Nieuwe categorieënrijbewijs document Oktober 2006

Alle andere wettelijke zaken, o.a. BPM en Kentekenbewijs
Plaats reactie
Gebruikersavatar
berriaaf
Berichten: 1331
Lid geworden op: 03 dec 2004, 11:26

Nieuwe categorieënrijbewijs document Oktober 2006

Bericht door berriaaf »

Dubbelluchters

Op het nieuwe rijbewijsdocument verschijnen vanaf oktober 2006 verschillende categorieën die nu niet op het rijbewijs staan.
Het gaat om de volgende categorieën:

Categorie AM = Bromfietsen
Categorie C1 = Motorrijtuigen zwaarder dan 3500 kg, maar niet zwaarder dan 7500kg
Categorie D1 = Motorrijtuigen ingericht voor het vervoer van meer dan acht personen maar niet meer dan zestien personen, de bestuurder daarbij niet inbegrepen.
Categorie C1E en D1E geven de bevoegdheid om aanhangwagens voort te bewegen achter de motorrijtuigen van de categorieën C1 en D1.
Categorie LT = Een toekomstige categorie die op een later tijdstip in werking zal treden en bedoeld is voor langzame motorrijtuigen.
Categorie T = Een toekomstige categorie die op een later tijdstip in werking zal treden en bedoeld is voor langzame motorrijtuigen.
Voor de categorieën C1, C1E, D1 en D1E kan men in Nederland (nog) geen examen doen. Iedereen die echter de categorie C of D of de daarbijbehorende categorie E heeft of een rijbewijs na 1 oktober 2006 aanvraagt voor één van deze categorieën, krijgt een rijbewijs met tevens de daarbijbehorende categorie C1, D1, C1E of D1E.

Bromfietsrijbewijs
Na 1 oktober 2006 worden er geen bromfietscertificaten meer afgegeven. Na het examen bij het CBR voor de bromfiets kan de bromfietser een rijbewijs voor de categorie AM aanvragen bij de gemeente waar hij woonachtig is. Aanvragen ingediend voor 1 oktober 2006 zullen nog worden afgehandeld door het CBR.

Bertus
Wie schrijf fouten vindt mag ze houden
Weer of geen weer het is altijd camper weer.
Onze camper site,s : http://www.camper-freaks.nl , http://www.camper-freaks.eu
Frank.fjph
Berichten: 2227
Lid geworden op: 15 apr 2006, 17:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Bericht door Frank.fjph »

Van een rijschoolhouder hoorde ik ook al van de categorie C1 die al vast op het rijbewijs staat, maar het duurt nog een tijdje voor je daar examen in kan doen. Het is dan wel zo dat je geen chauffeursdiploma hoeft te halen.
Het lijkt er op dat ze wakker zijn geworden in Den Haag / Brussel.
Want dat er wel iets tussen het oude "Opel Blitz groot rijbewijs en het huidige ( 5000,= Eu kostende opleidingstrajekt met chauff. diploma) zou moeten zitten had ik 5jaar geleden al bedacht.
Frank
Gebruikersavatar
Arnold Smeets
Berichten: 398
Lid geworden op: 24 dec 2004, 19:49
Locatie: Hoevelaken

Nieuwe categorieënrijbewijs document

Bericht door Arnold Smeets »

Frank: ik ben het met je eens, maar het verschil tussen C1 en C is zo klein dat ik wil adviseren serieus na te denken over het halen van C. Eén onderwerp (administratie) meer en iets meer van de techniek, wat vragen extra maar ook wat extra tijd. Als je een beetje kunt leren, zeg VMBO niveau, dan doe je dat extra stukje met gemak.

Verder leer je tegenwoordig op een volwaardige bakwagen rijden en dat is inderdaad veel beter dan die Opel Blitz van 3600 kg waarop ook ik mijn C (en D want dat kreeg je toen kado) gehaald heb.
Voor zover ik weet is echter het praktijkdeel van C1 en C aan elkaar gelijk dus daar zit het verschil in de kosten tussen toen en nu niet. Dat is enerzijds inflatie, anderzijds de veel hogere kosten van de zwaardere leswagen. Vergeet niet dat ook de rijschoolhouder veel meer moet doen om zijn bevoegdheid te houden.
Verder hoop ik dat er ook nog wat voor de rijschoolhouder overgebleven is want dat was vroeger ook maar een mager inkomentje. Vaak vergeten mensen ook nog dat aparte chauffeursdiploma mee te rekenen, dat nu in de lesstof van C inbegrepen is.

Groet,


Arnold
Just become like a child that discovers the beauty of the world every moment again and again.
Frank.fjph
Berichten: 2227
Lid geworden op: 15 apr 2006, 17:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Bericht door Frank.fjph »

Als ik zie met wat voor materieel die rijscholen rijden dan krijg ik nog geen medelijden, en de prijs op dit moment ook niet.
Wat ik hoopte was dat je het C1 voor een redelijke prijs kan halen, dit voor mijn vrouw , want heb zelf het rijtje vol , ( CDE in 4 weken militaire dienst) en dan is alles behalve het rijden overbodige ballast, want ik denk dat het onderdeel techniek weinig effekt heeft en ik gewoon zelf moet blijven sleutelen

Frank
Gebruikersavatar
Arnold Smeets
Berichten: 398
Lid geworden op: 24 dec 2004, 19:49
Locatie: Hoevelaken

rijbewijs

Bericht door Arnold Smeets »

Frank, ik zie dat ook maar vergis je niet: het wordt hen voorgeschreven! Wel is het zo dat de vrachtwagenmerken graag wat korting geven om leerlingen op hun merk te laten rijden.
Los in Soest heeft het mij eens uitgelegd, alle kleinere bakwagens, denk aan formaat DAF65 met 6 bak moesten allemaal vervangen worden door grotere auto's met splitbak enzovoorts.
De bijbehorende kosten werden door het CBR niet vergoed :roll:

Techniek: ik heb een jaar of 3 geleden een kennis geholpen het chauffeursdiploma te halen en ik vond het nog steeds absurd. Je leert van alles en als je bij een baas komt is het enige dat er gezegd wordt dat je er vanaf moet blijven.
Administratie: ik denk dat de wetgever hele groepen C bestuurders vergeten is, lang niet iedereen zit in het beroepsvervoer. Kampeerauto's, marktauto's eigen vervoerders.
Theorie: kan niet ver genoeg gaan!

Groet,

Arnold
Just become like a child that discovers the beauty of the world every moment again and again.
Frank.fjph
Berichten: 2227
Lid geworden op: 15 apr 2006, 17:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Bericht door Frank.fjph »

Dat snap ikook wel, maar ik begon mijn betoog ook met het C-1 idee, dan moet de regelgeving daarvoor ook niet een 12 tonner met 2.50br en splitterbak voorschrijven als je met dat rijbewijs een bakje van max 7500 kg mag rijden.
Het was ook mijn hoop die ik uitsprak dat dit c-1 concept een perfecte oplossing is voor onze 508/608 campers.
(als het gerealiseerd wordt, is het wel makkelijker aan busjes te komen , meer keus/aanbod)
Frank
Gebruikersavatar
Leo
Site Admin
Berichten: 4153
Lid geworden op: 08 okt 2005, 07:58
Locatie: Oost Drenthe

Bericht door Leo »

Het is niet anders Frank, regelgevers zijn nou eenmaal niet de slimste personen onder ons.. :?

Dus er zit niks anders op dan het gewone C + chauffersdiploma halen ( die paar vragen extra is de moeite niet).
Maar dan kun je natuurlijk wél in alles rijden en zit je niet meer vast aan een bussies-model. (met de bijbehorende té hoge prijzen).
Kun je eindelijk in een échte gogomobiel rijden voor een redelijke aanschafprijs.. :P


Mvg, Leo.:D
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
Gebruikersavatar
yaco
Berichten: 111
Lid geworden op: 13 dec 2004, 21:33
Locatie: Zeeland

Bericht door yaco »

Ho Ho m'n buurman heeft net een Gogomobil aangeschaft ,rookt net zo hard als de bussen van 't forum en de aanschafprijs gaat je voorstellingsvermogen te boven.Voor dat geld kun je een knappe dusseldorfer voor aanschaffen.

Groete Yaco.
608D brandweerbus.

Groetjes Yaco.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast