dakgootjes
-
- Berichten: 27
- Lid geworden op: 22 jun 2006, 17:27
- Locatie: Antwerpen
dakgootjes
Beste liefhebbers ,
ik heb een mikafa reisemobil van '72. Een prachtige 408, maar geen dakrek voor kano, surfplanken en wat nog allemaal! ik zou hier graag een foto bijzetten om de dakgootjes eens te tonen, maar ik vind niet direct hoe dat moet... Zou een dakrek passen, of zijn de gootjes niet sterk genoeg?
groetjes ludo[/list]
ik heb een mikafa reisemobil van '72. Een prachtige 408, maar geen dakrek voor kano, surfplanken en wat nog allemaal! ik zou hier graag een foto bijzetten om de dakgootjes eens te tonen, maar ik vind niet direct hoe dat moet... Zou een dakrek passen, of zijn de gootjes niet sterk genoeg?
groetjes ludo[/list]
Mercedes 613 L '85
- winand
- Berichten: 1300
- Lid geworden op: 02 sep 2006, 17:27
- Locatie: Eindhoven
Mikafa reisemobil, is dat zo'n ding:

Ziet er geweldig uit, en een dakrek gaat dus zoals je ziet, maar je zal het op maat moeten (laten) maken ben ik bang.
Is je Mikafa een 'standaard' 408 bus, dan passen daar standaard imperials op voor de ouderwetse dakgoot. (let er wel op dat je hele hoge nodig hebt als je een verhoogd dak hebt..)
Als je dakgoten in slechte staat zijn is het wijs om zo'n rek niet op 2 punten per zijde vast te zetten maar bijv met 4.

Ziet er geweldig uit, en een dakrek gaat dus zoals je ziet, maar je zal het op maat moeten (laten) maken ben ik bang.
Is je Mikafa een 'standaard' 408 bus, dan passen daar standaard imperials op voor de ouderwetse dakgoot. (let er wel op dat je hele hoge nodig hebt als je een verhoogd dak hebt..)
Als je dakgoten in slechte staat zijn is het wijs om zo'n rek niet op 2 punten per zijde vast te zetten maar bijv met 4.
:: Mercedes L508DG 1981 :: MB busjes T-shirts & truien webshop
-
- Berichten: 27
- Lid geworden op: 22 jun 2006, 17:27
- Locatie: Antwerpen
reisemobil
Nee, het is een 408 die eruitziet als een 508, spijtig genoeg met benzinemotor. De inrichting is wel overal met hout. Het is echt verwonderlijk hoe goed dat allemaal werkt, als nieuw eigenlijk.. ik denk toch dat een dakrek met een 2 persoons kano teveel wind vangt en dat het hele boeltje naar de vaantjes gaat dan... als ik eruit geraak hoe foto's hier weer op moeten, dan stuur ik er een!
groetjes ludo [/list]
groetjes ludo [/list]
Mercedes 613 L '85
- L1
- Berichten: 345
- Lid geworden op: 04 dec 2004, 17:36
- Locatie: Alblasserwaard
- Contacteer:
Mijn rek op de brandweerwagen heb ik bevestigd dmv zgn popnuts

Ik rij al jaren rond met op het rek de slangen en tot voor kort ook op het rek nog een soort dakkoffer.
Met vr gr Leen
http://www.l1a3.nl

Ik rij al jaren rond met op het rek de slangen en tot voor kort ook op het rek nog een soort dakkoffer.
Met vr gr Leen
http://www.l1a3.nl
- winand
- Berichten: 1300
- Lid geworden op: 02 sep 2006, 17:27
- Locatie: Eindhoven
Ludovic, ik denk toch niet dat je je zorgen hoeft te maken als je zo'n rek met meer dan 4 punten vastzet. Af en toe eens kijken of de punten speling gaan vertonen oid. Als dat et geval is heb je minimaal nog 4 sterke punten over en kun je op tijd het losse punt weer fixen. (mocht het al uberhaupt gebeuren)
Kano's vangen natuurlijk veel wind, maar als je goede sjorbanden hebt zit het zeker muurvast, net zo vast als je dakrek 8)
Ik heb ervaring met stapels surfplanken op mijn dak van 3 hoog. Helaas nog niet op mijn (verhoogde) bus, want daar zoek ik nog een dakrek voor.
Kano's vangen natuurlijk veel wind, maar als je goede sjorbanden hebt zit het zeker muurvast, net zo vast als je dakrek 8)
Ik heb ervaring met stapels surfplanken op mijn dak van 3 hoog. Helaas nog niet op mijn (verhoogde) bus, want daar zoek ik nog een dakrek voor.
:: Mercedes L508DG 1981 :: MB busjes T-shirts & truien webshop
- L1
- Berichten: 345
- Lid geworden op: 04 dec 2004, 17:36
- Locatie: Alblasserwaard
- Contacteer:
- GerardM
- Berichten: 778
- Lid geworden op: 06 dec 2004, 22:55
- Locatie: Maastricht
- Contacteer:
Re: reisemobil
Ludovic stuurde mij een foto met het verzoek die te plaatsen:ludovic schreef:als ik eruit geraak hoe foto's hier weer op moeten, dan stuur ik er een!

-
- Berichten: 27
- Lid geworden op: 22 jun 2006, 17:27
- Locatie: Antwerpen
popnagelbouten
Beste Leen,
Waar zijn die bouten verkrijgbaar? Het ziet er me wel een redelijk systeem uit...
ludo
Waar zijn die bouten verkrijgbaar? Het ziet er me wel een redelijk systeem uit...
ludo
Mercedes 613 L '85
-
- Berichten: 15
- Lid geworden op: 16 dec 2004, 09:48
- Locatie: Andelst
popnuts
Popnuts zijn verkrijgbaar in de betere gereedschapzaken. Ze zijn er in diverse maten en van verschullende materialen. Voor de genoemde toepasseng zou ik gebruikmaken van M8 exemplaren. (Van staal als jouw dak ook van staal is. Mocht het van aluminium zijn, dan zou ik aluminium popnuts gebruiken an dan van de maat M6).
De kosten van de moeren op zich zijn te overzien, echter je moet wel even een dingetje maken om de moeren te kunnen 'poppen'. (Zoals aan de plaatjes te zien is, is er aan de binnenzijde een kraag ontstaan die de moer vastklemt in het dakmateriaal. Deze kraag ontstaat door vervorming. Deze vervorming treedt op door het aantrekken van de moer. Dit moet dus eerst gebeuren, daarna kun je er een bout indraaien en ook weer uitdraaien, zo vaak als je wilt.
Nu zou door middel van de popnuts een bevestigingspunt vastbouten op het dak. Aan die bevestigingspunten zou ik het imperiaal vastmaken.
OK, het is een omweg, maar op die manier kun je er voor zorgen dat het imperiaal spanningsvrij op het dak terecht komt. Dit verhoogd de levensduur van alle betrokken constructie-elementen.
De kosten van de moeren op zich zijn te overzien, echter je moet wel even een dingetje maken om de moeren te kunnen 'poppen'. (Zoals aan de plaatjes te zien is, is er aan de binnenzijde een kraag ontstaan die de moer vastklemt in het dakmateriaal. Deze kraag ontstaat door vervorming. Deze vervorming treedt op door het aantrekken van de moer. Dit moet dus eerst gebeuren, daarna kun je er een bout indraaien en ook weer uitdraaien, zo vaak als je wilt.
Nu zou door middel van de popnuts een bevestigingspunt vastbouten op het dak. Aan die bevestigingspunten zou ik het imperiaal vastmaken.
OK, het is een omweg, maar op die manier kun je er voor zorgen dat het imperiaal spanningsvrij op het dak terecht komt. Dit verhoogd de levensduur van alle betrokken constructie-elementen.
-
- Berichten: 2227
- Lid geworden op: 15 apr 2006, 17:00
- Locatie: 's-Hertogenbosch
Ik heb een origineel apparaatje voor M8 en dat gaat ook met de hand (steeksleutels). Kun je ook namaken (voor M6 /M5 heb ik een zelfgemaakte.
De M8 versie heeft kogellagers (taats) die er voor zorgrn dat alle kracht in trek wordt benut en niet in de wrijving in het gereedschao.
Mijn dakdragers op de 207D (TN) zitten met 2 x 2 M6 klinkmoeren met RVS boutjes vast (per drager) en het houdt al 20 jaar stand.
Frank
De M8 versie heeft kogellagers (taats) die er voor zorgrn dat alle kracht in trek wordt benut en niet in de wrijving in het gereedschao.
Mijn dakdragers op de 207D (TN) zitten met 2 x 2 M6 klinkmoeren met RVS boutjes vast (per drager) en het houdt al 20 jaar stand.
Frank
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast