houtkachel
houtkachel
Hallo
Recent aangesloten bij de club.
Ik ben voornemens een kleine houkachel in de bus te installeren.
Ik wil de schoorsteen door het dak voeren maar het geheel wel water dicht houden.
Omdat ik ook nog een hefdak op mijn bus heb ( en dus weinig ruimte) wil ik
* i.p.v. een ronde buis een vierkante pijp laten maken.
* Een kraag op het dak monteren waar de pijp door heen gaat.
* een deksel om de zaak af te sluiten als ik rijd.
* en een verlengstuk om op de pijp te zetten als ik terplaatse ben.
Heeft iemand ervaring met een dergelijke aanpak?
Heeft iemand ook nog een tekening of foto met het balkenpatroon in het dak van een 407D bus 1981 5,00 meter lang.
groet
Recent aangesloten bij de club.
Ik ben voornemens een kleine houkachel in de bus te installeren.
Ik wil de schoorsteen door het dak voeren maar het geheel wel water dicht houden.
Omdat ik ook nog een hefdak op mijn bus heb ( en dus weinig ruimte) wil ik
* i.p.v. een ronde buis een vierkante pijp laten maken.
* Een kraag op het dak monteren waar de pijp door heen gaat.
* een deksel om de zaak af te sluiten als ik rijd.
* en een verlengstuk om op de pijp te zetten als ik terplaatse ben.
Heeft iemand ervaring met een dergelijke aanpak?
Heeft iemand ook nog een tekening of foto met het balkenpatroon in het dak van een 407D bus 1981 5,00 meter lang.
groet
- Anton
- Berichten: 2756
- Lid geworden op: 17 okt 2005, 12:27
- Locatie: Hengelo ov
houtkachel
hoi Anton
Zo,n gaskachel zat erin en voldeed goed. Ware het niet dat we niet houden van de warmte van een gaskachel. Een gaskachel levert namelijk veel convectie warmte die ons niet het behaaglijke verwarmende gevoel geeft wat een houtkachel (stralingswarmte) (drogende warmte wat je in een koekblik hard nodig hebt) wel levert.
Eigenlijk zou ik een introduktie moeten schrijven op ander deel van het forum omdat we de aankomende tijd willen gaan wonen in onze bus met caravan in Engeland en dan willen genieten van de warmte.
Ik voel de volgende vragen al in de lucht hangen.
Groet Nic
Zo,n gaskachel zat erin en voldeed goed. Ware het niet dat we niet houden van de warmte van een gaskachel. Een gaskachel levert namelijk veel convectie warmte die ons niet het behaaglijke verwarmende gevoel geeft wat een houtkachel (stralingswarmte) (drogende warmte wat je in een koekblik hard nodig hebt) wel levert.
Eigenlijk zou ik een introduktie moeten schrijven op ander deel van het forum omdat we de aankomende tijd willen gaan wonen in onze bus met caravan in Engeland en dan willen genieten van de warmte.
Ik voel de volgende vragen al in de lucht hangen.
Groet Nic
- Saskia
- Berichten: 718
- Lid geworden op: 05 dec 2004, 23:01
- Locatie: Zuid-Hollandse Klei
Friesland
Hoi Nic, op het vorige Dubbelluchtweekend waren er verschillende bussen met houtkachels aan boord. (Makkelijk te vinden) Misschien komen er wel weer naar Friesland. Je weet alleen niet of deze mensen Internet gebruiken en jouw vraag gelezen hebben. Met een houtkachel in je bus, buiten wonen: who needs Internet???
Misschien tot ziens in Friesland.
Misschien tot ziens in Friesland.
-
- Berichten: 2227
- Lid geworden op: 15 apr 2006, 17:00
- Locatie: 's-Hertogenbosch
Hoi,
Als de stralingswarmte een motivatie is voor houtkachel en niet het effekt dat je er 3x warm van wordt (bij het hakken, bij het kloven en bij het opruimen van de rommel) dan kan ik je het gebruik van een voordelig en simpel straalkacheltje aanraden:
220volt, 2x 400W (of 2x 200??) apart sckakelbaar; merk Hollandia, prijs: ca 10 EU , gekocht bij Blokker.
