet controleren/ eruit moet halen.
Maareh, hoe doe je dat eigenlijk?
update:
Een gat in mijn vloer maken lijkt me nog niet zo'n slecht idee Leo
Volgens mij moet ik dan boren in de nu ongebruikte toiletruimte.. geen punt dus 8)
Het lijkt erop dat ik de vlotter eens moet controleren/ eruit moet halen.
Maareh, hoe doe je dat eigenlijk?
update:
Een gat in mijn vloer maken lijkt me nog niet zo'n slecht idee Leo
Volgens mij moet ik dan boren in de nu ongebruikte toiletruimte.. geen punt dus 8)
:: Mercedes L508DG 1981 :: MB busjes T-shirts & truien webshop
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 0 gasten