Carterpan Crisis! (OM 314 gaat het om trouwens! :)

Graag het type motor waarover het gaat vermelden!
Plaats reactie
Unknown User

Carterpan Crisis! (OM 314 gaat het om trouwens! :)

Bericht door Unknown User »

Ik heb samen met een 3 andere vrienden de mooiste MB 508D gekocht... 1 1/2 jaar geleden. Eerste jaar reed hij probleemloos... Alleen de laatste maanden niets anders dan problemen... Helaas... Maar we gaan door! :)

Laatste probleem is dat de carterpan olie lekt. We hebben de lek kunnen lokaliseren, namelijk in de lastnaad van een vorige poging de pan te dichten. We hebben alleen begrepen dat het ontzettend veel werk is om de pan te verwijderen om de naad opnieuw te lassen.

Weet iemand misschien of dit inderdaad veel werk is, of dat er misschien een andere manier is? Heb gehoord dat het ook zou werken met een soort van epoxie hars ofzo.

WIE O WIE KAN ONS HELPEN!

Diegene die ons kan helpen om definitief van onze lek te helpen wordt beloond met een heerlijk bakje koffie in onze 508! :wink:
Laatst gewijzigd door Unknown User op 25 okt 2006, 22:41, 2 keer totaal gewijzigd.
Ben

Re: Carterpan Crisis!

Bericht door Ben »

geen bericht
Laatst gewijzigd door Ben op 20 aug 2007, 08:18, 2 keer totaal gewijzigd.
Unknown User

Persoonlijk denk ik niet dat het veel werk is. De carterpan is niet anders dan een pan met een stop onderin die met een hoop boutjes langs de rand vast zit aan het blok.

Het komt erop neer dat je alle boutjes los moet zien te krijgen zonder ze af te breken (kruipolie, ze schijnen snel te breken). Vervolgens een ruilpan vinden bij de werkgroep onderdelen (lassen kan, maar heeft niet mijn voorkeur, zeker niet over een gescheurde las heen). En de nieuwe / gerepareerde pan met een nieuwe carterpakking (ongeveer 30 euro) netjes met een momentsleuteltje vastzetten.

Oh ja, natuurlijk wel eerst de olie aftappen mbv de stop... En meteen een nieuw oliefilter.

Volgens mij niet meer dan 3 uur werk zonder ervaring...

Een momentsleuteltje (4-24nm en groter) kun je huren bij bv de BO-RENT. Aanhaalmomenten moet je even navragen, weet ik even niet uit mijn hoofd. (ik geloof 6nm voor de carterboutjes, 15nm voor de olieaftapplug in het filterhuis, 40nm voor de centrale bout in het filterhuis en 50nm voor de aftapplug in het carter, om even een idee te geven)

Nogmaals: pas op met die boutjes! Ze zitten vaak vastgeroest. Spuit eerst gedurende een week iedere dag kruipolie ertegenaan. Afgebroken boutjes zijn pas echt een ellende.

Succes ermee!
Unknown User

haha, Ben was me net voor terwijl ik mijn bericht nog aan het typen was! :lol:

ahoewel?

Ik ben geloof ik geen uur bezig geweest. Maar toen ik begon stond dat bericht van Ben er nog niet... Curieus...
Ben

Bericht door Ben »

geen bericht
Laatst gewijzigd door Ben op 20 aug 2007, 08:17, 1 keer totaal gewijzigd.
Unknown User

Meer tips dan 3 maanden zelf zoeken! :)

Kijk eens aan!

Hier heb in tenminste wat aan!

Het bericht dat wij ontvingen is dat misschien wel het hele motorblok eraf moest om enzo. Leek mij totaal onlogisch aangezien alles bij de 508 logisch is! :D

Maar goed, ik zal de overall nog eens aantrekken en eronder gaan liggen...

HARTELIJK DANK!
Leo
Site Admin

tekening OM314

Bericht door Leo »

Afbeelding

Verrek nou toch, ut is gelukt binnen een kwartier..:shock: :P
Was ook maar 35kb natuurlijk..
(afbeelding afkomstig v/d Ambu-cdrom van Joop Hinke)

Mvg, Leo.:D
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
Frank.fjph

Bericht door Frank.fjph »

Mooi plaatje Leo, maar de pakking die ik kocht (MB originalteile) was uit een deel .

Frank
Leo
Site Admin

Bericht door Leo »

Kan ik ook niks aan doen Frank, ik heb ut niet getekend..:P

Maar het is een afbeelding van het leger, en die doen wel meer domme dingen.. 8)

Unknown User

Hoi Sander,

bij mij was er juist lekkage omdat al die boutjes loszaten :~)
Dus ze kunnen ook heel gemakkelijk los, maar misschien voor de zekerheid even een paar keer inspuiten.

En van diegene die je vertelde dat het hele motorblok eruit moet om een carterpan te vervangen, hoef je dus ook niks meer aan te nemen :~)

Zo'n pan kost volgens mij zo ongeveer niks, bij de onderdelencommissie. 'k heb op het technisch weekend, vorig jaar gezien dat iemand gratis eentje mee kreeg/ :~)

Succes,
groetjes,
Sandra, ook uit Groningen.
Ben

Bericht door Ben »

geen bericht
Laatst gewijzigd door Ben op 20 aug 2007, 08:13, 1 keer totaal gewijzigd.
Unknown User

Ik nog niet snap... :)

Mensen, in eerste plaats ONZETTEND bedankt voor de reacties die ik nu al heb ontvangen. Helaas, moet ik er wel bij zeggen, ben ik echt een leek. Mijn kameraad, die mede-eigenaar is van ons Smurfje, heeft daar meer verstand van.

Als ik het plaatje bekijk dat iemand erbij heeft gezet, kan ik dan concluderen dat het heel eenvoudig is om de pan er onder weg te halen? Johan, die kameraad dus, zei dat je in ieder geval de hele vooras er óók onder weg moet halen voordat je de pan kan vervangen. Is dit zo? En zo Ja, hoeveel werk vergt dit?

In spanning wacht ik op uw antwoord! :roll: :!:
Frank.fjph

Bericht door Frank.fjph »

Zo zonder auto erbij, (staat lekker voordelig geschorst te wezen) dacht ik dat het kan zonder de as eronder uit tehalen. Dat had ik wel gedaan, maar dat kwam omdat ik ook de motor er uit haalde. En ik moet toegeven dat ik de pan heb losgehaald en uitgedeukt en weer gemonteerd toen de as er nog niet onder zat.

Succes
Frank
Unknown User

De vooras moet een heel eind kunnen inveren (echt heel ver) zonder het carter of wat dan ook te raken. Bij mijn weten hoeft alleen bij ferrari's de volledige achterwielophanging/versnellingsbak etc etc eraf om dit soort kleine ingreepjes aan de motor te kunnen doen...
Deze bussen zijn in de eerste plaats ontworpen om mee te rijden en geld te verdienen. Ze moeten dus snel te repareren zijn bij schades.

Laat de vooras lekker zitten en koop via de club een paar nette onderhoudsboeken!

Succes!
Leo
Site Admin

Bericht door Leo »

Dus gewoon een paar krikken onder het chassis, nét zo lang tot de banden nét niet vrij komen.
Dan moet het lukken, zeker gezien het feit dat er ook nog eens een uitsparing in het carter zit.

Plaats reactie