FRank
Als de stralingswarmte een motivatie is voor houtkachel en niet het effekt dat je er 3x warm van wordt (bij het hakken, bij het kloven en bij het opruimen van de rommel) dan kan ik je het gebruik van een voordelig en simpel straalkacheltje aanraden:
220volt, 2x 400W (of 2x 200??) apart sckakelbaar; merk Hollandia, prijs: ca 10 EU , gekocht bij Blokker.
FRank
- De Rooie Reus
- Berichten: 906
- Lid geworden op: 04 dec 2004, 14:22
Kachel
Volgens mij heeft in 1 van de Kleppen vanaf eind 2003 een verhandeling gestaan over het toepassen van een houtkachel in een Bus.
Helaas kan ik er niet meer bij want mijn kleppen zijn gearchiveerd in een verhuisdoos maar een van de leden kan het artikel vast wel opsnorren en een scannetje sturen. Het is alleen even de vraag wie?
Groeten van
Martin
Helaas kan ik er niet meer bij want mijn kleppen zijn gearchiveerd in een verhuisdoos maar een van de leden kan het artikel vast wel opsnorren en een scannetje sturen. Het is alleen even de vraag wie?
Groeten van
Martin
- evelyn25
- Berichten: 164
- Lid geworden op: 27 mar 2006, 11:33
- Locatie: Alkmaar
- Contacteer:
houtkachel
Hoi Nic, wij hebben een houtkachel in onze ex-ambulance. Wij genieten hier enorm van, het geeft inderdaad heerlijke warmte. Als groot voordeel, overal is wel hout te krijgen. Lekker de deur open laten staan en kachelstoken, zonder je schuldig te voelen over de gas,- of energie rekening. Daarnaast kun je er prima op koken.
Daarnaast heeft het nog een amusante kant, namelijk lekker fikkie stoken. Wij maken " ruzie" over wie de kachel aan mag maken en wie dat het beste kan. Toys voor boys dus maar ook voor meisjes. M<et je bijltje het bos in.
Een nadeel kan zijn, het camping bezoek. Tijdens sommige bezoeken aan campings (ook dubbelluchtweekend) ergeren mede kampeerders zich aan de geur en/of rook. Wat betreft de geur, zijn de reacties zeer uiteenlopend. De meeste mensen vinden het wel leuk. Wat betreft rook, zorg dat de kachel een goede verbranding heeft.
Maar voor je aan je houtkachel avontuur gaat beginnen wel even een koolmonoxide melder plaatsen. Deze zijn in verhouding tot een rookmelder een stuk duurder, maar dood naast je houtkachel in je warme bedje lijkt mij ook geen pretje (dat rijmt)
Mijn man zal hieronder zijn technische ervaring met je delen, hierboven was mijn aandeel groeten Evelyn
grappig om te lezen nic, een kacheltje moet je doen.
Bij onze eerste bus, een lange hoge 207. had ik hetzelfde idee als jij nu, met een dekseltje, zat dan weer met een kettinkje vast. en een opzetstuk. Ik had een mof gemaakt van twee pijpen welke in elkander pastten, keurig met een stukje blik om de kier weer af te dekken, al met al een effectieve manier van rookgasafvoer. Op de bus stond een pijp van 40 cm hoog. Af en toe haalde ik hem eraf maar meest stond ie er gewoon op.
Ik heb ook wel een beetje verder gekeken, en al gauw zag ik dat zo'n lange pijp niet nodig is.
Nu steekt ie max 20 cm uit t dak inclusief dekseltje.
complete pijp denk ik 90 a 80 cm. zat genoeg, uit mijn ervaring heeft dat geen effect op de trek. Het is waar dat "size does matters" maar vlagerige wind en regen of een straffe zuidwester deed ons kacheltje niet loeven of traag opstarten omdat er geen trek in zat. Wel zou ik je aanraden een ronde pijp te nemen omdat de wervelingen in de ronde pijp verantwoordelijk zijn voor je trek. plus dat rond geen hoekjes heeft waar roest en troep zich kunnen op hopen, voor afdichting tussen dak doorvoer tip ik je de goedkoopste siliconenkit bij de action vandaan, die heb ik er nog niet uitgebrand, oh nee, een keer na twee jaar, twee minuten werk inclusief opruimen kitspuit.
als doorvoer heb ik een iets groter gat gemaakt (5cm elke kant) in het dak, ja dat is even slikken. Ik heb daarna met een blikschaar een groter rond gemaakt uit 1mm aluminium. in het midden maakte ik een gat wat ongeveer 2 cm kleiner was als de diameter van de schoorsteen, ja en nu
komt het leuke werk. Kloppen, je klemt een stuk pijp in de bank schroef en je vouwt de binnenrand van het gat voorzichtig naar buiten door voorzichtig met je hamer (liefst een bolle maar alles voldoet) langs de rand van het gat te kloppen, uiteindelijk heb je een soort manchet met een opstaand randje als waterkering, als de rand 1 cm opstaat dan moet je pijp er door passen.
Waarschijnlijk gaat je pijp door het hellende gedeelte van je dak, dit heeft consequenties voor de vorm van het gat dat je uit het aluminium klopt, hoe schuiner hoe ovaler.
Als kachel heb ik een gastankje ingekort en van een soort naverbrander voorzien. De pijp heb ik boven aan de bovenkant vastgelast het is dus van inlaat tot uitlaat helemaal dicht.
uit de voorkant heb ik een deurtje geslepen met een schakel vast gelast aan de kachel luchtinlaat welke je kan regelen met m10 schroefdraad. plus tussen kachel en naverbrander een regelschuif zodat je kan knijpen.
het geheel hangt aan de spanten van de zijwand met zes grote pop-nagels. plus de stijfheid van de dakdoorvoer zorgt voor zoveel stabiliteit dat als de bus op zijn kop zou stuiteren, dan zou ie alleen wat as verliezen en de schuif maar verder nix.
maar kom eens kijken in de bus. en by the way,
hij is te koop. inclusief kachel.
groet gerbrand
Daarnaast heeft het nog een amusante kant, namelijk lekker fikkie stoken. Wij maken " ruzie" over wie de kachel aan mag maken en wie dat het beste kan. Toys voor boys dus maar ook voor meisjes. M<et je bijltje het bos in.
Een nadeel kan zijn, het camping bezoek. Tijdens sommige bezoeken aan campings (ook dubbelluchtweekend) ergeren mede kampeerders zich aan de geur en/of rook. Wat betreft de geur, zijn de reacties zeer uiteenlopend. De meeste mensen vinden het wel leuk. Wat betreft rook, zorg dat de kachel een goede verbranding heeft.
Maar voor je aan je houtkachel avontuur gaat beginnen wel even een koolmonoxide melder plaatsen. Deze zijn in verhouding tot een rookmelder een stuk duurder, maar dood naast je houtkachel in je warme bedje lijkt mij ook geen pretje (dat rijmt)

Mijn man zal hieronder zijn technische ervaring met je delen, hierboven was mijn aandeel groeten Evelyn
grappig om te lezen nic, een kacheltje moet je doen.
Bij onze eerste bus, een lange hoge 207. had ik hetzelfde idee als jij nu, met een dekseltje, zat dan weer met een kettinkje vast. en een opzetstuk. Ik had een mof gemaakt van twee pijpen welke in elkander pastten, keurig met een stukje blik om de kier weer af te dekken, al met al een effectieve manier van rookgasafvoer. Op de bus stond een pijp van 40 cm hoog. Af en toe haalde ik hem eraf maar meest stond ie er gewoon op.
Ik heb ook wel een beetje verder gekeken, en al gauw zag ik dat zo'n lange pijp niet nodig is.
Nu steekt ie max 20 cm uit t dak inclusief dekseltje.
complete pijp denk ik 90 a 80 cm. zat genoeg, uit mijn ervaring heeft dat geen effect op de trek. Het is waar dat "size does matters" maar vlagerige wind en regen of een straffe zuidwester deed ons kacheltje niet loeven of traag opstarten omdat er geen trek in zat. Wel zou ik je aanraden een ronde pijp te nemen omdat de wervelingen in de ronde pijp verantwoordelijk zijn voor je trek. plus dat rond geen hoekjes heeft waar roest en troep zich kunnen op hopen, voor afdichting tussen dak doorvoer tip ik je de goedkoopste siliconenkit bij de action vandaan, die heb ik er nog niet uitgebrand, oh nee, een keer na twee jaar, twee minuten werk inclusief opruimen kitspuit.
als doorvoer heb ik een iets groter gat gemaakt (5cm elke kant) in het dak, ja dat is even slikken. Ik heb daarna met een blikschaar een groter rond gemaakt uit 1mm aluminium. in het midden maakte ik een gat wat ongeveer 2 cm kleiner was als de diameter van de schoorsteen, ja en nu
komt het leuke werk. Kloppen, je klemt een stuk pijp in de bank schroef en je vouwt de binnenrand van het gat voorzichtig naar buiten door voorzichtig met je hamer (liefst een bolle maar alles voldoet) langs de rand van het gat te kloppen, uiteindelijk heb je een soort manchet met een opstaand randje als waterkering, als de rand 1 cm opstaat dan moet je pijp er door passen.
Waarschijnlijk gaat je pijp door het hellende gedeelte van je dak, dit heeft consequenties voor de vorm van het gat dat je uit het aluminium klopt, hoe schuiner hoe ovaler.
Als kachel heb ik een gastankje ingekort en van een soort naverbrander voorzien. De pijp heb ik boven aan de bovenkant vastgelast het is dus van inlaat tot uitlaat helemaal dicht.
uit de voorkant heb ik een deurtje geslepen met een schakel vast gelast aan de kachel luchtinlaat welke je kan regelen met m10 schroefdraad. plus tussen kachel en naverbrander een regelschuif zodat je kan knijpen.
het geheel hangt aan de spanten van de zijwand met zes grote pop-nagels. plus de stijfheid van de dakdoorvoer zorgt voor zoveel stabiliteit dat als de bus op zijn kop zou stuiteren, dan zou ie alleen wat as verliezen en de schuif maar verder nix.
maar kom eens kijken in de bus. en by the way,
hij is te koop. inclusief kachel.
groet gerbrand
- Leo
- Site Admin
- Berichten: 4153
- Lid geworden op: 08 okt 2005, 07:58
- Locatie: Oost Drenthe
Re: houtkachel
Hoi Gerbrand & Evelien,evelyn25 schreef:Als kachel heb ik een gastankje ingekort en van een soort naverbrander voorzien.
dat lijkt me een leuk ontwerp wat jullie in elkaar geflanst hebben.:) (foto?)
En wat me extra interesseert is: Die naverbrander..
Hoe werkt dat, wat is dat en waarom? :shock:
'k heb de ballen verstand van houtkachels, maar mn vriendin wil er óók 1 in de nieuwe bus en daarom moet ik er een beetje kijk op krijgen.
En daar ik gasflessen in overvloed heb staan.... :P
Mvg, Leo.:D
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
- berriaaf
- Berichten: 1331
- Lid geworden op: 03 dec 2004, 11:26
Misschien staat op dit forum iets waar je wat aan hebt over een hout kachel in de camper
http://www.de12ambachten.nl/cgi-bin/de1 ... ;read=2473
Veel zaag en kloof plezier
Kijk hier ook nog even op !!!!!!!!!!!!
http://www.optimistisch.nl/?p=273
Bertus
http://www.de12ambachten.nl/cgi-bin/de1 ... ;read=2473
Veel zaag en kloof plezier
Kijk hier ook nog even op !!!!!!!!!!!!
http://www.optimistisch.nl/?p=273
Bertus
Wie schrijf fouten vindt mag ze houden
Weer of geen weer het is altijd camper weer.
Onze camper site,s : http://www.camper-freaks.nl , http://www.camper-freaks.eu
Weer of geen weer het is altijd camper weer.
Onze camper site,s : http://www.camper-freaks.nl , http://www.camper-freaks.eu
- Anton
- Berichten: 2756
- Lid geworden op: 17 okt 2005, 12:27
- Locatie: Hengelo ov
Een houtkachel, en toen?
Hoi allemaal, een ieder die geïnteresseerd is in een houtkachel.
Ik heb vroeger thuis een houtkachel gehad die geschikt was om hout in te verstoken.
We hebben het dan over een kachel die alleen maar hout mag en kan verstoken.
Een kolenkachel is geschikt om kolen in te verstoken dus niet voor hout en omgekeerd!
Het verschil zit ‘m in de manier van stoken: bij een kolenkachel word de lucht, nodig voor de verbranding onder het rooster toe gevoerd.
Dit wordt gedaan om het rooster enigszins te koelen.
Een kolenkachel brand dus van onderen naar boven.
Een houtkachel daarentegen brand van boven naar beneden, en word niet gestookt op een rooster.
Hier word op een laagje zand van ongeveer 5 cm begonnen, als er zich voldoende as heeft verzameld gaat dat dus dienst doen als ondergrond.
Bij een goede houtkachel duurt dat wel even aangezien deze een goede verbranding heeft.
Zodoende heeft en houtkachel ook geen asla
Hier uit blijkt dat een “allesbrander†eigenlijk geen van tweeën is, uitzonderingen daar gelaten.
Er zijn er die je voor dat je gaat stoken kunt voorzien van een plaat in plaats van een rooster.
Maar ik vind een en ander nogal omslachtig, en als zo’n ding goed gebrand heeft kunnen er dingen zijn kromgetrokken zodat alles niet meer zo fijn past.
Turbulentie Temperatuur Tijd
De drie T’s wat heeft dat met elkaar te maken?
Turbulentie: We hebben allemaal wel eens een fikkie gestookt, en daar in geblazen om het aan te jagen.
Temperatuur: Daardoor wordt het heter en kregen we een beter vuur.
Tijd: Als het vuur goed brandde stopte je met blazen, simpel toch?
Wat heeft een en ander dan te maken met een kachel?
Welnu Turbulentie heeft betrekking op het aanzuigen van de verbrandingslucht in de kachel het mengt het zich met de rookgassen zodat het verbrand.
De temperatuur moet hoog genoeg zin voor een goede verbranding zodat de stank buiten grotendeels weg is.
Het spreekt voor zich dat een goede verbranding een bepaalde tijd nodig heeft.
Stoken we nu in een verbouwde gasfles dan gaat er het een en ander mis: omdat het vuur meteen de wand verwarmt zodat het niet op temperatuur komt, de gassen verwarmen de schoorsteen niet goed zodat deze niet goed aan zuigt.
Maar we willen wel een goede verbranding: dus zorgen we eerst dat alles lucht dicht is dit is echt belangrijk!
We gaan de binnenkant met Chamotteklei bekleden zodat het vuur beter op temperatuur komt.
Zodoende krijgt de schoorsteen ook meer warmte zodat des ook beter “trekt†een voorwaarde voor de Turbulentie die we graag willen hebben.
De Turbulentie krijgen we door de inlaat niet groter te maken dan nodig is, meestal word daar een pijp met daarin gaatjes van 3 mm geboord gebruikt.
Dit word ook wel naverbranding genoemd.
Middels de inlaat word het vuur dus geregeld, daarom is het belangrijk dat de kachel goed sluit en geen valse lucht kan trekken!
Dit alles geeft een goede verbranding zodat de kachel een veel beter rendement heeft gekregen
Als je goed opgelet hebt merk je op dat er geen kleppen of iets dergelijks in de uitlaat (rookafvoer) zit.
Ook kunnen er nu geen rookgassen in het interieur komen
Mocht nu de kachel of de schoorsteen in de hens gaan: geen probleem luchttoevoer knijpen en klaar is Anton!
Ik had toentertijd er altijd een kilozout bijstaan en een sproeifles met water, aangezien het ding wat ik had ook als openhaard gebruikt kon worden en dat smeert nogal.
Dit komt door de slechte verbranding, rest mij nog op te merken dat voor het rookafvoerkanaal stalen pijp gebruikt moet worden liefst geïsoleerd.
Ik wens juli veel succes!
Groet Anton
Hoi allemaal, een ieder die geïnteresseerd is in een houtkachel.
Ik heb vroeger thuis een houtkachel gehad die geschikt was om hout in te verstoken.
We hebben het dan over een kachel die alleen maar hout mag en kan verstoken.
Een kolenkachel is geschikt om kolen in te verstoken dus niet voor hout en omgekeerd!
Het verschil zit ‘m in de manier van stoken: bij een kolenkachel word de lucht, nodig voor de verbranding onder het rooster toe gevoerd.
Dit wordt gedaan om het rooster enigszins te koelen.
Een kolenkachel brand dus van onderen naar boven.
Een houtkachel daarentegen brand van boven naar beneden, en word niet gestookt op een rooster.
Hier word op een laagje zand van ongeveer 5 cm begonnen, als er zich voldoende as heeft verzameld gaat dat dus dienst doen als ondergrond.
Bij een goede houtkachel duurt dat wel even aangezien deze een goede verbranding heeft.
Zodoende heeft en houtkachel ook geen asla
Hier uit blijkt dat een “allesbrander†eigenlijk geen van tweeën is, uitzonderingen daar gelaten.
Er zijn er die je voor dat je gaat stoken kunt voorzien van een plaat in plaats van een rooster.
Maar ik vind een en ander nogal omslachtig, en als zo’n ding goed gebrand heeft kunnen er dingen zijn kromgetrokken zodat alles niet meer zo fijn past.
Turbulentie Temperatuur Tijd
De drie T’s wat heeft dat met elkaar te maken?
Turbulentie: We hebben allemaal wel eens een fikkie gestookt, en daar in geblazen om het aan te jagen.
Temperatuur: Daardoor wordt het heter en kregen we een beter vuur.
Tijd: Als het vuur goed brandde stopte je met blazen, simpel toch?
Wat heeft een en ander dan te maken met een kachel?
Welnu Turbulentie heeft betrekking op het aanzuigen van de verbrandingslucht in de kachel het mengt het zich met de rookgassen zodat het verbrand.
De temperatuur moet hoog genoeg zin voor een goede verbranding zodat de stank buiten grotendeels weg is.
Het spreekt voor zich dat een goede verbranding een bepaalde tijd nodig heeft.
Stoken we nu in een verbouwde gasfles dan gaat er het een en ander mis: omdat het vuur meteen de wand verwarmt zodat het niet op temperatuur komt, de gassen verwarmen de schoorsteen niet goed zodat deze niet goed aan zuigt.
Maar we willen wel een goede verbranding: dus zorgen we eerst dat alles lucht dicht is dit is echt belangrijk!
We gaan de binnenkant met Chamotteklei bekleden zodat het vuur beter op temperatuur komt.
Zodoende krijgt de schoorsteen ook meer warmte zodat des ook beter “trekt†een voorwaarde voor de Turbulentie die we graag willen hebben.
De Turbulentie krijgen we door de inlaat niet groter te maken dan nodig is, meestal word daar een pijp met daarin gaatjes van 3 mm geboord gebruikt.
Dit word ook wel naverbranding genoemd.
Middels de inlaat word het vuur dus geregeld, daarom is het belangrijk dat de kachel goed sluit en geen valse lucht kan trekken!
Dit alles geeft een goede verbranding zodat de kachel een veel beter rendement heeft gekregen
Als je goed opgelet hebt merk je op dat er geen kleppen of iets dergelijks in de uitlaat (rookafvoer) zit.
Ook kunnen er nu geen rookgassen in het interieur komen
Mocht nu de kachel of de schoorsteen in de hens gaan: geen probleem luchttoevoer knijpen en klaar is Anton!
Ik had toentertijd er altijd een kilozout bijstaan en een sproeifles met water, aangezien het ding wat ik had ook als openhaard gebruikt kon worden en dat smeert nogal.
Dit komt door de slechte verbranding, rest mij nog op te merken dat voor het rookafvoerkanaal stalen pijp gebruikt moet worden liefst geïsoleerd.
Ik wens juli veel succes!
Groet Anton
Hoi Gerbrand en Evelien
Dank voor jullie uitgebreide beschrijving. Als het zou lukken om een fotootje te produceren voor dit forum zou dat top zijn. De gasfles als kachel omgebouwd vindt ik geniaal.
Op het moment heb ik een allesbrander ex kolen kachel (fout volgens anton) (al heb je wel gelijk anton).
Ik heb een ronde kachelpijp, een dakdoorvoer, een deksel en een opstaande pijp laten maken door een plaatslager in Zweden omdat ik daar nog net woonde en te veel haast had om te wachten op jou interessante oplossingen Gerbrand. Gelukkig is het weer nog steeds zodanig goed dat ik nog niet gestookd heb.
Als ik weer goede internet connectie heb zal ik e.e.a. op foto hier publiceren.
groet Nic
En ik toch weer eens de site van de twaalf ambachten door spitten Bertus bedankt.
Dank voor jullie uitgebreide beschrijving. Als het zou lukken om een fotootje te produceren voor dit forum zou dat top zijn. De gasfles als kachel omgebouwd vindt ik geniaal.
Op het moment heb ik een allesbrander ex kolen kachel (fout volgens anton) (al heb je wel gelijk anton).
Ik heb een ronde kachelpijp, een dakdoorvoer, een deksel en een opstaande pijp laten maken door een plaatslager in Zweden omdat ik daar nog net woonde en te veel haast had om te wachten op jou interessante oplossingen Gerbrand. Gelukkig is het weer nog steeds zodanig goed dat ik nog niet gestookd heb.
Als ik weer goede internet connectie heb zal ik e.e.a. op foto hier publiceren.
groet Nic
En ik toch weer eens de site van de twaalf ambachten door spitten Bertus bedankt.
- evelyn25
- Berichten: 164
- Lid geworden op: 27 mar 2006, 11:33
- Locatie: Alkmaar
- Contacteer:
hallo kachel-adepten en critici.
Bij het maken en bedenken moet je een ding voor ogen houden. VEILIGHEID
Bij mijn kachel is het zo dat de luchtinlaat kleiner is dan de afvoer.
Volgens mij kan het nog veiliger door net als bij een truma je lucht van onder je bus te betrekken, ik zie dat voor mij als een pijp van beneden naar boven met in het midden een gat waar je de kachel op aansluit.
zorg er dan voor dat de lucht dan via je kachel door stroomt naar boven toe,
dat er dus geen ononderbroken stroom is tussen onder en boven, maar via je kachel.
(misschien moet ik het tekenen gewoon op papier
)
helaas is het zo dat bij de gevallen dat het mis is gegaan (koolmonoxide)
dat dat verwijtbaar was. Dus zorg voor voldoende ventilatie als je stookt.
gebruik altijd droog hout, bouw je vuurtje goed op.
Laat de kachel leegbranden als je gaat slapen (gooi er dus nix meer op het laatste half uur, maak hem desnoods goed uit.
O, ja en schaf een koolmonoxidemelder aan. En bij twijfel... Niet aan beginnen.
Maar als je je kachel hebt staan (goed bevestigen, je rijdt ook wel eens met je bus) zul je de lol en de warmte gaan waarderen. het geeft echt een meerwaarde aan het busbestaan, zo kan ik ook koffie zetten op de kachel
:D
tot volgende week!!
gerbrand
Bij het maken en bedenken moet je een ding voor ogen houden. VEILIGHEID
Bij mijn kachel is het zo dat de luchtinlaat kleiner is dan de afvoer.
Volgens mij kan het nog veiliger door net als bij een truma je lucht van onder je bus te betrekken, ik zie dat voor mij als een pijp van beneden naar boven met in het midden een gat waar je de kachel op aansluit.
zorg er dan voor dat de lucht dan via je kachel door stroomt naar boven toe,
dat er dus geen ononderbroken stroom is tussen onder en boven, maar via je kachel.
(misschien moet ik het tekenen gewoon op papier

helaas is het zo dat bij de gevallen dat het mis is gegaan (koolmonoxide)
dat dat verwijtbaar was. Dus zorg voor voldoende ventilatie als je stookt.
gebruik altijd droog hout, bouw je vuurtje goed op.
Laat de kachel leegbranden als je gaat slapen (gooi er dus nix meer op het laatste half uur, maak hem desnoods goed uit.
O, ja en schaf een koolmonoxidemelder aan. En bij twijfel... Niet aan beginnen.
Maar als je je kachel hebt staan (goed bevestigen, je rijdt ook wel eens met je bus) zul je de lol en de warmte gaan waarderen. het geeft echt een meerwaarde aan het busbestaan, zo kan ik ook koffie zetten op de kachel
:D
tot volgende week!!
gerbrand
- Anton
- Berichten: 2756
- Lid geworden op: 17 okt 2005, 12:27
- Locatie: Hengelo ov
Hoi,
Ik was een paar dagen weg met de camper, wat het van buiten af lucht aanzuigen betreft dat kan.
Zorg dan wel dat de lucht inlaat goed bevestigd is, daar mee word de kachel geregeld!
Dus met de lucht toevoer!
Dus niet met knijpen in de rookgasafvoer, daardoor ontstaat juist koolmonoxide.
Een goed geconstrueerde houtkachel kan de nacht rustig doorbranden: hij is immers goed regelbaar!
Dus ff leegbranden zal tegenvallen en is niet nodig
Mijn kachel ging in het najaar aan en in het voorjaar weer uit.
Alleen om de 4 tot 6 weken haalde ik de het te veel aan as eruit.
Stook ze!
Succes!
Groet Anton
Ik was een paar dagen weg met de camper, wat het van buiten af lucht aanzuigen betreft dat kan.
Zorg dan wel dat de lucht inlaat goed bevestigd is, daar mee word de kachel geregeld!
Dus met de lucht toevoer!
Dus niet met knijpen in de rookgasafvoer, daardoor ontstaat juist koolmonoxide.
Een goed geconstrueerde houtkachel kan de nacht rustig doorbranden: hij is immers goed regelbaar!
Dus ff leegbranden zal tegenvallen en is niet nodig
Mijn kachel ging in het najaar aan en in het voorjaar weer uit.
Alleen om de 4 tot 6 weken haalde ik de het te veel aan as eruit.
Stook ze!
Succes!
Groet Anton
- Anton
- Berichten: 2756
- Lid geworden op: 17 okt 2005, 12:27
- Locatie: Hengelo ov
Hoi,
Nic, helaas ik heb geen houtkachel in mijn camper, ik stook LPG
Dat is voor mij makkelijker, dus een fotootje zit er niet in.
De oorzaak dat ik het een en ander van een houtkachel weet is dat mijn jongste dochter astma kreeg.
Ik heb mij toen goed georiënteerd welke mogelijkheden er waren.
Als goede oplossing bleek een houtkachel te voldoen, deze hebben meest stralingswarmte en weinig convectie.
Daardoor verbrand stof, dat nu een maal in de lucht rond hangt niet zo gauw en de klachten namen af..
Onder het rijden de kachel aan lijkt mij geen probleem.
Desondanks wil ik nogmaals het belang van een luchtdichte kachel benadrukken, ook als iemand zelf zo’n ding in elkaar last hetzij een oude gasfles of weet ik wat.
Een vuur moet een bepaalde temperatuur bereiken voor een goede verbranding: dan kun je een goede houtkachel amper ruiken. Als de wand te dun is gaat er veel warmte verloren dus komt zo een kachel niet op temperatuur.
Daarom word er Chamotte klei in gedaan dit vertraagt de warmte afgifte zodat het vuur beter brand.
Daar door word de schoorsteen warmer: hij ‘trekt beter en zuigt dus meer lucht aan.
Daardoor ontstaat de gewenste turbulentie en we hebben een kachel die zuinig is met hout, de nacht veilig kan door branden!
En dan: een kachel waar een onderdruk in heerst geeft geen dampen of gassen af in het interieur; ik heb er nooit een koolmonoxidemelder bij gehad, en heel belangrijk: geen klachten van de buren.
Ik hoop dat ik een en ander wat duidelijker hebt gemaakt: anders vraag je maar!
Stook ze!
Groet Anton
Nic, helaas ik heb geen houtkachel in mijn camper, ik stook LPG
Dat is voor mij makkelijker, dus een fotootje zit er niet in.
De oorzaak dat ik het een en ander van een houtkachel weet is dat mijn jongste dochter astma kreeg.
Ik heb mij toen goed georiënteerd welke mogelijkheden er waren.
Als goede oplossing bleek een houtkachel te voldoen, deze hebben meest stralingswarmte en weinig convectie.
Daardoor verbrand stof, dat nu een maal in de lucht rond hangt niet zo gauw en de klachten namen af..
Onder het rijden de kachel aan lijkt mij geen probleem.
Desondanks wil ik nogmaals het belang van een luchtdichte kachel benadrukken, ook als iemand zelf zo’n ding in elkaar last hetzij een oude gasfles of weet ik wat.
Een vuur moet een bepaalde temperatuur bereiken voor een goede verbranding: dan kun je een goede houtkachel amper ruiken. Als de wand te dun is gaat er veel warmte verloren dus komt zo een kachel niet op temperatuur.
Daarom word er Chamotte klei in gedaan dit vertraagt de warmte afgifte zodat het vuur beter brand.
Daar door word de schoorsteen warmer: hij ‘trekt beter en zuigt dus meer lucht aan.
Daardoor ontstaat de gewenste turbulentie en we hebben een kachel die zuinig is met hout, de nacht veilig kan door branden!
En dan: een kachel waar een onderdruk in heerst geeft geen dampen of gassen af in het interieur; ik heb er nooit een koolmonoxidemelder bij gehad, en heel belangrijk: geen klachten van de buren.
Ik hoop dat ik een en ander wat duidelijker hebt gemaakt: anders vraag je maar!
Stook ze!
Groet Anton
- Leo
- Site Admin
- Berichten: 4153
- Lid geworden op: 08 okt 2005, 07:58
- Locatie: Oost Drenthe
Shit, da's ook zo wat.. :shock:Anton schreef: En dan: een kachel waar een onderdruk in heerst geeft geen dampen of gassen af in het interieur
En ik zat net te denken aan een kleine ventilator in het aanvoerkanaal..
Mvg, Leo.:?
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten