Lijkt me stug.
Lijkt me stug.
Van de week de enigste camperdealer hier in Den helder bezocht, want ja, je weet het niet. Voor het zelfde geld heeft ie nog een leuk stukkie antiek staan. Affijn, die vent probeerde me een hymer 6pers integraal camper te verkopen van 80000 euro, en dat ding woog volgens hem 4500 kg, waarop ik zij " groot rijbewijs dus ". Niet dus volgens de verkoper. Hij beweert dat er hiaten in de wet zitten die het mogelijk maken om een voertuig te besturen met een klein rijbewijs dat zwaarder is dan 3500 kg, mits de afmetingen van het voertuig binnen bepaalde grenzen blijven. Wat die grenzen zijn ben ik vergeten, maar voor zover mijn kennis strekt is rijbewijs BE tot 3500 kg, ongeacht de afmetingen. Of niet??????
Toine
Toine
- Admin
- Site Admin
- Berichten: 4385
- Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
- Locatie: Hesel (Ostfriesland)
- Contacteer:
- Admin
- Site Admin
- Berichten: 4385
- Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
- Locatie: Hesel (Ostfriesland)
- Contacteer:
- Arnold Smeets
- Berichten: 398
- Lid geworden op: 24 dec 2004, 19:49
- Locatie: Hoevelaken
Lijkt me ook stug
Kopen en op de papieren met de hand laten schrijven dat hij zich persoonlijk (dus niet zakelijk) aansprakelijk stelt voor alle gevolgen, inclusief ondertekening met onafhankelijke getuigen. Doet hij vast niet want het verhaal is onzin.
Het lege gewicht moet onder de 3500 kilo zijn. Punt. Sorry dat het zo bot is maar ik heb die wet niet gemaakt.
Bij oudere personenauto's/campers is er nog een klein hiaat in de wet maar dat gaat zeker niet zover als 4500 kilo.
Groet,
Arnold
Het lege gewicht moet onder de 3500 kilo zijn. Punt. Sorry dat het zo bot is maar ik heb die wet niet gemaakt.
Bij oudere personenauto's/campers is er nog een klein hiaat in de wet maar dat gaat zeker niet zover als 4500 kilo.
Groet,
Arnold
Just become like a child that discovers the beauty of the world every moment again and again.
- yaco
- Berichten: 111
- Lid geworden op: 13 dec 2004, 21:33
- Locatie: Zeeland
Re: Lijkt me ook stug
Waar kan ik dat hiaat vinden.Arnold Smeets schreef:Kopen en op de papieren met de hand laten schrijven dat hij zich persoonlijk (dus niet zakelijk) aansprakelijk stelt voor alle gevolgen, inclusief ondertekening met onafhankelijke getuigen. Doet hij vast niet want het verhaal is onzin.
Het lege gewicht moet onder de 3500 kilo zijn. Punt. Sorry dat het zo bot is maar ik heb die wet niet gemaakt.
Bij oudere personenauto's/campers is er nog een klein hiaat in de wet maar dat gaat zeker niet zover als 4500 kilo.
Groet,
Arnold
Groet Yaco.
608D brandweerbus.
Groetjes Yaco.
Groetjes Yaco.
- Admin
- Site Admin
- Berichten: 4385
- Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
- Locatie: Hesel (Ostfriesland)
- Contacteer:
- Arnold Smeets
- Berichten: 398
- Lid geworden op: 24 dec 2004, 19:49
- Locatie: Hoevelaken
lijkt me ook stug
Inderdaad Ernst, niet lang genoeg nagedacht :oops:
Yaco: hiaten staan meestal in de wet tussen de artikelen in. Inderdaad: op die lege vellen
Hiaat: (erg kort door de bocht):
Op je kentekenbewijs staat gedrukt of het een personenauto of een bedrijfswagen is. Of er wel of niet een aantekening "kampeerauto" staat is voor dit verhaal niet belangrijk.
Een bedrijfswagen heeft een eigen gewicht en een laadvermogen op het kentekenbewijs staan. Deze samen mogen niet meer dan 3500 kg zijn als de chauffeur alleen rijbewijs B heeft.
In bepaalde situaties is het mogelijk van een bedrijfswagen die een eigen gewicht heeft van minder dan 3500 kilo het laadvermogen zo ver te laten reduceren dat het totaal van eigen gewicht en laadvermogen minder dan 3500 kg wordt. Dit wordt "terugkeuren" genoemd.
Bij een controle mag je met zo'n auto nooit meer wegen dan 3500 kg, dus inclusief personen, bagage, kat en schoonmoeder. Je bent dan administratief overbeladen en dat is een economisch misdrijf. Ik heb er geen ervaring mee hoe dit met een kampeerauto uitpakt als er bekeurd wordt, de boete voor een bedrijf is in zo'n situatie geweldig hoog.
Een personenauto heeft alleen een eigen gewicht op het kenteken staan. Het is dus niet mogelijk deze auto administratief overbeladen te krijgen.
Zolang je het technisch laadvermogen van de auto niet overschrijdt is er een hiaat in de wet waardoor de gemiddelde politieagent niet snel zal bekeuren. Het economisch misdrijf bestaat in deze situatie niet. Maak je het erg bont dan zal de betreffende agent vast nog wel een kapstokartikel weten te vinden. Daartegenin gaan kan altijd maar volgens mij moeten wij er voor zorgen dat we onze zaakjes normaal goed voor elkaar hebben. Haal dus gewoon dat rijbewijs C. (Tussen C1 en C zit maar een klein verschil, dus sla C1 maar over)
Als je de auto technisch overbelaadt ben je uiteraard heel erg fout bezig, niet alleen risico voor jezelf maar ook voor je medeweggebruikers. Niet doen dus!
Het aantal personenauto's dat veel meer dan 3500 kg kan hebben maar onder de 3500 kg gewicht op kenteken heeft, zoals bijvoorbeeld de 508D op geel kenteken dat kan hebben, sterft echter uit. Veel nieuwe campers kunnen technisch niet meer dan 3500 kg hebben, in de strijd om zo licht mogelijk te bouwen sneuvelt alle reserve. Verder is het niet meer de gewoonte een bedrijfswagen die omgebouwd wordt naar kampeerauto ook meteen te hernoemen tot personenauto. Dit werd destijds wel gedaan o.a. om het hoge tarief motorrijtuigenbelasting te kunnen heffen.
Dan nog even een misverstand: Je mag NIET overbeladen zijn. Punt.
Om gezeur en gezeik te beperken wordt meestal de eerste 5% niet bekeurd maar een waarschuwing gegeven. Tussen 5% en 10% wordt standaard wel bekeurd. Boven 10% mag je ter plekke uitladen. Daarbij is het overigens niet toegestaan kat of schoonmoeder langs de kant van de weg achter te laten 8) .
Groet,
Arnold
Yaco: hiaten staan meestal in de wet tussen de artikelen in. Inderdaad: op die lege vellen

Hiaat: (erg kort door de bocht):
Op je kentekenbewijs staat gedrukt of het een personenauto of een bedrijfswagen is. Of er wel of niet een aantekening "kampeerauto" staat is voor dit verhaal niet belangrijk.
Een bedrijfswagen heeft een eigen gewicht en een laadvermogen op het kentekenbewijs staan. Deze samen mogen niet meer dan 3500 kg zijn als de chauffeur alleen rijbewijs B heeft.
In bepaalde situaties is het mogelijk van een bedrijfswagen die een eigen gewicht heeft van minder dan 3500 kilo het laadvermogen zo ver te laten reduceren dat het totaal van eigen gewicht en laadvermogen minder dan 3500 kg wordt. Dit wordt "terugkeuren" genoemd.
Bij een controle mag je met zo'n auto nooit meer wegen dan 3500 kg, dus inclusief personen, bagage, kat en schoonmoeder. Je bent dan administratief overbeladen en dat is een economisch misdrijf. Ik heb er geen ervaring mee hoe dit met een kampeerauto uitpakt als er bekeurd wordt, de boete voor een bedrijf is in zo'n situatie geweldig hoog.
Een personenauto heeft alleen een eigen gewicht op het kenteken staan. Het is dus niet mogelijk deze auto administratief overbeladen te krijgen.
Zolang je het technisch laadvermogen van de auto niet overschrijdt is er een hiaat in de wet waardoor de gemiddelde politieagent niet snel zal bekeuren. Het economisch misdrijf bestaat in deze situatie niet. Maak je het erg bont dan zal de betreffende agent vast nog wel een kapstokartikel weten te vinden. Daartegenin gaan kan altijd maar volgens mij moeten wij er voor zorgen dat we onze zaakjes normaal goed voor elkaar hebben. Haal dus gewoon dat rijbewijs C. (Tussen C1 en C zit maar een klein verschil, dus sla C1 maar over)
Als je de auto technisch overbelaadt ben je uiteraard heel erg fout bezig, niet alleen risico voor jezelf maar ook voor je medeweggebruikers. Niet doen dus!
Het aantal personenauto's dat veel meer dan 3500 kg kan hebben maar onder de 3500 kg gewicht op kenteken heeft, zoals bijvoorbeeld de 508D op geel kenteken dat kan hebben, sterft echter uit. Veel nieuwe campers kunnen technisch niet meer dan 3500 kg hebben, in de strijd om zo licht mogelijk te bouwen sneuvelt alle reserve. Verder is het niet meer de gewoonte een bedrijfswagen die omgebouwd wordt naar kampeerauto ook meteen te hernoemen tot personenauto. Dit werd destijds wel gedaan o.a. om het hoge tarief motorrijtuigenbelasting te kunnen heffen.
Dan nog even een misverstand: Je mag NIET overbeladen zijn. Punt.
Om gezeur en gezeik te beperken wordt meestal de eerste 5% niet bekeurd maar een waarschuwing gegeven. Tussen 5% en 10% wordt standaard wel bekeurd. Boven 10% mag je ter plekke uitladen. Daarbij is het overigens niet toegestaan kat of schoonmoeder langs de kant van de weg achter te laten 8) .
Groet,
Arnold
Just become like a child that discovers the beauty of the world every moment again and again.
-
- Berichten: 2227
- Lid geworden op: 15 apr 2006, 17:00
- Locatie: 's-Hertogenbosch
Het verhaal van de 508D op geel kenteken komt me erg bekend voor, en het mooie van zo'n kenteken is dat je er alle kanten mee uit kan ( bv kenteken aan zwitserse douane laten zien en goedkoop tolvignet krijgen )
Maar trerug nar de bekeuring voor overbeladen : De gemiddelde agent komt er niet uit,; ik sprak een specialist van de unit die de landelijke controles doet op dat gebied en die zei dat het een hiaat is en ze niet snel zullen bekeuren als je onder de technische maximum aslast blijft.
Ook in een ander item op dit forum heeft ook ee n ander al de loftrompet gestoken over dit type kenteken.
Frank
Maar trerug nar de bekeuring voor overbeladen : De gemiddelde agent komt er niet uit,; ik sprak een specialist van de unit die de landelijke controles doet op dat gebied en die zei dat het een hiaat is en ze niet snel zullen bekeuren als je onder de technische maximum aslast blijft.
Ook in een ander item op dit forum heeft ook ee n ander al de loftrompet gestoken over dit type kenteken.
Frank
- Admin
- Site Admin
- Berichten: 4385
- Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
- Locatie: Hesel (Ostfriesland)
- Contacteer:
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten