wegbranden gloeibougie
- virgil
- Berichten: 33
- Lid geworden op: 05 okt 2006, 14:11
- Locatie: Schiedam
wegbranden gloeibougie
.
Hallo, ons 207d-tje heeft het volgende probleem.
De gloeibougie op cilinder nr.1 heeft na een ritje op de snelweg geen tip meer.
d.w.z. de 'gloeilus' die in de wervelkamer steekt brand helemaal weg...
alle spanningen zijn gemeten en kloppen.
Bij een ritje in de stad is er niets aan de hand, pas bij snelweg (hogere toerentallen) gebruik komt het probleem voor.
Wie weet wat het is?
Groetjes vir.
Hallo, ons 207d-tje heeft het volgende probleem.
De gloeibougie op cilinder nr.1 heeft na een ritje op de snelweg geen tip meer.
d.w.z. de 'gloeilus' die in de wervelkamer steekt brand helemaal weg...
alle spanningen zijn gemeten en kloppen.
Bij een ritje in de stad is er niets aan de hand, pas bij snelweg (hogere toerentallen) gebruik komt het probleem voor.
Wie weet wat het is?
Groetjes vir.
Super bussie!!
- cees booij
- Berichten: 60
- Lid geworden op: 10 dec 2004, 22:48
- Locatie: Amstelveen
- virgil
- Berichten: 33
- Lid geworden op: 05 okt 2006, 14:11
- Locatie: Schiedam
Eh, ja. Er zit wel een heel dun messing / koperen ringetje tussen.
Het komt inderdaad steeds bij cilinder nr.1 voor.
Die ringetjes zitten bij alle gloeiers, heb ze ook wel eens verwisseld.
Ik krijg steeds meer het vermoeden dat het iets met de wervelkamer of de verstuiver is. Kan dat?
n.b. Dit blok is er 1,5 jaar geleden ingehangen, kan zijn dat het blok daarvoor lange tijd niet gedraaid heeft.
Het komt inderdaad steeds bij cilinder nr.1 voor.
Die ringetjes zitten bij alle gloeiers, heb ze ook wel eens verwisseld.
Ik krijg steeds meer het vermoeden dat het iets met de wervelkamer of de verstuiver is. Kan dat?
n.b. Dit blok is er 1,5 jaar geleden ingehangen, kan zijn dat het blok daarvoor lange tijd niet gedraaid heeft.
Super bussie!!
- cees booij
- Berichten: 60
- Lid geworden op: 10 dec 2004, 22:48
- Locatie: Amstelveen
- virgil
- Berichten: 33
- Lid geworden op: 05 okt 2006, 14:11
- Locatie: Schiedam
Klinkt me bekend in de oren, dit probleem. Bij mijn 406 ook om de haverklap een doorgefikte gloeibougie zonder dat er aanleiding toe is. Alles volkomen normaal en toch doorfikken. Omdat ik het ook niet meer wist heb ik er een duratherm voorgloei installatie ingeknutseld en dit werkt geweldig. Maar nog belangrijker, probleemloos.
Toine.
Toine.
- Leo
- Site Admin
- Berichten: 4153
- Lid geworden op: 08 okt 2005, 07:58
- Locatie: Oost Drenthe
Als je van plan bent om Duratherm te installeren:
Koop dan alleen de gloeistiften ZONDER dat dure regelkastje.
Gewoon allemaal paralel verbinden en dan direct naar de trekschakelaar toe.
Tot 5 tellen en starten maar.:P
Want alles wat er niet op zit, kan ook niet kapot.
Mvg, Leo.:D
Koop dan alleen de gloeistiften ZONDER dat dure regelkastje.
Gewoon allemaal paralel verbinden en dan direct naar de trekschakelaar toe.
Tot 5 tellen en starten maar.:P
Want alles wat er niet op zit, kan ook niet kapot.

Mvg, Leo.:D
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
- virgil
- Berichten: 33
- Lid geworden op: 05 okt 2006, 14:11
- Locatie: Schiedam
Tof dat er zo op gereageerd is mensen!
Zat ik op het verkeerde spoor dan qua verstuivers?
Ook omdat hij redelijk rookt, zelfs als hij op temperatuur is.
Hij loopt wel redelijk goed, is alleen niet zo heel sterk heuveltje op.
Kunnen die Duratherm-pitten helemaal niet wegbranden?
We hebben overigens gemeten tijdens het rijden, meet dan niets meer.
Het schijnt dat Duratherm mét regelunit ook tijdens het rijden een beetje gloeit om de boel beter te laten verbranden, iemand dáár ervaringen mee?
Vir.
Zat ik op het verkeerde spoor dan qua verstuivers?
Ook omdat hij redelijk rookt, zelfs als hij op temperatuur is.
Hij loopt wel redelijk goed, is alleen niet zo heel sterk heuveltje op.
Kunnen die Duratherm-pitten helemaal niet wegbranden?
We hebben overigens gemeten tijdens het rijden, meet dan niets meer.
Het schijnt dat Duratherm mét regelunit ook tijdens het rijden een beetje gloeit om de boel beter te laten verbranden, iemand dáár ervaringen mee?
Vir.
Super bussie!!
-
- Berichten: 2227
- Lid geworden op: 15 apr 2006, 17:00
- Locatie: 's-Hertogenbosch
KAn het zijn dat je voorkamer kapot is , de difuser die er inzit is dan weggebrand.
Om dat te controleren is het wel een gepruts (spec gereedschap ??? )
Ter verklaring, de verstuiver zit in de voorkamer en spuit op die difuser die ook in de voorkamer zit, en ik dacht dat ook de gloeibougie daarin steekt.
Dus als dat niet goed functioinert kan je bougie verbranden.
Frank
Om dat te controleren is het wel een gepruts (spec gereedschap ??? )
Ter verklaring, de verstuiver zit in de voorkamer en spuit op die difuser die ook in de voorkamer zit, en ik dacht dat ook de gloeibougie daarin steekt.
Dus als dat niet goed functioinert kan je bougie verbranden.
Frank
- Leo
- Site Admin
- Berichten: 4153
- Lid geworden op: 08 okt 2005, 07:58
- Locatie: Oost Drenthe
Zo, eindelijk eens ff de tijd om me in dit geval te verdiepen:
Om te beginnen eens een plaatje van het lijdend voorwerp:

Zoals je ziet zit de gloeispiraal of -stift niet volop in de straal (stralen) van je verstuiver.
De difuser waar Frank het over heeft kan ik op de tekening niet bóven de gloeispiraal ontdekken. (maar volgens mij zit ie onder de gloeispiraal in dit geval)
Als ik de tekening bekijk en ik lees onderstaande quote, dan kom ik tot devolgende conclusie / tirade..:P:
Ook omdat hij redelijk rookt, zelfs als hij op temperatuur is.
Hij loopt wel redelijk goed, is alleen niet zo heel sterk heuveltje op.
Bij een strafproces zou dit "achterhouden van cruciale informatie" genoemd worden..:?
Een erg slechte verstuiver kan, voor zo ver ik op de tekening kan zien, een volle straal brandstof tegen je gloeipit aanspuiten.
Als een verstuiver constant tegen een gloeipit aan staat te "pissen", dan verfikt die pit binnen de kortste tijd.
Verstuivers laten testen/vernieuwen is hierbij de remedie.
Dat redelijk goede lopen wil ik niet eens beluisteren, want het zal in mijn oren hoogstwaarschijnlijk beroerd slecht zijn.. 8)
Overigens; nét zo beroerd als het overgrote deel van de bussies-motoren hoor, je bent dus echt de enige niet.
Er schijnt een hardnekkig misverstand binnen deze club te bestaan over de motoren van onze bussies: Ze zouden namelijk niet rookloos kunnen draaien.
Mijn antwoord daarop is: BULLSHIT.
Iedere hogedruk-viertakt-dieselmotor met normale compressie kan rookloos draaien. Punt uit. 8)
(lees topic http://www.dubbellucht.nl/forum/viewtop ... 77&start=0 eens, dan wordt het misschien iets duidelijker)
Kunnen die Duratherm-pitten helemaal niet wegbranden?
Ja hoor, in het geval van een flink pissende verstuiver brand zelfs een zuiger nog weg.
Het schijnt dat Duratherm mét regelunit ook tijdens het rijden een beetje gloeit om de boel beter te laten verbranden, iemand dáár ervaringen mee?
Onnodig.
Die D-stiften gloeien , nadat ze eenmaal roodheet zijn, nog een hele tijd na.
Lang genoeg om de "difuser" heet te krijgen, die op zijn beurt dan de functie van "gloeispiraal" overneemt. (de erwtvorm zorgt overigens voor een sterke luchtwerveling in de voorkamer zodat de lucht en brandstof beter vermengt worden, maar da's weer een ander verhaal 8) )
Dus ff het hele zooitje werkzaamheden op een rijtje:
laat al je verstuivers testen evt. vernieuwen,
sloop die trage ouwe stroomvretende gloeibeweging er uit en vervang ze door Duratherm stiften (+/- 80 Euro)
stel je kleppen,
maak je luchtfilter schoon,
verstook 2 tankjes BP-Premium om je uitlaat schoon te krijgen,
en verbaas je vervolgens over het vermogen wat die ouwe 616 voortbrengt.
