Tikkende tachograaf.

Plaats reactie
Zeppo

Tikkende tachograaf.

Bericht door Zeppo »

Hoi,

ik heb zo af een toe een beetje 'ruzie' met mijn tachograaf.

Zoals jullie weten, zitten er knoppen op voor twee bestuurders op.
Zo nu en dan begint maakt snelheidsmeter een luid tikkend geluid, en wordt de snelheid niet goed aangegeven. De naald schiet dan heen en weer tussen de 0 en, zeg 20 kmph.

In de meeste gevallen is het voldoende om een van de knopjes te verzetten (van werk naar rust naar werk) om dit te verhelpen.
Af en toe werkt dit echter maar een paar seconden / minuten.

Iemand een idee van de oorzaak, en wat eraan te doen is?

Oh, en ik ben nieuw op dit vernieuwde forum. Eindelijk een 'echt' forum, wat een heerlijkheid. Ik voorzie uren leesplezier!
Ik zal ons later nog even voorstellen ...

Jan
Admin
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Admin »

1)
Als je alléén rijdt in een wagen met een dubbele tachograaf, loont het de moeite een blinde kunststof schijf te kopen (Kienzle, VDO, Mercedes, ander merk truckdealer). Die blinde schijf leg je in de "binnenste" opening (die je dus niet meteen ziet als je de schaal openklapt). Het foutLEDje blijft anders branden.

2)
Een niet goed aangevende naald kan eigenlijk alleen maar vóórkomen als je de tachograaf sluit tijdens het rijden. Je kunt dit voorkómen door het apparaat voor vertrek van een nieuwe schijf te voorzien (of niet, als je een camper op kenteken hebt, hoeft het niet) en daarna niet meer te openen.

Mocht dan de naald nog raar doen, kijk dan eens of het excentrische stiftje onder de naald niet verbogen is. Bij 0 km/h staat dat midden onder en correspondeert met de opening in de meeneemschijf in het hart.

En het kan natuurlijk dat het apparaat defect is :cry:

Succes,
Ernst
winand

Bericht door winand »

Ik weet niet of het een en ander met elkaar te maken kan hebben, maar mijn snelheidsmeter 'tikt' ook. als ik langzaam rijd beweegt ook de naald met deze tikken op en neer. Rijd ik sneller, dan is het meer ratelen en staat de naald wel stil.
Denk dat het te maken heeft met de kabelaansluiting aan de achterkant, of gewoon slijtage van de klok?
Iemand ervaring?
:: Mercedes L508DG 1981 :: MB busjes T-shirts & truien webshop
Anton

Bericht door Anton »

Hoi,

Uit vroegere ervaring met auto's heb ik wel eens meegemaakt dat de tellerkabel, dus van wisselbak naar de snelheidsmeter/tachograaf een draadje van de binnenkabel was losgeraakt, net achter het vierkantje.

Dit is een soort verenstaal zodat het even haakt en dan weer losschiet.
bij hogere snelheid valt dit niet meer op.
dus haal de binnenkabel er eens uit, en kijk eens rustig.

Tacho ze!

Succes!

Groet Anton
Kwestie van gas geven......

Afbeelding
Plaats reactie