Sleutel ze,
mvg, Leo.:D
Om te beginnen eens een plaatje van het lijdend voorwerp:

Zoals je ziet zit de gloeispiraal of -stift niet volop in de straal (stralen) van je verstuiver.
De difuser waar Frank het over heeft kan ik op de tekening niet bóven de gloeispiraal ontdekken. (maar volgens mij zit ie onder de gloeispiraal in dit geval)
Als ik de tekening bekijk en ik lees onderstaande quote, dan kom ik tot devolgende conclusie / tirade..:P:
Ook omdat hij redelijk rookt, zelfs als hij op temperatuur is.
Hij loopt wel redelijk goed, is alleen niet zo heel sterk heuveltje op.
Bij een strafproces zou dit "achterhouden van cruciale informatie" genoemd worden..:?
Een erg slechte verstuiver kan, voor zo ver ik op de tekening kan zien, een volle straal brandstof tegen je gloeipit aanspuiten.
Als een verstuiver constant tegen een gloeipit aan staat te "pissen", dan verfikt die pit binnen de kortste tijd.
Verstuivers laten testen/vernieuwen is hierbij de remedie.
Dat redelijk goede lopen wil ik niet eens beluisteren, want het zal in mijn oren hoogstwaarschijnlijk beroerd slecht zijn.. 8)
Overigens; nét zo beroerd als het overgrote deel van de bussies-motoren hoor, je bent dus echt de enige niet.

Er schijnt een hardnekkig misverstand binnen deze club te bestaan over de motoren van onze bussies: Ze zouden namelijk niet rookloos kunnen draaien.
Mijn antwoord daarop is: BULLSHIT.
Iedere hogedruk-viertakt-dieselmotor met normale compressie kan rookloos draaien. Punt uit. 8)
(lees topic http://www.dubbellucht.nl/forum/viewtop ... 77&start=0 eens, dan wordt het misschien iets duidelijker)
Kunnen die Duratherm-pitten helemaal niet wegbranden?
Ja hoor, in het geval van een flink pissende verstuiver brand zelfs een zuiger nog weg.
Het schijnt dat Duratherm mét regelunit ook tijdens het rijden een beetje gloeit om de boel beter te laten verbranden, iemand dáár ervaringen mee?
Onnodig.
Die D-stiften gloeien , nadat ze eenmaal roodheet zijn, nog een hele tijd na.
Lang genoeg om de "difuser" heet te krijgen, die op zijn beurt dan de functie van "gloeispiraal" overneemt. (de erwtvorm zorgt overigens voor een sterke luchtwerveling in de voorkamer zodat de lucht en brandstof beter vermengt worden, maar da's weer een ander verhaal 8) )
Dus ff het hele zooitje werkzaamheden op een rijtje:
laat al je verstuivers testen evt. vernieuwen,
sloop die trage ouwe stroomvretende gloeibeweging er uit en vervang ze door Duratherm stiften (+/- 80 Euro)
stel je kleppen,
maak je luchtfilter schoon,
verstook 2 tankjes BP-Premium om je uitlaat schoon te krijgen,
en verbaas je vervolgens over het vermogen wat die ouwe 616 voortbrengt.
Sleutel ze,
mvg, Leo.:D
Laatst gewijzigd door Leo op 20 okt 2006, 00:57, 4 keer totaal gewijzigd.
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
-
- Berichten: 2227
- Lid geworden op: 15 apr 2006, 17:00
- Locatie: 's-Hertogenbosch
Die difuser die ik bedoelde staat keurig op je tekening: dat is dat stiftje met verdikking (erwtje) in het midden die onder de gloeistift zichtbaar is.
Door de uitermate verhelderende tekening denk ik nu ook dat de verstuiver de boosdoener is.
Heb van de zomer bij mijn 616 (207Dkampeerauto) de verstuivers laten testen en vervangen (nozzels) het resultaat was verbluffend, als we het een reis eerder hadden gedaan hadden we de hele reparatie al terugverdiend gehad met het lagere brandstofverbruik!!
Frank
Door de uitermate verhelderende tekening denk ik nu ook dat de verstuiver de boosdoener is.
Heb van de zomer bij mijn 616 (207Dkampeerauto) de verstuivers laten testen en vervangen (nozzels) het resultaat was verbluffend, als we het een reis eerder hadden gedaan hadden we de hele reparatie al terugverdiend gehad met het lagere brandstofverbruik!!
Frank
- Leo
- Site Admin
- Berichten: 4153
- Lid geworden op: 08 okt 2005, 07:58
- Locatie: Oost Drenthe
Grinnn, nooit geweten dat zo'n ding een difuser heette.. :oops:Frank.fjph schreef:Die difuser die ik bedoelde staat keurig op je tekening: dat is dat stiftje met verdikking (erwtje) in het midden die onder de gloeistift zichtbaar is.
1/3 eeuw geleden noemde mijn leraar dat een gloei-element.
Weer wat geleerd. :D
Mvg,Leo.:D
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
- virgil
- Berichten: 33
- Lid geworden op: 05 okt 2006, 14:11
- Locatie: Schiedam
- Leo
- Site Admin
- Berichten: 4153
- Lid geworden op: 08 okt 2005, 07:58
- Locatie: Oost Drenthe
Het enige speciale tooltje wat je voorlopig nodig hebt heet gezond verstand, en dat behoort te zeggen dat je bij de oorzaak moet beginnen.
Verder staat alles op de cd-rom van DbbL die je bij Jeroen kunt bestellen.
Mvg, Leo.
Verder staat alles op de cd-rom van DbbL die je bij Jeroen kunt bestellen.
Mvg, Leo.
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
-
- Berichten: 2227
- Lid geworden op: 15 apr 2006, 17:00
- Locatie: 's-Hertogenbosch
Virgil:
De verstuiver er uitdraaien is met pijpsleutel 27 goed te doen. Wel nieuw brandplaatje , dat tussen verstuiver en voorkamer zit, vervangen.
Met een beetje geluk jan je in het gat kijken of dat erwtje nog in de voorkamer zit.
Voor de vorkamer heb je dacht ik wel iets spec.gereedschap nodig??
Leo:
Dat dat erwtje zo het weet ik oook niet , maar heb zelf die naam er aan gegeven omdat dat de lading wel dekt, nl de brandstofstraal spuit er op en word verder verneveld door dat erwtje.
Dat heb ik van 40 jaar geleden onthouden toen het OM 636 motortje van de boot van mijn pa ernstige rookproblemen had en o.a. bleek dat die erwtjes waren weggebrand. ( en dat voor een gereviseerde motor!!)
Frank
De verstuiver er uitdraaien is met pijpsleutel 27 goed te doen. Wel nieuw brandplaatje , dat tussen verstuiver en voorkamer zit, vervangen.
Met een beetje geluk jan je in het gat kijken of dat erwtje nog in de voorkamer zit.
Voor de vorkamer heb je dacht ik wel iets spec.gereedschap nodig??
Leo:
Dat dat erwtje zo het weet ik oook niet , maar heb zelf die naam er aan gegeven omdat dat de lading wel dekt, nl de brandstofstraal spuit er op en word verder verneveld door dat erwtje.
Dat heb ik van 40 jaar geleden onthouden toen het OM 636 motortje van de boot van mijn pa ernstige rookproblemen had en o.a. bleek dat die erwtjes waren weggebrand. ( en dat voor een gereviseerde motor!!)
Frank
- Leo
- Site Admin
- Berichten: 4153
- Lid geworden op: 08 okt 2005, 07:58
- Locatie: Oost Drenthe
Aha, zodoende dat ik die naam niet kon thuisbrengen. :DFrank.fjph schreef:Dat dat erwtje zo het weet ik oook niet , maar heb zelf die naam er aan gegeven omdat dat de lading wel dekt, nl de brandstofstraal spuit er op en word verder verneveld door dat erwtje.
Ik heb me ondertussen rotgezocht naar de juiste benaming, maar kan er geen vinden.
Die erwtvorm heeft ook nog een andere functie nm: Het in sterke werveling brengen van de lucht, zodat die goed met de brandstof vermengt wordt.
Grinnn, ook toen bestonden er al van die ketellappers die een motor met de verfspuit reviseerden..Frank.fjph schreef:Dat heb ik van 40 jaar geleden onthouden toen het OM 636 motortje van de boot van mijn pa ernstige rookproblemen had en o.a. bleek dat die erwtjes waren weggebrand. ( en dat voor een gereviseerde motor!!)

Slecht werk afleveren is van alle tijden..
Mvg, Leo.:D
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
-
- Berichten: 2227
- Lid geworden op: 15 apr 2006, 17:00
- Locatie: 's-Hertogenbosch
- virgil
- Berichten: 33
- Lid geworden op: 05 okt 2006, 14:11
- Locatie: Schiedam
Re: wegbranden gloeibougie
Hallo mensen.
Het is lang geleden maar we zijn eindelijk waar we moeten wezen.
De oorzaken!!!
Verstuiver kapot zodat hij rond stond te piesen in de voorkamer, daardoor was de voorkamer helemaal naar z'n grootje.
Er bleken 2 verschillende typen voorkamers in te zitten, met een platte kop en met een schuine.
Na het vervangen van alle voorkamers en 2 verstuivers was het probleem nog niet helemaal opgelost.
De gloeibougie smeltte niet meer helemaal weg maar bleek iedere keer inwendig stuk te gaan.
Het bi-metaaltje vervangen want daar bleek toch een soort van sluiting in te zitten zodat hij te pas en te onpas toch stroom gaf tijdens het rijden.
Verder hebben we alle uitwendige spullen van het voorgloei systeem vervangen, isolators, verbindingstrips, massakabel.
Vervolgens alle gloeibougies in één keer vervangen om alle toevalligheden uit te sluiten qua fabricagefouten.
De brandstofpomp weer keurig op tijd gezet en nu pas loopt onze ''nieuwe'' motor als nieuw!!! :D
hèhè..... Nu ben ik aan vakantie toe!
Mochten jullie in het vervolg een witte 207d met 2 dakluiken en oranje gordijnen zien rijden regio Rotterdam. toeter ff.
Alle mensen op het forum bedankt voor de input, heb ik veel aan gehad.
groet, Virgil
Het is lang geleden maar we zijn eindelijk waar we moeten wezen.
De oorzaken!!!
Verstuiver kapot zodat hij rond stond te piesen in de voorkamer, daardoor was de voorkamer helemaal naar z'n grootje.
Er bleken 2 verschillende typen voorkamers in te zitten, met een platte kop en met een schuine.
Na het vervangen van alle voorkamers en 2 verstuivers was het probleem nog niet helemaal opgelost.
De gloeibougie smeltte niet meer helemaal weg maar bleek iedere keer inwendig stuk te gaan.
Het bi-metaaltje vervangen want daar bleek toch een soort van sluiting in te zitten zodat hij te pas en te onpas toch stroom gaf tijdens het rijden.
Verder hebben we alle uitwendige spullen van het voorgloei systeem vervangen, isolators, verbindingstrips, massakabel.
Vervolgens alle gloeibougies in één keer vervangen om alle toevalligheden uit te sluiten qua fabricagefouten.
De brandstofpomp weer keurig op tijd gezet en nu pas loopt onze ''nieuwe'' motor als nieuw!!! :D
hèhè..... Nu ben ik aan vakantie toe!
Mochten jullie in het vervolg een witte 207d met 2 dakluiken en oranje gordijnen zien rijden regio Rotterdam. toeter ff.
Alle mensen op het forum bedankt voor de input, heb ik veel aan gehad.
groet, Virgil
Super bussie!!
-
- Berichten: 2227
- Lid geworden op: 15 apr 2006, 17:00
- Locatie: 's-Hertogenbosch
Re: wegbranden gloeibougie
Mooi zo, dat alles nu als een zonnetje loopt,.........maar het is wel even werk gewest als ik de datum van het vorige bericht zie... :shock:
Frank


Frank
- virgil
- Berichten: 33
- Lid geworden op: 05 okt 2006, 14:11
- Locatie: Schiedam
Re: wegbranden gloeibougie
Ja hij heeft ook een tijd geschorst in de loods gestaan, ondertussen ging het leven even door.
Nu alles in één keer kon worden gedaan moest het maar.
Heeft wel enige strijd met de garage gekost... Wat een sjaken werken daar!
Toch een échte M.B. bedrijfswagen-toko.
't is een vak hè!?!? :?
Nu alles in één keer kon worden gedaan moest het maar.
Heeft wel enige strijd met de garage gekost... Wat een sjaken werken daar!
Toch een échte M.B. bedrijfswagen-toko.
't is een vak hè!?!? :?
Super bussie!!
- Leo
- Site Admin
- Berichten: 4153
- Lid geworden op: 08 okt 2005, 07:58
- Locatie: Oost Drenthe
Re: wegbranden gloeibougie
Grinnnn, ik zeg maar niks... Oftewel: Breek me de bek niet open.. 8)virgil schreef:'t is een vak hè!?!? :?
Blij dat het gelukt is Virgil.
Veel plezier met het goeddraaiende karretje gewenst. :)
Mvg, Leo.:D
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast